wat de doen met manen op wedstrijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Staccy_Unoxx

wat de doen met manen op wedstrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:30

Hallo,

mischien een beetje een raare titel maar ik heb een vraagje,
Ik heb een haflingertje met dikke manen niet heel lang,
Nou heb ik met gewoon rijden altijd 3 vlechten of kan ik het nog wel aan iemand vragen maar sinds 18 oktober ben ik gestart in de B
Toen had ik mijn manen los en zag ik dus aan 1 kant niet of die nou goed of fout zat omdat hij nog wel eens verkeerd wil aanspringen,
nou heb ik 20 december weer wedstrijd en mijn bijrijder 13 dec en weet ik niet wat ik nou met de manen moet doen
voor knotjes is het de dik en een hengsten vlecht is er snel uit hoe je het ook maakt of je er nou elastiekjes in doet het gaat er snel uit.
Weet iemand wat ik nu kan doen met de manen ??

alvast bedankt ik zal er een foto bij doen dat je kan zien hoe lang de manen zijn.
Afbeelding

xx stacy

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:02

Ikzelf laat ze gewoon los..

Ik vind het een beetje vreemd dat je moet kijken of je in de goede galop zit, dat hoor je te voelen, want op wedstrijd is het wel de bedoeling dat je voor je blijft kijken en niet naar beneden.
Als je naa beneden gaat kijken blaats jij je gewicht automatisch naar vooren, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Mijn tip is dan ook eerst te gaan oefenen op het aanvoelen van het goed of verkeerd aangalopperen in plaats van de manen te vlechten om te kunnen kijken.

silby

Re: wat de doen met manen op wedstrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:46

over het feit dat je moet kijken of je in de goede galop zit ben ik het met Rosanna1990 eens,dat behoor je idd te voelen.

Al vind ik die wapperende manen soms ook wel lastig hoor :=
Ik maak dan wel eens een matje over de manen heen:
http://i49.photobucket.com/albums/f271/ ... 6_wnzS.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:49

Ik zou het er vanaf laten hangen of je wat te verbergen hebt of wat te showen hebt. Indien te verbergen dan los laten hangen (camoufleert niet perfecte halshouding of spanning achter de kaak) op 1 hand.
Als je je zaken echter lekker op orde hebt dan zou ik dat ook zoveel mogelijk laten zien en bv een hengstenvlecht indoen.

Matjes en dergelijke vind ik persoonlijk echt niet mooi.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:22

Ik knot de manen gewoon op of maak een hengstenvlecht. Matjes e.d. vind ik zelf niet zo mooi. Als je dunne plukken manen pakt kan je daar prima roosjes van maken :) Hengstenvlecht foto's staan in mijn profiel, van knotten heb ik geen foto.

Loshangende manen kunnen je inderdaad helpen iets te verbergen, ik vind het mooier als de hals goed zichtbaar is op wedstrijd :)

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:30

heey heey bedankt allemaal voor jullie reactie wat rosanne1990 zei dat ik het moet voelen is best moeilijk eerst dacht ik dat het aan mij lach maar mijn bijrijder voelt het ook slecht best raar en meerdere mensen voelde het niet goed daarom.
maar dankjewel voor jullie tips.
ik ga even kijke hoe jij het hebt Marieke_k

xx

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:39

Hengstenvlecht misschien een idee idd?
Ik vind het zelf altijd wel makkelijk om te maken en mooi staan.
En ik voel trouwens af en toe ook niet in welke galop mijn paard zit, dan kijk ik ook heel even.

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:53

ja dankjwel :D

natasjj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:59

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:23

Devon (tinker) heeft zijn manen van nature ook aan beide zijdes hangen. zo met rijden laat ik het altijd los hangen maar met (onderlinge) wedstrijden doe ik het naar 1 kant.
http://www.ponyfoto.nl/Koudbloedwedstri ... 0-768.html > aanzicht van de zijde waar de manen niet hangen.
http://www.ponyfoto.nl/Koudbloedwedstri ... 0-776.html >voor aanzicht
http://www.ponyfoto.nl/Koudbloedwedstri ... -1026.html > aanzicht van de zijde waar de manen wel hangen.

Ik heb dan allemaal vlechtjes gemaakt, een vlecht van een slag of 3 en dan een elastiekje erin, dan heb je toch de manen aan een kant hangen en wel het effect en de charme van loshangende manen ( is mijn mening dan he)
Volgende keer doe ik het met zwarte elastiekjes zodat het minder opvalt en wat "natuurlijker" is.
in mijn profiel staat nog een foto met een oranje setje waar ik een matje heb gemaakt met oranje stiekies. :D ook aan een zijde.
maar die 3 slagen vlechten vind ik mooier en natuurlijker uitzien

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 07:29

Ik zal het los doen of in een hengstenvlecht.

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:46

ik heb altijd een dubbele hengstenvlecht

Afbeelding

je ziet het alleen niet heel duidelijk

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:49

Ik vind het ook altijd erg lastig, als je alle tijd neemt, kan ik bij Sanne nog wel knotten.
@Loontjjee, hoe maak je zo'n dubbele hengstenvlecht?

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:37

1. maar eerst een scheiding in de manen een deel aan de ene kant en een deel aan de andere kant.
2. daarna maak ik even een paar gewone vlechten in de manen aan de kant waar ik de hengstenvlechten wil hebben.
3. daarna haal ik de manen die aan de andere kant hangen naar de goede kant (dus over de gewone vlechten)
3. Dan maak ik een hengsten vlecht in die manen.
4. daarna haal ik de gewone vlechten eruit en maak daar ook een hengstenvlecht in..
5. ik vlecht trouwens niet helemaal door tot het eind, want dan gaan ze er met rijden een beetje losser zitten, dus dan maak ik in die paar plukjes meestal 3 knotjes (valt niet heel erg op)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is:P

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:05

Afbeelding

Zoals hierboven, een dubbele hengstenvlecht :) Manen zijn vergelijkbaar met die van de Haf in de beginpost:
Afbeelding

Zoals loontjjeee het beschrijft is inderdaad het 'makkelijkst', alleen maak ik geen vlechtjes van de onderste 'helft' maar gewoon staartjes, gaat iets sneller.
Ik vlecht zelf onderlangs omdat het dan strakker op de manenkam komt, maar dat is een kwestie van smaak denk ik :) Wat erg veel scheelt is de manen 2 dagen van te voren wassen (dan zijn ze al weer ietsje vetter ;)) en er geen antiklit in doen. Een beetje haarspray doet ook wonderen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:06

Altijd los :D , dat hoort gewoon bij hofdame :) Ze mooie lange manen die elke wedstrijd gewassen worden en dan toont ze gewoon veeel meer dan gevlochten

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:45

Nou mijn bijrijder heeft dus gereden met een vlecht bovenop soort van hengstenvlecht het is redelijk blijven zitten.
Nou zei iedereen bij mij weer op stal dat ik dat niet mag wegens Mentor geen hengst is dat zo??

xx

Aamandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:58

Ik zou met zulke manen geen knoetjes doen dat is niet mooi dan worden het er teveel of hele dikken die er steeds uitzakken , maar gewoon een hengstenvlecht doen! ik heb ook altijd 1 hengstenvlecht er in!
xx

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:24

maar dat mag dus als je geen hengst heb netzo als mijn vraag hierboven wand iedereen zegt dat namelijk bij mij op stal

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:37

dat is onzin,, je mag gewooon een hengstenvlecht in al heb je een merrie. ik rij ook wedstrijden en heb dat ook altijd

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:09

ALS ik af en toe eens (1x in het jaar ofzo haha) een wedstrijd heb doe ik de manen altijd los.. lekker makkelijk en ik vind het nog mooier ook.

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:29

Ok dankjewel loontjjeee
Ja het werd ook maar tegen mij gezegt maar als jij er ook mee rijd ;)

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:21

jaa graag gedaan!! Ik hb er nog nooit problemen mee gehad hoor! ze noemen die vlecht alleen zo,, het waren zeker die kleine penny meisjes die het zeiden? die alles wel wete:P

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:22

nee ook mensen die mee doen aan de knhs ook oudere die penny meisjes bemoeien zich nergens mee bij ons met de prive kant

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:31

oke oke,, nja dan zijn het vast mensen die het niet weten haha:P