Belering haflinger!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Belering haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:04

Hallo mede haflingerfanaten!

Op welke leeftijd is jullie haflinger beleerd?
en op welke leeftijd is jullie haflinger voor de kar beleerd?

;Dit vraag ik omdat ikzelf vind dat mijn haflinger té vroeg is beleerd. :j

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:08

haflingers kun je het beste beleren als ze een ruime 3,5 jaar oud zijn. Het zijn laat bloeiers als het om de rug gaat. 2,5/3 jaar is voor de meeste haflingers te vroeg om er echt op te gaan rijden. Sowieso ben ik een voorstander van het langzaam opbouwende inrijden. Liever vroeg beginnen maar er 2 jaar over doen, dan met 4 jaar meteen aan het werk zetten en hem dan binnen 2 maanden intensief doorpakken.
Voor de wagen kun je wel beginnen vanaf 2,5/3 jaar, maar dan ook heel licht en rustig opbouwend aangezien niet alles in dat lichaam volgroeid is. Daarnaast is het belangrijk om te kijken of je haflinger er mentaal ook aan toe is. Sommige dieren willen echt afleiding en aandacht, en andere zijn daar nog niet aan toe en willen liever spelen op de wei..

sjorsie

Re: Belering haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:11

3.5-4 jaar omdat haflingers pas laat volwassen zijn en dan pas goed uitbreden zodat hun rug het ook aankan, aangespannen heb ik geen ervaring mee

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:19

Ik zou maar even omschrijven hoe het is gegaan aangezien ik der zelf niet heb beleerd maar gekocht van een handelsstal. :j
Dream is op 2 jarige leeftijd beleerd voor 2span wat ik zelf erg vroeg vond ze was immers ook nog niet volgroeit en echt nog een baby in al haar doen en laten maar het was nog niet mijn paard dus mocht er ook niks van zeggen.
Toen rond 2,5 jarige leeftijd begonnen ze met de belering (Heb alle papieren van de belering hier liggen dus zet er ook even datums bij)
22-10-2009 hadden ze voor het eerst gelongeerd met zadel en het hangen.
31-10-2009 gingen ze er voor het eerst echt op en hebben ze gelijk gestapt.
4-11-2009 er weer op en zelfs gedraaft. (vond dit al erg snel.)
7-11-2009 voor het eerst los stap en draf.
nou zo gaat het dus een tijdje verder.
13-11-2009 voor het eerst een zweep erbij aangezien ze vermoeid werd. ( dit vind ik nogal nutteloos een nog niet eens 3 jarig paard heeft ook geen conditie..)
14-11-2009 ook gegalopeerd 2 rondes.

Nou zoals je ziet reden ze der bijna elke dag.
Ze is trouwens geboren op 30-04-2007..
ze is wel een paardje wat heel graag onder het zadel gaat maar dit nog erg moeilijk vind.
ikzelf heb der gekocht op 1-01-2010 heb der veel laten stilstaan en grondoefeningen gedaan.
Nadat ze drie jaar was geworden der weer rustig opgepakt en het gene gedaan wat ze het leukste vond buitenritjes maken.
:x

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:29

dan heb je het toch goed opgelost, sommige stallen doen alles om paarden maar snel te verkopen en beleerde dieren leveren nu eenmaal meer op en zijn sneller verkocht, even een paar maanden rust geven is dan een mooie manier om alsnog wat meer uit te kunnen groeien

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

Mijn haflinger is geboren in Mei 2007. Begin Juni 2007 is ze weggebracht om zadelmak te maken, heeft er twee maanden gestaan, alles rustig aan gedaan.
Sindsdien wordt ze 1 à 2 keer per week een 15 tot 20tal minuten gereden, met af en toe een langere buitenrit erbij.
Deze zomer, als ze ruim 4 is, zal ze wat meer worden opgepakt in het werk, afhankelijk van hoe ze is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:42

Mijn haflinger is met 2,5 beleerd. Niet bij mij overigens.
Hij was 3,5 toen ik hem kocht en heb zeker in het begin alleen maar grondwerk en longe werk gedaan.
Daarna ben ik gaan rijden. 3x per week zo'n 20 minuten.
Ik vind 3,5 een mooie leeftijd om te beginnen met beleren zodat je er met 4 op kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:47

Aeris schreef:
Mijn haflinger is geboren in Mei 2007. Begin Juni 2007 is ze weggebracht om zadelmak te maken, heeft er twee maanden gestaan, alles rustig aan gedaan.
Sindsdien wordt ze 1 à 2 keer per week een 15 tot 20tal minuten gereden, met af en toe een langere buitenrit erbij.
Deze zomer, als ze ruim 4 is, zal ze wat meer worden opgepakt in het werk, afhankelijk van hoe ze is.

Ik denk dat dit een foutje is? :')

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:57

Ik heb mijn haflinger beleerd toen hij 3,5 was, heb hem overigens ingereden door alleen maar buiten te rijden recht toe recht aan.

na een paar maanden pas de bak in gegaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:59

Mijn haflinger is nu 3, en aan zijn bouw en gedrag te zien, ga ik echt nog wel een jaar wachten met er op zitten. Hij is nog zo'n baby. :) Maar gewoon grondwerk kan al prima.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:07

Mijn dochter heeft haar haflinger pas met 4 beleerd en rijd hem nooit meer dan 4 keer per week
moet nu nog 5 worden en de winter maanden alleen op de langelijnen

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:09

Mijn mannetje is op z'n 4,5 beleerd en hij is nu 8, sinds 4 maanden doen we pas echt iets met hem:)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:22

Liinn schreef:
Aeris schreef:

Ik denk dat dit een foutje is? :')

Ja :') Moest dus begin Juni 2010 zijn... :')

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:54

oke dus inderdaad zoals ik al zelf vond is mijn hafje veel te jong beleerd.
ik houd het dus toch lekker op buitenritjes en grondoefeningen. :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:56

Ik vind zelf dat een paard minimaal 4 jaar moet zijn om hem/haar in te kunnen rijden. Een paard mak maken voor bijvoorbeeld het zadel, verkeer, vliegenspray, hoofdstel, enz. Dat kan natuurlijk al veel eerder. Net zoals grondwerken en aan de dubbele lijnen werken. :)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:11

Almiro is van april 2007 en in juli 2010 ben ik er voor het eerst op gaan zitten en daarvoor een heel lang traject gevolgd mbt zadelmak maken alles heel rustig aan gedaan.

Hij heeft tot een maand geleden zo 2x per week onder de man gelopen en nu bouwen we het op naar 3 keer per week, niet intensief beetje stappen, draven en galopperen, puur de basis dingen zodat hij lekker los in zijn lichaam blijft. Nu moet ik wel zeggen dat die van mij een echte werker is en vind het ook heerlijk om te doen, hij wordt stront vervelend als hij alleen maar in de paddock staat :-)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

Die van mij is op zijn 8e pas beleerd ohz, daarvoor heeft 'ie alleen in het tuig gelopen :)

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:57

Mijn haf is nu bijna 4, (7 april 2007) en ik ben nu zoon 3 weken aan het beleren onder het zadel.
Hij doet het super, en heeft er plezier in! We zijn zelfs al eens het bos in geweest! :+:

Ik doe het echter wel rustig aan!
Ik rijdt 2 keer in de week, en vooral stap, en stuurwerk.
Draven gaan we nu verder uitbouwen om aan de conditie te werken.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Ik heb een haflinger merrie gereden die door een meisje van 14 is ingereden en toen was die haf nog maar 3,5 toen ik haar reed was ze 5... maar ik merkte dat haar blijkbaar dingen gewoon niet waren aan geleerd. been geven, sturen, eigelijk gewoon alles. terwel ze wel is gereden. ik blijf het een raar verhaal vinden en dat is ook een van de redenen dat ik er meer ben gestopt.

En een vriendin van mij heeft haar haflinger toen hij 4,5 beleerd voor de kar. maar die was nog niet beleerd onder het zadel..

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:21

ik herken je verhaal! dream kende ook og niet sturen ect.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:31

Haflingers zijn later uitgegroeid dan andere paarden, zou daarom wachten tot ze 4 zijn of nog later. Sowieso zou ik er voor 3 niet op gaan, maar das mijn mening

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:38

Mijn haf is nu net 3 geworden (begin maart) en ik heb hem nu 4 x een paar minuten gelongeerd. Puur even zodat ie snapt wat de bedoeling is. In juni wil ik echt een beetje longeren om hem wat sterker te maken en dan in augustus er misschien eens een paar keer op. Dan laat ik hem in de winter weer lekker staan en gaan we volgend jaar wat serieuzer aan het werk. :j

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:01

Elisah1989 schreef:
Mijn haf is nu bijna 4, (7 april 2007) en ik ben nu zoon 3 weken aan het beleren onder het zadel.
Hij doet het super, en heeft er plezier in! We zijn zelfs al eens het bos in geweest! :+:

Ik doe het echter wel rustig aan!
Ik rijdt 2 keer in de week, en vooral stap, en stuurwerk.
Draven gaan we nu verder uitbouwen om aan de conditie te werken.

Hoe gaat het met de vorderingen van je haflinger ?
Kun je een foto plaatsen ?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:17

xTammyy schreef:
Haflingers zijn later uitgegroeid dan andere paarden, zou daarom wachten tot ze 4 zijn of nog later. Sowieso zou ik er voor 3 niet op gaan, maar das mijn mening

uberhoud zijn paarden pas als ze 6 a7 jaar zijn echt helemaal uitgegroeid.
Maar zelf ga ik toch wel voor de 4 a 5 jaar

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:00

oh! oeps sorry! ben vandaag bij een shoot geweest, maar heb de laatste tijden geen rijfoto's meer gemaakt! :o