Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:De historie van de Haflinger gaat terug naar het jaar 1874. Van voor die tijd is bekend dat in het vroegere Oostenrijkse Tirol werd gewerkt met een klein bergpaard. Doortrekkende ruiters hebben Arabisch bloed ingebracht waardoor het ras adellijke kenmerken kreeg. De combinatie van de Arabische hengst El Bedavi XXII met een Tiroler Landesstute bracht een hengstveulen genaamd Folie 249. De haflinger is van oorsprong afkomstig uit “Hafling” in Zuid Tirol. Het staatshengstendepot van Stadl-Paura kocht hem als vierjarige hengst waarvan alle Haflingerpaarden de trotse nakomelingen zijn.
Maya_Mariel schreef:Het is ook niet als kritiek bedoelt op mensen die een haflinger kopen en er dan achter komen dat ie graag springt of dressuur doet. Meer waarom je er een koopt met als doel om..
Eigenlijk sowieso niet als kritiek bedoelt, gewoon nieuwsgierig...
Maya_Mariel schreef:Mijn reden is precies hetzelfde als de meeste van jullie aangeven
Lekker veelzijdig, (meestal) koel in het hoofd, mooie kleur/aftekening
Blij dat er meer er zo over denken
janouk schreef:Het ras is in ontwikkeling; er wordt steeds meer sportgericht gefokt.
Grit schreef:janouk schreef:Het ras is in ontwikkeling; er wordt steeds meer sportgericht gefokt.
Helaas wel ja, ik heb een jaar of 10 jaar geleden de cursus exterieurbeoordeling gevolgd en toen was dat al zichtbaar. Ik mis de ouderwetste robuuste haflinger. Ik vind het soms jammer om zoveel gestroomlijnde haflingers te zien met fijner beenwerk en steeds minder sok. Waar blijft die heerlijke brede borst en bilpartij. (ik heb het dan dus niet over een te dikke haflinger, dat is weer een andere categorie)
Maar goed, dat is een andere discussie.