Ik ben Marga "Sjemira" hier op bokt. Ik heb een tijdje geleden "Het Haflinger Dagboek" topic geopend. N.a.v. dit topic komen we allemaal vragen en antwoorden tegen over De Haflinger en Het gewicht.
Vandaar dat ik dit topic wil openen, Haflinger mensen kunnen aan elkaar ideeen uitwisselen hoe zij hun Haflinger op gewicht houden. Het is algemeen bekend dat Haflingers nu eenmaal snel dik worden. Het ras is koudbloed wat je dus sober moet voeren.
Wat te doen bij overgewicht?? Wat te voeren als je met je Haf veel wedstrijden rijdt. Wat te voeren als je paardje juist recreatief bereden wordt etc etc. Deze vragen wil ik hier graag beantwoord zien.
Ik wil dit ook graag omdat ik hiervoor een Haflinger merrie Maggie had, helaas is zij ziek geworden, ze had PSSM (een erfelijke spierbevangenheid). Hierdoor weet ik heel goed wat wel en niet goed is voor een Haflinger qua eten.
Nu heb ik Azkaban een Haflinger ruin van 4 jaar. Ik ben sinds 25 mei 2011 zijn nieuwe baasje. Toen ik hem kocht was Azkaban ziekelijk dik, zijn fokker en ik maakten zich duidelijk zorgen om zijn gewicht en ik ben er heel conseqent en goed mee omgegaan. Het resultaat is nu al goed te zien. De oude eigenaar van Azkaban gaf hem 's morgens en 's avonds een kilo biks. Hij kreeg een volle emmer met brood en een volle weide. Verder deed Azkaban de gehele dag niks, beetje grazen in wei, beetje zonnen en dat was het wel.
Zijn menu bestaat nu uit: 's ochtends en 's avonds 1/4 schep Pavo Nature's Best. Hier zitten heel veel goede voedingsstoffen in maar zo goed als geen suikers en geen eiwitten. Wel dus alle vitamines en mineralen.
Hij krijgt verder nog 2 a 3x daags een pluk kuil. Hij staat ongeveer 1x per week 1 dag op de weide en de rest van de week in de paddock. Na het rijden of longeren krijgt hij van mij als beloning 3 wortels.
Dit topic is dus bedoeld om met elkaar te delen wat jullie haffies te eten krijgen maar vooral ook hoe jullie je haf weer op gewicht hebben gekregen. Het zou dan leuk zijn om een voor en na foto te plaatsen.
Eigenaren waarvan hun Haflinger te dik is kunnen dan juist meelezen en hiervan leren. Het is voor geen enkel paard goed om te dik te zijn, een volle weide of een te dik paard lokt vaak ziektes uit etc etc. met alle gevolgen van dien.
Ik zal voor gaan met een voor en na foto van Azkaban. Na een tijdje kun je dan weer 2 nieuwe foto's plaatsen met het bereikte resultaat.
* Graag met de maand en jaar erbij
* Graag een 2 tal dezelfde foto's
* Graag aangeven wat je met je Haffie doet, dus het aantal x per week beweging etc etc.
* De menukaart
Azkaban Mei 2011
Voor (net onder het zadel, 1e x erop): Nog nooit iets in zijn leventje hoeven te doen.
Boommaat 36, singelmaat 65

Azkaban Oktober 2011
Na (nu 4x per week trainen, waarvan 1x grondwerk : Boommaat 34, singelmaat 50

Ik ben benieuwd naar de rest van jullie: De Haflinger menu's, de beweging en natuurlijk de foto's.
Heb je geen voor en na foto's omdat je Haffie nu gewoon (nog) te dik is dan kun je alleen een voor foto plaatsen en om een mening of een menu of iets dergelijks vragen aan andere bokkers. Het is niet de bedoeling om Haffies te gaan afkraken, dit topic is juist bedoeld om mensen hiermee te helpen.
Veel succes allemaal.