Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb net een haflinger gekocht, en hij komt eind augustus
Hij is dan 2,5 en uiteraard ga ik dan eerst lekker op de grond met hem aan het werk
Ik ben me echter wel vast aan het verdiepen in zadels etc, en kom dan toch uit bij boomloos (barefoot). Vooral omdat een jong paard nog kan groeien, veel zal veranderen in de bespiering etc lijkt het me geen doen om elke keer een boomzadel te laten aanpassen, daarbij denk ik dat je daar vaak ook niet op tijd mee bent. Een boomloos zadel heeft dat probleem niet
Daarbij denk ik inmiddels dat een boomloos zadel van goede kwaliteit dat goed past op je paard paardvriendelijk is dan een boomzadel
Sinds begin dit jaar rijd ik ook boomloos. Heb een Barefoot London. Mijn haf was erg mager toen ik haar kocht en aangezien ze zo verandert in bespiering heb ik besloten een boomloos zadel te kopen omdat ik anders bang ben dat ik het constant aan moet passen en het nog niet goed ligt..
Sammyoo schreef:Ik heb een barefoot Arizona voor mijn Haflinger. Voordelen: zit lekker, past altijd, ziet er mooi uit. Nadelen: slecht voor mijn houding, zere heupen bij lange ritten, slechte drukverdeling.
Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken om een jong paard te beleren, hiervoor beter een goed passend boomzadel gebruiken en pas overstappen op boomloos als het paard stabiel loopt met een ruiter op zijn rug en voldoende rugbespiering heeft.
Laura_x_ schreef:Sammyoo schreef:Ik heb een barefoot Arizona voor mijn Haflinger. Voordelen: zit lekker, past altijd, ziet er mooi uit. Nadelen: slecht voor mijn houding, zere heupen bij lange ritten, slechte drukverdeling.
Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken om een jong paard te beleren, hiervoor beter een goed passend boomzadel gebruiken en pas overstappen op boomloos als het paard stabiel loopt met een ruiter op zijn rug en voldoende rugbespiering heeft.
Dan heb ik wel geen haflinger, maar ik zou toch graag willen vragen.
Waarom is een boomloos zadel slecht voor je houding en slecht voor de drukverdeling? Kun je dat uitleggen? Ik denk juist het tegengestelde. (Ik kan het ook wel verklaren)
(over zere heupen kan ik niet meepraten)
Citaat:Van rijden op een boomloos zadel krijg je juist een hele onafhankelijke zit, soms moet je er daarvoor meer moeite voor doen tijdens het paardrijden, niet iedereen kan het waarderen en sommige mensen krijgen daardoor pijntjes en klachten.
De drukverdeling is niet slecht, mits je een goede pad gebruikt met inlages of het zadel al voorzien is van drukverdelende kussens.
Maarja iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.