Ouderwetse dekhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ouderwetse dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:30

Ik heb een haflinger van het ouderwetse type (stamt nog af van Amor van Schafferden) Maat, veel behang en ook nog eens goed bewegen. Graag zou ik een veulen willen fokken maar dat groot is maar ook die zware bouw heeft. Liefst nog wat verbeterd in de galop. Heeft iemand een goed idee? Ik zie alleen maar luxere type hengsten. (Behalve Amnebel Imladris maar die is niet goedgekeurd)
Groet Brigitte

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:00

Echt klassieke goedgekeurde dekhengsten zijn er niet meer. Dat is niet het huidige fokdoel van het KVTH.
Toch zou je eens kunnen kijken naar de hengst Midas-Hanja. Deze hengst staat ter dekking bij de Kymmelshof in Peize (Noord-Drenthe) Dit is een grote en wat groffere hengst.
Deze hengst dekt op duits dekblok en voert vreemd bloed. Dit laatste moet je wel willen. ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:02

Star. :j
voor het leven goed gekeurd. (KVTH)

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:07

jesme schreef:
Echt klassieke goedgekeurde dekhengsten zijn er niet meer. Dat is niet het huidige fokdoel van het KVTH.
Toch zou je eens kunnen kijken naar de hengst Midas-Hanja. Deze hengst staat ter dekking bij de Kymmelshof in Peize (Noord-Drenthe) Dit is een grote en wat groffere hengst.
Deze hengst dekt op duits dekblok en voert vreemd bloed. Dit laatste moet je wel willen. ;)

Manchester is een nakomeling van hem, zie mijn profiel!

E_Nalanta

Re: Ouderwetse dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:06

Als ik me niet vergis is Almnebel Imladris afgekeurd op zijn karakter, hij zou te vrouwelijk geweest zijn. Ik ken deze hengst persoonlijk en moet zeggen dat het een geweldig leuk, lief, pittig en stoer dier is! Verders zou ik dan ook denken aan Star, meer weet ik er zo snel niet.... :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:08

als je puur fokt voor jezelf en je het veulen dus aan wilt houden zou ik niet vallen over papier of papierloos.
merrieveulens met vol papier gaan tegenwoordig ook voor 200 van de hand dus verkooptechnisch maakt het weinig meer uit, midas hanja is een erg gave hengst, geeft leuke kids :j

klein_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:27

haron van de milt is ook nog een hengst met het ouderwetse type zie www.stalbolderman.nl en met nog meer vragen kun je bij mij terecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:46

Bedankt voor alle reacties! Het viel niet mee om een hengst uit te zoeken die en stevig was van bouw, groot en een beetje in de buurt.
Notting's Naidoo heb ik vandaag gezien in Lunteren maar die viel zoooo tegen. Heel klein en tenger terwijl het op de foto heel wat lijkt.
Haron stond hoog op mijn lijstje omdat hij prima kan bewegen. Hij is alleen niet super groot, dat is jammer.
Mijn keus gaat nu nog tussen Manitoba en een schwarzwalder fuchs.
Groetjes Brigitte

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:22

Manitoba zou ook inderdaad wat voor je zijn. Al is dit geen klassieke hengst maar wat groffer en zeker een mooie grote stokmaat.
Ik raad je trouwens kruisingen en dekken met niet goedgekeurde hengsten af. Daar zijn er al zoveel van in ons overvolle paardenland. :)

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:09

E_Nalanta schreef:
Als ik me niet vergis is Almnebel Imladris afgekeurd op zijn karakter, hij zou te vrouwelijk geweest zijn. Ik ken deze hengst persoonlijk en moet zeggen dat het een geweldig leuk, lief, pittig en stoer dier is! Verders zou ik dan ook denken aan Star, meer weet ik er zo snel niet.... :n

Almnebel is afgekeurd omdat hij te ouderwets was, niet omdat hij te vrouwlijk was. Je kunt wel zeggen dat je het veulen zelf houdt, maar je weet nooit wat de toekomst brengt, dus nooit met afgeukerde/niet goedgekeurde hengsten fokken. Ze zijn niet voor niks afgekeurd.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:56

In Nederland dekken nog wel een aantal hengsten die qua type niet meer aan het huidige fokdoel, luxere en modernere paarden, voldoen. Vaak zijn dit hengsten die op de hengstenkeuring een tweede premie kregen, dus als je de uitslag van de afgelopen hengstenkeuring nazoekt vind je er vast een aantal die je qua type en maat aanspreken ;-).
Als je een goed en makkelijk bewegend vaderdier wilt, denk ik dat Stavros goed zou passen. Hij is 1.48 en is qua bouw klassiek, hij staat in Drenthe.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:05

EventHorizon schreef:
E_Nalanta schreef:

Almnebel is afgekeurd omdat hij te ouderwets was, niet omdat hij te vrouwlijk was. Je kunt wel zeggen dat je het veulen zelf houdt, maar je weet nooit wat de toekomst brengt, dus nooit met afgeukerde/niet goedgekeurde hengsten fokken. Ze zijn niet voor niks afgekeurd.

Dat komt dan mooi uit, de TS zoekt een ouderwetse haflinger :D :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:13

brigitte2 schreef:
Bedankt voor alle reacties! Het viel niet mee om een hengst uit te zoeken die en stevig was van bouw, groot en een beetje in de buurt.
Notting's Naidoo heb ik vandaag gezien in Lunteren maar die viel zoooo tegen. Heel klein en tenger terwijl het op de foto heel wat lijkt.
Haron stond hoog op mijn lijstje omdat hij prima kan bewegen. Hij is alleen niet super groot, dat is jammer.
Mijn keus gaat nu nog tussen Manitoba en een schwarzwalder fuchs.
Groetjes Brigitte

waarom wel een schwarzwalder fuchs maar ook vallen over een ouderwetse haflinger die afgekeurt zou zijn op basis van ouderwets zijn (wat jij zoekt). Dan kan ik een schwarzwalder fuchs OOK niet snappen. Als het dan toch ook om de papierwinkel gaat.

het zuivere ras is trouwens ook niet dikgezaait in Nederland. Dus goed zoeken voordat je daarin slaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:28

Als je goed leest zie je dat Nibbit afvalt vanwege zijn maat. Verder vond ik het een geschikte hengst. Star staat wel erg ver weg. Ik verbaas me over de fokdoelen van het haflingerstamboek. Luxe sportponies zijn er genoeg lijkt mij. Stevige familieponies waar volwassenen ook op kunnen zijn veel dunner gezaaid.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:33

brigitte2 schreef:
Ik heb een haflinger van het ouderwetse type (stamt nog af van Amor van Schafferden) Maat, veel behang en ook nog eens goed bewegen. Graag zou ik een veulen willen fokken maar dat groot is maar ook die zware bouw heeft. Liefst nog wat verbeterd in de galop. Heeft iemand een goed idee? Ik zie alleen maar luxere type hengsten. (Behalve Amnebel Imladris maar die is niet goedgekeurd)
Groet Brigitte

daarom mijn opmerking. Ik las dat als kritiekpunt.
Dat ie niet goedgekeurt zou zijn. De reden van afkeuren kwam idd van een ander, maar ik formuleerde het idd zo dat het net leek of dat nou juist weer van jouwn zijde kwam. Zo bedoelde ik het niet.

Maar is het geen drama of hengst goedgekeurt is ja of nee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:45

Als jou merrie als ouderwets is, ga je er met een iets modernere hengst niet gelijk een sportpony uitfokken hoor.
Ik dnek dat er genoeg goedgekeurde hengsten, met beweging en maat zijn , die voor jouw doel geschikt zijn.

Zelf heb ik gedekt met Standing ovation ( zoals mijn onderschrift al vermeld) een heel populaire hengst dit jaar ( net geïmporteerd uit Duitsland) Die geeft maat en beweging door, en is niet heel erg modern.
Aangezien ik een zeer moderne merrie heb, wilde ik een net niet te fijn gebouwde hengst omdat ik bang was dat ik anders de echte haflinger kenmerken kwijt zou raken.

Ga een praten met een hengstenhouder ( kymmelshof bv ) die veel verschillende hengsten heeft. Dan kunnen ze je iets aanraden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:53

Ga er ook in mee hoor, bovendien heeft Standing ook een donkere kleur!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:27

Haflinger hengst No Limit.
Ik heb nu een veulen van hem, bijna 6 weken oud.
Lekker aan de maat en ook al lekker breed.
En een hele mooie kleur heeft no limit en een erg lief karakter.
Hij is 1.58

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:28

Stroganow, een wat oudere, stevige hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:19

Bedankt voor het meedenken tot dusver. Wat denken jullie van Haron van der Milt? Niet erg groot maar wel goed van type?..
Om een beeld te krijgen een foto van de merrie:Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:59

Staat ter dekking bij http://www.stalbolderman.nl Niet mis mee met Haron. ( opa van mijn merrie :) )
Hij is inderdaad iets eenvoudiger van type, maar een super beweger als ik de verhalen mag geloven. en zz-licht startgerechtigd.
zijn dekgeld is vrij laag

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:05

Is Alfred van Braakzicht iets voor jou merrie ?
Heeft goede bewegingen.,en heeft een stokmaat van 1.44m.,
Hij heeft geen modern type
En is van 1993.

Zijn vader Altjo van de Kenterstreek was in 1986 nationaal kampioen
Heeft bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren gestaan
Staat nu bij H.J.Weelink te Lemelerveld
Laatst bijgewerkt door edelgold op 11-05-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:09

Haron staat in de buurt en is inderdaad niet duur. Heb hem alleen nog nooit zien lopen en kan op you tube ook geen filpje vinden.
Alfred vind ik een mooie hengst maar staat nogal ver weg. Plus dat ik verhalen lees over zijn minder goede karakter.

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:49

Mooie merrie :j Vind haar helemaal niet zo ouderwets en zou niet zeggen dat het een Amor was. Hoe oud is ze en wat is de verdere afstamming?
Wat dacht je van Notaris?
Afbeelding
Is 1.47 groot en staat in Etten-leur.
Op de Nationale Tentoonstelling van 1998 werd hij met grote overmacht Nationaal Kampioen.
Deze hengst heeft een bijzonder mooi aansprekend exterieur met veel rasadel, uitstekende bewegingen en veel houding in draf.
Zijn vader Nevada, heeft veel goedgekeurde zonen.
Zijn moeder, de Staats Premie Stute Vindra, heeft ook meerdere goedgekeurde zonen. Ook haar moeder en grootmoeder zijn Staat Premie Stute. Vele nakomelingen van Notaris zijn langgelijnde paarden met veel
rasuitstraling, adel en ruime bewegingen.

Alfred dekt al een paar jaar niet meer. Erg jammer, want zo'n afstamming vind je niet snel meer, en zijn bewegingen al zeker niet. Haron zou ook niet mijn voorkeur hebben. (Geeft nogal eens grijs of edelvlekken mee)
Laatst bijgewerkt door Nyx op 12-05-11 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:51

zoek maar even op Hollie, die heeft een Haron vd Milt. merrie was kampioen tien jaar en oudere merries op de de nationale keuring afgelopen jaar