Schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:03

Hoi!

Mijn Haflinger heeft elk jaar tussen mei en oktober ongeveer enorme last van jeuk, ook wel zomereczeem genoemd. Ze schuurt zich helemaal te pletter! Naar mijn idee heb ik de meest denkbare dingen al geprobeerd om haar leed te verzachten, maar niets lijkt te helpen. Ik hoopte dat het inmiddels over zou zijn, maar ze blijft zelf nu in december nog schuren: haar staart is flink stuk en haar manen zijn vanaf ongeveer 2 handen breed onder de 15e halswervel tot een halve hand boven haar schoft helemaal weggeschuurd. Alleen vlak achter haar oren en rond haar schoft heeft ze nog manen zitten. Enkele voorbeelden van wat ik allemaal geprobeerd heb: wassen met Betadine, wassen met TeaTree-shampoo, wassen met Biotex, wassen met Anti-jeukshampoo, knoflook voeren (tegen de mugjes), D-itch-creme van de Paardendrogist, Sweet-itch emulsie, Jeuk-stop, Zink-Zwavelpasta, Eczema-Balm, homeopatische zalfjes tegen eczeem en jeuk, allerlei kruiden door het voer, etc. etc. Werkelijk niets helpt en het lijkt elk jaar wel erger te worden.
Wie herkent dit probleem en vooral: wie heeft er een - bruikbare - tip?

Anoniem

Re: Schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:04

Ik zou de DA laten komen voor onderzoek of ze nergens anders last van heeft want dit klinkt niet al zomereczeem :n
Mijn haf heeft hele erge zomereczeem maar die staat alweer 2 maanden jeukvrij :) Die beestjes zijn nu allemaal dood

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:07

Niks helpt echt waar hoe kl*ten het ook is! :\.
Het enige waar je veel baad bij kunt hebben is een eczeemdeken! Dat is het enigste wat nog helpt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:38

Henrieke schreef:
Niks helpt echt waar hoe kl*ten het ook is! :\.
Het enige waar je veel baad bij kunt hebben is een eczeemdeken! Dat is het enigste wat nog helpt.

Oh ja, die was ik nog vergeten aan m'n lijstje toe te voegen... die heb ik dus ook gebruikt, maar ze maakt ze gewoon helemaal kapot! |(

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:45

Bijt ze de deken in de weide/paddock stuk? Of bedoel je dat niet? Lijkt me wel raar.
Dat is toch echt het enige wat echt helpt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:17

Hoi!

Nee, ze gaat net zolang langs palen, hekken en wat voor dingen ook schuren tot het stuk is... Het gaat echt alleen om haar manen en staart, de rest van haar lijf heeft ze geen last.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:30

Ik heb ook een exceem pony(Fjord)ze is 20 jaar,heb haar 4 jaar en dus maak ik al 4 jaar de schuurtoestanden mee.
Toch heb ik het redelijk onder controle!
Dat ze nu nog jeuk hebben komt door de temperatuur want geloof het of niet er vliegen nog steeds muggen rond!
Dit is wat ik doe,misschien heb je er wat aan..........

1-exceemdeken oplaten zolang als ze schuren!
2-ik voer kruiden,waaronder brandnetels,mariadistel,kamille,paardebloem,selderiezaad,goudsbloem en kleefkruid.Deze zuiveren het bloed en kalmeren ook de huid.Mariadistel is goed voor de lever!
3-in de zomer was ik mn pony met Efrata shampoo en de schuurwondjes smeer ik in met Efrata gel.Dit is op dode zeezout basis en zorgt ervoor dat de huid snel heeld!(echt super spul!!)
zodra ik zie dat ze weer erge jeuk heeft dan was ik haar ermee,dus soms is het om de dag en soms ook maar en keertje in de week.Was niet alleen met koud water maar met lauw-warm water dan trekt de shampoo ook beter in.(geen enkel paard vind ijskoud water lekker trouwens)

Veel meer dan dat kun je eigenlijk niet doen helaas,probeer het zo aangenaam mogelijk te maken en let op de voeding(laag houden in suikers en eiwitten!)

Succes,het is en blijft een kwelling! |(

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:35

Eigenlijk vind ik het vreemd dat ze nu nog zo schuurt. Zit het niet in haar voer ? Iets waar ze alergies voor is ? Heb je dat al laten checken.. Ik had mijn haf pavo koeken gegeven maar daar kan hij dus niet tegen. Ging hij ook heel erg van schuren. Maar nu geef ik hem dat niet meer en hij schuurt dus ook niet meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:36

funnyhorses schreef:
Ik heb ook een exceem pony(Fjord)ze is 20 jaar,heb haar 4 jaar en dus maak ik al 4 jaar de schuurtoestanden mee.
Toch heb ik het redelijk onder controle!
Dat ze nu nog jeuk hebben komt door de temperatuur want geloof het of niet er vliegen nog steeds muggen rond!
Dit is wat ik doe,misschien heb je er wat aan..........

1-exceemdeken oplaten zolang als ze schuren!
2-ik voer kruiden,waaronder brandnetels,mariadistel,kamille,paardebloem,selderiezaad,goudsbloem en kleefkruid.Deze zuiveren het bloed en kalmeren ook de huid.Mariadistel is goed voor de lever!
3-in de zomer was ik mn pony met Efrata shampoo en de schuurwondjes smeer ik in met Efrata gel.Dit is op dode zeezout basis en zorgt ervoor dat de huid snel heeld!(echt super spul!!)
zodra ik zie dat ze weer erge jeuk heeft dan was ik haar ermee,dus soms is het om de dag en soms ook maar en keertje in de week.Was niet alleen met koud water maar met lauw-warm water dan trekt de shampoo ook beter in.(geen enkel paard vind ijskoud water lekker trouwens)

Veel meer dan dat kun je eigenlijk niet doen helaas,probeer het zo aangenaam mogelijk te maken en let op de voeding(laag houden in suikers en eiwitten!)

Succes,het is en blijft een kwelling! |(

Dank je wel voor je reactie! Efrata heb ik nog niet geprobeerd, dus dat zal ik van de week gaan halen. Baat het niet, schaadt het - hopelijk - ook niet! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:37

xxelviraxx schreef:
Eigenlijk vind ik het vreemd dat ze nu nog zo schuurt. Zit het niet in haar voer ? Iets waar ze alergies voor is ? Heb je dat al laten checken.. Ik had mijn haf pavo koeken gegeven maar daar kan hij dus niet tegen. Ging hij ook heel erg van schuren. Maar nu geef ik hem dat niet meer en hij schuurt dus ook niet meer.

Hoi!

Ze krijgt alleen hooi/voordroogkuil en Pavo-biks, aangevuld met elke dag een kilo wortels. Haar rantsoen verandert alleen in de maanden mei tot en met oktober, dan staat ze overdag op het land en 's avonds op stal.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:38

ik weet zeker dat je het goed zult vinden!
alleen zou ik nu niet meer wassen maar enkel de gel gebruiken op de wonden.Je zult zien dat de huid er héél snel van doet helen.
Als de mijne zich heeft opengehaald dan is het dus echt een wond,rood,nat en pijnlijk.
Dan smeer ik het in en de volgende dag is er een mooie korst op en voor je het weet groeien de haartjes weer.

Ik hoop dat je er net zo tevreden over zult zijn dan ik!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 06-12-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:38

Zoals ik in mn 1e bericht ook al zei heb je dr al een DA naar laten kijken en bloedonderzoek laten doen ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:40

Yvank_ schreef:
Zoals ik in mn 1e bericht ook al zei heb je dr al een DA naar laten kijken en bloedonderzoek laten doen ?

Dat haald niks uit hoor,ik heb het ook laten doen en haar waarden waren gewoon goed!
Het is gewoon een allergische reaktie op die kl*te muggen,kun je weinig aan doen. |(

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:41

Wat ik heb gehoord , ik weet niet voor 100 procent of dat waar is , dat sommige paarden dus niet tegen pavo producten kunnen. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:42

Ik heb even zitten denken: zou het ook kunnen zijn dat ze zich het schuren inmiddels "eigen" heeft gemaakt, dus dat ze het misschien prettig vind? Haar buurvrouw is - helaas - een enorme wever, die komt namelijk nauwelijks haar stal uit. Ik kom 2 keer per dag om haar een aantal uur uit stal te halen en 's avonds haalt een stalgenootje haar voor een paar uur uit stal. Zou het kunnen dat ze door die zenuwpees naast haar dit soort gedrag voortzet? :?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:43

funnyhorses schreef:
alleen zou ik nu niet meer wassen maar enkel de gel gebruiken op de wonden.Je zult zien dat de huid er héél snel van doet helen.
Als de mijne zich heeft opengehaald dan is het dus echt een wond,rood,nat en pijnlijk.
Dan smeer ik het in en de volgende dag is er een mooie korst op en voor je het weet groeien de haartjes weer.

Gelukkig heeft ze nu geen open wondjes, meer dat alleen de haren weg zijn en droge plekken. Toch wil ik het wel graag proberen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:43

ik heb ook vanalles uitgeprobeerd qua voer en dat was allemaal hetzelfde qua schuren.
Nu voer ik van Pavo Natures Best Enjoy en daar gaat ze naar mijn idee het allerbeste op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:43

funnyhorses schreef:
Yvank_ schreef:

Dat haald niks uit hoor,ik heb het ook laten doen en haar waarden waren gewoon goed!
Het is gewoon een allergische reaktie op die kl*te muggen,kun je weinig aan doen. |(

Dat haalt zeker uit zo sluit je uit of er niet iets anders aan de hand is , want dat je pony nu nog schuurt is niet normaal :n

Bovendien in Zomereczeem iets van binnenuit in immuunsysteem, waardoor er allergisch gereageerd wordt op die muggen. Daarom moet je het probleem ook van binnenuit aanpakken. Ik heb altijd een deken bij mijn pony op tegen het steken. Verder is voer op haar aangepast, en krijgt ze af en toe een draignage kuur op de boel 'scjoon te maken' .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:43

Yvank_ schreef:

Hoi!

Nee, omdat dit het eerste jaar is dat ze het zelfs tot december heeft. Het wordt alleen 's zomers steeds erger.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:44

xxelviraxx schreef:
Wat ik heb gehoord , ik weet niet voor 100 procent of dat waar is , dat sommige paarden dus niet tegen pavo producten kunnen. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Dat zal ik zeker gaan uitzoeken, dank je wel!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:44

Shenavallie schreef:
funnyhorses schreef:

Gelukkig heeft ze nu geen open wondjes, meer dat alleen de haren weg zijn en droge plekken. Toch wil ik het wel graag proberen!

Ja probeer het gewoon!Ook als ze geen wonden heeft maar wel jeuk,het trekt de jeuk eruit!
Trouwens ik heb het op mn eigen man getest(ahum)das ook een excemer hihi en hij had er zelfs baat bij!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:45

Citaat:
Bovendien in Zomereczeem iets van binnenuit in immuunsysteem, waardoor er allergisch gereageerd wordt op die muggen. Daarom moet je het probleem ook van binnenuit aanpakken. Ik heb altijd een deken bij mijn pony op tegen het steken. Verder is voer op haar aangepast, en krijgt ze af en toe een draignage kuur op de boel 'scjoon te maken' .

Wat voor drainage-kuur is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:46

Pfoeh zou het zo 1,2,3 niet weten. Kijk vanavond wel even als ik stal kom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:47

Citaat:
Ja probeer het gewoon!Ook als ze geen wonden heeft maar wel jeuk,het trekt de jeuk eruit!
Trouwens ik heb het op mn eigen man getest(ahum)das ook een excemer hihi en hij had er zelfs baat bij!

Ik ga het zo dadelijk meteen bij de Paardendrogist bestellen, die zullen het vast ook hebben! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:47

Yvank_ schreef:
Pfoeh zou het zo 1,2,3 niet weten. Kijk vanavond wel even als ik stal kom.

Super, dank je wel! ;)