Wie heeft er ervaring met haflinger hengsten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Wie heeft er ervaring met haflinger hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:29

Hoi iedereen,

Ik zit eraan te denken om een haflinger hengst te kopen, die onbeleerd is.
Beleren heb ik ervaring mee, alleen met hengsten zadelmak maken niet.
Nu zou ik het leuk vinden om te weten wat andere voor ervaring hebben met hengsten zadelmak maken, en hoe ze op stal zijn waar merries staan. Dit zal ik ook meenemen in mijn beslissing om hem hengst te houden of hem te laten ruinen, wat ikzelfoverigens zonde zou vinden omdat hengsten toch een bepaalde uitstraling hebben.

dus brand maar los!!!
:D

_Alarm_wlkp

Re: Wie heeft er ervaring met haflinger hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:34

De ene hengst is de andere niet. Je hebt er die alles goed opnemen en andere die meer tijd nodig hebben.
Heb ervaring met hengsten zowel makkelijke als moeilijke. Weet wel waar je aan begint want hengsten
moet je soms een beetje anders mee omgaan en sommige kunnen moeilijker doen met andere paarden om
hen heen. Bij het zadelmak maken en het rijden.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:42

Op veel stallen willen ze geen hengsten dus dit is 1, verder heb je met hormonen te maken dus de ene dag zijn ze heel braaf en de andere kunnen ze de kolder in de kop hebben en best link zijn, als je niet eerder een jong paard hebt gehad zou ik gewoon een ruin of merrie nemen, want het maakt niet zoveel uit dat het een Haflinger is. Die van mij heeft tot zijn 3de in de opfok in een hengstengroep gestaan en daarna op een stal waar meer hengsten staan, maar als je hem op een gewone pensionstal/manege zou willen houden (vanaf veulen)zou ik het zeker afraden, jij kan hem wel onder controle hebben, maar anderen hebben vaak geen idee wat een hengst inhoud en zetten bv rustig hun merrie naast jou hengst buiten of geven bv snoepjes aan hem, wat je zeker bij een hengst niet moet doen en zo zijn er nog wel meer dingen. Echt als je hier geen ervaring mee hebt, niet doen! Evenals bij het inrijden, dan moet je er wel zeker van kunnen zijn dat als jij er de eerste paar keren op zit dat er niet ineens iemand met een merrie de bak in kan komen lopen :+

edit: op veel stallen ook waar hengsten staan mogen hengsten NIET op t land of in paddocks die niet van hout zijn, dan mag die dus alleen op stal staan.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:58

Het ligt wel aan je omgeving
moet je altijd rijden met andere of heb je een eigen rijbaan
als dat zo is dan is het niet moeilijker als ieder ander paard
Het ligt natuurlijk aan het karakter van het paard
maar een merrie kan ook problemen geven
Vergeet alleen niet dat met een hengst je niet zomaar op een wedstrijd mag starten

En een belangrijk gegeven voor het paard is het niet altijd een pretje
om hengst te zijn ruinen hebben meer plezier
Wij hebben een hengst die is goedgekeurd anders zouden we hem
gelijk castereren veel fijnener voor hem

dus denk goed na

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:12

het maakt in principe geen donder uit dat je geen ervaring hebt met zadelmak van hengsten maken, het gaat erom dat je blijkbaar helemaal geen ervaring hebt met hengsten.
En als er dan ook nog bij staat dat je hem wel hengst wil laten om de uitstraling heb ik helemaal grote twijfels :)
Eeen onbeleerde hengst kopen raad ik dus af.

Hengsten zijn niet leuk of stoer.. Je moet ze kunnen mannen en elk moment weten wat je doet.. En dan nog kan het voor komen dat je opeens met je lieve hengst staan die volledig door het lint gaat.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:02

gekvanfleur schreef:
het maakt in principe geen donder uit dat je geen ervaring hebt met zadelmak van hengsten maken, het gaat erom dat je blijkbaar helemaal geen ervaring hebt met hengsten.
En als er dan ook nog bij staat dat je hem wel hengst wil laten om de uitstraling heb ik helemaal grote twijfels :)
Eeen onbeleerde hengst kopen raad ik dus af.

Hier sluit ik me bij aan.
Ik zou niet zomaar een hengst gaan kopen omdat ze zo leuk zijn en zo'n stoere uitstraling hebben als je geen ervaring hebt met hengsten.
En als je het dan toch perse wilt, zorg dan dat je veel hulp hebt van iemand die veel ervaring heeft met hengsten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:06

Ik snap niet wat men zo 'anders' vind aan hengsten, ik ken een hele groep hengsten die net als die van mij geen spoortje van 'typisch hengstengedrag' vertonen zelfs al staat er een groep merries naast.
Ieder paard is anders en mijn persoonlijke mening is dat het geen bal uitmaakt of het een hengst, ruin of merrie is.

Om terug te komen op je vraag..
Als je een hengst zou nemen gewoon eerst lekker een band opbouwen en dan beleren.
Mocht hij erg vervelend worden rond de merries dan kan je hem laten ruinen maar dit is lang niet altijd het geval.

Succes met je beslissing :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:47

Rider01 schreef:
Ik snap niet wat men zo 'anders' vind aan hengsten, ik ken een hele groep hengsten die net als die van mij geen spoortje van 'typisch hengstengedrag' vertonen zelfs al staat er een groep merries naast.
Ieder paard is anders en mijn persoonlijke mening is dat het geen bal uitmaakt of het een hengst, ruin of merrie is.

Om terug te komen op je vraag..
Als je een hengst zou nemen gewoon eerst lekker een band opbouwen en dan beleren.
Mocht hij erg vervelend worden rond de merries dan kan je hem laten ruinen maar dit is lang niet altijd het geval.

Succes met je beslissing :)

Sorry maar ik vind dit een zeer onverstandige reactie er is wel degelijk verschil, zo krijg je gevaarlijke situaties met mensen die perse een hengst willen hebben, maar niet weten wat het inhoud.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:27

Want?

Vroeger werden hengsten alleen in een box gestopt en verder alleen gehouden, logisch dat ze dan 'vreemd' gedrag gaan vertonen.
huppa druk er maar een stempel op..
of op een manege/pensionstal 'kijk die hengst een tekeer gaan' terwijl de andere hengsten dat stereotyp gedrag niet vertonen..
paarden over 1 kam scheren :n

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:40

ik heb het met het bovenstaande eeens! Mijn hengst staat in een groep van zo ongever 5a6 hengsten leeftijd verschilt van 1 tot 3 jaar en ze staan stuk voor stuk naast een groep merrie en nog niet een daarvan heeft geprobeerd over het hek te komen of werd helemaal gek als ze even neuzen met een merrie. Ze zijn superbraaf ook komen er dagelijks kinderen die de hengsten aaien en wat eten komen brengen. Het zijn haast de braafste paarden van stal.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:46

Iedereen,
Bedankt voor jullie reactie
[b] ik wil zeggen, ik heb WEL ervaring met hengsten, en OOK metonbeleerde paarden, maar heb de combinatie nog niet, en het is een brave hengst, shop eengegeven moment zou ik em alsnog laten ruinen maar omdat ze mooi uitzwarenals hengst zijnde zou ik hem tot 4 jaar hengst willen houden.
Daarbij vraag ik om jullie ervaring, en niet om als een kleuter aangesproken te worden.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:48

NienkeNiels schreef:
ik heb het met het bovenstaande eeens! Mijn hengst staat in een groep van zo ongever 5a6 hengsten leeftijd verschilt van 1 tot 3 jaar en ze staan stuk voor stuk naast een groep merrie en nog niet een daarvan heeft geprobeerd over het hek te komen of werd helemaal gek als ze even neuzen met een merrie. Ze zijn superbraaf ook komen er dagelijks kinderen die de hengsten aaien en wat eten komen brengen. Het zijn haast de braafste paarden van stal.

Oké bedankt voor je reactie, deze ervaring heb ik ook met hengsten, ze zijn vaak wat alerter, maar ec niet minder braaf toch?

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:51

Alerter zullen ze inderdaad zijn, maar who cares? Zolang jij je dier onder controle hebt, zie ik echt geen problemen en ze zullen ook niet minder braaf zijn, het is gewoon een kwestie van opvoeden, waarbij het bij de meeste paarden in Nederland aan schort.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:54

SjakieXX schreef:
Alerter zullen ze inderdaad zijn, maar who cares? Zolang jij je dier onder controle hebt, zie ik echt geen problemen en ze zullen ook niet minder braaf zijn, het is gewoon een kwestie van opvoeden, waarbij het bij de meeste paarden in Nederland aan schort.

Ja dat is het, je moet gewoon consequent zijn. Ik heb met sport paarden gewerkt die boven me uit stegen, je moet gewoon je mannetje staan,
Maar ik wou graag gewoon ervaring van andere horen, en dan krijg je deze reacties : geen ervaring met hengsten. Of: zou het afraden.
Nou mensen, ik ben geen penny meisje

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:57

Bij elk paard moet je consequent zijn! Je moet er gewoon opletten dat ze niet over je heen gaan lopen jij bent en blijft de baas. Ik had eerst ook alleen een brave ruin die geen vlieg kwaad deed en heb toen ook een jaarling hengst aangeschaft hengst is ondertussen 2 jaar en gaat erg goed :) af en toe met wat hulp maar we redden ons prima

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:02

mijn 2 volle broertjes zijn echt totaal verschillend, je moet ook t karakter meenemen, Abe is net een schaap terwijl auke de grootste boef is die uit komt.... maar we hebben een merrie erbij die sterker en veel onverschilliger is dan die twee hengsten bij elkaar.... is echt hoe je er mee omgaat, ieder paard is een inividu, net als mensen en zo moet je ze ook behandelen. je kan niet zeggen dat alle hengsten of ruinen of merries t zelfde reageren op bepaalde situaties, daar moet je zelf achter komen en dan kun je nog altijd beslissen, maar eens ruin, altijd ruin he. die van mij blijven mooi hengst..... ;) wil er nog wel een bij, hihi

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 09:33

@ maschke, ik denk , ik weet zeker dat het vast wel lukt, ik kan hem zeker wel aan. Alleen als hij zo druk is dat hij zich niet meer prettig zou voelen door al die merries en ruinen , dan zou ik hem toch ruinen! En idd ruinen kan altijd nog!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:48

_Dressage schreef:
@ maschke, ik denk , ik weet zeker dat het vast wel lukt, ik kan hem zeker wel aan. Alleen als hij zo druk is dat hij zich niet meer prettig zou voelen door al die merries en ruinen , dan zou ik hem toch ruinen! En idd ruinen kan altijd nog!

Maar waarom een hengst?
Wat is hier de meerwaarde van, omdat er staat dat als het niet gaat dat je hem laat ruinen?
Wat is je doel?

Een hengst is wel degelijk een verschil met een ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:59

Hoe ga je hem houden dan? Op een pensionstal? Kan je hem wel een leuk leven bieden?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:32

eridinges schreef:
_Dressage schreef:

Maar waarom een hengst?
Wat is hier de meerwaarde van, omdat er staat dat als het niet gaat dat je hem laat ruinen?
Wat is je doel?

Een hengst is wel degelijk een verschil met een ruin.

Ik zou het leuk vinden om hem mooi uit te laten zwaren, maar als hij daarom geen paard meer kan zijn zou ik hem laten ruinen, mijn doel is de dressuursport

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:34

Jessix schreef:
Hoe ga je hem houden dan? Op een pensionstal? Kan je hem wel een leuk leven bieden?

Ik sta op een pensionstalwaar hengsten gehouden mogen worden, daar mogen ze gewoon de wei op en de paddock op. Maar zoals ik al zei, als hij een hengst zou zijn die helemaal gek word van merries op stal, zou ik hem laten ruinen, zodat hij die stress nie heeft. Maarde eigenaar zegt dat hij een brave hengst is,en hij niet erg om merriesreageert, maar dat moet je altijd zelf uitvinden

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:24

Maar met de juiste oefeningen kan een ruin ook mooi uitzwaren hoor.
Als het geen concreet en nuttig doel(vb fok) heeft vind ik het sneu.
Hij kan niet in de groep dus een leuk paarden leven heeft het dier niet.
Hij zit opgescheept met hormonen waar hij niks mee mag doen.

Sorry maar ik zie er het nut echt niet van in als je hem niet wil laten dekken of niet goed wil laten keuren voor de dekdienst.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:16

Wat moet een goedgekeurde dekhengst dan? Daar kan hij enige tijd ook niets mee doen, alleen in het dek seizoen, ik weet niet hoelang dat duurt, maar ik neem aan dat dat geen 6 maanden duurt, dus dan heb je de meeste tijd dat de hengst er ook niets mee mag doen en dat is dan niet sneu?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:21

Het is ook een moeilijke keuze, want eenmaal ruin kan je het niet terugdraaien

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:14

Ik heb zelf 2 hengsten en die 2 hebben echt een totaal verschillend karakter en ze hebben dezelfde opvoeding gehad. De een is echt een manse kerel en de ander is een goedzak :)
De goedzak kan ik ook gewoon naast een merrie vastzetten en poetsen en hij kijkt er geen eens naar! en met de drukte maker hoef ik dat echt niet te proberen :P
het ligt dus echt het karakter van je paard of hij goed te houden is op een stal.
Denk wel dat het belangrijk is dat je alles hengst proof maakt.
Ik heb ook stallen met hooge deur (of dichte deur) weiland en paddock met dubbele afzetting zodat hij niet kan snuffen. en je moet voor de rest gewoon dominant zijn, hij moet weten dat jij de baas bent! en ik vind dat je met een hengst echt altijd je aandacht er goed bij moet houden ( met ruinen en merries ook maar dan zijn de gevolgen vaak minder erg).
met beleren merk ik eigenlijk nooit verschil behalve dan dat een hengt echt wil laten zien dat hij mooi kan lopen :P zorg er wel voor dat je hem pas van de lijn doet als je zeker weet dat hij geen gekke fratsen uit gaat halen en de eerste paar keer los moet je geen andere paarden bij je in de bak hebben (geen merries iig)
Ik zou het zeker het zeker proberen als ik jou was!, want een hengst heeft toch iets speciaals vind ik.
Bij mij wordt een van de 2 wel dekhengst maar ik laat de ander ook hengst want hij wordt toch niet gek v als hij merries ziet. succes!