Hee, mijn haflinger heeft heel erg last van mok. Normaal had ze het in de winter altijd wel in de kootholte, maar dat was niet zo erg. Nu gaat het niet meer over en kruipt het helemaal naar boven toe. Vooral bij 1 achterbeen is het heel erg en hierdoor heeft ze zelfs minder dikke sokken. De dierenarts heeft gezegt dat ik het gewoon goed droog moet houden. Maar ik vertrouw het toch niet helemaal.
Hebben jullie dit ook wel eens met je haffies?
Rosanna1990
Geplaatst: 12-02-10 22:39
Heey,
mijn haf heeft welmok gehad, maar niet zo erg. Toen ze het had heb ik er wel veel werk van gehad. Elke dag waste ik de benen, maakte ik ze goed droog met een schone handdoek en smeerde het daarna in met mokzalf. Heb dit twee weken gedaan en toen ben ik over gegaan op elke dag de plek met mok borstelen en insmeren met mokzalf. En ik scheer de sokken weg, zodat er geen vuil meer in kan komen.
cam
Geplaatst: 12-02-10 23:28
het belangrijkste is droog houden was het een keer met betadine shampoo daarna niet meer wassen elke dag zand en vuil weg halen met betadine scrube dit op de mok aanbrengen en dan wrijven tot de korsten los laten en dan met een droog stuk handdoek droog maken tot er geen betadine scrube meer is te zien (geen water gebruiken en blijven wrijven tot het vuil weg is )dit stukje handdoek maar een keer gebruiken en daarna weg gooien of wassen op 60 c het beste kan je de plek insmeren met een zalf met enchinaforce kan je kopen in een apotheek of reform zaak dit help bij het genezen van de huid geen korsten weg krabben dan maak je de huid weer stuk als je dit goed bij houdt is het met een week of 4 zo goed als weg heb het al meedere keren gebruikt bij paarden met mok en het hielp altijd
Laatst bijgewerkt door cam op 13-02-10 00:05, in het totaal 3 keer bewerkt
zinkzalf van de zwitsal helpt supergoed... wel idd goed droog houden.
P_liefhebber
Geplaatst: 13-02-10 18:28
Eenmaal heel goed wassen met betadine. Daarna goed schoonspoelen en drogen. (Handdoek minimaal wassen op 60 graden). Benen schoon en droog houden en insmeren met sudocreme. Bij elke drogist kun je een grote pot te kopen. Succes....
Westerntrail
Geplaatst: 14-02-10 13:35
Inderdaad net wat de anderen zeggen, goed wassen, en goed afdrogen. En daarna insmeren met Hydrocortiderm, dit kun je bij de Dierenarts weghalen.
Dit gebruik ik ook voor mijn haf en ik vind het super, en natuurlijk de sokken eraf.
Goed droog houden idd, weet je zeker dat het mok is? Hoe zien de korstjes eruit (kleur)? Als het echt te erg word kun je misschien beter nog de sokken scheren. Mokzalf van excellent werkt trouwens erg goed!
Hee, ik heb eigenlijk alles wat jullie hier noemen al geprobeerd, verschillende soorten mokzalf, Hydrocortiderm, goed droog houden doe ik sowieso altijd, sudocreme.. alles al geprobeerd maar niks helpt. De dierenarts heeft wel gezegt dat het mok is dus dat zal dan ook wel zo zijn. Scheren doe ik ook alleen de sokken niet..
cam
Geplaatst: 14-02-10 19:52
heb je ook elke dag de korsten verwijderd zonder water te gebruiken dat is namelijk heel belangrijk de bacterien leven in de korsten en die moet je elke dag weg halen alleen mag je geen water gebruiken( dan vermeerdere de bacterien ook) en ook de korsten niet afkrabben want dan ontstaan er nog meer wondjes waar de bacterien dan weer goed in leven ik ben geen voorstander van zalven die afsluiten zoals zinkzalf en sudocreme denk dat lucht nodig is voor de genezing daarom gebruik ik altijd bioforce let op dat je altijd schonen handdoeken gebruikt ander vermeerder je de bacterien alleen maar en ook hele schone handen
Melia
Geplaatst: 15-02-10 15:20
willytske schreef:
Scheren doe ik ook alleen de sokken niet..
Tja, maar daar gaat het juist om, want die blijven nat en vies en weet ik het wat .
Hoi, ik heb zelf geen haflinger maar mijn paardje kreeg mok van lucerne. Daar ben ik dus gelijk weer mee gestopt. Kan het niet aan de voeding van je haflinger liggen en hoe is de huisvesting van je paard?
Tineke90
Geplaatst: 15-02-10 16:12
hallo,
wat ook veel word gebruikt is tandpasta, heb dat namelijk wel eens gehoord. Maar knip ( scheer ) in ieder geval de sokken eraf want daar blijft de meeste viezigheid in zitten en blijft het langste nat.
Tandpasta! Ik zweer bij tandpasta! Mijn hafje had ook mok, toen kregen we de tip op tandpasta te smeren en het was zo weer weg.
willytske
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-10 20:02
Haha tandpasta... Valt te proberen! Sowieso de sokken er maar af dan (zonde!). Verder staat ze gewoon in een normale boks op vlas. Ik houd het goed droog enzo dus daar kan het niet aan liggen. Vooral met dit weer is de bak ook niet nat. En de voeding,, ik zou het niet weten.. Ze krijg alleen biks en kuil.
bosmonster
Geplaatst: 16-02-10 20:06
kuil = eiwitrijk. dat wil mok ook nog weleens bevorderen. mss overstappen naar gewoon hooi?
Hey, ik heb ook een paard met hele hardnekkige mok (schimmel) en die komt er ook niet vanaf met alle dingen die hier op zijn genoemd. Wat voer je precies? Het voer speelt namelijk best een grote rol in het hele mok gebeuren. Wat bij die van mij prima werkte is een combinatie van verschillende dingen, allereerst, de boel niet te vaak wassen (daar raakt het ook weer geïrriteerd van), 1 keer per week is vaak zat, vervolgens insmeren met groene leem, mag flink dik erop. Je kunt het in poedervorm kopen, dan is het niet zo duur, vermengen met water en klaar. Elke dag met leem insmeren. Verder eventueel stoppen met biks en dan overstappen naar goed ruwvoer, evt lucerne en zo'n pavo koek. Zeker even probioticacapsules kopen bij de drogist, is gewoon voor mensen, maar werkt ideaal bij paarden met mok. Ik heb van die capsules die je gewoon kunt openmaken, met een beetje poeder erin. Dat gewoon uitstrooien over het voer. Een vitaminebooster erbij en dan is de kans dat je er vanaf komt vrij groot. Verder ook de kootholtes niet te vaak borstelen, dat wekt dus irritatie op, waardoor die mok hardnekkiger blijft. Vochtigheid heeft er vaak niet eens zoveel mee te maken, dan had het waarschijnlijk ook al over moeten zijn.
Hydrocortiderm zorgt ervoor dat de huid dunner wordt, waardoor het nog gevoeliger wordt, bovendien werkt het vaak gewoon niet.
Dus, voeding aanpassen, pro-biotica halen!!!! (echt doen), vitaminepreparaat, sokken op een knappe lengte afknippen, niet te kort, cm of 3 ofzo. Vervolgens 1 keer per week wassen, elke dag insmeren met dikke laag groene leem en niet te vaak borstelen.
Mok heeft vaak te maken met meerdere dingen, als je het van binnenuit aanpakt dan heb je veel meer kans dat ze er vanaf komt. Als je meer wilt weten, pb-en staat vrij!
hee haar voer is eigenlijk alleen biks en kuil, soms een handje musli. het is sowieso wel goed om volgensmij lucerne te proberen. Verder heb ik groene leem al geprobeerd en datheeft ook niks geholpen...
Zoals ik al zei, het moet een combinatie zijn van meerdere dingen, als je een paar weken lang mijn tips opvolgt dan moet het echt wel minder zijn. Maar je moet het wel een tijdje doen, niet na een week al afhaken en de leem goed dik erop smeren. Die pro-biotica zorgt vervolgens voor de behandeling van binnenuit. Bovendien helpt dat ook de boel voorkomen.
Niet doen hoor tandpasta, dat kan ook grandioos misgaan namelijk. Daar ken ik wat enge verhalen bij mensen van ( die het op een koortslip smeerde)
wat Cam zegt : betadine shampoo en verder betadine scrub. en beentje scheren om het makkelijker droog te houden. ( met veel mok kun je uiteraard neit scheren, dan zou ik knippen, minder netjes maar wel effectief)
Ik heb van de dierenarts Dermalgin gekregen. Dat is een antibiotica zalf. Is eigenlijk voor honden en katten. Maar werkt geweldig tegen mok. Voordeel is dat je het niet nat hoeft te maken en de antibiotica dood de bacteriën. Als de mok op komt zetten even 2 weken smeren en het is weg. Wel de sokken weg knippen/scheren
Akhal_Teke
Geplaatst: 28-02-10 00:12
ja probeer de haren kort te houden in deze periode. Waarschijnlijk kan je ze wel weer lang laten groeien in de zomer wanneer het droger weer is.