Ben ik toe aan een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Ben ik toe aan een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:51

Hallo haflinger liefhebbers.
Ik wil even een aantal dingen vragen.
Zoals de titel al zegt ben ik toe aan een paard?
Ik rijd inmiddels 10 jaar. Maar nooit echt op paarden gereden, alleen in het begin van mijn avontuur op friezen. Verder eigenlijk niet.

Heb sinds 3 jaar mijn lieve hafje. Ben ontzettend blij met haar geweest. <3
Nu nog wel. Alleen met rijden niet meer.
Ik heb alles uit haar gehaald, voor zover ik kon. Heb 1.20m gesprongen. Heb haar lekker lopen. buitenritten gemaakt, ponykamp, zonder zadel ge hobbeld,spaanse pas geleerd. Eigenlijk alles wat ik wel wou.

Maar ook omdat ik aardig groot ben (1.83 en mijn hafje 1.45 |( ) begint het zo langzamer hand niet leuk meer te worden. Ik heb me beugels al wat korter. Want met aandraven moet ik me hakken ophijsen om bij haar buikje te kunnen komen. En volgens *iemand* heb ik talent opgebouwd, maar vind het jammer dat ik dat talent niet kan laten zien op me hafje. Want ze is erg kort gebouwd en kan bijv. met moeite aan de teugel en niet wijken enz enz. Eerder intresseerde me dat niet veel. Maar nu wel.

Ik wil weten of dat talent eruit kan komen met een paard? >;)

Maar om een paard te kopen zou ik haar moeten verkopen, wat me eigenlijk toch wel veel pijn doet.
Stel dat ik een paard koop en haar hou, weet ik dat zei tekort schiet. Dat zei niet de aandacht krijgt die ze verdient. Dit zou ik haar niet toe wensen.

Maar stel dat er mensen in de buurt zijn die haar willen kopen, kan ik er nog wel aardig mee leven. Maar toch ben ik ontzettend bang dat ze bij de verkeerde mensen/stalling terecht komt.
Dit is logisch dacht ik zo?
Maar het geeft wel een rot gevoel.

Ma goed een beetje lang verhaal.
Maar dit is dus alles wat er rond zwerft in mijn hoofd, en het moet er gwn even uit.

En wil er graag over discusseren met haflinger gekken. ;)
Zodat ik er een beter gevoel over kan krijgen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:54

ik ben dan geef haflinger gek
maar jij bent wel klaar voor een paard hoor
als je je haf verkoopt (dat is moeilijk)
kan je ook vragen of iemand informatie over zichzelf naar je stuurt
en ze komt naturlijk een keer rijden dus zie je wel of ze gelijk heeft of niet
en je kan altijd nog een keer gaan kijken als ze verkocht is!

Maikaatje

Re: Ben ik toe aan een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:04

Ik ga op zoek naar een oplossing. Maar ik heb foto's bekeken, en ik kan haar toch niet kwijt. Ik ga wel op zoek naar een baantje bijv. erbij of iets zodat ik er een paardje bij kan kopen. omdat we thuis wel de ruimte hebben. Ben toch bang dat ik spijt krijg...
Dit is een voorlopige beslissing, het verandert elk keer. maar ik weet gewoon dat ik zo'n top pony niet kan laten gaan...:)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:09

Ik zat in exact dezelfde situatie! Twee maanden geleden beslist om mijn pony toch maar te koop te zetten. Maar elke keer als er mensen kwamen kijken, had ik er wel iets op aan te merken. Iedereen schoot in mijn ogen tekort voor mijn pony. Ben nu ook tot het besluit gekomen dat ik hem gewoon niet kan verkopen. Ik zou er kapot van zijn. Hij blijft dus lekker bij mij tot zijn oude dag, ik rij nu verder op hem en ooit zal ik mijn groter paard wel kopen. Wanneer ik een vaste baan heb en wat geld gespaard, dan zal ik mijn "talent" wel verder ontwikkelen op een groter exemplaar. Mijn kleintje gaat gewoon niet weg!

Uiteraard is elke situatie wel een beetje anders, dus héél veel succes met de beslissing!!!

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:09

Waarom zoek je geen verzorgertje of huurdertje voor je pony?
Als je toch plek aan huis hebt, heb je er altijd toezicht op en krijgt je Hafje toch alle aandacht die ze verdient :)

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:10

hooi ik zou een ander paard kopen om daar verder mee te gaan en het hafje houden en leuk(e) kind(eren) zoeken om hem bij te rijden voor geld of gratis (als het je hafje goed is met kinderen )
veel succes met je keuze!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:11

Als jij echt zo talentvol zou zijn, zou je dat juist kunnen laten zien door veel te bereiken met je Haf. Ja, misschien heeft een Haflinger niet de ideale bouw voor dressuur, maar als ze moeite heeft met aan de teugel lopen of wijken denk ik toch eerder dat het probleem hier bij jou ligt. Zelfs een hele simpele Haflinger zou toch wel moeten kunnen wijken en als dat er niet uitkomt, dan ben je misschien toch minder getalenteerd dan je denkt.

Edit: ik bedoel het niet zo banketstaaf als het misschien lijkt, want ik ben zelf ook geen talent, maar wat ik bedoel is dat een ander paard het misschien wel iets makkelijker voor je maakt, maar je je er niet op moet verkijken.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:14

Narya schreef:
Als jij echt zo talentvol zou zijn, zou je dat juist kunnen laten zien door veel te bereiken met je Haf. Ja, misschien heeft een Haflinger niet de ideale bouw voor dressuur, maar als ze moeite heeft met aan de teugel lopen of wijken denk ik toch eerder dat het probleem hier bij jou ligt. Zelfs een hele simpele Haflinger zou toch wel moeten kunnen wijken en als dat er niet uitkomt, dan ben je misschien toch minder getalenteerd dan je denkt.

Tja, dat zou ook kunnen. Maar groot paard kan wonderen doen. want kan nu geen duidelijke dingen aangeven door mijn lange lijf:p
En wie weet heb ik wel neit zoveel talent. Maar dan maar niet, dan heb ik het in iedergeval geprobeert.
Laatst bijgewerkt door Maikaatje op 14-04-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:15

evih schreef:
Ik zat in exact dezelfde situatie! Twee maanden geleden beslist om mijn pony toch maar te koop te zetten. Maar elke keer als er mensen kwamen kijken, had ik er wel iets op aan te merken. Iedereen schoot in mijn ogen tekort voor mijn pony. Ben nu ook tot het besluit gekomen dat ik hem gewoon niet kan verkopen. Ik zou er kapot van zijn. Hij blijft dus lekker bij mij tot zijn oude dag, ik rij nu verder op hem en ooit zal ik mijn groter paard wel kopen. Wanneer ik een vaste baan heb en wat geld gespaard, dan zal ik mijn "talent" wel verder ontwikkelen op een groter exemplaar. Mijn kleintje gaat gewoon niet weg!

Uiteraard is elke situatie wel een beetje anders, dus héél veel succes met de beslissing!!!

Nja, ik kan me totaal in nou verplaatsen.
En vind het denk ik ook wel een verstandige beslissing.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:18

Verzorger zoeken zou idd een goede oplossing zoeken, want dan kun je je hafje wel houden :)
Veel succes ermee!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:19

Ik heb zelf ook een Haflinger, en ik moet dan nog wel beginnen in de B, maar ik weet dat ik hem nooit meer verkoop. Daar is hij me te dierbaar voor. Ik vind het wel heel eerlijk van je tegenover je pony dat je je pony niet verder door ''dwingt'' terwijl je merkt dat het niet meer zo lekker gaat. :)
Kun je geen bijrijdpaard zoeken waarmee je wedstrijden mag rijden? Je moet waarschijnlijk even goed zoeken maar dan vind je vast een geschikte. :)
Zo kun je je hafje houden en kan je toch verder met een paard.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:20

Hee sanne.

weet niet natuurlijk niet hoe het financieel zit of je het zelf meot betalen ofzo.
maar kun je anders niet een berijdster voor haar zoeken die leuk met haar verder kan en jij op een grotere ?

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:24

Als eerste wat een mooie haflinger is ze :) Ben niet specifiek een haf gek of zo , ik ben van mening dat elk ras wel zijn talenten heeft .
Het is voor jou erg vervelend omdat je lang geworden bent en het plaatje niet meer zo mooi is .
Is het geen idee om een bijrijdpaard te zoeken waar je 2 x per week oid op mag rijden , kun je mooi kijken of je je rijkunsten op een groter dier echt kunt verbeteren zonder je knappe had de laan uit te sturen . Mocht je dan over een tijd besluiten dat je echt een groter paard wil , kun je een ruiter(tje) zoeken voor je haf .

Succes , zo,n beslissing is altijd moeilijk , heb vroeger mijn lieve Nicky weggedaan voor een groter paard en ik mis Nicky nog elke dag , haar zoeken valt niet mee omdat chippen in die tijd nog niet gewoon was ( 1997 )

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:30

Indy_safari schreef:
Als eerste wat een mooie haflinger is ze :) Ben niet specifiek een haf gek of zo , ik ben van mening dat elk ras wel zijn talenten heeft .
Het is voor jou erg vervelend omdat je lang geworden bent en het plaatje niet meer zo mooi is .
Is het geen idee om een bijrijdpaard te zoeken waar je 2 x per week oid op mag rijden , kun je mooi kijken of je je rijkunsten op een groter dier echt kunt verbeteren zonder je knappe had de laan uit te sturen . Mocht je dan over een tijd besluiten dat je echt een groter paard wil , kun je een ruiter(tje) zoeken voor je haf .

Succes , zo,n beslissing is altijd moeilijk , heb vroeger mijn lieve Nicky weggedaan voor een groter paard en ik mis Nicky nog elke dag , haar zoeken valt niet mee omdat chippen in die tijd nog niet gewoon was ( 1997 )

Jaa. daar heb ik over na zitten denken. En denk ook dat ik dat ga doen. gewoon even kijken in de buurt. Om te leren rijden op een paard en of ik het leuker vind enz. Want PAARDrijden gaat nog wel moeilijk. had laatst ook keer op een gezeten maar voelde me net een beginner :+ . Das echt een hele andere gang :9

Dat is wel sneu van Nicky. Ik hoop dat je haar nog kan vinden. En ik ben er nu vrijwel zeker van dat ik haar niet verkoop. Ik denk dat ik haar zo onwijs ga missen. Want ze is behoorlijk gehecht aan mij. En ik ook wel aan haar. Ben blij dat je me dit verteld. Want ben erg onzeker en vind beslissingen en stappen maken moeilijk.

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:57

@Maikaatje , ik denk persoonlijk dat het goed is om een tijdje een paard van iemand anders te rijden , dan voel je ook of je idd meer kunt met een groter paard !
Wennen is het zeker van een pony naar een paard:)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:45

Ik denk dat je inderdaad beter een bijrijdpaard kan zoeken, dan er zelf een kopen en je haflinger te verkopen. 2 paarden nemen is geen oplossing, want dan weet je al dat je haflinger te weinig aandacht krijgt. Je kan haar altijd rustig de verkoop in doen en dan ook echt pas verkopen wanneer je er een echt goed gevoel bij heb.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:22

Ja, dat is nu mijn doel :D Bijrijd paardje zoeken. Bedankt iedereen :Y) Zat echt even in de put :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:20

Voordat je spijt krijgt van de verkoop van je "vertrouwde Haf, die te allen tijde voor je klaar staat en waar je al zoveel mee bereikt hebt", zou je kunnen overwegen om een paard te leasen. Hiermee kun je snel genoeg bepalen of het is wat je wil, zonder dat de koop/verkoop onomkeerbaar is! ;)
Er zijn inmiddels al zoveel verdrietige pony-meiden die hier op Bokt hebben aangegeven spijt te hebben van de verkoop van hun pony... ;)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:31

Shenavallie schreef:
Voordat je spijt krijgt van de verkoop van je "vertrouwde Haf, die te allen tijde voor je klaar staat en waar je al zoveel mee bereikt hebt", zou je kunnen overwegen om een paard te leasen. Hiermee kun je snel genoeg bepalen of het is wat je wil, zonder dat de koop/verkoop onomkeerbaar is! ;)
Er zijn inmiddels al zoveel verdrietige pony-meiden die hier op Bokt hebben aangegeven spijt te hebben van de verkoop van hun pony... ;)

Nou, dat lijkt me wel een goed idee :D
Want weet inmiddels dat ik haar zowiezo wil houden.
Ik had laatst gereden, en ging aardig lekker. Gewoon niet teveel dwingen. Lekker van haar genieten *D .
Ik ga eens even rondkijken ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:25

Maikaatje schreef:
Shenavallie schreef:

Nou, dat lijkt me wel een goed idee :D
Want weet inmiddels dat ik haar zowiezo wil houden.
Ik had laatst gereden, en ging aardig lekker. Gewoon niet teveel dwingen. Lekker van haar genieten *D .
Ik ga eens even rondkijken ;)

+:)+

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:26

Misschien is het een idee om eerst zelf een verzorgpaard voor twee keer in de week erbij te nemen.
Dam kun je je haflinger nog houden.
En kun je kijken of het wel wat is voor je.
Misschien zit je straks op een paard nadat je je haflinger verkocht hebt en denk je wat heb ik nu weer gedaan.

Zo kun je kijken of je je talent kan ontwikkelen of dat je daar ook echt de behoefte aan heb.
Succes. :D

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 15:24

nikkielvis schreef:
Misschien is het een idee om eerst zelf een verzorgpaard voor twee keer in de week erbij te nemen.
Dam kun je je haflinger nog houden.
En kun je kijken of het wel wat is voor je.
Misschien zit je straks op een paard nadat je je haflinger verkocht hebt en denk je wat heb ik nu weer gedaan.

Zo kun je kijken of je je talent kan ontwikkelen of dat je daar ook echt de behoefte aan heb.
Succes. :D

Dankjewel :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:27

Ik zou ook zeggen zoek een verzorgstertje voor je haflinger of beleer haar eventueel voor de wagen. Dan kan je nog steeds dressuurmatig rijden, kan jij je benen kwijt en ben je nog steeds met haar bezig!!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 15:49

jouke_h schreef:
Ik zou ook zeggen zoek een verzorgstertje voor je haflinger of beleer haar eventueel voor de wagen. Dan kan je nog steeds dressuurmatig rijden, kan jij je benen kwijt en ben je nog steeds met haar bezig!!

Daar heb ik langere tijd gelden ook aan gedacht. Maar weet me god niet hoe ik haar moet beleren voor de kar. En ze kan niet alleen op straat.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:01

wat een gedoe! natuurlijk wil je je lieve hafje niet kwijt, maar als je toch echt te groot word. Al denk ik dat je vast iemand heel erg blij maakt als ze haar (verzorg) pony is.
en als je gewoon een verzorgster kiest, houd je haar bij je en heeft ze alle aandacht die ze maar nodig heeft.
misschien kan je dan ook werken aan het aan de teugel lopen en wijken en buitenrijden met die verzorgster. en die persoon leert weer superveel van jou lieve hafje.
suc6 ermee