Wel of geen peesbeschermers? En zo ja, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wel of geen peesbeschermers? En zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 07:52

Ik rij Jim eigenlijk altijd zonder peesbeschermers. Hij tikt zichzelf niet aan en vind het daardoor niet nodig. Maar nu hij wat beter gaat lopen gaan we toch met wat meer oefeningen aan de gang. Voor nu een beetje wijken en wat schakelen in tempo. Nog niet heel schokkend, maar de kans op aantikken door onervarenheid wordt wel groter. Dus ik zit te twijfelen om toch peesbescherming om te doen. En ook strijklappen?

Nu heb ik peeskappen van Harry’s Horse, maar die zitten eigenlijk net niet lekker. En dat probleem heb ik met veel kappen. Het plastic deel is óf te hoog en het past in de omvang óf de juiste lengte maar te krap. Soms krijg ik het elastiek niet eens dicht. BR, Harry’s Horse, Eskadron, het is het net niet. Bandages of 3 in 1 beschermers wil ik niet, omdat dat te warm wordt.

Of is het toch niet nodig en kan ik gewoon lekker zo blijven rijden? Best lastig :D

Anoniem

Re: Wel of geen peesbeschermers? En zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:55

Sally rijd ik altijd met peesje of bandages :j , Peesjes van HH norton of eskadron.

Hofdame rijd ik altijd zonder en daarmee rijd ik veel tempowisselingen en zijgangen etc. Geen problemen mee :) als ze niet snel aantikken gewoon lekker zonder laten :j

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:06

Ik zou denk eerst in de gaten houden of het goed gaat zonder.
En anders toch peesjes gaan zoeken die goed passen. Ik heb voor mijn had die van eskadron met 100% lamsvel maat full.
Passen perfect. (misschien kun je van mensen in de buurt eens verschillende proberen)?

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:30

Wouter(mijn ouder haflinger)
had alleen peesbeschermers met springen en dan een pony maat.
en dat paste perfect.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:07

Uitproberen wordt lastig, aangezien mijn stalgenoten alleen KPWN’ers met een full maat hebben. Op 1 tinker na dan. Maar die draagt ook geen beschermers. Maat pony past hij zoiezo niet in de breedte. Lengte is wel okee. Ik heb nu HH maat cob. Die passen qua lengte super. Alleen zitten ze net wat strak op het harde gedeelte. Het lijkt wel te knellen. Maar goed, gewoon zonder rijden moet geen probleem zijn zolang hij niet aantikt. Dan doen we voorlopig nog even zonder :D

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:34

Ik heb altijd voor springschoenen(L - van Everline), peesbeschermers (FULL - van BR) en achter strijklappen (FULL - van BR) :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:37

Vibeke heeft peeskappen van Nijland,( een groothandel hier).
Passen perfect.
Ik heb ze alleen maar om met springen, omdat ze nog weleens de lomperik uit wil hangen

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:40

Ik reed een haffie op stal en die deed ik altijd pony kappen van BR om paste prima en ook wel is met full kappen van eurostar ik heb ze trouwens te koop dus als je intresse hebt, je mag ze anders wel een keertje lenen? in woon in 's-Gravendeel en jij in p'hoek zag ik je kan ze op komen halen om uit te proberen, en de pony kappen mag je ook wel testen als je intressen hebt natuurlijk en kappen worden trouwens ook warm onder de benen dus misschien kan je 3 in 1 beschermers van hkm proberen ik zal zo even een plaatje op zoeken

Hier de link

http://www.marengosoutfit.nl/site/webshop/product/1469#

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:35

Waarom zou je dat doen als je nu ook niks gebruikt? Hij tikt nu niet aan of wat dan ook, dan zal hij zich met een foute zijgang ook niet lam trappen ;) Misschien raakt hij zich een keer, nou dat weet hij dat en zal wat beter oppassen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:42

Zo denk ik er zelf eigenlijk ook over. Daarom heb ik ze er ook afgedaan op een gegeven moment. Hij loopt er prima mee. Maar een stalgenootje waarschuwde me er voor. Vandaar dat ik er wel over na ben gaan denk wat verstandig is. Ik heb ook geen zin in een paard met kapotte benen :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:49

Anders doe je ze om als je iets nieuws gaat doen en weer af als dat goed gaat? :) Bij zijgangen dan. Als je met verruimingen bezig gaat vind ik het een wat moeilijker verhaal. Als hij zich dan ineens zou gaan raken moet je zorgen dat zijn voorbeen sneller wordt. Daarbij zou het helpen als hij zich eens aantikte, maar daar kun je ook meteen een flinke wond mee hebben..

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:55

Mijn haf tikt zichzelf ook altijd aan, daarom heeft hij tijdens het rijden springschoenen (mt. L) aan.. Misschien werkt dat voor jouw haf ook?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:59

mijn pony heeft altijd voor beschermers aan omdat ze in haar hyperactiviteit af en toe vergeet dat haar benen van elkaar af moeten in plaats van aantikken.
ik kan haar er super op corrigeren maar af en toe wordt ik even meegevoerd in haar activiteit dat ik het even niet meer onder controlle heb en dan tikt ze wel aan.

buiten heb ik overgens geen beschermers omdat ze dan de rust zelve is :)

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:51

Niet. ;) Laat hem maar lekker een keer goed hard zichzelf aantikken, doet ie het daarna nooit weer.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:15

inderdaad diva miep zo denk ik er ook over al die bescherming kan het ook weer zwakker maken en dan kan je nooit meer zonder.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:17

Ik heb ook altijd peesbeschermers om en met rijden ook strijklappen. Voorkomen is beter dan genezen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:24

ik heb peesjes maat cob van HH

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:35

Niet nodig zijn is beter dan voorkomen :P

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:25

Tjah of je ze wel of niet gebruikt, is denk ik een keus die je zelf moet maken. Het heeft voor en nadelen. Mijn dierenarts zij altijd, als je van een paard onnatuurlijke oefeningen gaat vragen mag je hem of haar daar ook tegen beschermen. Ik gebruik mijn peesbeschermers en strijklappen eigenlijk alleen in de dressuurles of als ik zelf intensief oefen. Op een buitenrit gebruik ik ze eigenlijk nooit. Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen van BR maat full. Ik denk wel dat ik de volgende keer eens kijk naar maat pony, als de benen netjes opgeschoren zijn lijken ze toch wat aan de grote kant.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:23

Ik gebruik ze ook altijd! Liever dat de peesjes beschadigen dan haar voetjes! Joukje heeft hele smalle spillebeentjes, dus ze heeft een kleine cob (springschoen maat S), maar kan een grote pony ook wel hebben denk ik :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:27

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het nut ervan, zeker niet als je gewoon recreatief rijdt.

Als je dit stukje leest ga je nog meer twijfelen:
[VN] Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Ankie kan behoorlijk onhandig zijn en ze raakt haar eigen benen wel eens als ze wat gek doet maar ik ben er niet van overtuigd of beenbescherming haar benen daar echt tegen beschermd, dus ik rij altijd zonder.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:36

NOOIT gebruik ik ze. Wal heeft zichzelf wel een keer aangetikt, vooral nu we weer wat actiever trainen. Maar het is onzin, en kan zelfs schadelijk zijn.
Het belast namelijk de pezen van het paard inwendig omdat het vocht en vooral de warmte die vrij komt, niet weg kan.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:45

Met woest doe ik ze aan als ik erg met hem aan de slag ga. Bij het verruimen bv is het te snel met het achterbeen en te traag met zijn voorbenen en mist hij de de oprichting, waardoor zijn voorbenen nooit op tijd weg zijn, en hij vaak (tot wonden toe) zichzelf aantikt, maar dit is ook enkel als ik er serieus op train, of als hij erg drammerig wordt, maar als ik gewoon een voorwaarts neerwaarts rijden hou, dan laat ik ze ook uit, omdat ze inderdaad niet erg goed zijn voor de pezen.

ik denk dan wel weer aan het feit dat een grand prix of zelfs een Z2 dressuurpaard er sneller last van zal hebben dan een haflinger op L niveau. Daar de hogere klassen meer belasting van de spieren vraagt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:57

De kracht die op de pezen ontstaat in een paardenbeen, die kan je niet ondersteunen met peesbeschermers.
Wij rijden altijd zonder. Janouk loopt Z dressuur, ook zonder peesbeschermers.

Wij gebruiken alleen peesbeschermers bij springen om de onderbenen te beschermen voor het aantikken van het achterbeen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:21

iK rijd ook zonder. vind het neit altijd nodig. Hij tikt zichzelf niet eens aan en het wordt er tientallen graden daaronder.. maak mij niet wijs dat dat wel goed is voor de pezen en spieren.. hierdoor worden ze veel sneller week en blessure gevoeliger.

silfie35 schreef:
Ik heb ook altijd peesbeschermers om en met rijden ook strijklappen. Voorkomen is beter dan genezen.

Alsof pees en strijklappen alle kracht van het aantikken neutraliseren. die simpele HH, br en norton (ect.) vangen echt geen klappen op hoor. dat stukje plastic?? :n