Hoe de manen laten groeien bij een haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wat is de beste manier volgens jullie?

losjes invlechten en een paar weken laten zitten en dan goed uitkammen en dan gelijk weer invlechten
67 (39%)
er niks mee doen, evt. 1 x in de week es borstellen
50 (29%)
elke dag borstellen met harde borstel en 1x in de week met een mensenhaar borstel er over heen.
5 (2%)
waarschijnlijk maakt het allemaal niks uit.
49 (28%)

Totaal aantal stemmen: 171

_Bitje_

Hoe de manen laten groeien bij een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 13:50

hallo,
ik heb een haflinger en hij heeft redelijk dikke en lange manen, alleen ik vind ze nog niet lang genoeg :D
nou heb ik een tijdje de manen losjes laten vlechten en er na een week of 1,2 weer uitgehaald.
maar ik merk alleen dat ze dunner worden! Dus daar begin ik niet meer aan.

Nou heb ik ze dus gewoon los en borstel de manen elke dag met een harde borstel en een paar keer in de
week met een mensenhaar borstel uit.
Zou dit werken? En weten jullie nog goede tips en ideeen?

dit is hem dan, in april 4 jaar geworden.
Afbeelding
http://i32.tinypic.com/2w3x46f.jpg

groetjes Lotte
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 08-08-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:57

weet niet of het waar is
maar mij hebben ze ooit eens wijs gemaakt,,,
hoe minder je borsteld hoe beter als je wilt dat ze lang groeien
ik doe een keer in de week alle dode haren er uithalen en kammen
en verder doe ik weinig
maar bij mijn haf zie ik ze ook niet echt langer worden dus of dit verhaal klopt weet ik ook niet zeker maar ze worden wel voller zo :)

ben wel benieuwd naar andere reacties want wil ze ook graag langer laten groeien bij mijn moppie
ze heeft nu wel sinds ik t maar 1 keer in de week doe aan twee kanten super mooie manen ,, das ook wel mooi vind ik

neile

Re: Hoe de manen laten groeien bij een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:00

Ik zou gewoon zo weinig mogelijk in die manen zitten, op welke manier dan ook. Zo worden ze voller (zie reactie hierboven). Als je toch beslist te borstelen, doe het dan met je vingers.
Verder, gewoon de natuur zijn gang laten gaan. De manen van je haflinger zijn nu al redelijk lang, en heel mooi. Gewoon laten dus!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:04

Ik zou ze juist niet elke dag met een harde borstel doen, dan worden ze voor mijn iee alleen maar dunner, ik blijf bij met shetjes er zo veel mogelijk af :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:07

Wij doen de manen eerst wassen of antiklit erin voordat we ze uitborstelen... dat werk erg goed :)

En 1 keer in de week uitborstelen, verder even het stroo/ de takjes met je handen eruit halen...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:12

Mooie haf heb je!!
Ik doe elke keer mijn haf haar manen met een mensenborstel, ze zijn enorm gegroeid.
Ik heb haar nu een jaar en toen ik haar kocht had ze echt best korte manen, nu komen ze al tot aan de bovenkant van haar been.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:24

oke dus niet elke dag met een harde borstel er over heen? :)
en wat doen jullie tijdens het rijden, gewoon los? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:26

Mijn Haflinger had toen ik haar kocht, manen tot op de helft van haar nek ongeveer. Nu, een jaar later, komen ze tot over haar schouders. :) Ik vlecht ze in, in ongeveer 6 vlechten. Die laat ik een week of een paar weken zitten (ligt er aan hoe ze er nog in zitten), daarna haal ik ze er uit en spuit ik de manen in met anti klit. Dan ga ik even rijden/longeren/name it en daarna borstel ik ze uit en vlecht ik ze opnieuw. Hebben ze even tijd gehad om te 'luchten'..

Dus nee, niet elke dag borstelen. Dat is echt niet goed.. :n

Edit: met rijden heb ik ze meestal dus gewoon ingevlochten omdat ik ze niet elke dag los ga halen en uit ga borstelen. Af en toe heb ik ze dus eens los, maar vlecht ik 't laatste stukje even in omdat ik anders constant met mijn handen in haar manen zit. Ook is het erg irritant met de teugels.. Maar goed, mijn Haf heeft dan ook nog iets langere manen dan de jouwe. Op dit moment kun je nog best met losse manen rijden.. Is ook wel eens even lekker voor je paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:28

Je moet wel weten dat sommige paarden niet zulke lange manen krijgen he :)
Tips zijn al gegeven :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:29

Als je ze langer wilt hebben moet je ze zeker niet gaan borstelen. ;) Mijn veulen van 1 jaar heb ik expres nog nooit manen en staart geborsteld en heeft nu minimaal 3 tot 3,5 handlengtes manen en een staart tot over de koten. Het enige wat ik doe is ze wassen, of insprayen met antiklit en dan met de vingers indd. :) En de rest van de paarden hier vergaat het hetzelfde. Die manen zijn zelf zo dik geworden dat ik ze moet uitdunnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:29

ZusJacobs schreef:
Je moet wel weten dat sommige paarden niet zulke lange manen krijgen he :)
Tips zijn al gegeven :D

Mee eens. :j Ook aanleg speelt een grote rol natuurlijk.

KBTP schreef:
Als je ze langer wilt hebben moet je ze zeker niet gaan borstelen. ;) Mijn veulen van 1 jaar heb ik expres nog nooit manen en staart geborsteld en heeft nu minimaal 3 tot 3,5 handlengtes manen en een staart tot over de koten. Het enige wat ik doe is ze wassen, of insprayen met antiklit en dan met de vingers indd. :) En de rest van de paarden hier vergaat het hetzelfde. Die manen zijn zelf zo dik geworden dat ik ze moet uitdunnen.

Af en toe de dode haren er even uitborstelen is ook wel weer 's goed. Bij een veulen/jaarling zou het van mij ook niet hoeven, maar het is soms wel even goed om de manen eens goed te borstelen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:31

KBTP schreef:

Ik borstel ze elke dag en ze groeien juist wel.
Met rijden of op de wei zijn de manen altijd los.
Enige nadeel van los is met rijden als het waait, dan zit je als je niet uitkijkt nog wel eens op de manen....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:32

ik heb even een poll geplaatst :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:35

doe er zo weinig mogelijk aan
en invlechten is niet zodat het sneller groeit maar dat het minder snel afbreekt
en af en toe de puntjes knippen werkt perfect bij mijn paard :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:47

worden ze dus ook langer door de puntjes bij te knippen :) ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:49

De lengte van de manen is genetisch bepaald, dus het kan zijn dat ze niet langer worden, wat je er ook aan doet.
Ik vlecht zelf altijd de manen in voor ongeveer 1 tot 2 weken en dan hangen ze weer een paar dagen los. Dan doe ik er anti-klit in, kam ze uit en vlecht ze weer opnieuw.

justdiesel

_Bitje_ schreef:
worden ze dus ook langer door de puntjes bij te knippen :) ?

Nee is een compleet fabeltje

ZusJacobs

Nee, manen groeien niet uit puntjes (haar sowieso niet). het zal er alleen mooier uit zien, minder dood. Zelfde als bij jouw haar.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:51

oke, dus dat hoeft niet persé voor het langer laten groeien? :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:51

Dode punten heeft niks met het groeien te maken, haar groeit vanuit de haarwortel niet van de punten....

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:06

Ik vlecht mijn haflinger ook in en merk wel dat het aan het groeien is.

Na een paar weken haal ik alles er uit en borstel ik het eerst met een zachte borstel door. Als de dikste klitten (als die er al in zitten) eruit zijn borstel ik het een keer door met een harde borstel.

Het lijkt alsof er dan gigantisch veel uitkomt maar dit verliezen ze normaal gewoon in het land en dat zie je niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:32

Met het rijden heb ik onder aan de manenkam standaard 3 vlechten.

De rest van de tijd hangen de manen los en doe ik er niets mee.

Af en toe was CM erin en dan voorzichtig uitborstelen met een zachte borstel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:35

Lengte van de manen is genetisch bepaald. Wat je ook doet, vlechten, zalfjes, supplementen, je kunt er geen cm meer bij krijgen dan dat-ie van nature qua lengte zal vormen. En bij de ene is dat 20 cm en bij de andere 100 cm. Dat kun je echt absoluut niet beinvloeden.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:41

Ibbel schreef:
Lengte van de manen is genetisch bepaald. Wat je ook doet, vlechten, zalfjes, supplementen, je kunt er geen cm meer bij krijgen dan dat-ie van nature qua lengte zal vormen. En bij de ene is dat 20 cm en bij de andere 100 cm. Dat kun je echt absoluut niet beinvloeden.

Maar je kunt wél zorgen dat het minder snel afbreekt door te vlechten bijvoorbeeld. Dus dan 'help' je de manen groeien als het ware.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:44

Ik gebruik cowboy magic detangler.

Of de manen langer groeien ligt in mijn mening aan het paard...
Maar met de detangler voed je de punten van de manen en blijft dat gezond, ook heeft je paard geen klitten (dus trek je er weinig haren uit)...

Als de manen echt lang lang zijn zou ik gaan vlechten.