Ik ben nieuw
Ik had een vraag aan jullie. Wij zijn wezen kijken bij een leuke sport haflinger van 4, alleen als hij beweegt dan is de ene bil zegmaar hoger. Weten jullie wat dat is ? Groetjes jona
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik had een vraag aan jullie. Wij zijn wezen kijken bij een leuke sport haflinger van 4, alleen als hij beweegt dan is de ene bil zegmaar hoger. Weten jullie wat dat is ?

KoudbloedKim schreef:Kan me er weinig bij voorstellen...
Filmpje zou handig zijn.
Scheef bekken kun je vaak wel zien, maar is vaak ook echt maar minimaal en als je het al zo duidelijk ziet, loopt het dier ook wel kreupel.
Hoe loopt hij in draf op het harde?

KoudbloedKim schreef:Filmen, uploaden naar youtube en dan de link plaatsen.
Maar ben benieuwd of je hem ook op het harde hebt zien draven.

KoudbloedKim schreef:Dit is niet echt een duidelijk filmpje.
Hoe lang is hij onder het zadel?
Past het zadel goed?
Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen...
Sowieso voor je hem koopt, laten keuren door de dierenarts als je ermee de sport in wil.
elenaMM77 schreef:je wilt iets weten over de bil, maar dan zet je een veraf filmpje van de voorkant gefilmd..
daar zag ik geen billen op![]()
maar goed.. in beweging zakt en stijgt de 'bil' natuurlijk.. ik denk niet dat je dat bedoelt?
als hij echt eenzijdig 'hoger' is, dan is hij scheef bespierd (ene kant significant beter ontwikkeld dan de andere), of het bekken is scheef.. scheef is hij dan in ieder geval.
ik weet niet of je deze pony gaat kopen, of wilt gaan bijrijden? maar als het om koop gaat, zou ik er absoluut iemand naar laten kijken die er goed verstand van heeft en het dier laten keuren.
als het om bijrijden gaat, dan zou ik goed doorvragen bij de eigenaar wat het is + goede instructie nemen om hem rechter te maken.
elenaMM77 schreef:Mwah, wij hebben nu in totaal 6 paarden gehad en geen 1 ervan laten keuren.keuren doe je niet voor de sport, maar om te voorkomen dat je een paard koopt waar al een gebrek is.. bij kleine gebreken kun je altijd nog zeggen.. ok dat trainen we eruit, of dat verhelpen we.. maar als het dier in basis al rijp is voor de slacht zullen we maar zeggen, dan laat je hem staan.. keuren geeft iets meer zekerheid dat je ook wat langer van hem kunt genieten voor er ongemakken optreden.

KoudbloedKim schreef:elenaMM77 schreef:Mwah, wij hebben nu in totaal 6 paarden gehad en geen 1 ervan laten keuren.keuren doe je niet voor de sport, maar om te voorkomen dat je een paard koopt waar al een gebrek is.. bij kleine gebreken kun je altijd nog zeggen.. ok dat trainen we eruit, of dat verhelpen we.. maar als het dier in basis al rijp is voor de slacht zullen we maar zeggen, dan laat je hem staan.. keuren geeft iets meer zekerheid dat je ook wat langer van hem kunt genieten voor er ongemakken optreden.
Als je een beetje verstand hebt van het bewegingsapparaat en bepaalde andere gedragingen/uiterlijkheden van het paard, kun je zelf ook al een hele hoop.
Ik zou persoonlijk alleen een paard laten keuren als ik daarvan verwacht dat hij echt MOET presteren in de toekomst, dus bijv. in de sport.
Dat is aan een ieder voor zich om te bepalen.
Ben het er wel mee eens; bij twijfel, niet doen.
Maar het kan toch zijn iets met zijn stelling ofzo? Of is dat een rare gedachte
elenaMM77 schreef:op dat filmpje kun je niet echt zeggen hoe hij loopt.. hij loopt in ieder geval niet rechtuit, maar dat kan ook zijn doordat je zelf niet helemaal in balans bent.
je zou hem eigenlijk ook even op de volte moeten zien.. op het harde en een goed filmpje onder het zadel.
maar beste regel: bij twijfel niet doen.. je moet echt het gevoel hebben 'dit is m'.. dan heb je de juiste pony.. daarna kan er bij de keuring altijd nog iets uitkomen waarvan je denkt, scheisse dat gaat m niet worden.
keuren doe je niet voor de sport, maar om te voorkomen dat je een paard koopt waar al een gebrek is.. bij kleine gebreken kun je altijd nog zeggen.. ok dat trainen we eruit, of dat verhelpen we.. maar als het dier in basis al rijp is voor de slacht zullen we maar zeggen, dan laat je hem staan.. keuren geeft iets meer zekerheid dat je ook wat langer van hem kunt genieten voor er ongemakken optreden.
KoudbloedKim schreef:Je bedoelt deze denk ik.
[ Video ]
Ik vind hem niet heel fijn lopen achter, kort, houterig...
Dit is een paard dat ik óf zou laten keuren, óf niet zou kopen.