nieuw haflinger stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

farahtjuh

nieuw haflinger stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:38

Voormalig voorzitter van de Haflinger hengstenkeuringscommissie Jan Oonk liet eind vorig jaar in De Paardenkrant al weten dat er een afsplitsing van de KVTH dreigde. Als de meerderheid van trekpaardafgevaardigden zou blijven heersen over de minderheid van Haflingerleden, dan zou dat niet zonder gevolgen blijven. Oonk en zijn medestanders hebben woord gehouden.
Op 28 februari is een nieuwe vereniging, met als naam Nederlands Haflinger Paarden Stamboek (NHPS), opgericht en notarieel vastgelegd.
Initiatiefnemers zijn – naast de voormalige hengstenkeuringscommissieleden John Aarts, Wim Grevers en Jan Oonk – Hetty Doeze Jager (voorzitter), Truus Grevers (secretaris), Linda Peeters (penningmeester), Ella Willemsen, Nel Oolman, Bob Schouten en Sjraar Peeters.

Afgelopen weekend heeft een deel van deze initiatiefnemers in Zwitserland een internationale seminar bijgewoond, waar de aanmelding van het NHPS bij het Haflinger Pferdezuchtverband Tirol een feit werd. Bij deze organisatie brengt het NHPS de registratie van de in Nederland geboren Haflingerpaarden onder. Tevens is het lidmaatschap van de nieuwe overkoepelende wereldvereniging, de HWZSV, bekrachtigd.''

wat gebeurt er met ons stamboek?

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:41

Krijgen we als lid van het KVTH hier ook nog bericht over? :\

farahtjuh

Re: nieuw haflinger stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:43

ik heb eigenlijk geen idee wat ze willen, was hier wel verbaast over,

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:45

Ik zag het net ook al voorbij komen... Wordt de KVTH dan alleen een trekpaardenstamboek of blijven ze gewoon zoals het nu is? Snap het niet helemaal geloof ik :+

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:46

ik ben hier nog niet echt in thuis maar heb wel een haf met een KVTH stamboek en paspoort. Maar betekend dit dat ze allemaal een nieuw paspoort moeten? (sorry als het een domme vraag is maar snap niks meer van de vereniging)

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:47

Ik snap het ook niet helemaal. :?
Ik hoop dat het KVTH voor zowel trekpaarden als haflingers blijft. Zou het erg jammer vinden als ze daadwerkelijk splitsen.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:48

littlesannie schreef:
ik ben hier nog niet echt in thuis maar heb wel een haf met een KVTH stamboek en paspoort. Maar betekend dit dat ze allemaal een nieuw paspoort moeten? (sorry als het een domme vraag is maar snap niks meer van de vereniging)

Als dat zo zou zijn zou dat ook betekenen dat alle trekpaarden een nieuw stamboek moeten omdat de naam KVTH dan niet meer klopt..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:49

Ik had dit inderdaad al gehoord.. Ben benieuwd hoe dat dan gaat met de papieren ed, neem aan dat er geen 2 haflingerstamboeken komen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:49

Er is ruzie in het KVTH stamboek. Een aantal Haflingereigenaren/fokkers/jury's zijn uit het KVTH gestapt en zijn nu zelf een nieuw Haflingerstamboek gestart. Er zijn nu dus 2 haflingerstamboeken in Nederland

Het is nu afwachten wat er verder gaat gebeuren. Het KVTH geeft geen commentaar via de pers, zeggen ze. Dus of ze gaan communiceren met de leden is afwachten.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:12

Ik zelf ben wel tevreden over de KVTH, alleen met hun doel van de haflinger ben ik het niet eens

Maar hoe zit dat met het paspoort wat wij nu hebben, wat gebeurt er als we naar dat andere stamboek gaan
Hoe zit het met de resultaten van onze paarden,
En welke hengsten? En de keuringen?gebruikers rubrieken
Informatie?

Ben wel erg benieuwd

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:14

en hoe weten ze dan dat mijn haf in ons bezit is hoe weten ze waar elke haf zit en in wie zijn bezit. Het is toch onbegonnen werk om iedereen een nieuw paspoort te geven...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:16

Een geldig paspoort is en blijft een geldig paspoort, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:34

Als lid van het KVTH blijf je gewoon lid bij het KVTH verandert er nu niks
je zou wel over kunnen stappen als je dat wenst

Wel jammer dat het zo gaat nu zij er twee stamboeken en dat lijkt mij geen goed plan
beter dat ze er uit gekomen waren samen

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:36

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat lopen.
Wel raar dat er nu 2 'stamboeken' voor 1 ras is.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:39

De KVTH blijft vast wel een vereniging voor Trekpaarden en Haflingers.,volgend jaar is het een jubileum ,de KVTH bestaat dan 100jaar.
De Nationale Tentoonstelling 2014 moet doorgaan.

Zijn er kvth leden en bokkers die lid worden van de NHPS het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek ?

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:01

farahtjuh schreef:
Ik zelf ben wel tevreden over de KVTH, alleen met hun doel van de haflinger ben ik het niet eens

Ik ben ook tevreden over de KVTH, maar ben het met sommige dingen ook niet eens.
Ik zie in het blad ook wel eens Haflingers staan die een premie oid hebben gekregen waarvan ik echt denk: "dit is écht een lelijke Haflinger. Wat vinden hun nou zo mooi aan deze?" En dan bedoel ik het qua bouw etc.

Ik vind het ook erg jammer dat de Haflinger steeds luxer wordt gefokt en dat ook bijna alle hengsten die goedgekeurd worden het luxe typ zijn.

En 2 stamboeken voor 1 ras, ik vind het een beetje raar.
Maar ik weet niet hoe het NHPS is qua richtlijnen voor het type Haflinger. Misschien staan die me soms wat meer aan dan dat de KVTH nu heeft.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:33

Voor informatie het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek NHPS zie website http://www.nhps.nl

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:34

Wat is het verschil met dit stamboek en met het 'oude' stamboek? Wat is het (fok)doel? Wat zijn de verschillen waar ik uit kan kiezen net betrekking tot sport en fokkerij?
Ik begreep inderdaad dat er gedoe was in het kvth stamboek, maar vanwaar deze beslissing?

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:52

Toch lees ik weer dat van de moderne haflinger
Geef eerlijk toe heb er dan 2 boven de 150 maar totaal verschillend maar mis toch echt wel de echte haflinger
Sport is leuk maar de kinder pony mis ik toch wel

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:15

edelgold schreef:
De KVTH blijft vast wel een vereniging voor Trekpaarden en Haflingers.,volgend jaar is het een jubileum ,de KVTH bestaat dan 100jaar.
De Nationale Tentoonstelling 2014 moet doorgaan.

Zijn er kvth leden en bokkers die lid worden van de NHPS het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek ?

denk dat er weinig mensen nu al over gaan stappen. Er is verder nog erg weinig duidelijk en veel te veel onzekerheden wat er precies gaat gebeuren.

En de nationale moet doorgaan idd, maar ik ben benieuwd of er daarna nog een keer een komt als een deel vd haflingerleden wel overstappen. De locatie is al besproken immers voor volgend jaar

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:20

6 april zal er een infomiddag worden georganiseerd. Tijdstip en plaats zal nog wel bekend worden gemaakt. Omdat het nieuwe NHPS is aangesloten bij het wereldwijde moederstamboek in Tirol, het HWZSV, wordt het rasvoorschrift en idealen van deze vereniging gevolgd, net als voorheen bij de KVTH het geval was. Het gaat dus niet over discussies als type van ons ras.
Binnen de KVTH was kortgezegd een strijd omdat een meerderheid van de afgevaardigden binnen het bestuur trekpaardmensen betrof. Veel onduidelijkheden en discussie is het gevolg geweest tot buitensluiten van haflingermensen aan toe. Dit heeft steeds grotere vormen aangenomen het afgelopen jaar waardoor belangrijke mensen niet anders konden dan de taken neerleggen en deze beslissing nemen. Persoonlijk denk ik dat het een goede stap is. Zo verder gaan als we deden was niet mogelijk.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:47

Met de regels van het hwzsv ben ik het toch al niet eens, dus ze moeten erg goed hun best doen om mij te overtuigen
Van hoe en wat

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:13

Hoorde het gisteren ook bij Divoza van het nieuwe stamboek. Heb begrepen dat er meer naar de haflingers in de sport wordt gekeken en dat er ook meer mee word gedaan. Dat is wel een goed teken. Er lopen veel goede haflingers in de sport en dat is natuurlijk zeker promotie voor het stamboek. Ik heb zelf verder geen problemen met het KVTH gehad maar vind wel dat er vaak weinig in het blad staat over de haflinger. Er zijn vaak maar een paar pagina's welke over de haflinger gaat en de rest gaat over het Trekpaard.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:49

Dus kortom er is nu een haflingerstamboek en een trekpaarden stamboek onder naam van het KVTH? Of hoe kan ik dat het beste zien? Ik ben er ook voor, dat er ook naar de sport word gekeken :j
Er is veel veranderd vergeleken 10 jaar geleden wat betreft sporthaflingers.
Van horen zeggen heb ik gehoord dat het KVTH, daar niet veel mee deed?

Ik ben nu benieuwd, hoe het op de keuringen gaat en wat er allemaal gaat veranderen voor de fokkers :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:48

Twee stamboeken voor één ras is niet zo vreemd. Voor de Welsh zijn er als Nederlander zelfs drie mogelijkheden voor registratie..
Ik heb zelf ook een Haflinger, maar ben totaal niet actief bij de Haflingers. Die heeft zelfs een paspoort nog van de NHS, omdat toen de KVTH nog niet aan die registratie deed.. Hij heeft wel een KVTH papier.