Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:53

Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

een haflinger van 1.40 m
en eentje van 1.50 m.

Ben daar eigenlijk heel benieuwd naar.

En dan niet het forse, zware type, maar het iets modernere type.

Wat vinden jullie

Ik dacht zelf 1.40 tot 80 kg
1.50 tot 100 kg.

Ben benieuwd naar de reacties! Pling

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:31

Ik denk eigenlijk hetzelfde, maar je moet vooral kijken naar het paard zelf een sport haflinger lijkt me minder sterk dan een ouderwetse haflinger en ik denk dat je misschien beter een ruiter van 90 kg kan hebben die goed rijd dan een van 60 kg die tegen elke beweging in stuitert.
Er wordt ook wel eens gezegd als regel: maximaal 25 % van het gewicht van het paard.
Een haf van 1.45m weegt ongeveer 350 kg, dus 350/4 = 87.50 kg enz

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 23:36

Van die regel met procenten had ik nog nooit gehoord...., wel handig om te weten.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:32

Het maximale gewicht wat een pony kan dragen hangt af van zijn bouw, zijn gewicht, conditie, rijervaring van de ruiter en het goed passen van het zadel. Er staat een heel artikel in de hoefslag over het maximale gewicht wat een paard kan dragen. Inclusief formules. Voor een haflinger met een rastypische bouw en met goede conditie geldt volgens dit artikel een marge van 21% van het eigen gewicht. Voor de gemiddelde haflinger zit je dan op een maximaal gewicht van 94 kg. Tijdens mijn studie diergeneeskunde heb ik geleerd dat haflingers maximaal 90 kg kunnen dragen. Dit zijn natuurlijk richtlijnen, er zijn altijd haflingers die wel 100 kg dragen kunnen dragen. Dit zijn maximale gewichten, wanneer een van de factoren minder gunstig is (holle rug, ruiter met weinig rijervaring etc) zal je paard minder kunnen dragen. Niet alleen de rug, maar ook de huid en de spieren beschadigen op (zeer) korte tot langere termijn.
Ik vind dat er meer aandacht in de paardenwereld voor dit onderwerp moet komen. Een paard mag lang zoveel niet dragen als over het algemeen gedacht wordt!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:31

ik denk dat er steeds meer aandacht voor dit onderwerp aan het komen is,juist omdat mensen niet willen dat ze hun paard dwarszitten.
maar ik denk opzich dat jij met je richtlijn er niet gek veel naast zit,nikkigioa,want haffies zijn natuurlijk wel sterke paardjes,al moet je het zeker per paard bekijken,want een richtlijn blijft een richtlijn,de een zal minder dan die 90 kg kunnen hebben,de ander meer.

naat
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:18

Ik heb er onderzoek naar gedaan en een normaal gebouwde haflinger met een goede conditie kan bijna 200 kg dragen

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:55

naat schreef:
Ik heb er onderzoek naar gedaan en een normaal gebouwde haflinger met een goede conditie kan bijna 200 kg dragen


is dat geen dood gewicht dan die 200 kg, ik bedoel wat absoluut stil ligt op de rug van het paard, want dat lijkt me wel een verschil met een ruiter die mee of tegenbeweegt.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:28

Nou dood gewicht of niet. Geen enkel paard kan 200 kg dragen!!! Nooit niet. Misschien trekken ja. Maar dragan absoluut niet! Ben wel benieuwd wat voor onderzoek je gedaan hebt, naat.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:32

denk wel dat ze het kunnen dragen, paarden waren vroeger ook lastdier , alleen verslijten ze daardoor ook vele malen sneller en dat lijkt me nou net niet de bedoeling Knipoog

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:34

200 kg is inderdaad wel heel veel, houden kan een stevige haf het wel, maar of het goed is, is een ander verhaal...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:37

200 lijkt me wel veel hoor,ik denk niet dat een paard daar goed onder loopt..........ik ben van mening dat ze best wat hebben kunnen,maar overdrijven kan ook Knipoog

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:19

nikkigioa schreef:
Nou dood gewicht of niet. Geen enkel paard kan 200 kg dragen!!! Nooit niet. Misschien trekken ja. Maar dragan absoluut niet! Ben wel benieuwd wat voor onderzoek je gedaan hebt, naat.


ach tuurlijk kan dat wel hoe kom je daar nou bij! kijk maar eens in het tinkertopic daar heeft een tinker een meisje van 240 kg gedragen en vroeger dan de paarden met al die harnassen en het gewicht van de ruiter ook dik boven de 200!!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:59

Meissie17 schreef:
ach tuurlijk kan dat wel hoe kom je daar nou bij! kijk maar eens in het tinkertopic daar heeft een tinker een meisje van 240 kg gedragen en vroeger dan de paarden met al die harnassen en het gewicht van de ruiter ook dik boven de 200!!


Dat waren wel veel grotere en loggere paarden dan de luxe sporthaflingers van nu.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:30

sjorsie schreef:
Meissie17 schreef:
ach tuurlijk kan dat wel hoe kom je daar nou bij! kijk maar eens in het tinkertopic daar heeft een tinker een meisje van 240 kg gedragen en vroeger dan de paarden met al die harnassen en het gewicht van de ruiter ook dik boven de 200!!


Dat waren wel veel grotere en loggere paarden dan de luxe sporthaflingers van nu.


het gaat hier niet alleen over luxe sport types maar ook over de oude bolle wollige knuffel haffies Vork
bij ons op de manege voor aangepast paardrijden zijn er veel haflingers omdat deze zo sterk zijn. er zijn ruiters die niet alleen kunnen zitten, en dan zit er iemand achter. het is dan wel alleen stappen en 2 keer 1 rondje draven. dan kun je rekenen op een ruiter van 40-50 kilo, met vrijwilliger van ong 70 kilo...

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:16

naat schreef:
Ik heb er onderzoek naar gedaan en een normaal gebouwde haflinger met een goede conditie kan bijna 200 kg dragen

idd Haha!
ze kunnen gewoon alles van mensen hebben op hun rug hoor Ja

iesjjj

Berichten: 54
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:21

heey allemaal!
wat ik belangrijk vind is dat je je pony niet misstaat, dus je kan wel zwaar zijn alleen het moet wel kloppen in verhouding tot je haflinger. zo wilde ik geen haflinger onder de 1.45 omdat ik 75 kilo weeg. de haflinger die ik nu heb gekocht is 1.46(waarschijnlijk groter) en die kan mij makkelijk hebben!
Ik geloof alleen niet dat een haflinger op de duur geen last gaat krijgen van een gewicht boven de 100 kilo op zijn rug, ik vind dat iemand boven de 100 kilo wel op een hafje kan van rond de 1.55-1.60 maar boven de 120 vind ik het persoonlijk erg zielig al kunnen ze het dragen. als ik me dan in het paard verdiep zou ik me niet fijn voelen zo'n gewicht te moeten dragen. tenslotte moet rijden leuk blijven voor ruiter en paard tog:D hoop dat ik niemand beledig met mijn mening... Bloos

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:36

Stravero schreef:
naat schreef:
Ik heb er onderzoek naar gedaan en een normaal gebouwde haflinger met een goede conditie kan bijna 200 kg dragen

idd Haha!
ze kunnen gewoon alles van mensen hebben op hun rug hoor Ja


Gestoord

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:51

Laatst bijgewerkt door nikkigioa op 26-07-06 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:52

iesjjj schreef:
heey allemaal!
wat ik belangrijk vind is dat je je pony niet misstaat, dus je kan wel zwaar zijn alleen het moet wel kloppen in verhouding tot je haflinger. zo wilde ik geen haflinger onder de 1.45 omdat ik 75 kilo weeg. de haflinger die ik nu heb gekocht is 1.46(waarschijnlijk groter) en die kan mij makkelijk hebben!
Ik geloof alleen niet dat een haflinger op de duur geen last gaat krijgen van een gewicht boven de 100 kilo op zijn rug, ik vind dat iemand boven de 100 kilo wel op een hafje kan van rond de 1.55-1.60 maar boven de 120 vind ik het persoonlijk erg zielig al kunnen ze het dragen. als ik me dan in het paard verdiep zou ik me niet fijn voelen zo'n gewicht te moeten dragen. tenslotte moet rijden leuk blijven voor ruiter en paard tog:D hoop dat ik niemand beledig met mijn mening... Bloos


helemaal mee eens, moet naar de verhouding kijken, alleen 120 kg is gewoon te zwaar wil je je haf niet na 2 jaar z'n rug kapot hebben, want dat kan nooit goed gaan.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 26-07-06 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:53

Ik ben er ook wel benieuwd naar mijn vriend is namelijk 100kg (en erg lang). Maar om hem nou op mijn haf van 1.50 te zetten...

iesjjj

Berichten: 54
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:43

idd sjorsie, je hebt gelijk!

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:41

wat vinden jullie van 90-95 kilo leuke buitenritten niet heel intensief trainen soms een endurance wedstrijd gewoon als recreatiepaardje

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:46

je moet naar het paard kijken als die stevig is en er geen last van heeft dan vind ik het wel kunnen

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:50

Meissie17 schreef:
...daar heeft een tinker een meisje van 240 kg gedragen...

Meen je dat? Iemand van 240 kg? Verward

Overigens zegt het gewicht van de ruiter niet alles: een paard met goed ontwikkelde spieren kan natuurlijk ook meer gewicht (en arbeid) hebben dan een paard met minder goed ontwikkelde spieren.

iesjjj

Berichten: 54
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:08

90/95 kilo? ja het moet volgens mij wel kunnen hoor Haha! ik bedoel als je lekker recreatief rijd, niet al te intensief moet dat wel kunnen denk ik Knipoog als het maar een stevig hafje is met uiteraard lekker veel power Tong uitsteken