Wie kan mij helpen: een zadel dat niet schuift

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Wie kan mij helpen: een zadel dat niet schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:10

Hallo Haflinger liefhebbers,

Dat Haflingers geen schoft hebben dat weten we allemaal maar wie oh wie kan mij helpen een keuze te maken welk zadel nou echt passend is voor een brede Haf. Dat dus niet schuift met opstappen etc etc. Moet wel een beetje een betaalbaar zadel zijn.

Aangezien ik al diverse Dressuurzadels heb gehad in het verleden, zat er eigenlijk niet 1 echt lekker op een Haflinger. Nu heb ik pas Azkaban, ruin van ruim 3,5 jaar oud, schofthoogte rond de 1.49 en idd geen schoft en het is een stevig type haflinger. Ik zelf ben niet zo groot 1.65 en heb hele korte benen, dus hele lange zweetbladen is geen gezicht.

Ik heb nu dus sinds kort een Knightrider brede boom 18 inch, maakt niet uit hoe ik aansingel ik kan niet opstappen zonder het zadel helemaal scheef te trekken. WIE KAN ME HELPEN WANT IK WORD HIER ECHT GEK VAN.

Mijn haf ben ik nu net aan het inrijden en ik heb dus geen prettig idee bij dit zadel, als hij ineens een rare sprong maakt dan voel ik het zadel dus verschuiven. Ik hoop dat jullie goede betaalbare tips hebben zodat ik een zadelpasser kan laten komen met jullie aanbevelingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hieronder foto's van Azkaban

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sica op 15-06-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit titel

Marije_jiplover

Re: Wie kan mij helpen: EEN ZADEL DAT NIET SCHUIFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:07

Ik heb een Massimo Trail op mijn haflinger liggen en dat schuift absoluut niet. Is er in heel veel boombreedtes. Ik geloof dat ik met maat 34 nog bij lange na niet de breedste heb.
Zal zit voor mij ook nog eens heel stabiel en lekker.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:09

Dank je, alleen een Massimo Trail is gelijk weer rond de eur 1700,= en dat is voor mij aan de dure kant.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:12

Ik heb voor een nieuwe Massimo in afwijkende kleur 1350 betaald vorig jaar (mijn zadel is bruin, standaard is zwart). 1700 lijkt mij dus erg veel.
En er staan er inmiddels ook wel wat tweedehands te koop voor zo rond de 800 euro, dus daar zou je ook nog op kunnen zoeken/vragen bij zadelpassers.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:13

Dit zadel lijkt inderdaad voor geen meter te liggen als je ook ziet hoe het dekje er ook onder weg schuift. Ik zou anders eens kijken naar een Wintec of Bates zadel, dan kun je de boom verwisselen. Veel mensen rijden naar volle tevredenheid met zulke zadels op haflingers, dus misschien is het ook wat voor jou. :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:15

Zaldi kun je ook overwegen, zijn prima zadels voor een redelijke prijs en worden geheel op maakt gemaakt. Hebben zeer ruime boommaten en die zijn ook altijd aan te passen.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:15

ik had op de haflinger die ik reed een pagony diamant, is vzh richting dressuur, ik heb ook korte benen en bij mij leek het net een dressuurzadel. Het was een hele ouderwedse haf en toch bleef het zadel perfect liggen terwijl andere zadels altijd schoven.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:09

Zo te zien heeft jou haf nog wel wat vorm, schouders/schoft. Ik kan je aanraden om het zadel door een goede zadelmaker op maat te laten maken. Een brede boom is vaak niet genoeg voor een brede haf. Het zadel ligt dan boven op de rug ipv er om heen. Hierdoor kan het zadel gaan schuiven. Die van mij heeft een boommaat van 38 cm en rondgeribt en een op maat gemaakt zadel en ik heb nooit last van schuivende zadels.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:15

Is dit zadel wel aangemeten door een zadelmaker/passer?
Want als ie zo schuift zit het vaak toch niet goed (te smalle boom).
Het blijft wel lastig met die rondgeribten! :D
Heb zelf geen haf maar wel een rondgeribte met (vroeger) weinig schoft.
Een JC bleef goed liggen en nu een Wintecje met de wijdste boom. Maar mogelijk is die niet wijd genoeg voor jouw Haf.
Eerder had een andere zadelpasser er een andere boom in gedaan (2 maten smaller) ik had er geen goed gevoel bij en hem 2 x terug laten komen. Volgens hem zat het prima!
Ik kon niet opstijgen net als jij idd en het zadel schoof.
Een andere zadelmaker laten komen. Die heeft de wijdste boom erin gezet en probleem was opgelost!

Ook een elastische singel kan problemen geven bij die ronde paardjes, weet niet of je die hebt? Ik ben er iig weer vanaf gestapt! :D

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:23

Op mijn haflinger, foto's zie profiel, heb ik een Zaldi New Kent liggen, heerlijk zadel, mooie prijs.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 02:01

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:47

IMJ schreef:
Is dit zadel wel aangemeten door een zadelmaker/passer?
Want als ie zo schuift zit het vaak toch niet goed (te smalle boom).
Het blijft wel lastig met die rondgeribten! :D
Heb zelf geen haf maar wel een rondgeribte met (vroeger) weinig schoft.
Een JC bleef goed liggen en nu een Wintecje met de wijdste boom. Maar mogelijk is die niet wijd genoeg voor jouw Haf.
Eerder had een andere zadelpasser er een andere boom in gedaan (2 maten smaller) ik had er geen goed gevoel bij en hem 2 x terug laten komen. Volgens hem zat het prima!
Ik kon niet opstijgen net als jij idd en het zadel schoof.
Een andere zadelmaker laten komen. Die heeft de wijdste boom erin gezet en probleem was opgelost!

Ook een elastische singel kan problemen geven bij die ronde paardjes, weet niet of je die hebt? Ik ben er iig weer vanaf gestapt! :D

ja van de Elastische singel ben ik al afgestapt haha. Ik heb dit zadel via MP gekocht en heeft een wijde boom, ik heb het zadel door een zadelpasser laten opvullen daarna. Omdat Azzy nog maar net zadelmak is hielp iemand mij altijd op het zadel en het paard vast te houden met opstijgen, tot ik gister niemand had en alleen wilde opstijgen, ik kon er niet opkomen en het zadel ging dus echt helemaal aan de zijkant van mijn paard. Ik werd er dus echt gefrustreerd van want het is al moeilijk op alleen op te stappen als je paard niet stilstaat, staat ie eindelijk stil gaat heel je zadel scheef :( ik zal dus maar weer op zoek gaan naar een ander zadel en deze proberen in te ruilen.

Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:48

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:54

Natasjaa schreef:
Op mijn haflinger, foto's zie profiel, heb ik een Zaldi New Kent liggen, heerlijk zadel, mooie prijs.

Wat een mooie Haf heb je, is ook wel heel breed zoals Azzy denk ik, Bedankt voor je reactie ik ga ook eens zoeken op Zaldi New Kent :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:01

Laat je hem wel aanmeten? :)
Zie nu pas op de foto dat zefs je pad is weg gegleden! :D

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:05

IMJ schreef:
Laat je hem wel aanmeten? :)

Ja ik wil gewoon een zadelpasser laten komen met 2e hands zadels en ook bv nieuwe wintecs etc etc, heb nu geen eur 1000 om uit te geven helaas

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:08

Nou, dat zal vast wel lukken hoor!
Succes!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:13

Sjemira schreef:
Ja ik wil gewoon een zadelpasser laten komen met 2e hands zadels en ook bv nieuwe wintecs etc etc, heb nu geen eur 1000 om uit te geven helaas

Als je dat doet, informeer dan eens naar een extra (4e) singelstoot. In de meeste gevallen kan die erop gezet worden en ben je er vanaf.
Mijn zadelmaker zette dit voor mijn pony, een ronde welsh b, erop en dat ging prima. Ik singel dan aan op de 2e en 4e stoot.

Misschien is het iets voor jouw paardje. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:15

Misschien een zadel dat geschikt is voor barokke rassen en een goede zadelpasser een zadel aan laten meten. Die heeft misschien een 2e handsje maar onder de 400 ga jij het niet redden met een paard met een moeilijke pasvorm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:17

Kleine tip...trek je sjabrak eronderuit en gebruik een anti slip mat.Heb ik ook voor mijn ene IJslander...die is ook rond en trek het zadel ook scheef zonder dit matje.Ik vind het eindeloos...

Zoiets dus

http://www.hghruitersport.nl/a-14239488 ... i-slip-pad

Hoeft niet persé zo'n dure hoor,ze zijn er al vanaf een euro of 15 volgens mij.Even op google zoeken onder "Drukverdeler anti-slip" of "anti-slip sjabrak"

Wil je persé een sjabrak onder je zadel dan zijn er ook sjabrakken met anti-slip aan de onderzijde ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:27

Het zadel wat er nu op ligt is veel te lang
Wil je paard daarmee wel galoperen? dat lijkt me nl bijna onmogelijk
Een 18 inch zadel op een haflinger gaat doorgaans niet lukken omdat ze een vrij korte rug hebben
Wintec is ook geen optie qua model (kussen zijn zels lang bij 17,5 inch)

Goedkopere optie's zijn een Kent en Masters die hebben vrij korte kussens (prijs 899,-)
Deze hebben ook een verstelbare boom
Of een boomloos zadel!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:35

unamie schreef:
Of een boomloos zadel!
Een boomloos zadel op een paard dat net ingereden aan het worden is, vind ik ronduit een slecht idee. De druk wordt niet over de rug verdeeld en een groen paard heeft de spieropbouw nog niet om dat zelf goed op te kunnen vangen. Nou is daar nog overheen te stappen als de ruiter in kwestie 40 kilo weegt, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:45

ik kan je geen raad geven kwa zadel maar wel een goeie zadel maker. john kool...
volgens mij op internet wel te vinden.
succes

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:46

Onzin ericprast.
Ik wist voorheen ook niets over boomloos en zou ook zo reageren. Maar ook bij een paard geen passend zadel kunnen vinden behalve op maat gemaakt wat volgend jaar niet meer past naar boomloos gegaan.
Bevalt meer dan goed.
Het jonge dier 15 keer onder het zadel begint zelf de hand op te zoeken. Fijn al hele rondes nageeflijk geen gewicht in de hand.
Fijn proestent en in stap al hals strekken.
Voor mij als sceptici genoeg om te ervaren en weten dat er inderdaad te veel vooroordelen zijn over het boomloos.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:52

Voor mijn haf heb ik een tweedehands daaleman gekocht. Super zadel, past perfect en schuift niet. Daarvoor had ik een Wintec. Daarvoor heb ik de zadelmaker ook terug laten komen, maar hij heeft nooit lekker gelegen en ik had het gevoel dat ik teveel in de lepel zat. Ik blijf dus bij mijn nieuwe zadel.