Mooie lange manen net houden, hulp gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlivb

Mooie lange manen net houden, hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:21

Hallo!

Sinds november heb ik een schat van een haflinger in mijn bezit. Waar ik heel erg blij mee ben! :D Helaas ben ik een complete haflinger-leek. Alleen maar paarden gewend met een lekker makkelijke sportcoupe.

Hij mooie lange manen en dat wil ik graag zo houden. Nu heb ik het een tijdje ingevlochten (lees: 5 á 6 gewone vlechten gemaakt.), maar deze laat hij niet goed zitten. Het lijkt zelfs alsof hij hierdoor gaat schuren, wat 'ie zonder vlechten dus niet doet. Hierdoor moest ik een paar keer per week nieuwe vlechten maken, waardoor ik zijn manen toch steeds weer moest kammen.. Dit lijkt me ook niet goed..

Geprobeerd met meer of juist minder vlechten, strakker of losser vlechten, maar dit hielp niet. Hengstenvlecht is geen optie, die had 'ie er na een paar uurtjes al uitgesloopt :')

In de weide zoekt Zylas meteen de grootste modderplas op, om vervolgens in te gaan rollen. Wit/schoon houden lukt dus toch niet, die hoop heb ik allang opgegeven -O- Maar ik wil natuurlijk wel dat 'ie z'n mooie bos manen houdt.

Heeft er iemand tips voor mij? Moet ik ze toch gewoon los laten hangen en er vooral niet teveel aanzitten? Als ik ze kam, doe ik er wel altijd eerst anti-klit in.

Nies_

Re: Mooie lange manen net houden, hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:23

Toch vlechten en regelmatig de dode punten knippen. Het lijkt inderdaad of het er met bergen uitvalt, maar nu ik de manen van mijn paard gesnoeid heb zie je goed dat die manen er anders ook gewoon uitvallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:49

Ik laat de manen van mijn Haflinger altijd los hangen. En was ze alleen bij wedstrijden en daarna van aktion glans ontklitter erin. Verder doen wij er niets aan. Zo blijven ze bij ons vol en op lengte.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:53

Zo min mogelijk aan doen. Tommies manen werden voorheen veel gewassen. Nu niet meer en ze zijn daardoor juist dikker geworden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:54

Maar dat is toch niet handig? Ik trok alle manen er uit als ik met losse manen aan het rijden was :') Of zijn de manen van die van jullie dan niet zo lang en dik?

*edit; profiel gespiekt, nee dus.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:56

Nies_ schreef:
Maar dat is toch niet handig? Ik trok alle manen er uit als ik met losse manen aan het rijden was :') Of zijn de manen van die van jullie dan niet zo lang?

Nee hoor. Ik heb een Fell pony gereden met mega dikke en lange manen(tot over de borst), en die had ik het grootste deel van de tijd gewoon los, enkel als het heel warm was had ik ze gevlochten, maar dat was zodat zijn hals niet ging koken :')
Trok daar echt geen manen mee uit, weet niet hoe jij rijd? :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:57

Dat zal wel schelen ja! Een hengstenvlecht met rijden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:58

Ja, weet ik ook niet. Heb het bij verzorgpaarden ook nooit gehad, maar bij mijn paard dus wel. Die manen waren wel veel dikker en langer. Nu heb ik dat probleem sowieso niet meer, dat scheelt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:59

Ik hou die van mijn Haflinger ook gewoon los, blijft mooi hoor! Grappig dat je Haflinger zo'n modderliefhebber is, die van mij echt niet gelukkig!
Ik knip er niets vanaf, maar trek af en toe wel de manen "gelijk", ik trek er dan gewoon de langste haren uit, zodat het niet te hard ongelijk groeit.

Als ik echt dressuur rij, doe ik er af en toe wel eens een hengstenvlecht in, zodat de manen niet te veel in de weg zitten.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:00

Ik heb Marea haar manen altijd los. Vlecht het met rijden in en als het súper warm is.
Kam ze eigenlijk ook iedere dag want zo haal je de dode haren eruit.
Zo blijven ze redelijk schoon en groeit het als kool :P Heb ze in de 2 jaar tijd dat ik haar heb nog maar 2 keer gewassen :)
(En Marea heeft lange manen haha kijk maar op mn profiel xd)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:02

Ik maak de vlechten ongeveer elke week opnieuw, en af en toe eens een paar dagen los. Met rijden heb ik altijd vlechten of een hengsten vlecht erin, want met losse manen vliegen ze altijd alle kanten op en trek ik er ook nog wel eens wat haren eruit. Voor de rest doe ik niet veel bijzonders ermee, af en toe eens wassen en beetje bij punten.

Als je denkt dat hij gaat schuren met de vlechten in kan het ook zijn dat ze te strak zitten bovenop.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:30

Mijn Haflinger heeft niet echt lange manen en dat zal hij waarschijnlijk ook nooit krijgen, maar ik doe toch een poging :')
Ik vlecht 1x per week, soms wat langer en soms wat korter, dan laat ik het meestal even een dag 'rusten' en dan vlecht ik weer.
Ik heb gemiddeld tussen de 10 en de 15 vlechten in zijn manen, zodat de vlechten redelijk dun zijn en ze beter blijven zitten. Dikke vlechten zakken makkelijker uit.

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:45

Bedankt voor alle antwoorden! We doen niks anders dan lekker door het bos rijden, dus met rijden heb ik (nog) geen last gehad van zijn manen als ze los zijn!

Nu kan ik weer even het een en ander uitproberen. In principe zijn z'n manen lang genoeg, vind ik, het gaat dan ook puur om het te behouden. Als ik jullie reacties zo lees denk ik toch dat ik ze voorlopig maar even 'met rust laat' en kijk wat er dan gebeurd. Al zal ik ze soms toch van de modder moeten ontdoen denk ik, hij is echt hopeloos. Iedere dag als 'ie de wei komt heb ik weer een andere kleur paard -O-

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:02

Je kan het beste er zo weinig mogelijk aan doen! Ik vlecht en kam ze ongeveer 1x in de week en dan gaan er weer 4/5 normale vlechten in (niet te dikke vlechten anders gaan ze er indd uit). En ze blijven maar groeien!! Kijk maar in mijn profiel bij nieva hoelang zijn manen zijn!! En zeker de manen niet knippen als je ze los wilt laten hangen anders zit er een rechte lijn in en bij lange manen van een haflinger is dat niet mooi, tenzij je natuurlijk wil knotten..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:23

Ik gebruik van Action Hair Serum. Ideaal spul. Ruikt naar perziken; gewoon negeren. Stoot vuil af, is een beetje glad en onderhoudt het haar. Ge-wel-dig spul.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:28

Ik deed in het begin ook vlechten bij mijn tinker tot ik merkte dat haar manen er enkel maar brozer en dunner van werden. Dus nu doe ik er gewoon zo weinig mogelijk aan. Met rijden doe ik het meestal wel in een hengstenvlecht want anders waait op mij en is het zo lastig met mijn teugels. In de zomer als het warm is doe ik het ook wel in vlechten omdat ze anders gigantisch begint te zweten onder dat haar. Ik probeer ook zoveel mogelijk met mijn vingers te ontwarren en als ik het borstel, inderdaad met de action haar serum :)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:35

Hier ook een deskundige :o Ik heb dan wel geen haflinger maar wel ééntje met lange manen!
Ik vlecht ze altijd in als hij het land op gaat (24/7), anders zijn het net dreadlocks...
Nu ze op stal/in de paddock staan heb ik ze gewoon los.
Merk dat ze daardoor veel mooier blijven + voller.
Ik kam zijn manen hooguit 1 keer in de week! Even antiklit erover heen & klaar :)

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 15:42

Sandrina schreef:
Ik gebruik van Action Hair Serum. Ideaal spul. Ruikt naar perziken; gewoon negeren. Stoot vuil af, is een beetje glad en onderhoudt het haar. Ge-wel-dig spul.
Soprano schreef:
Ik deed in het begin ook vlechten bij mijn tinker tot ik merkte dat haar manen er enkel maar brozer en dunner van werden. Dus nu doe ik er gewoon zo weinig mogelijk aan. Met rijden doe ik het meestal wel in een hengstenvlecht want anders waait op mij en is het zo lastig met mijn teugels. In de zomer als het warm is doe ik het ook wel in vlechten omdat ze anders gigantisch begint te zweten onder dat haar. Ik probeer ook zoveel mogelijk met mijn vingers te ontwarren en als ik het borstel, inderdaad met de action haar serum :)

Kan een van jullie misschien een foto sturen van het haar serum? Ik ben laatst bij de action geweest voor zoiets, maar had geen idee welke ik nu precies mee moest nemen. -O-

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:09

Ben net terug van stal en daar ligt het natuurlijk. Het staat bij de haarartikelen. Tussen haarlak en haar ontklit spul. Is klein flesje met doorzichtige dop.+- 20 cm hoog. Is een gel-achtige substantie; ook doorzichtig. Het heet echt: "Hair serum" Kan je naar vragen. Kost €4,- als ik me het goed herinner.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:17

Wat ik voor onze friezen gebruik is cowboy magic. Het is een investering, maar het is werkelijk waar geniaal!
Haalt heel makkelijk de klikten er uit. En ik vlecht ongeveer 1 keer per week 5-6 vlechten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:23

Het is dit flesje:
Afbeelding

Zien dat je het serum neemt met het pompje en niet de haar spray want die werkt niet zo goed ;)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:29

Mijn fries heeft manen tot zijn knieën. Ik doe er altijd een hoeveelheid cowboymagic in (zijn mijn stalgenootjes altijd blij mee. Alles wat ik daarna aanraak is dan spekglad :') ) Borstel het uit en doe er een hengstenvlecht of een dubbele hengstenvlecht in. Meestal doe ik het om de twee weken opnieuw.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:59

CM is 10 x zo duur als Hair Serum en werkt precies zo.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:02

Iig heb ik ze laatst bij mijn haflinger ingevlochten en daar is nu dus de helft uit, gewoon los laten hangen en als je gaat rijden invlechten.

Roos1610

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:07

Soprano schreef:
Het is dit flesje:
[ Afbeelding ]

Zien dat je het serum neemt met het pompje en niet de haar spray want die werkt niet zo goed ;)

Jaa! *\o/*
Deze gebruik ik ook voor de manen en staart van mijn Fellpony. Werkt echt super.