Haflinger slanker krijgen.. Tips in voer en training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Haflinger slanker krijgen.. Tips in voer en training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:33

King is een ouderwetse grove Haflinger die vrij zwaar blijft op zijn buik ondanks dat hij bijna
Zes keer per week lichaams beweging heeft in dressuur, aangespannen werk, longeer werk, caveletti/springles..

Staat 4/5 uurtjes op kort gras
Twee keer per dag wat hooi krijgt,

En 100 gram per dag gemengd pavo liga en muesli zonder suikers
Geen snoepjes
Op stal een losse boterham en soms met appel krijgt.

En toch blijft hij zwaar vooral zijn buik zou ik graag nog wat slanker zien
Wat zou ik bv in voer kunnen veranderen
Heb voorheen andere van pavo gehad dacht balance.. Liga is voor soberen rassen.
En müesli is van havens..

Wat kan je doen qua training buik.
Hij loopt met mijn vriendin L/m niveau.

Ik lees graag jullie tips

Jenni_boy

Re: Haflinger slanker krijgen.. Tips in voer en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:14

Soms zit het er gewoon niet in bij een haf. sommoge hebben nou eenmaal een lekkere buik ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 18:44

Nou ik weet de oorzaak kort gras, hij gaat nu nog maar 2 uurtjes per dag

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:50

en die liga niet meer voeren.. zit volgensmij veel aan suikers en eiwitten in.
verder ook niet op het gras maar in een paddock met een heel fijnmazig hooinet met droog hooi. geen voordoog of kuil. dat betekend niet dat hij niet meer op de wei mag maar bijv 1 dag in de week een paar uurtjes en verder alleen op het zand

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:20

Anders een graasmasker proberen? Werkt bij mijn haflinger erg goed!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:26

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:33

Die van mij was ook veel te dik ondanks dat hij bijna iedere dag aan het werk is. Vorig jaar eind zomer geblesseerd. Eten en niets doen.... Dacht dat het er van de winter wel weer af zou gaan maar helaas.. nu op de paddock met een heel fijnmazig hooinet, en op het gras met graasmasker. Verder krijgt hij Cavalor fiber force ipv brok en dat gaat echt een stuk beter :-)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:46

Ik volg even. Blijkbaar zijn er veel die een graasmasker gebruiken.
Is dat handig? :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:57

NessaX schreef:
Ik volg even. Blijkbaar zijn er veel die een graasmasker gebruiken.
Is dat handig? :)

Ik vin het heel erg handig :j

Ze kan toch lekker buiten op de weide staan, zonder heel erg dik te worden. :)

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:58

Voor die van mij wel :-) hij krijgt veel minder binnen en kan toch de hele de hele dag grazen.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:04

Van welk merk hebben jullie deze grasmaskers? Want zie er zoveel online staan :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:05

Ik heb er eentje van Imperial Riding :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:59

Mmmm ja die had ik ook grasmasker alleen vorig jaar uit boosheid met dat ding bijna een lammetje dood gemaakt.. Frustratie denk ik,, maar het gras is nu zo mega kort dus dacht kost meer moeite heel kort gras maar blijkt juist slecht te zijn

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:39

Ik heb er ook een van IR. Fijn ding en niet duur :-) gaatje lijkt klein maar die van mij slurpt de sprietjes inmiddels zo naar binnen :D

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:33

Heb je een recente foto van hem?
Ik denk namelijk dat het meer ligt aan je training dan aan je voer :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:46

Sowieso veel naar buiten. Mooiste is goed gras met graasmasker en daarna op de paddock uitbuiken. Afhankelijk van tijdsverdeling hooi in slowfeeder.
Alleen een vitamine brokje bijvoeren en verder niks, dus geen brood, appel, wortel etc.

Met rijden is het moeilijk te beoordelen, maar gebruikt hij zijn rug goed? Als je gaat rijden eerst goed van achter naar voren rijden. Niet met de voorkant bezig zijn. Als je paard goed voorwaarts loopt en op eigen benen kan lopen, ga je hem voor wat oppakken. Veel kleine slangevoltes helpen goed om je paard rond te rijden en het aantrekken van zijn buikspieren te stimuleren.

Heb je hem weleens aan de longe? Als hij bijgezet wordt op lang en laag, moet je hem goed voorwaarts houden. Als je op de grond staat kun je dan goed zijn buikspieren zien. Het is verstandig om daar even iemand bij te hebben die je erop kan wijzen en ermee kan helpen.

Om hem nog wat meer te trainen is balkjes lopen aan de longe ideaal, maar kan ook onder het zadel. Begin maar gewoon met draven over 1 balkje en gewoon doorrijden zoals je al deed.

Veel overgangen rijden. Als hij goed van achteruit wegdraaft bijvoorbeeld, moet hij zijn rug bollen en zal hij ook zijn buikspieren aantrekken.

Daarna, iets moeilijker, ga je veel met stelling doen, binnen en buitenstelling. Eerst in stap, dan draf en later ook galop.

Mijn New Forest heeft ook een buikje, maar wel buikspieren. Alleen een buik van gras of ruwvoer moet je in de gaten houden, maar is nog geen ramp. Hij zal er last van hebben, want hij moet hem meeslepen, maar ik maak me nog niet te druk als hij redelijk gelijk blijft.
Je hebt wel vetpockets die je in de gaten moet houden. Dat is oa op de hals, schouder en bil. Daarom noem ik bovenstaande oefeningen, zet je paard maar aan het werk en pak de plekken die hij moet gebruiken.

Het is wel verstandig om dit met lessen te doen, dus een goed instructie te zoeken. Zelf is het vaak moeilijk te beoordelen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 06:46

Recente foto kan ik wel doen maar inmiddels al slanker, stuk minder plofferig.
Zomers zal het gewoon moeilijk blijven dan in de winter.
Dan is nog eentje van de ouderwetse stempel dus slank als een luxe type die bouw heeft hij niet :D
Nee maar het gaat de goeie kant op.

Ik ben over gegaan op metazoa nu ongeveer 3 WK.

Hooguit 2/3 uur land, ik kan hem echt niet meer met masker zetten als hij vorig jaar bijna lammetje dood sloeg, en die lopen er nu weer, hij word gewoon mega boos.

superpony..
Echt dank je wel voor je tips.

Wat jij beschrijft ben ik idd mee begonnen
meneer is namelijk heel moeilijk nagevelijk te rijden.
En dat stukje wat je beschrijft op eigen benen lopen goed voor waarts overgangen bij ons ook wel schakelen genoemd slangevolte helpt idd.
Kreeg van de week super compliment wanneer ga ik starten.

Longeer probeer ik 1 keer in de week en idd laag over de rug,en idd af en toe balkjes.

Op dinsdag heeft hij cavaletti les en balkjes liggen er genoeg

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:08

Bekend probleem :) ik heb die van mij pas goed op gewicht gekregen door hem intensief te rijden, goed over de rug en vrij sterk op het achterbeen. Dus niet alleen maar meters maken, ook aan de spieropbouw werken. Eigenlijk net zoals met mensen: voeding normaal houden, maar als je echt af wilt vallen, zul je er goed bij moeten sporten.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 20:15

Bijna zeven dagen in de week zit hij al aan sport hihi..
Hij vind idd over de rug en ontspanning moeilijk maar het gaat steeds makkelijker en beter.

Hij is net 6 en rijd nu net een jaar intensief onder het zadel met mijn vriendin die hem bijna m heeft

Dochterlief hobbelt 1 dag

Caveletti/ springles
Aangespannen rijden op verschillende manieren
Longeer.
Mijn dressuurles.

Maar zie hem slanker worden
Kan je dat ook meten of zo

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:40

Bij Rebel zag je het duidelijk. Als je wilt meten, kan je dat denk ik heel simpel doen met het gaat het gaatje van de singel waar je hem op aansingelt. Of je pakt gewoon een touwtje rondom dat je meet, telkens op dezelfde plaats.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:44

Zeker dat het geen spieren zijn? Omdat je al zoveel met hem doet
Weet niet of je Shillas kent van Eva Roemaat maar als je die van een afstandje ziet lijkt hij gewoon stevig maar dat zijn allemaal spieren. Hier in het weiland ook een paardje die lijkt gewoon dik in vergelijking met de andere twee die er staan maar is ook gewoon gespierd

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:47

Veel trainen en bewegen en niet te veel eten geven. Ik rij elke dag en ze staat voor de rest gewoon op het land zonder graasmasker. Niet te veel en geen brok

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 21:12

Singel gaat idd strakker heb heb je gelijk in maar het is gedeelte achter de singel hij is veel strakker geweest zeg maar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 00:04

Singel zal niet zoveel uitmaken. Dikke buik zit vast verder naar achter. Singel ga je merken als paard afvalt en bespiering verandert. Ik heb sowieso de singel nooit strak, want je wil daar niet 1 strak aangetrokken punt krijgen en het paard moet kunnen bewegen onder je zadel. Bij een goed passend zadel is dit ook mogelijk.

Klinkt alsof je goed bezig bent en er goed over nadenkt en naar kijkt. Dat is echt al het halve werk als jij het ziet en er mee bezig gaat.
Met overgangen kun je ook schakelen van bijv verzamelde draf naar uitgestrekte stap etc. Dus niet alleen je stap, draf en galop gebruiken, maar ook je verzameling, verruimen, je halt en achteruit. Van achteruit weggalopperen bijv. Goed loslaten aan de voorkant.
En wat ik heel veel doe is; buigen en dan even uitstrekken en weer buigen of opzij zetten. Je verliest dan niet snel je voorwaartse beweging in de zijgangen. Wegstappen, opvangen en pasje opzij.
En heeeeeeeeeel belangrijk is, eerst altijd tevreden zijn met een reactie. Dan met 1 pasje iets goed doen, daarna 2 pasjes en zou uitbouwen. Niet iets vragen en meteen alles willen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 08:14

superpony schreef:
Singel zal niet zoveel uitmaken. Dikke buik zit vast verder naar achter. Singel ga je merken als paard afvalt en bespiering verandert. Ik heb sowieso de singel nooit strak, want je wil daar niet 1 strak aangetrokken punt krijgen en het paard moet kunnen bewegen onder je zadel. Bij een goed passend zadel is dit ook mogelijk.

Klinkt alsof je goed bezig bent en er goed over nadenkt en naar kijkt. Dat is echt al het halve werk als jij het ziet en er mee bezig gaat.
Met overgangen kun je ook schakelen van bijv verzamelde draf naar uitgestrekte stap etc. Dus niet alleen je stap, draf en galop gebruiken, maar ook je verzameling, verruimen, je halt en achteruit. Van achteruit weggalopperen bijv. Goed loslaten aan de voorkant.
En wat ik heel veel doe is; buigen en dan even uitstrekken en weer buigen of opzij zetten. Je verliest dan niet snel je voorwaartse beweging in de zijgangen. Wegstappen, opvangen en pasje opzij.
En heeeeeeeeeel belangrijk is, eerst altijd tevreden zijn met een reactie. Dan met 1 pasje iets goed doen, daarna 2 pasjes en zou uitbouwen. Niet iets vragen en meteen alles willen.

goed omschreven daar zijn we hard mee bezig, schakelen in stap en draf zelf galop dat vind hij nog moeilijk kan dan een tact fout maken dan.
afwisseling in het werk is voor hem ook fijner om verveling te voorkomen hij rijd dus niet elke dag dressuur. hij leert heel snel vind erg leuk om te zien.
het is echt zijn buik achter de singel, singel kan idd gaatje strakker maar hij is ook enorm veranderd in zijn bouw en bespiering nu net 6 jaar vrij grote forse haf, een slanke den zou hij nooit worden hoor...

welke oefeningen zijn goed voor buikspieren..

ik ben zo blij met mijn vriendin kan super goed rijden en binnen een jaar van niks naar L2 met winstpunten, travers, appuyeren en keertwending achteracht begint hij steeds meer te snapen..