Haflinger hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anoukhoef

Haflinger hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:38

Hoi ,

Ik ben op zoek na een hengst voor mijn Haflinger merrie.
Nou ias dit voor mij de eerste keer en weet er niks van.
Graag zou ik wat hulp willen.
Mijn merrie is een dochter van de hengst windspiel.
Graag wil ik daar een mooie hengst op.
Wie kan mij helpen aan een mooie hengst ??

Groetjes Anouk

Anoniem

Re: Haflinger hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:39

Als eerste zou ik eens beginnen met de punten van je merrie die je wilt behouden en welke je wilt verbeteren. Wat de hele stamboom van haar is en wat je later met het veulen wil + een foto zou ook handig zijn :) .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:43

Idd, heb je de volledige afstamming van je merrie en wil je die hier neer zetten?

Verder wat wil je graag verbeteren? Karakter, uiterlijk, rug, benen enz?

Heb je je merrie al eens laten keuren? Heeft ze zomerexceem enz?

Er zijn veel mooie hengsten namelijk, ligt er net aan wat er bij past.

Phantaghero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:06

Wie zijn de vader en de moedersvader, wat zijn de zwakke punten van je merrie en wat de goede punten? Hoe zijn haar gangen en karakter? Wat voor karakter wil je bij het veulen? Hoe oud is je merrie? Heeft ze eerder veulens gehad? Heb je een goede standfoto van de zijkant?

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:32

Is je haflinger ingeschreven in het stamboek en met hoeveel punten is ze ingeschreven ?
Je kan beter een hengst kiezen die definitief is goedgekeurd met hoge punten.,die heeft zich al bewezen als goede fokhengst.
Hij moet bij de foklijn van je merrie passen.
Laatst bijgewerkt door edelgold op 21-09-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:43

Ik ga daar voor zorgen zorg dak die er vanavond op zet heel fijn dat jullie dit al zeggen ik had er nog niet over na gedacht dat dat ook belangrijk is.

anoukhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:50

waar kan ik die punten zien ze is wel ingeschreven maar das biju de vorige eigenaar alleen ik ben nog geen lid kan ik het dan als nog zien ?

Phantaghero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:55

Je zou even kunnen mailen naar het stamboek. info@kvth.nl of de oude eigenaar vragen of die het lijstje nog heeft.
Het is niet persee nodig, maar wel een mooie makkelijke manier om te zien wat de goede en slechte punten van je merrie zijn.

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:58

Kijk naar geen dat je wil met het veulen
Is dat voor je zelf? Of voor de verkoop

Een mooie hengst vinden is niet heel moeilijk
Daar hebben we er imers genoeg van.....

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:59

Ik zou even alle gegevens van de merrie opvragen bij het KVTH (stamboek)
Op de website kan je de email/contact gegevens wel vinden, is ook geplaats hierboven zie ik.
keuringsresultaten + punten, eventuele kinderen, ingeschreven schofthoogte.

Meestal zijn ze vrij snel en makkelijk met de gegevens geven.

Ik heb voor iemand al eens de hele nafok van een merrie opgevraagd, had ik binnen 2 dagen via de email binnen.
Succes met het zoeken van een hengst.

Neem mee in je keus of je erg luxe wilt fokken of juist niet.

anoukhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:55

hoi allemaal,
Ik heb alles opgezocht
Mijn merrie is van 26-04-2006 en is geboren in Berkel- enschot.
Ze is een dochter van Windspiel en amanda van Groothuizen ( vader: meteor van de Nevelhorst)
Ik krijg het nie voor elkaar om een foto er op te zetten doe waarschijnlijk iets verkeerd.
Maar ze in ongeveer 1,42 of 1,44. Ze is een chic model. Haar draf is goed alleen stap en galop iets minder. Wil dan ook een hengst met goeie gangen. verder is het een Dominate dame die zich door geen vreemde de les laat lezen. Ik heb haar zwaar verwaarloosd gekocht en is dan ook zeer aan mij gehecht. helaas heeft ze zomer eczeem. wat de Hengst dan ook zeker niet moet hebben. Ze word voornamelijk in de dressuur gereden en houd wel van een buitenrit. Ze is goud eerlijk. en wil dan ook een eerlijke hengst met wel temperament. Verder mag de achterhand sterker daar heeft mijn merrie nog moeite mee.
of terwij.l haar plus punten zijn :
goud eerlijk
mooie draf
mooie moderne bouw
goeie hoeven
edel hoofdje

Min punten zijn :
eczeem waardoor geen mooie lange manen
draf en galop is niet zo sterk

Verder ben ik eigelijk zeer te vrede over mijn meisje en wil daarom ook een veulen van haar.
Wie heeft wat tips voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:58

Allacher of Arachon vind ik mooie hengsten en Whetu mag er ook zeker wezen :j

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:10

Aron vd Haflingerborg is modern gebouwd, heeft een fijn temperament, een hele sterke achterhand en dus geweldige beweging, een heel edel hoofd en mega behang; eigenlijk alles wat je zoekt!
Ik heb 3 veulens met hem gefokt en hij geeft moderne grote veulens met een mooi snittig hoofd en flink behang en super beweging! Als ik weer een veulen wilde fokken zou ik zeker weer voor hem kiezen.
Pb me maar voor meer informatie. Aron loopt inmiddels M2 dressuur en loopt ook aangespannen en heeft veel springaanleg!

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:07

Een prachtige bewezen hengst in de fokkerij en de sport is Abel .

Een veelbelovende hengst en een belofte voor de fokkerij en de sport is Standing Ovation .
De reserve kampioen hengstveulens op de eerste nationale veulen keuring Starlight van de Esweide is een zoon van hem.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:35

Ben erg benieuwd naar opname punten en standfoto.
Hierop kun je namelijk meer zeggen in combi met papier als zo op de gok.
Ook benieuwd naar wat je plannen zijn. Houd je het veulen aan? De hengsten zijn allemaal wel mooi, maar in combi met jouw merrie is het belangrijk goed te kijken naar verbeterpunten in exterieur. Voordat er allemaal hengsten worden genoemd lijkt me dit niet meer dan logisch.

Er zijn zoveel factoren die meespelen maar raad je aan wel een KVTH goedgekeurde hengst te nemen. Dit zijn hengsten die op nederlands dekblok goedgekeurd zijn voor het huidige fokdoel en daarin wordt streng gejureerd.
Kwa kosten maakt dat veelal weinig tot geen verschil.

Er zijn geen hengsten met ZE omdat dit mogelijk genetisch bepaald is. De vraag aan jou of je het risico wilt nemen eczeem op de koop toe te nemen. Dit kan jouw merrie ook doorfokken. Wel is dit iets waar de meningen over verdeeld zijn, maar sta er wel even bij stil!

gitje65 schreef:
Aron vd Haflingerborg is modern gebouwd, heeft een fijn temperament, een hele sterke achterhand en dus geweldige beweging, een heel edel hoofd en mega behang; eigenlijk alles wat je zoekt!
Ik heb 3 veulens met hem gefokt en hij geeft moderne grote veulens met een mooi snittig hoofd en flink behang en super beweging! Als ik weer een veulen wilde fokken zou ik zeker weer voor hem kiezen.
Pb me maar voor meer informatie. Aron loopt inmiddels M2 dressuur en loopt ook aangespannen en heeft veel springaanleg!

Een leuke hengst, maar dekt op Duits dekblok.
Gitje65: Ik weet en snap dat je deze hengst graag aanprijst, maar hij dekt niet op nederlands dekblok en vind het toch wel essentieel dat je dit erbij vermeld, want daar zitten naast een ander papier ook extra kosten aan. ;)

Anoukhoef: je mag me via pb wel benaderen als je er behoefte aan hebt, dan zet ik de foto's hier wel in het topic.
Succes met alle info!

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:24

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:43

@WandaJacco wel mooie donkere hengst, alleen vind ik hem onder het zadel minder!

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:59

Ik heb er 1 van Haron van de Milt, ook erg mooie (donkere) haflinger vind ik.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:31

gitje65 schreef:
Citaat:

Jesme schreef

Citaat:
Gitje65: Ik weet en snap dat je deze hengst graag aanprijst, maar hij dekt niet op nederlands dekblok en vind het toch wel essentieel dat je dit erbij vermeld, want daar zitten naast een ander papier ook extra kosten aan.

Ik wil hier toch even hier op reageren: Het klopt dat Aron op Duits blok dekt, maar wat maakt dat uit; als ik een hengst uit het buitenland wil dekt ie ook op een buitenlands blok. Ik heb 3 fijne nakomelingen van hem en er zitten geen extra kosten aan! Ook het paspoort is hetzelfde. Dit misverstand heb ik al vaker gehoord dat men dat dacht, of zelfs dat je geen origineel paspoort bij het veulen krijgt, maar dat is dus echt niet zo. ;)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:37

Ik zeg arachon! Heb al tijden niet meer zo'n mooie hengst gezien die ook nog is van de grond af kan bewegen, met een zeer soepel achterbeen.

Royal_Opium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:47

gitje65 schreef:
gitje65 schreef:
Citaat:

Jesme schreef

Citaat:
Gitje65: Ik weet en snap dat je deze hengst graag aanprijst, maar hij dekt niet op nederlands dekblok en vind het toch wel essentieel dat je dit erbij vermeld, want daar zitten naast een ander papier ook extra kosten aan.

Ik wil hier toch even hier op reageren: Het klopt dat Aron op Duits blok dekt, maar wat maakt dat uit; als ik een hengst uit het buitenland wil dekt ie ook op een buitenlands blok. Ik heb 3 fijne nakomelingen van hem en er zitten geen extra kosten aan! Ook het paspoort is hetzelfde. Dit misverstand heb ik al vaker gehoord dat men dat dacht, of zelfs dat je geen origineel paspoort bij het veulen krijgt, maar dat is dus echt niet zo. ;)

Je hebt meer stamboek en afdracht kosten. Nu is dat niet veel, 65 euro ben je duurder uit, maar dat is idd wel het vermelden waard.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:51

5 Euro meer?? Dat heb ik nooit betaald; mijn jongste Aron nakomelingen zijn 2. Is dat veranderd dan?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:22

@Royal_Opium: idd 65 euro en naast dat wel KVTH paspoort maar met blauw papier.

Gitje65: Ik heb 2 jaar geleden 1 van mijn merries gedekt met een op duits dekblok 'dekkende' hengst, vandaar dat ik er even op attendeer. Het veulen uit deze combi is dus jonger als jouw jongste Aron-nakomeling. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:34

Goedgekeurde haflingerhengst Abel aan het werk! Topic.

Hier kun je er iig ééntje aan het werk zien, volgens mij reed dit meisje hem hier voor de eerste keer na zeven jaar weinig gedaan te hebben.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:51

wat een beest die Arachon... ga er maar eens over nadenken om die op mn merrie te zetten..