Nieuwe haf probeert me uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Nieuwe haf probeert me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:11

Ik heb sinds vorige week een haflingermerrie en nu heeft ze zo de gewoonte me uit te proberen...
Hier bedoel ik mee:
Elke keer als ik in haar wei kom komt ze best vrolijk naar me toe, aaien mag ook op haar hoofd, maar owee als je aan haar hals en vooral achterkant komt. Dan gaan die oren plat in d'r nek en draait ze zich snel om en bokt naar me!
Ze is best een wakkere en energieke haflinger, als ik aan de andere kant van haar weide ben komt ze soms opeens heel erg aangerend (best wel schrikken), kijkt ze even en dan staat ze weer te eten.
Nu wordt er me gezegd dat ik haar misschien een tik moet geven, probeer ik dan ook, maar meestal draaft ze na haar geweldige bok weg alsof ze een volbloed is!
Als ze een halster aanheeft valt het meestal best mee, maar als haar deken eraf moet is het toch eng aan de achterkant. Gisteren deed ze het dan weer, maar omdat ze vaststond kon ik haar een tik geven. Roepen helpt enkel als ik zie dat ze iets gaat proberen, want dan stopt ze er meestal wel mee, maar als ze het al gedaan heeft reageert ze ook niet op een boze ik..

Het is lastig, ik ga elke dag naar haar toe om te voeren, mesten en poetsen.. Ik hoop gewoon dat ze hier ooit mee stopt (blijven kordaat zijn?), want elke dag naar een stuk chagrijn gaan, er zijn leukere dingen :). Ik ben namelijk nogal schrikkerig en voel me dus niet 100% op m'n gemak bij haar, ben nu altijd op m'n hoede voor het geval ze iets zou proberen..

Hebben jullie tips om onze band te versterken en haar te laten stoppen (of is het de aard van het paard?)?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:34

Klinkt als een echte Haflinger :D over het algemeen zijn ze verschrikkelijk eigen 'wijs'.

Je paard is nog maar net bij je. Alles is anders voor haar. Misschien is ze angstig, misschien bazig. Dat is niet vanachter een pc te zien. Maar ieder paard heeft behoefte aan duidelijkheid en al helemaal een haflinger. Zolang ze zich niet gedraagt, zou ik haar alleen nog maar vastzetten bij het poetsen etc. Voorlopig niet los dingen met haar doen. Elke keer als ze wint, wordt het lastiger voor jou en als je zelf schrikkerig bent, zal ze helemaal de leiding nemen.

Denk om je eigen veiligheid. Heb je geen ervaren paardenkenner in de buurt die een paar keer met je mee kan gaan om te kijken waar de problemen tussen jullie zijn en hoe je daar op moet reageren?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:37

Hmm... klinkt idd als een echt haflinger. dat kan nog heel lang duren. Bij mij en mijn merrie heeft het ongeveer 1,5 jaar geduurd...

Ik zie nu dat jij Bamara heb gekocht! Wat leuk!!!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:40

Bedankt voor de tip.
Ik ga ze inderdaad nu altijd vastzetten als ik ze moet poetsen, dan lukt het best wel goed :). Poetsen als ze los staat probeer ik niet meer, eerst zien dat ze zich gedraagt met haar halster aan..
Er zijn wel wat mensen in m'n buurt die er meer ervaring mee hebben, dus als het binnen een maand ofzo niet beter is zal ik ze zeker eens laten komen. Nu probeer ik ze zelf wat beter 'op te voeden' en ik geef het ook tijd, ze is idd nog maar net bij me.

@Peelie: erg leuk, zolang ze lief is ;). Ik zal haar karakter nog wat beter moeten leren begrijpen..

Ine23

Re: Nieuwe haf probeert me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:40

1.5jaar! God.. Tja, ik heb geduld!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:44

dat is mooi, anders had je niet voor een haf moeten gaan....

tjah je moet engelen geduld hebben bij hafjes, ook als het eens een dag echt niet gaat.

Ik heb met mijn merrie (die ik ondertussen ook al bijna 4 jaar heb) nogsteeds wel een ruzie. We zij net een getrouwd stel. Dat is nou eenmaal hoe het werkt met hafjes :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:45

Vertrouwen (en dat is misschien wel waar het grotendeels hier ook omdraait, al is het lastig te zeggen vanachter een pc) heb je niet zomaar :) Als je nu investeert heb je later een toppaard, echt waar! Bij mijn haf heeft het ongeveer anderhalf jaar geduurd voordat we elkaar vertrouwde en wisten wat we aan elkaar hadden. Nu heb ik een topper staan :)

Dit heb je overigens bij alle beesten, haflingers zijn wel wat eigenwijzer, maar vertrouwen opbouwen kost tijd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:47

ik dnek ook dat anderhalf a 2 jaar wel gangbaar is voordat je echt wat aan een haf hebt. :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:52

Ben ik met Peelie eens. En het leuke is dat je band steeds sterker wordt :) Als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:02

Dat heb ik nu ook hoor... Ik durfde nooit te springen, vond het dood eng. Ik heb het SAMEN met mijn paard geleerd. Dat is gewoon zooo leuk. Zonder zadel durfde ik niet te galloperen. Mijn eerste vertrouwede gallop zoder zadel was met haar. Ik heb mijn eerste srongetje zonder zadel ook op haar gemaakt. Dat is gewoon heel 'bijzonder' als je dat 'nivo' berijkt :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:13

Ok, ik geef het dus gewoon veel tijd en geduld :). Ik wilde ook erg graag een halfinger om hun karakter, maar die écht gevaarlijke trekjes mag ze ooit toch achterwege laten :D.
Morgen ga ik voor de 1e keer met haar aan de hand wandelen, dus dat wordt nog spannend (Hebbesje, haar vorige eigenaresse, heeft me al duidelijk gemaakt dat ze nogal 'sterk' is :P)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:17

Ik zou haar wel zo snel mogenlijk aan het werk zetten ;)

Aangezien ze dat gewend is enzo. Dat versterkt ook heel egr de band! bij mijn merrie en mij hefet dat heel erg geholpen ;)

en bokken ed. naar jou moet je onmiddelijk de kop in drukken, ander hou je dat!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:18

Het zadel is besteld, dat komt pas eind van de week aan.. Dus we gaan morgen wandelen en longeren! bedankt voor de reacties, ik kan er echt veel mee :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:20

Bereid je trouwen maar voor op een maga dip. Heel veel menen hebben dat met hun nieuwe haf en dat is het punt dat ze hun haf weer verkopen. Maar als je daar doorheen prikt dan heb je er echt zo veel lol aan. Je komt er zo veel sterkter uit!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:22

Ik heb het nu al wel een beetje (maar dat is wel erg vroeg).. Ik geef niet op, ik wil HAAR voor heel m'n leven en ze gaat moeten inzien dat we samen sterker staan dan zij alleen ;).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:23

dat moeten ze ook gaan inzien, maar je weet het, haflinger zijn eigenwijs :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:26

Dat is al wel duidelijk gebleken! Maar nu ik zie dat iedereen dit heeft moeten meemaken geeft het me toch wel erg veel hoop. Zo'n gevoel van: het ligt niet enkel aan mij en ik ben niet alleen. :D

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:29

Ik herken het, bij mijn verzorghaf heeft het ook zeker meer dan een half jaar geduurd voordat ze doorhad dat ik de baas ben!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:33

allereerst gefeliciteerd met je nieuwe paardje :D

ik vind dit helemaal niet klinken alsof ze jou aan het uitproberen is, maar eerder alsof ze jou (of mensen in het algemeen) niet erg vertrouwd.
ik zou haar dan ook niet meteen "aan het werk zetten" maar rustig beginnen jullie band op de bouwen op de grond.
verdiep je eens in hoe een paard leert en als je het interessant vind in natural horsemanship.
een tik geven helpt in dit soort situaties averechts. je paard wordt dan alleen maar wantrouwender tegenover jou.
als het je niet zelf lukt, zoek dan iemand met ervaring met dit soort dingen.
succes ermee!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:35

Ik zou zeggen ga lekker grondwerken om je band met haar te versterken ;)
Met wandelen op dit moment krijg je misschien wel hele vervelende situiaties omdat je zelf ook aangeeft 'schrikkerig' te zijn.....

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:36

Hey Ine,
Blijf vooral consequent! Laat duidelijk merken wat ze wél en niet mag. Echt aangeven waar de grenzen zijn. Anders gaat ze zelf kijken hoever ze kan gaan, en als ze 1 vinger krijgen, dan pakken ze heel je hand ;)
En een tip voor morgen, doe een hoofdstelletje om ofzo. Dan heb je net wat meer te zeggen, is denk ik voor jou ook een wat fijner gevoel ;)
En met mij heeft het ook lang geduurt hoor voordat ze wist dat ik de baas was en niet zij. Maar als je der hebt dan gaat ze echt voor je door het vuur!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:37

bedankt voor de reactie!
Die tik krijgt ze omdat ik hoorde van wat mensen dat dat zou helpen...
Ik ken niets van NH alleen dat in m'n vriendenkring er voor en tegenstanders van zijn :).
Ik probeer het nog even uit met m'n intüitie en dan zien we wel weer..

En wat van grondwerk dan? :)

Hebbesje, bedankt! Jij kent ze natuurlijk het best! Ik geloof in Mara en dat we ooit wel vriendjes worden, dus het is nu ff tandjes bijten en haar laten zien dat ik het nieuwe baasje ben :).

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:38

waarom zou je meer te zeggen hebben over een paard als hij een bit in zijn mond heeft?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:39

Even offtopic, ik word gek van dat 'Piet' heel de tijd, ik kan jullie reacties maar niet (hier heb je het weer) gelezen krijgen!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:41

je kan je censuur uitzetten dan heb je er geen last van ;)

grondwerk? kan je veel over vinden als je even googeld :Y)