Waarom een haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maya_Mariel

Waarom een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:20

Ik zie tegenwoordig steeds meer mensen (vooral kinderen) die met een haflinger de sport in willen...in principe heb ik hier niks op tegen, maar ik vraag me af waarom je dat in vredesnaam zou willen. Haflingers zijn werkpaarden en dus wat grover gebouwd. Tuurlijk er zijn er een aantal die in de Z lopen, maar de meeste hebben daar (via het steeds meer sportgericht fokken) toch wel een stukje arabierenbloed in zitten.

Mijn vraag is dus: waarom een haflinger kopen om de sport in te gaan(waar die niet voor bedoelt is) en niet een ander ras?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:28

Daar gaan we weer... Kijk anders even in dit topic: [HK] paard inzetten waar hij voor bedoeld is.

Mijn eigen reactie: Ik heb een fjord gekocht omdat ik het een ontzettend leuk ras vind. Daarnaast dressuurt hij graag. Dus waarom niet? Als jij gek bent op je paard en je paard graag dressuurt of springt of wat dan ook, wat is dan het probleem?

Edit: ik neem aan dat ik als fjordeneigenaresse ook wel mag reageren. :+

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:31

Geen enkel paard is bedoeld voor de sport als je het zo benaderd hoe jij het zegt :+ .

Elk paard kan toch dressuur? Waarom een Haflinger dan niet. Bij een KWPN zal het misschien wat makkelijker gaan maar een Haflinger is er zeker niet minder om.

[edit]

En er zit altijd Arabierenbloed in een Haflinger, anders zou het geen Haflinger zijn ;) .

Citaat:
De historie van de Haflinger gaat terug naar het jaar 1874. Van voor die tijd is bekend dat in het vroegere Oostenrijkse Tirol werd gewerkt met een klein bergpaard. Doortrekkende ruiters hebben Arabisch bloed ingebracht waardoor het ras adellijke kenmerken kreeg. De combinatie van de Arabische hengst El Bedavi XXII met een Tiroler Landesstute bracht een hengstveulen genaamd Folie 249. De haflinger is van oorsprong afkomstig uit “Hafling” in Zuid Tirol. Het staatshengstendepot van Stadl-Paura kocht hem als vierjarige hengst waarvan alle Haflingerpaarden de trotse nakomelingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 11-10-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:33

Ik heb dan een haflingerxfjord. :o
Waarom eigenlijk ? Geen idee ..
Omdat ze zo leuk was. :D
Ooit zal ik ook met haar Z worden :9

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:33

Het is ook niet als kritiek bedoelt op mensen die een haflinger kopen en er dan achter komen dat ie graag springt of dressuur doet. Meer waarom je er een koopt met als doel om..
Eigenlijk sowieso niet als kritiek bedoelt, gewoon nieuwsgierig...

chivaldi

Re: Waarom een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:35

omdat ze heeeeel leuk zijn lekker allround O:) heb er zelf 2 en nog altijd heel blij ermee doen het beid goed in de sport zowel dressuur,springen als recratief of is een lesje lopen met iemand van 6/7 jaar ze doen het allemaal dus ik zeg waarom niet????

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:37

Ik heb zelf een haflinger en wil er op een gegeven moment wel de wetstrijden mee in. Ik denk niet dat het een paard is met z- kwaliteiten, maar een l2 kan hij zeker wel lopen. Hij moet nog veel leren etc. maar dat komt wel goed met ons!

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:39

Maya_Mariel schreef:
Het is ook niet als kritiek bedoelt op mensen die een haflinger kopen en er dan achter komen dat ie graag springt of dressuur doet. Meer waarom je er een koopt met als doel om..
Eigenlijk sowieso niet als kritiek bedoelt, gewoon nieuwsgierig...

Denk dat het het zelfde is als iemand voor een Kwpn valt zo vallen wij voor haflingers fjorden.
hoeveel mensen nu op de fries rijd. is ook aardig gestegen Maar waarom niet? :+
<3

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:42

Misschien vonden ze het altijd al een leuk ras, of zoeken ze een meer robuust paardje, misschien spreekt het karakter hen meer aan,...
Elk z'n eigen smaak denk ik ;)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:44

Ik heb mijn haflinger gekocht met als doel recreatie rijden (ik ben ook recreatieruiter), nu blijkt hij het dressuur leuk op te pakken en word ik ook steeds enthousiaster met rijden. Ik geloof dat we nu op ongeveer l1 niveau rondtuffen. Volgend jaar gaan we starten, zonde om het niet te doen vind ik dan...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:45

Je kiest voor een koudbloed omdat je dat een leuker type paard vind.

En als je een koudbloedpaard serieus traint kun je in de basisklasses prima mee komen. Met mijn kortpotige ouderwetse haflinger heb ik ook M2 gereden tussen de paarden en dat is alweer wat jaren geleden.
Met sommige kom je ook nog verder, met andere weer niet. Maar dat geld ook voor "sportpaarden", die geven ook geen garantie om verder te kunnen komen dan de Z. En de subtop is nog steeds een beperkte groep in vergelijking tot het aantal wedstrijdruiters.

Een koudbloed een prima paard om lekker mee aan de gang te gaan in de dressuur. Als je maar realistisch en eerlijk kijkt naar wat je paard aan kan qua bouw en aanleg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:45

Omdat ik de kleur zo prachtig vind. <3 en het zijn veelzijdige paarden. Het ras is in ontwikkeling; er wordt steeds meer sportgericht gefokt.

Mijn haflinger loopt Z dressuur mennen, M vaardigheid, L dressuur onder het zadel: lekker veelzijdig.
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-10-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:46

Ik denk dat ze gekocht worden om dat ze redelijk betaalbaar zijn.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:48

Inderdaad, omdat het gewoon hele leuke veelzijdige paarden zijn. Misschien zul je het in de sport wat moeilijker krijgen maar so what. Het belangrijkste is dat je een klik hebt met je paard/pony. Het leuke van de hafjes vind ik juist het karakter. Ik rijd weliswaar alleen onderlinge proeven, maar mijn pony laat precies weten wanneer ze er wel of geen zin in heeft. Juist die uitdaging, om haar dan toch aan het lopen te krijgen vind ik zo leuk :D

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:52

Mijn reden is precies hetzelfde als de meeste van jullie aangeven :D
Lekker veelzijdig, (meestal) koel in het hoofd, mooie kleur/aftekening

Blij dat er meer er zo over denken :)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:53

waarom

ze zijn lief, veelzijdig, werkers, betaalbaar, kunnen tegen weer en wind.

en dat van het luxe fokken met arabisch bloed is niet waar, anders zijn het geen zuivere haflingers meer.
en dan komen ze ook niet voor in het nederlands stamboek.
maar niet alleen haflingers komen in de sport maar ook de Friezen, en de tinkers

deze merrie is ook super modern maar wel zuiver
http://i31.photobucket.com/albums/c395/ ... C_0336.jpg

en ik moet eerlijk zeggen dat wanneer ik een hannoverraan rij
of mijn hafs maakt helemaal kwa gangen soms niets uit
maar de uitdaging in de haf is mooier dan een hannoveraan
Laatst bijgewerkt door farahtjuh op 11-10-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:54

Maya_Mariel schreef:
Mijn reden is precies hetzelfde als de meeste van jullie aangeven :D
Lekker veelzijdig, (meestal) koel in het hoofd, mooie kleur/aftekening

Blij dat er meer er zo over denken :)

EN lekker eigenwijs, robuust te houden, taai en ontzettend veel uithoudingsvermogen.
Voor de kar, onder het zadel, springen, western, het kan allemaal met een Haf.

En ik heb geen greintje wedstrijd ambitie in mijn lijf, dus het "ze zijn niet voor de spoooohooort" gaat volledig aan mij voorbij :D )

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:57

Ik vind niet dat je iemand het recht mag ontnemen om te starten met het dier waar hij graag mee start.

Of het nu een paard, koe of ezel is. Als JIJ er maar plezier mee hebt. Ik zou sowiso niet de mening van anderen laten meetellen in de keuze die ik zou maken bij het kiezen van een paard.

Ik rijd nu op een NRPS pony. Heerlijk dier, lekker voorwaarts, erg gevoelig. Ik vind het ideaal. Maar als ik ooit een eigen pony zou nemen word het achterelkaar een haflinger. Waarom?

Ik houd van dat ras, De veelzeidigheid van het dier, ik val op het uiterlijk en karakter van het dier. Ik wil een paard waar ik relaxed mee op buitenrit kan, waar ik mee kan springen, een dressuur proef kan rijden maar vooral plezier kan hebben.
Ik zie dat zelf niet op de pony waar ik nu rijd. Vreselijk leuk dier, maar wel een dier met pit, veel te druk voor mij buiten. ze vliegt al weg van een scheet.

Neemt niet weg dat iemand anders dát juist heeft. Ik niet, en ieder paard is anders, maar de algemene rastypische eigenschappen spreken mij gewoon aan. een dier met humor. en betaalbaar

Ik vind niet dat iemand kan oordelen over waar iemand mee start. Ik vind een fries geen leuk dier om te zien, maar mocht ik jury zijn, is dat voor mij geen reden om het daarom af te straffen.

Je kijkt naar de proef, gangen niet naar het ras. dan ben je in mijn ogen geen goed jury..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:00

janouk schreef:
Het ras is in ontwikkeling; er wordt steeds meer sportgericht gefokt.

Helaas wel ja, ik heb een jaar of 10 jaar geleden de cursus exterieurbeoordeling gevolgd en toen was dat al zichtbaar. Ik mis de ouderwetste robuuste haflinger. Ik vind het soms jammer om zoveel gestroomlijnde haflingers te zien met fijner beenwerk en steeds minder sok. Waar blijft die heerlijke brede borst en bilpartij. (ik heb het dan dus niet over een te dikke haflinger :Y) , dat is weer een andere categorie)

Maar goed, dat is een andere discussie.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:00

Waarom vind jij een haflinger niet geschikt voor de sport?
Dat is mijn grootste vraag na het lezen van de OP.

Vraag jezelf eens af, waarom zou je in vrédesnaam met een KWPN/Arabier/NewForest/Fjord/Hannoveraan/Welsh/Andalusier/Fries de sport in willen?

Omdat je dol bent op je paard en graag traint met een doel en graag wil laten zien wat je kan. In mijn ogen is ieder ras geschikt voor de sport, degenen met echte aanleg zijn berezeldzaam.

Je kan wel zeggen dat haflingers minder aanleg hebben, maar menig sportpaard heeft net zo veel aanleg voor de sport als een haflinger. Haflingers zie je ook niet zo vaak in de hogere klasses, maar dat komt denk ik omdat veel mensen ze gewoon lekker recreatief rijden en geen wedstrijdambities hebben.

Vroeger waren haflingers inderdaad relatief minder geschikt voor de sport als je ze vergelijkt met de gemiddelde KWPN, omdat voornamelijk het 'oude' type voorkwam. Het oudere type kenmerkt zich door een wat grovere bouw en wat minder ruime gangen over het algemeen genomen. Tegewoordig ontwikkelt het ras zich veel meer richting sportpony en daarmee maakt de haflinger zich net zo goed als een new forest, welsh, NRPS of KWPN'er!

Ik vind het trouwens wel een beetje jammer dat je een beetje neerbuigend doet over haflingers in de sort in je OP en anders posts in dit topic ;)

Nu nog even mijn persoonlijke mening. Ik heb nu 2,5 maand een haflinger met als doel de sport. Ze kan superlekker lopen, en heeft er ook plezier in en leert supersnel!
Ik heb gekozen voor een haflinger omdat mijn hart nou eenmaal sneller gaat kloppen van een mooie haflinger dan een mooi sportpaard in de dressuurring, plus dat ik gewoon helemaal dol ben op mijn haflingerdame <3
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 11-10-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:02

Grit schreef:
janouk schreef:
Het ras is in ontwikkeling; er wordt steeds meer sportgericht gefokt.

Helaas wel ja, ik heb een jaar of 10 jaar geleden de cursus exterieurbeoordeling gevolgd en toen was dat al zichtbaar. Ik mis de ouderwetste robuuste haflinger. Ik vind het soms jammer om zoveel gestroomlijnde haflingers te zien met fijner beenwerk en steeds minder sok. Waar blijft die heerlijke brede borst en bilpartij. (ik heb het dan dus niet over een te dikke haflinger :Y) , dat is weer een andere categorie)

Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik houd ook van het forsere type hoor..
lekker breed, een gezonde 'speknek'

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:04

Jolandaa_ schreef:
lekker breed, een gezonde 'speknek'

Vooral dat gezonde ja :j . Ik zie soms ook dat er trots "speknekken" worden getoond, maar dan bij een te dik paard :\

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:05

Mijn moderne haffie heeft denk ik een beetje the best of both worlds, lekkere billen en een mooie 'speknek', maar wel aanleg voor de sport en ze word ook niet snel dik :)

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:31

Ik ben ook een echt haflingermens. Haflinger zijn lekker veelzijdig, en hebben een koel karakter.

Tegenwoordig worden ze idd steeds meer sportgefokt en ik snap daarom ook niet waarom ze niet in de sport zouden kunnen lopen.

Menig haflinger van nu loopt beter dan sommige kwpners (oeh wat zeg ik nu :D) Ik wil echt niet alle paarden over een kam scheren maar in sommige gevallen is dit naar mijn mening wle het geval.

Als alles goed gaat is deze dame woensdag van mij, en zeg nou zelf qua gangen is ze geschikt voor de sport (dit is haar arbeidsdraf)

http://i241.photobucket.com/albums/ff14 ... G_6320.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:41

Een haflinger is enorm veelzijdig, en nu vind ik de conclusie die je trekt in je beginpost niet waar. Een haflinger werd vroeger gebruikt als werkpaard, maar de meeste zijn prima inzetbaar voor dressuur.