Haflinger of Fjord?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngieEnKiwi

Haflinger of Fjord?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:44

hoi bokkers :)

Mijn moeder heeft me onlangs aangeboden om een paardje te kopen voor mij :D
Maar ik twijfel tussen een fjord of een haflinger!
Dus mijn vraag: welke?
en ook al een wat 'volwassener' paard of veulen?

zandloper

Re: Haflinger of Fjord?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:46

Ze zijn beiden heel leuk, ligt ook aan je eigen bouw en wat je wilt vind ik. En jonmger of ouder: ligt aan je eigen ervaringen. Ben je nog niet zo ervaren, ,kies dan een ervaren paardje.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:47

Waarom twijfel je tussen die 2.
Prima dat je gaat zoeken naar 1 van deze rassen, maar kijken naar zoveel verschillende paarden is ook een optie. Misschien raak je wel helemaal verliefd op een paard. Een klik hebben is belangrijker, zoniet het enigste, waar je naar moet kijken.

Kwa leeftijd ga ik mee met zandloper.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:47

Zoek een paard dat kwa karakter bij je past. Er zijn heel meegaande haflingers en er zijn stik eigenwijze. En datzelfde geldt voor fjorden. Ook een tinker zou wellicht een optie kunnen zijn, of een flinke new forester.
Als je zelf niet specifiek verliefd bent op 1 ras, ga ik helemaal met Indianlady mee dat je een klik moet hebben met het dier dat je koopt.
Als het je eerste eigen paard wordt, zou ik zoeken naar een braaf exemplaar van rond de 8-12 jaar oud. Jong genoeg om nog jaren mee te gaan, oud genoeg om wat stabieler te zijn en wat minder snel onder de indruk als jij je een keer vergist.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:50

ik vind het beide leuke rassen maar haflinger zou ik kiezen:D en ik zou zeker geen veulen kopen dat is zwaarder en het kost veel en veel meer! alleen de aanschaf is iets minder maar dan de rest dan ben je meer kwijt dan een beleerd paard! en dan kun je meteen gaan rijden, bij wijze van spreken.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:52

Ik heb ze allebei in 1 :p een kruising

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:46

Ik zou ook voor de haflinger kiezen maar je moet er wel een klik mee hebben welke je ook kiest. Ik heb zelf een jong paard gekozen zodat ik samen met hem alles kan opbouwen en alles van hem weet. Maar dan moet je wel wat ervaring hebben en weten waar je aan begint ;)

Nora68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:56

Gezien je leeftijd zou ik je aanraden om een wat ouder dier te kopen, daar kan je veel van leren en zijn ook wat standvastigger dan een jong dier. Verder moet je er inderdaad voor "vallen", luister naar je gevoel. En haf of fjord, tja ze zijn beide leuk.

SiriloveSHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:02

Kijken wat het best bij je past ik zou zelf voor een haf gaan!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:04

Haflinger of Fjord jij moet kiezen, ik ben een haflingerfan en vindt fjorden niet zo leuk. Maar fordenfans vinden dat vaak weer van een haflinger.
Gezien je leeftijd zou ik een grote maat zoeken, dat je straks niet met je benen helemaal er onderuit komt.
Voor je eerste paardje is een ervaren dier eigenlijk het beste, 8 jaar is een hele mooie leeftijd maar er zijn genoeg 15 jarige die nog super mee kunnen.

Bekijk speurders of marktplaats eens heel veel rassen, misschien zie je iets wat je ook erg mooi vindt.
Ik zelf hou van grove en behaarde types maar andere juist weer van ranke types.
Lekker rondneuzen en vergeet de aankoopkeuring niet. ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:04

kijk rond, en kijk eens wat voor paarden je aanspreken.
nooit op 1 paard wedden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:19

Ik zeg haflinger, niet alleen omdat ik een haflinger heb, maar uit ervaring vind ik een haflinger
gewoon makkelijker en fijner. Mijn haflinger is ook niet geweldig braaf, maar als ze begint
te lopen krijg ik haar wel makkelijk terug, en bij fjorden is dat vaak minder zo.

Fjord kruisingen vind ik wel erg leuk, en sporttype haflingers,
maar gewone fjorden en oudewetse haflinger zijn korte in hun lijf dus minder fijn vind ik.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:27

Je zet het topic ook bij Haflingers neer :P Logisch dat de meeste voorkeur uitgaat naar de Haflinger. Ik zou ook bij meerdere aansprekende paarden gaan kijken totdat je een klik hebt :)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:29

Fjord, Volwassener. al helemaal als het je eerste paard is, dan kan je beter een paaard hebben die alles al weet en kent.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:30

Nessie schreef:
Je zet het topic ook bij Haflingers neer :P Logisch dat de meeste voorkeur uitgaat naar de Haflinger. Ik zou ook bij meerdere aansprekende paarden gaan kijken totdat je een klik hebt :)

hi, tja, zit wat in....

Hier dus een fjorden liefhebber die je gewoon gaat vertellen dat je je niet vast moet pinnen op een bepaald ras.
In jouw geval weet je nog niet welke van de 2 je wilt, ga eens kijken bij mensen met fjorden en bij mensen met haflingers.
Ga op fjorden en haflingers rijden en bedenk dat welke van de 2 je beter ligt.

Hou je van blonde wapperende manen, of een stoere boog?

Ik zou ongeacht het ras wel gaan voor een iets ouder doordgereden exemplaar, zie in je profiel dat je 12 jaar oud bent.
Zo kan jij heel veel leren van je paard en hoeven jullie niet samen het wiel uit te vinden.

Ongeacht het ras, moet je er 1 treffen die goed en netjes gereden is en de halve wereld al heeft gezien,
dan kan je heerlijk gaan genieten van je fjord of haflinger.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:38

Samsie schreef:
Ik heb ze allebei in 1 :p een kruising

Idem!! :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:24

Er is onlangs een topic geweest over het verschil in haflinger & fjord :)
natuurlijk helemaal persoonlijke voorkeur, maar misschien vind je het leuk om het eens even te lezen...

[RPA] Haflinger Vs. Fjord

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:46

Het ligt er maar net aan met welk paard je een klik hebt want dan maakt ras niks meer uit.

Ik wou absoluut geen haflinger, geen merrie, en perse een goed aangereden pony,
en wat heb ik gekocht.... juist ja, een haflinger merrie die nog moest worden door gereden.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:38

Kijken wat het beste bij je past, Dan merk je vanzelf met welk paardje het het beste klikt ;)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:52

zijn beide leuke paardjes, gewoon een paard kopen waar je een klik mee hebt :) en of je nou een ouder paard of een veulen koopt hangt idd af van je ervaringen zoals hier al eerder genoemd (:

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:34

Maar haflinger is toch echt wel de beste hoor!!

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:36

ik zou kiezen voor een haflinger, gewoon omdat ik die leuker vind :).. waarom zoek je geen kruising ;).

Ik zou gewoon "blind" zoeken dus niet naar een ras, maar gewoon naar een paar/pony en zoek naar een klik.

succes!

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:31

je moet natuurlijk wel een klik met je paardje hebben,
je kunt toch gewoon eens op marktplaats rondneuzen,
typ de ene keer haflinger in,
en de andere keer fjord.
gewoon kijken of je wat leuks tegenkomt! :D

zelf kies ik voor de mooie witte/blonde manen, die wapperen in de wind, als je over strand gallopeerd.. :o haflinger dus..

Elinee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:05

ik zou kijken wat je zelf het leukst vind en waar je echt een klik mee hebt, ik zat ook een beetje te twijfellen vind het allebij geweldige rassen maar heb toch voor een haflinger gekozen omdat ik daar meteen verliefd op was en dat moet je gewoon hebben vind ik :)

xKatayoun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:05

je moet gewoon een paard zoeken waar je een klik mee hebt.
Ik had het idee om een New Forest of Hannoveraan aan te schaffen.
En nu heb ik een Haflinger, omdat ik daar vanaf het eerste moment een klik mee had

& wat de andere al zeiden. Je moet kijken naar je ervaring, rijd je goed kun je wel een jonger paard nemen maar ben je nog niet zo ervaren dan kun je beter een wat ouder paardje nemen, die niet veel meer hoeft te leren.