Kleurgenetica Haflingers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyx

Kleurgenetica Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:05

Ik probeer in kaart te brengen wat het genetisch kleurprofiel van een haflinger is, en wat mogelijke kleuren van nakomelingen zijn, wanneer je een haflinger kruist met elke andere kleur. Ik plaats hier wat ik tot nu toe heb, nog niet gesorteerd (dat hoop ik gaandeweg hier te doen :P ) Ik hoop dat er mensen zijn die mee willen helpen aan mijn onderzoekje door aanvullingen en/of verbeteringen te plaatsen :)

Basiskleur
Basiskleur van een haflinger is zoals algemeen bekend, vos. Dat zijn ze altijd. De genen die vos veroorzaken zijn recessief, dus een voskleurig paard heeft altijd 2 ouders die het vosgen ook dragen, deze hoeven niet persé voskleurig te zijn. Zwart wordt aangeduid met E en vos wordt aangeduid met e. Dat maakt haflingers ee en homozygoot. Ze kunnen dus alleen e aan hun nakomelingen doorgeven en zullen dat ook altijd doen.

Genmutaties

Flaxen
Flaxen is een eigenschap die alleen voorkomt bij paarden met de basiskleur vos, het veroorzaakt de kleur zweetvos. Zweetvossen zijn paarden met de basiskleur vos die witte manen en staart hebben. Ook het behang boven de hoeven kleurt wit.
Onderzoekers zijn er achter gekomen dat het gen enkel invloed heeft op de langere haren van het paard. Het gen zorgt ervoor dat het rode pigment niet te zien is en de haren dus wit worden.
Flaxen is een recessief gen,daarom wordt het flaxen-gen vaak aangegeven met de lettercode f. Dit gen komt enkel bij paarden met de basiskleur vos (dus ook palomino etc.) tot uiting. (Paarden met de basiskleuren bruin en zwart kunnen het f-gen wel dragen, maar dit is dan niet te zien in het uiterlijk.)

Panagaré/Mealy
Panagaré veroorzaakt meelkleurige haren op bepaalde lichaamsdelen. Onder andere op de buik, de zogenaamde zachte delen (flanken, tussen voorbenen e.d.), op het uiteinde van de neus en rond de ogen. Panagaré wordt aangeduid met Pa+.

Moeten alle kenmerken van mealy aanwezig zijn? Want alle haflingers hebben een lichte neus en lichte haren rond de ogen. Er zijn echter wel die ook witte zachte delen hebben, maar lang niet allemaal, zeker niet in zomervacht.

Agouti
Wat agouti (A) betreft, zijn haflingers een verhaal apart. Bijna alle haflingers zijn namelijk homozygoot voor agouti. Niet allemaal dus, maar het grootste deel wel.
De meeste haflingers zullen dus qua genotype eeAA zijn, maar ook eeAa en eeaa kunnen voorkomen.

Sooty
Dit gen maakt de onder vacht kleur donkerder door er een deken over te leggen: vos wordt bijv. koffievos. Het heeft de neiging heeft om de kleur 'vies' te maken. Bij deze kleurfactor mengen zich zwarte haren door de vacht, hierdoor worden de paarden donkerder.
Sommige vossen kunnen door Sooty zo donker worden dat het moeilijk vast te stellen is welke kleur ze nu daadwerkelijk hebben, omdat door het Sooty gen de manen en staart ook veel zwarte haren kunnen hebben. Paarden met het Sooty gen kunnen naarmate ze ouder worden ook steeds donkerder van kleur worden. Sooty komt voor bij alle denkbare kleuren. Bij haflingers is dit de veroorzaker van grijs behang. Sooty wordt geacht recessief dominant te zijn. De code is Sti.

Het is bekend dat de meeste haflingers sooty hebben, echter naar het schijnt, niet allemaal. Is dit een vermoeden of is dit bewezen?

Roan en schimmel
Roan en schimmel komen bij haflingers niet voor.
Schimmel is een dominant gen en wordt aangeduid met G. Een paard kan zowel homozygoot als hetrozygoot zijn voor G. Met een hetrozygote schimmel heb je dus 50% kans op een schimmel nakomeling, met een homozygote schimmel heb je altijd een schimmelveulen.

Roan is hetrozygoot dominant, Rn. Homozygoot dominant kan ook, maar is niet levensvatbaar. Homozygoot dominant kan niet bij een haflingerkruising.

Verdunningskleuren
Een haflinger heeft nooit verdunningskleuren, een nakomeling van een haflinger kan dit wel hebben, maar alleen door de vader.

Creme
Het creme-gen is incompleet dominant, dat betekent dat het effect bij een heterozygoot wel zichtbaar is, maar niet zo sterk als bij een homozygoot. Een haflingerkruising zal altijd heterozygoot zijn. Bij een dekking met een cremehengst, kun je afhankelijk van de basiskleur van de vader, en het wel of niet aanwezig zijn van agouti, een palomino, valk of smokeyblack veulen krijgen in 50% van de gevallen. Dek je met een cremello, perlino of smokey cream, dan krijg je zeker weten een palomino, valk of smokeyblack. Dubbele verdunning is nooit mogelijk bij een haflingernakomeling. nCr is de code waarmee creme wordt weergegeven.

Dun
Dun is een verdunningsgen dat zowel rode als witte haren verbleekt. Daarnaast zorgt het voor primitieve aftekeningen. Dun wordt aangegeven met DN+. Omdat dun een dominant gen is, hebben alle dunpaarden tenminsten 1 dun ouder. Een paard kan zowel homozygoot als hetrozygoot zijn voor DN+. Met een hetrozygote dun heb je dus 50% kans op een dun nakomeling, met een homozygote heb je altijd een dun veulen.

Silver
De verdunningskleur silver, ofwel zilverappel, heeft alleen invloed op zwart pigment. Vossen kunnen dus drager zijn van het Silver-gen zonder dat dit zichtbaar is. Bij bruine paarden heeft Silver weinig effect op de vachtkleur omdat zich daar geen zwart pigment bevindt.
Qua vererving geldt hetzelfde als voor dun. nZ of ZZ is Silver.

Champagne
Champagne is een verdunningskleur die zowel de zwarte als rode haren verdunt. Omdat het Champagne-gen dominant is is er maar 1 ouder nodig om een Champagne veulen te krijgen. Ch is de aanduiding voor Champagne.

Pearl
Uit een haflinger een pearl fokken is onmogelijk. Pearl komt bij haflingers niet voor, en voor een pearl veulen, moeten de ouders beide pearl zijn.

Sabino
Sabino is een witpatroon dat op alle kleuren paarden kan voorkomen. Tot nu toe is er nog maar één vorm van Sabino genetisch aanwijsbaar, het Sabino1-gen (SB1). Dit is een incompleet dominant gen: een heterozygoot paard zal gedeeltelijk witte aftekeningen hebben, en paarden die homozygoot zijn voor het aantoonbare Sabino1-gen worden voor minimaal 90% wit geboren.
Haflingers hebben dit SB1 gen, maar zijn er heterozygoot voor. Sabinopatronen die voorkomen bij haflingers zijn:

Roaned Sabino (Stekelharig)
Vooral roaning langs de aftekeningen maar ook verspreid over het gehele lichaam. De hoeveelheid witte haren kan in de loop van de jaren toenemen.

Minimum Sabino
Een veelvoorkomende en vaak onopgemerkte vorm van Sabino. Het kan variëren van een enkele bles, of witte benen tot duidelijke onregelmatige randen van aftekeningen met roaning of enkel een vreemde witte vlek of een blauw oog. Ook minimale roaning op het lichaam is vaak een kenmerk.

Kleurmutaties die voorkomen bij haflingers
Birdcatcher Spots
Bend or spots
Birdcatcher ticking

Conclusie:
Haflinger:
Basiskleur: ee
Flaxen: ff
Agouti: aa, Aa of AA
Mealy: Pa+
Sooty: Sti
Sabino: SbSb

Daihyo

Re: Kleurgenetica Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:24

Interessant stuk tekst :j
Maar is Birdcatcher ticking niet hetzelfde als Roaned Sabino?

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:50

Nee, bij birdcatcher ticking is er niet heel veel wit tussen de donkerdere haren over het hele lichaam, maar het beperkt zich tot de bovenkant van het lichaam en soms ook het hoofd en manen. Roaned sabino heeft het vooral aan de randen van aftekeningen, en soms over het hele lichaam. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:16

Spots ken ik wel, maar van thicking had ik nog niet gehoord.
Heb je toevallig een foto of tekening voor het verschil?

Je geeft aan dat de meeste haflingers het sootygen hebben (al dan niet bewezen). Maar dan uit het zich toch niet altijd? Ik ken maar weinig haflingers met echt grijze haren, over het lichaam of in manen en staart.

Ik vind kleurengenetica erg boeiend, maar heb me er weinig in verdiept. Vandaar de vragen :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:19

Interresant! Ik zou wel voorbeeldfoto's van de kleuren willen zien! :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:33

Birdcatcher Thicking is een oude benaming voor Rabicano, (Birdcatcher was rabicano) dus stekelhaar in de flanken en aan de staartaanzet.
Sabino roaning geeft stekelhaar langs de aftekeningen en/of gelijkmatig verspreid over het lichaam. Ongelijkmatig en hevig verspreid stekelhaar wijst eerder op dominant white maar deze vorm heb ik nog niet bij haflingers zien, enkel sabino roaning.

Aftekeningen zijn sowieso altijd een vorm/mutatie van sabino. En als ze ergens hetrozygoot voor zijn kunnen ze er ook homozygoot voor zijn (een aantal uitzonderingen daar gelaten maar deze genen zijn niet van toepassing bij haflingers).
Homozygoot Sabino1, en dus compleet wit, komt ook bij haflingers voor, Sb1 hetrozygoot komt immers ook voor, maar is net zoals bij andere paarden heel weinig voorkomend en ze worden niet in het stamboek opgenomen.
Dit is bijvoorbeeld een compleet witte homozygote Sb1 haflinger uit twee standaard ouders: http://www.allbreedpedigree.com/cams+snow+white+vv
foto's: http://smg.photobucket.com/albums/v398/ ... 1QQtppZZ32
Nog een witte haflinger, 'Milky Way' http://www.cavallo.de/sixcms/media.php/ ... 948974.jpg

Blauwe ogen zijn géén oorzaak van sabino, enkel splashed white en frame overo, ik heb nooit een volle haflinger gezien met blauwe ogen of duidelijke kenmerken van deze genen maar zal niet uitsluiten dat het wel voor kan komen.

Pangare is dominant dus moet zichtbaar zijn indien aanwezig, de tint en verspreiding van de lichte delen kan wel afwijken, ik meen me te herinneren een lijn haflingers gezien te hebben zonder pangare maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Sooty is niet bij alle haflingers aanwezig, niet bewezen door dna maar wel zichtbaar voor het oog.

Ik zou het dus zo neerzetten
Haflinger:
Basiskleur: ee
Flaxen: ff
Agouti: aa, Aa of AA
Pangare: PP (eventueel ook nP nn)
Sooty: StySty nSty nn
Sabino: SbSb nSb nn
Rabicano: Rb nRB nn

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:05

Aangezien het hier over kleurgenetica gaat en het lijkt alsof jullie er verstand van hebben, heb ik een vraag :D

Ik heb namelijk een Haflinger met een aparte kleur manen, de vacht is ook donkerder dan normaal maar dat zie je wel vaker. Maar vooral de manen vind ik zo gek, en heb geen idee waarom die donkerder zijn.
Hier een foto waar je haar kleur goed kan zien;
http://i52.tinypic.com/2cz3bjm.jpg

Hebben jullie enig idee door welke genen dit komt of waar dit vandaan komt? ;)

Edit; haar dochter heeft trouwens wel spierwitte manen..

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:50

Bedankt voor je aanvulling/verbetering IcePrincess! :D
Ik verwerk het in mijn tekstbestand :j

Wat betreft sabino: Ik heb idd ook nog nooit dominant white gezien, en ging ervanuit dat het dus niet voorkwam bij haflingers. Ditzelfde geldt voor homozygoot Sb1. Maar ik heb dan ook echt nooit geweten dat er weldegelijk witte haflingers zijn. :n Hoe kan het dat dat maar zo zelden voorkomt bij een ras met zo'n smalle genetische basis? (Maar 7 lijnen, en zelfde uiterlijke kenmerken.) Want vanuit dat oogpunt heb ik idd zelf een paar conclusies getrokken.
Verder vanuit dit nieuwe standpunt, je zegt nog nooit dominant white gezien te hebben bij haflingers, maar sluit het niet uit.
Afbeelding
Afbeelding
Zou dit dominant white kunnen zijn? Ik ging uit van roaning sabino. Merrie is sowieso sabino, veel wit op het hoofd, witte onderlip, stekelharig en witte hoef links achter(geen aftekeningen op de benen). Bij haar zitten de witte haren op haar billen en kruis, en rug vanaf net achter de schoft. Ook wordt ze stekelharig vanaf de bovenkant van haar bles, tot in haar manentop. Ze is echter alleen in de lente en in het najaar stekelharig.
wintervacht: http://i18.photobucket.com/albums/b147/ ... riesen.jpg
zomervacht: http://i18.photobucket.com/albums/b147/ ... /stand.jpg
Aan 1 van haar 6 dochters heeft ze stekelharigheid meegegeven, maar die is alleen stekelharig op haar hals.

En waar zou je Goldy van Nessa @ bokt onder rekenen?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=32300

Over blauwe ogen zal ik nog eens gaan neuzen :j

Panagare:
http://up.picr.de/3534513.jpg Deze haf heeft het niet volgens mij en is zuiver haf.
Deze ook: http://www.ansi.okstate.edu/breeds/hors ... -web-2.jpg
Ik weet zeker dat ik ze wel eens zonder heb gezien, maar blijf het raar vinden dat bij zo'n smalle genenpoel, niet alle paarden het hebben. :+

Sooty: 1 van de minst zichtbare kenmerken van sooty is toch zwarte haren door de staart? Want die zie ik eigenlijk bij alle haflingers, hoe minimaal ook. Of komen die zwarte haren ergens anders door?

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:06

Amanda schreef:
Spots ken ik wel, maar van thicking had ik nog niet gehoord.
Heb je toevallig een foto of tekening voor het verschil?

Je geeft aan dat de meeste haflingers het sootygen hebben (al dan niet bewezen). Maar dan uit het zich toch niet altijd? Ik ken maar weinig haflingers met echt grijze haren, over het lichaam of in manen en staart.

Ik vind kleurengenetica erg boeiend, maar heb me er weinig in verdiept. Vandaar de vragen :D

Sooty uit zich niet alleen in grijs behang. :) Edelvlekken worden er bijvoorbeeld ook door veroorzaakt, of een donkere vachtkleur.

Dit zegt de boktwiki over ticking.
@ IcePrincess: Vlak eronder gaat het over rabicano. Dus mocht dat idd hetzelfde zijn, ben ik daardoor in verwarring gebracht. :P
Citaat:
Birdcatcher ticking

Birdcatcher ticking valt onder de “stekelharigheid”. Stekelhaar is wit haar dat over de hele vacht verdeeld is. De witte haren nemen toe naarmate het paard ouder wordt. Bij voskleurige paarden komt stekelharigheid meer voor dan bij bijvoorbeeld bruine paarden. Deze eigenschap is recessief. Birdcatcher ticking is de standaard stekelharigheid. Het wordt soms verward met de roan kleur, maar bij birdcatcher ticking is er niet heel veel wit tussen de donkerdere haren over het hele lichaam, maar het beperkt zich tot de bovenkant van het lichaam en soms ook het hoofd en manen. Bij roan zitten de witte haren over het hele lichaam verspreid. De kleur van het hoofd van het paard en de rest van de vacht zijn gewoon normaal, wat bij een roan dus niet het geval is (het hoofd van een roan—kleurig paard is vaak een andere kleur dan de vacht van het paard).

Rabicano (coon-tailed ticking)

De tweede vorm van stekelharigheid is rabicano. Hiervoor is ook een recessief gen verantwoordelijk. Er zitten witte haren tussen de basiskleur, vooral bij de staart is dit zichtbaar. Er zijn witte haren in de staart en rond de staart te zien, dit lijkt een beetje op de patronen van een wasbeervacht (vandaar de naam racoon). De meeste witte haren zitten bij de flanken en de buik van het paard. De witte haren worden vaak pas zichtbaar als het paard een jaar of zes is, maar soms is het ook al vanaf de geboorte zichtbaar. Bij sommige paarden kun je alleen zien of deze de Rabicono kleur heeft als je naar de staart kijkt, want niet bij alle paarden komen de witte haren op de vacht voor.

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:09

Laurahh schreef:
Aangezien het hier over kleurgenetica gaat en het lijkt alsof jullie er verstand van hebben, heb ik een vraag :D

Ik heb namelijk een Haflinger met een aparte kleur manen, de vacht is ook donkerder dan normaal maar dat zie je wel vaker. Maar vooral de manen vind ik zo gek, en heb geen idee waarom die donkerder zijn.
Hier een foto waar je haar kleur goed kan zien;
http://i52.tinypic.com/2cz3bjm.jpg

Hebben jullie enig idee door welke genen dit komt of waar dit vandaan komt? ;)

Edit; haar dochter heeft trouwens wel spierwitte manen..

Haflingers zijn vossen, die licht behang hebben door het flaxen gen. Flaxen veroorzaakt lichtere manen, dit kan dus wit zijn, maar ook blond of beige. Bij jou haf heeft het flaxen gewoon niet zo'n sterke uitwerking. :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:50

In combinatie met de aftekeningen zou ik geen DW zeggen, te weinig en regelmatig gelijnd wit, DW neemt sabino voor het oog nog even een stapje verder zeg maar, de meeste zijn toch wel voor minimaal 50% wit. Maar net zoals bij sabino zijn er verschillende vormen van dus ook minder expressief zou mogelijk kunnen zijn.
Sabino, rabicano, dominant white en roan zitten op/rond dezelfde plek in het dna, daarom liggen de expressies zo dicht bij elkaar en lijken al die kleine mutatievarianten ook nog eens op elkaar.

Bij beide haflingers zou ik de combinatie sabino en rabicano zeggen, zeker bij Goldy gezien het vele wit op de achterhand. Jammer dat er geen heel duidelijke foto van de zijkant bij staat maar op deze foto lijk je toch ook wel heel vaag verticale strepen over de buik te zien, ook typisch rabicano.

Bij die hele donkere haflinger zou pangare wel aanwezig kunnen zijn maar ook donker gemaakt door een ander gen dus daarbij zou ik ik dat ook niet uitsluiten. Wel erg gaaf met die witte manen zo, die worden meestal grijs (maar als het een jonge haf is zou die in de loop der jaren nog wel grijzer qua manen/staart kunnen worden, zie je bij andere rassen iig wel veel)
Die tweede vind ik de foto te onduidelijk maar gezien de donkere kleur op de benen en het verschil met het lichaam zou ik sooty van onderaf verspreid zeggen en ook dit kan weer het lichte van pangare 'opeten' :+

Sooty beperkt zich voor zover ik niet enkel tot een paar zwarte haren in de staart, dan zou dit ook op de benen zichtbaar moeten zijn, enkel zwarte haren in de manen zou ook op de toplijn in de vacht zwarte haren te zien moeten zijn.
Haflinger bij ons op stal heeft geloof ik helemaal geen zwarte haren, ook niet in de staart, maar zal dat eens beter kijken. Ze heeft iig geen donkere haren in de vacht enkel stekelhaar.

Boktwiki wordt niet vaak geupdate, staat nog wel op mijn to-do-lijstje maar erg laag :+ , heel veel van de info over kleuren klopt niet (meer) en moet dus aangepast worden, maar er worden ook regelmatig nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor je dus moet blijven aanpassen, en boktwiki kan door iedereen met de permissies dingen aanvullen of weghalen en als iemand niet de juiste info heeft kan die dat dus ook gewoon erop zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:58

Mijn haflinger heeft ook geen zwarte haren in manen en staart of in de vacht.
Wel is hij stekelharig, maar op bepaalde plekken weer witter en op sommige plekken niet.

Hoe zit het met pangare? Die kleur kan zomer en winter toch wel verschillen?
Zo heeft mijn haflinger in de winter duidelijk lichtere haren om de mond, rond de ogen, enz: http://img43.imageshack.us/img43/3084/img0041ecn.jpg
Maar in de zomer is hij grijs rond ogen en mond, maar zie je verder weinig verloop qua kleur: http://www.amandafotografie.nl/Jim/IMG_1546.JPG

Sorry voor alle vragen hoor, maar vind het best interessant :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:16

In de winter zit er haar op zijn neus en in de zomer niet :D , het grijze is de huid de haartjes rond de ogen en neus zijn in de zomer veel minder, dunner en kleiner waardoor je de huid eronder beter kan zien. En omdat de wintervacht veel roder is geeft dat ook nog een extra contrast tussen de lichte haren op de neus natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:17

Goed punt :)*
Heel logisch eigenlijk :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:21

Ik had er eigenlijk ook nooit echt bewust bij stilgestaan tot Lodewijk met zijn stomme lipvlek voorbij kwam, in de winter is die oranje en harig en in de zomer kaal en grijs :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:25

Ja, die heeft Jim ook.
In de winter zie je dat bijna niet, maar in de zomer heeft hij gewoon een bijna zwarte vlek op zijn lichtroze/witte neus :+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:46

Ik zag het over mijn Goldy gaan, en om een foto van de zijkant. Ik vind dit ook wel interessant om te lezen :)

Afbeelding
Donkere vlekken zijn vliegenspray bij de kont

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:28

Nog 1 toevoeging, wat dichterbij gemaakt bij haar kont.
Afbeelding

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:25

Hier een haflinger merrie die geheel wit is geboren!
De fokker schrok zich een ongeluk heeft hij mij verteld!
Naarmate ze ouder werd kwam de lichte vos kleur toch te voorschijn.
Moeder was 25% haflo was een dochter van roderick imladris.
Moeders moeder kant geheel onbekend.
Vader van onderstaande merrie was de hengst niko hfk 141 en een hele donkere.

Merrie heeft 4 spierwitte voeten, manen en staart en is heel het jaar stekelharig op elke plek ook gelijk dus niet zoals bijv bij Goldy van nessie die bepaalde delen meer heeft dan op andere delen.

Afbeelding

Afbeelding

Betere fotos heb ik niet op computer staan!
Wel heb ik een veulenfoto van haar maar op gewoon fotopapier. Die zou ik wel eens in kunnen scannen dan zie je een geheel wit veulentje!

Met deze merrie heb ik een veulen gefokt welke niet stekelharig was! Geen witte voeten had maar wel een heel licht kleurtje heeft.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:59

Interessant stuk. Ik heb wel een paar aanvullingen ( :D )

je schrijft bijvoorbeeld 'Sooty wordt geacht recessief dominant te zijn'... een gen is óf recessief, óf dominant, maar nooit alletwee. Een gen kan wel incompleet dominant zijn, dat wil zeggen dat het maar gedeeltelijk dominant is en daardoor een 'samenwerking' aangaat met een ander gen. Creme is daar een mooi voorbeeld van. In het geval van Sooty is het vermoeden dat het incompleet dominant is, maar dat is (nog) niet bewezen. Dat zou betekenen dat paarden met die homozygoot sooty zijn (dus Sty Sty) de kenmerken van het sooty gen extremer tonen, dan paarden die heterozygoot sooty zijn (dus nSty)

Nu staat er in je tekst ook dat de homozygoot-dominante vorm van roan niet levensvatbaar is. Ik zie dat dit zelfde ook in het wiki-artikel staat. Ik vraag me af of dat wel klopt, dat zou betekenen dat in de fokkerij van bijvoorbeeld belgische trekpaarden nooit een roan-hengst met roan-merrie gekruist zou moeten worden omdat de kans op abortus dan theoretisch 25% is... weet iemand hier meer over te vertellen?

Je schrijft ook 'Een haflinger heeft nooit verdunningskleuren, een nakomeling van een haflinger kan dit wel hebben, maar alleen door de vader.' Uiteraard kan andersom ook, een haflingerhengst kan nakomelingen met creme gen krijgen uit een merrie (van ander ras) waar dit gen aanwezig is ;)
Van de tekst 'Dubbele verdunning is nooit mogelijk bij een haflingernakomeling. nCr is de code waarmee creme wordt weergegeven.' zou ik maken 'Dubbele verdunning is nooit mogelijk bij een directe haflingernakomeling. nCr is de code waarmee homozygoot creme wordt weergegeven.' (Cr is namelijk de code waarmee creme op het ene gen wordt weergegeven, en n de afwezigheid op het andere gen).

hoop dat je er wat aan had :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:39

Die laatste zin over creme moet natuurlijk hetrozygoot zijn ipv homozygoot ;) .

GreaseMonkey schreef:
Nu staat er in je tekst ook dat de homozygoot-dominante vorm van roan niet levensvatbaar is. Ik zie dat dit zelfde ook in het wiki-artikel staat. Ik vraag me af of dat wel klopt, dat zou betekenen dat in de fokkerij van bijvoorbeeld belgische trekpaarden nooit een roan-hengst met roan-merrie gekruist zou moeten worden omdat de kans op abortus dan theoretisch 25% is... weet iemand hier meer over te vertellen?

Er wordt momenteel vanuit gegaan dat homozygoot roan wel levensvatbaar is en bestaat. Aanwijzingen daarvoor zijn te vinden bij bepaalde lijnen Quarters en Paints. Het exacte gen is nog niet aanwijsbaar maar ze weten wel op welke plek deze zit, zoals ik hierboven al beschreef dezelfde plek waar andere roaning types zitten, dmv dna test is er wel aan te tonen dat er daar iets homozygoots zit zeg maar en als je de andere patronen op het oog uit kan sluiten dmv (afwezigheid) aftekeningen zou het mogelijk zijn dat het paard homozygoot roan is (of True Roan want andere genen roanen ook).
Erfelijkheid van roan bij welshpony's ben ik momenteel mee bezig om dmv van foto's en bloedlijnen te kijken of er aanwijzingen zijn voor homozygoot roan.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:41

IcePrincess schreef:
Die laatste zin over creme moet natuurlijk hetrozygoot zijn ipv homozygoot ;)

HAHAHA wat een sufferd :') en ik zet het er nog zo mooi dikgedrukt neer ook := maar inderdaad, dat bedoelde ik

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:01

leuk interessant topic zeg!

De mijne is stekelharing bij zijn hoofd, maar volgens mij komt dat ook bij de een van de lijnen weg??

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:31

Mijn haflinger heeft overigens ook witte haartjes over zijn lijf en veel witte haren op zijn hoofd. Niet van ouderdom, aangezien
hij nu 10 is geworden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:28

Mijn haf heeft ook op sommige plaatsen witte vlekken. Ze heeft zwarte haren in de staart en manen en iederjaar krijgt ze meer edelvlekken erbij en wordt ze grijzer.

Foto van 2 jaar terug.

Afbeelding

Ik kan haar laten dekken door deze hengst.
http://www.zest-cobs.de/301301.html

De hengst heeft witte vlekjes en ook een zwarte (edel) vlek.