help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flicka09

help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:34

hallo,

ik loop in augustus de keuring mee maar krijg haar niet dun
ze is al wel veel afgevallen moet nog iets af en ze heeft een hangbuik.

ze krijgt een plukje hooi 's ochtends en 's avonds voor de rest staat ze op heeel kort gras

hoe krijg ik dat eraf????

heeft iemand een oplossing voor me??

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:36

Buikspieren trainen.. :)
Goed rijden, zorgen dat ze de goede spieren gaat gebruiken, dan verdwijnt die buik vanzelf. Met alleen weinig voer redt je het niet tenzij je wil dat ze er verder ook niet meer uit ziet.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:39

hoe moet ik dr dan trainen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:39

Ik zou in ieder geval niet minder gaan voeren. Want een pluk hooi 's ochtends en 's avonds vind ik wel het minimale.

Je zult toch meer moeten gaan bewegen met haar. Is ze al onder het zadel? Anders toch dagelijks zeker een uur wandelen of longeren. Fietsen is ook erg leuk, maar niet voor ieder paard weggelegd.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:44

ze is pas 3 jaar
ik wil ook niet te veel met dr doen omdat je nog zo jong is.
ze krijgt nu om de dag beweging dat verschil met longeren rijden in de bak en buiten-ritjes.

miss dat jullie mij het beste advies kunnen geven

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:45

dr is mij ook al gezegd dat ik dr maar in de paddock moet zetten met hooi maar vind dat zo sneu
en denk ook niet dat haar humeur vrolijk van word.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:48

Ik haar in dat geval om de dag longeren/rijden en de andere dag een uur met haar aan de hand gaan stappen. Dit is niet erg belastend voor haar, maar ze verbrand wel vetjes. Eventueel kan je er zelf stukjes naast gaan rennen ;) ook goed voor je eigen conditie.

Verder gewoon lekker even een kwartiertjes los in de bak in een hogere versnelling, kan ook geen kwaad. En misschien op sommige dagen 's ochtens longeren en in de avond nog een half uur wandelen. Ik denk dat een drie jarige dit wel aan moet kunnen.

Sigrid

Re: help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:49

Heb je trouwens een foto van haar? Want misschien valt het met dat dikke wel harstikke mee...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:51

ze is drie e? waarom dan niet gewoon een singeltje met pessoa om en gewoon n half uurtje los laten lopen. vb in de bak eerst wat instappen aan de hand en dan ff goed laten lopen. pessoa zorgt dan dat ze haar spieren goed gebruikt en ze valt ondertussen af. Ze moet echt elke dag bewegen. Je kan ook eens afwisselen door vrijspringen, of gewoon balkjes te leggen. In paddock zetten vind ik verkeerd, het paard hoeft niet gestraft te worden voor een keuring e ;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:52

Vrijspringen lijkt me geen goed idee voor een driejarige en een pessoa is wellicht wat té heftig. Ik ga met sigrid mee, dan kom je al een heel eind! Daarbij haflingers zijn ook gewoon geen slanke dennetjes :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:53

heey hallo

zo als ik zo lees heb je niet echt veel ervaring met keurings klaar maken? dit kan een foutje zijn...

waarom laat je het niet profecioneel doen?
ik weet dat de merrie's die bij ons komen voor keuringsklaar

toch heel wat brok krijgen
en gewoon goede beweging longeren en lopen aan de hand
en ze zien er op de keuring stuk voor stuk super netjes uit!

groetjes

Stien_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:53

ik krijg mijn halflingertje ook niet dun!!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:56

Stien_Horse schreef:
ik krijg mijn halflingertje ook niet dun!!!

ook aan jou de vraag
keuringsklaar is niet zomaar wat dit moet je doen als je er meer ervaring en verstand van hebt

waarom laat je het niet profecioneel doen?

groetjes

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:02

omdat dat €300 kost en ik dat een beetje te gek vind.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:08

Vrijspringen te vroeg voor een driejarige :-) lol, ze moet geen olympiade springen e. Bovendien is dat zeer goed voor hun coordinatie en een leuke afwisseling.

Pessoa is eveneens niet heftig, want je stelt ze toch in zoals je wilt, dus zet ze op loodlijn en dan wat laten lopen. 2,5 jarige jonge warmbloedpaarden die moeten al veel meer doen hoor ( vrijspringen, zadelproef, en reken maar longeren met bijzet)

Wat is dat geblaar over professioneel laten doen nu over? Daar staan ze op stal, komen ze buiten in molen en paddock en worden ze gewerkt. Heb zelf al op genoeg stallen geweest om te weten hoe dat er aan toe gaat. Ik vind het goed als je voor de handel bezig bent, maar ik veronderstel wel dat TS gewoon voor de fun naar een keuring gaat, omdat ze een iets leuk wil doen met haar haflinger.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:10

nou dan zou ik ook maar niet van uit gaan dat je het super goed doet op de keuring als je er zelf geen verstand van hebt en weigert een profecionel derbij te halen

ik zou het er persoonlijk wel voor over hebben als het een goed paard is maar daar kan ik niet over oordelen

ik zou graag een filmpje willen van haar stap en draf en een foto op stand

zo kan ik je verder helpen of het uberhoupt wel zin heeft
als het zin heeft zou ik haar toch wel naar een profecionel bregen
http://www.haflinger.nl
bijvoorbeeld
groetjes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:13

bulck schreef:
Wat is dat geblaar over professioneel laten doen nu over? Daar staan ze op stal, komen ze buiten in molen en paddock en worden ze gewerkt. Heb zelf al op genoeg stallen geweest om te weten hoe dat er aan toe gaat. Ik vind het goed als je voor de handel bezig bent, maar ik veronderstel wel dat TS gewoon voor de fun naar een keuring gaat, omdat ze een iets leuk wil doen met haar haflinger.

nou das dan jou keuze
als de TS niet eens weet hoe ze moet voeren en laten bewegen om haar paardje op top conditie te krijgen....

daarbij zou ik persoonlijk never met een pessoa tewerk gan al helemaal niet met jonge paarden
met een pessoa kun je niet nageven ooit aan gedacht???

wat andere denken/doen moetten ze zelf weten
ik probeer advies te geven waar ze om vraagt.....

daarbij zien we het regelmatig fout gaan bij mensen die zelf keurings klaar maken

groetjes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:15

flicka09 schreef:
omdat dat €300 kost en ik dat een beetje te gek vind.

en als je haflinger dan niet goedgekeurt word is je keurings geld ook weg gegooit
das ook niet zo weinig

als je haar opgenomen enz wilt hebben denk aan elite
dan moet je er ook wat voor over hebben en dan heb je ook wat;)

xx

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:18

TS, het lijkt me in ieder geval verstandig om je grondig te verdiepen in wat er allemaal bij een keuring komt kijken. Zelf heb ik hier ook geen ervaring mee. Maar ik neem aan dat je het paard moet kunnen monsteren aan de hand e.d. Hier kun je natuurlijk wel alvast mee aan de slag. Want als dat niet netjes gebeurd kan je ook geen goede beoordeling krijgen natuurlijk.

edit: Vrijspringen kan best met een 3-jarige, mits dit met beleid gebeurd. Rustig opbouwen dus. Een paar (6 of 7) sprongetjes en dan gewoon stoppen. Niet blijven doorgaan. En zeker niet hoger dan 50 cm.
Pessoa zou ik persoonlijk ook nooit voor kiezen. Laat ze eerst maar lekker op eigen benen lopen.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:22

ik heb vorig jaar ook zelf de keuring gelopen zonder er iets van af te weten had toen net geen 1ste premie omdat ze iets te dik was wil dr nu voor de stamboom opname goed hebben.

het enigste probleem is dus dat ze te dik is en ik het niet af krijg of te wel weet niet hoe ik het er veder af moet krijgen daarom vraag ik het aan jullie.

ik wil het zelf allemaal doen breng dr niet meer weg heb ik 1 x gedaan en kreeg dr slecht terug dus daar ben ik wel van genezen!!

goede/duidelijke foto's maak ik morgen.

flicka09

Re: help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:24

ff vraagje tussen door wat of wie is TS??

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:25

ik ga ook met het bovenstaande eens

ook dat het goed moet gebeuren als je het dan zelf niet kunt is er een andere oplossing

daarbij staat het paard niet alleen op stal bij een profecional en word niet alleen in de molen gezet

wij steken er behoorlijk wat energie in hoor!

groetjes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:26

flicka09 schreef:
ik heb vorig jaar ook zelf de keuring gelopen zonder er iets van af te weten had toen net geen 1ste premie omdat ze iets te dik was wil dr nu voor de stamboom opname goed hebben.

het enigste probleem is dus dat ze te dik is en ik het niet af krijg of te wel weet niet hoe ik het er veder af moet krijgen daarom vraag ik het aan jullie.

ik wil het zelf allemaal doen breng dr niet meer weg heb ik 1 x gedaan en kreeg dr slecht terug dus daar ben ik wel van genezen!!

goede/duidelijke foto's maak ik morgen.

tjaa dan moet je het zelf weten
niet elke stal is zo

welke keuring?

groetjes

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:27

jessj22 schreef:
bulck schreef:

nou das dan jou keuze
als de TS niet eens weet hoe ze moet voeren en laten bewegen om haar paardje op top conditie te krijgen....

daarbij zou ik persoonlijk never met een pessoa tewerk gan al helemaal niet met jonge paarden
met een pessoa kun je niet nageven ooit aan gedacht???

wat andere denken/doen moetten ze zelf weten
ik probeer advies te geven waar ze om vraagt.....

daarbij zien we het regelmatig fout gaan bij mensen die zelf keurings klaar maken

groetjes

Vind dit wel een commercieel praatje hoor. Keuringsklaar, is conditie kweken, toileteren volgens stamboek, opstellen en laten bewegen. Veel verkeerd kan er niet gebeuren... vaker gaat het verkeerd als ze professioneel klaargestoomd worden, want dan komt er geld en naambekendheid bijkijken en dit vaak ten koste van het dier.

Dat van die pessoa begrijp ik totaal niet, een bijzet geeft totaal niet na. pessoa zorgt voor goed achterbeen- en ruggebruik en zal dus de juiste spieren aanspreken.
Door ze gewoon in de wilde weg wat te laten lopen, kweek je enkel conditie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:28

flicka09 schreef:
ff vraagje tussen door wat of wie is TS??

In dit geval ben jij dat. TS staat voor TopicStarter ;)