haflingerhengst laten ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

haflingerhengst laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:10

Dag iedereen,

Ik heb een haflingerhengst van bijna 3 jaar. Het is echt een heel braaf paardje.. Luistert uitstekend, doet geen vlieg kwaad en heeft ook nog niet echt hengstenmanieren.
Als hij een ander paard ziet, maakt hij zich wel heel fier, maar ik heb totaal geen probleem met hem onder controle te houden..
hij staat nu bij een ruin en 2 tweejarige hengsten, in de wei langs hem staat een merrie en ook dat geeft geen problemen (maar die kent hij natuurlijk). Het is ook gene uitbreker.
Volgende maand komt hij bij mij thuis te staan en in de aangrenzende wei staan nog een aantal kwpn-merries..
Ik heb me er al suf over gepiekerd en bij verschillende paardenhouders raad gaan vragen, maar ik weet het nog steeds niet..
Laten ruinen of lekker hengst laten zijn? (ik heb niet de intensie om er direct mee te fokken, zijn vader is een 7 jarige dekhengst en geeft ook geen problemen voor de kar of onder het zadel..)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:15

Er zijn voordelen en nadelen aan hengsten, ik heb zelf ook een hengst waar ik niet mee fok en wil hem graag hengst laten.
Voordeel is, dat ze mooier gespierd zijn en meer uiterlijk hebben. En vaak hebben ze meer pit wat in de wedstrijdsport van pas kan komen

Nadelen is het contact met merries en andere vreemde paarden. Als het paard echter braaf is en naar je luistert zie ik geen probleem om hem ruin te laten. Mits hij natuurlijk met een maatje staat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:17

Die beslissing zul je echt zelf moeten maken.

Ik heb vorige week mijn 9 jaar oude gg hengst laten ruinen. Niet omdat hij vervelend was maar omdat ik niet meer wil dekken met hem en het met werken (vooral op vreemd terrein) net even wat makkelijker is. Je hoeft niet steeds op te letten of iemand anders zijn merries bij zich houd.

doei

Re: haflingerhengst laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:26

Waarom ga je in Februari niet naar de hengstenkeuring van het KVTH met hem?

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:34

Kmoet toegeven dat ik wel benieuwd ben wat hij zou doen op een keuring..
Zit alleen een beetje met de problemen van zijn papieren.. Kheb al zijn papieren, maar daar staat hij niet op mijn naam (staat op de naam van de fokker). Het is een Nederlands hengst en ikzelf woon in Belgie...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:37

Je kan hem dan toch ook gewoon op je eigen naam laten zetten?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:20

Volgens mij moet dat geen problemen geven.
Ik ken ook mensen die in Duitsland wonen en met de hengsten naar de hengstenkeuring in Den Bosch komen.

Bel anders het KVTH...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:17

Hoe weet je nu zeker dat hij straks niet plots gezellig gaat buurten bij de kwpn merrie's
Als je hem op de wei wil houden en niet alleen op stal wil laten denk ik dat ruinen de enige optie is
of je moet de mogelijkheid hebben om hem in een hengst proef weiland te houden
Ook al is hij nu nog zooo braaf plots is hij echt hengst en dan zadel je de buren op met de problemen
En je zelf ook want wie weet wat hij beschadigd met zijn pogingen om achter de dames aan te gaan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:11

Verandering van terrein maakt een hengst altijd meer macho dan hij daarvoor was maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat hij dan gaat uitbreken?

biena14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:59

je kan hem natuurlijk eerst ook beleren en dan kijken hoe hij is.
(als je hem gaat beleren)

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:27

Ik heb een 2 jarige hengst, ook superbraaf! Hij is ondertussen 3 keer verhuisd, en is nog steeds gewoon zichzelf. Hij gedraagt zich hetzelfde als jou hengst. Alleen af en toe geluid maken en verder geen gekke dingen, niet omhoog komen, niet over of door mij heen lopen. Het veranderen van terrein hoeft er dus niet voor te zorgen dat je van de één op de andere dag een wilde hengst hebt staan die uitbreekt. Geef hem gewoon rustig de tijd om te wennen en te leren dat ook die merrie's 'gewoon' zijn.
Wat wedstrijden betreft, kan me de voorkeur voor een hengst voorstellen, die toont zich, maar persoonlijk heb ik liever een ruin, die zijn toch minder snel afgeleid en hun hormonen zullen ruiter en paard niet in de weg zitten.

(Overigens moet ik mijn hengst wel castreren, omdat hij klophengst is, maar voor zijn karakter zou ik die van mij niet hoeven ruinen)

Doe gewoon waar jij en je paard zich prettig bij voelen en volg je eigen gevoel daarin!
Succes met je beslissing ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:56

castereeren kan altijd nog.
zou het gewoon even aan kijken hoe hij het verder doet.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:27

amazone77 schreef:
castereeren kan altijd nog.
zou het gewoon even aan kijken hoe hij het verder doet.

Hier sluit ik me bij aan :D

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:31

Als je er niet mee wilt fokken, waarom zou je hem dan hengst laten?
Het is toch het prettigst als hij een zo 'paardwaardig' leven kan hebben, dat wil zeggen met andere paarden naar buiten in een kudde?
In Nederland is het helaas zo dat veel hengsten niet zo gehouden (kunnen) worden en uiteindelijk eindigen in een stalletje ergens achterin. Misschien vertoont hij nu nog niet veel hengstengedrag, maar je kunt er donder op zeggen dat dat nog wel komt. En dan ben je verder van huis, want hij ontwikkelt gedrag dat je niet wilt en jij zult hem dat af moeten leren. Daarnaast zal een hengst vroeg of laat altijd de strijd om het leiderschap willen aangaan. Als je er toch niet mee wilt fokken zou ik zeggen, kies voor het paard. Castreren dus.
Succes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:44

Er zijn ook genoeg merries en ruinen die geen paardwaardig bestaan hebben. Net als er genoeg hengsten zijn die wel een paardwaardig bestaan hebben.
De strijd om het leiderschap, wat een onzin zeg.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:14

Zondag ben ik nog lekker aan de hand met hem gaan wandelen in het bos en langs de straat. We zijn zeker 10 paarden en ruiters tegengekomen. Het was allemaal geen probleem voor hem.
Van het begin wist hij waar zijn plaats was tegenover mij en over mij heenlopen doet hij echt niet. Hij zal wel eens iets proberen (vb zijn hoef niet direct willen geven) maar dit zie ik meestal van ver aankomen en dan is het direct gedaan. Dat vind ik zelfs niet thuis onder de categorie 'uittesten'. hij doet absoluut niet gevaarlijk of moeilijk.

Ik ben dus van plan hem eerst thuis te zetten, hem nog eens volledig door mijn eigen dierenarts te laten nakijken en zijn mening eens te vragen.
Zowiezo laat ik hem pas in de winter ruinen als ik beslis hem niet langer hengst te laten in verband met infectiegevaar.

Heel erg bedankt voor de reacties!! Het heeft me zeker geholpen in mijn (voorlopige) beslissing.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:49

anyw1 schreef:
Als je er niet mee wilt fokken, waarom zou je hem dan hengst laten?
Het is toch het prettigst als hij een zo 'paardwaardig' leven kan hebben, dat wil zeggen met andere paarden naar buiten in een kudde?
In Nederland is het helaas zo dat veel hengsten niet zo gehouden (kunnen) worden en uiteindelijk eindigen in een stalletje ergens achterin. Misschien vertoont hij nu nog niet veel hengstengedrag, maar je kunt er donder op zeggen dat dat nog wel komt. En dan ben je verder van huis, want hij ontwikkelt gedrag dat je niet wilt en jij zult hem dat af moeten leren. Daarnaast zal een hengst vroeg of laat altijd de strijd om het leiderschap willen aangaan. Als je er toch niet mee wilt fokken zou ik zeggen, kies voor het paard. Castreren dus.
Succes!

wat een geweldige onzin. echt, je leest teveel boeken.
mijn hengsten zijn heel happy en vrolijk ook al mogen ze niet dekken. komen alle dagen buiten in de wei en onder t zadel. ze lopen lekker in de sport of gaan erin lopen ( zijn 3 en 5 jaar oud ). en er zijn idd meer ruinen en merries die een geen 'paardwaardig' leven hebben hoor. alleen al door mensen die er echt geen verstand van hebben en zulke mensen hebben dus al geen hengst!!

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:15

als je ermee wilt fokken hengst laten
en al wil je er niet mee fokken laten ruinen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:37

shine1234 schreef:

Dat is een gezonde no-nonsense benadering, imo...

Post anders eens een foto, dan kunnen we je vertellen of hij een kans maakt op een keuring. Wil je je hengst voorstellen, moet hij sowieso op jouw naam staan, dus dan moet je lid worden van de KVTH als dat in NL gebeurt.

Je Nederlandse hengst in België laten registreren is geen probleem. Dat kost je 40 EUR lidmaatschap van het stamboek, 65 EUR import kosten (voor 't stamboek) en een dikke 43 EUR voor de databank. Dat laatste ben je trouwens altijd verplicht als je je paard in België houdt. Meer info: http://home.scarlet.be/haflingersite

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:54

Ik ben meer van hoelanger hengst hoe mooier dat ie word.
ik heb jammer genoeg mijn haflingerhengst op zijn 2,5jaar moete ruinen omdat hij voortaan dwars door hekwerken heen ging en ging stijgeren enzo met buiten zetten.
eenmaal geruind een super schat geworden :)
ik zou zeggen zolang die geen problemen geeft laat hem hengst maar je moet wel opletten met andere merries.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:34

shine1234 schreef:

waar haal je de onzin vandaan.....werkelijk.....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:53

vind het wel een gezonde no nonsense benadering net als SuSEQ
waarom hengst laten als je er toch niet mee wil fokken
Waarom zou je het niet doen castreren
Weet je hoeveel veulens er elk jaar geboren door hengsten die echt heeeeeel braaf waren
maar toch een keertje zijn ontsnapt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:02

cam schreef:
Weet je hoeveel veulens er elk jaar geboren door hengsten die echt heeeeeel braaf waren
maar toch een keertje zijn ontsnapt

heeeeeeel wat minder dan de veulentjes die geboren worden omdat mensen zoooo graag een veulentje uit hun merrie willen fokken zonder er echt over na te denken wat ze er mee willen gaan doen en altijd op marktplaats eindigen :)

TS ik zou gewoon even aankijken hoe het verloopt. Ik weet toevallig van een haf hengst in de buurt die op een manege staat en niet gecastreerd is omdat het gewoon echt een schatje is, staat tussen de merries en ruinen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:47

maschke schreef:
shine1234 schreef:

waar haal je de onzin vandaan.....werkelijk.....

Onzin? Weet je hoeveel werk een niet-dekkende hengst met zich meebrengt? Je moet altijd ogen op je rug hebben, altijd opletten, hij kan niet zomaar met gelijk welke andere paarden op gelijk welke wei... Een ruin is heel wat praktischer. Dan hebben we nog niet over het psycho-sociale luik. De hengst mag niet dekken en heeft dus geen normaal seksueel leven. Misschien heeft hij 't niet door en heb je geluk, maar ooit valt het kwartje. Zijn sociaal contact is hoe dan ook verminderd tegenover dat van een ruin/merrie, wat ook frustraties met zich meebrengt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:46

iedere hengst is anders.......als je ziet dat hij er ''last'' van heeft dan kan je hem alsnog castereeren.
en een dekkende hengst is vaak ''lastiger'' dan een niet dekkende hengst.
maar ook hier geld weer iedere hengst is anders. en iemand met gezond verstand kan zien of hij er hinder van heeft of niet.