Lengte en gewicht ruiter op Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Lengte en gewicht ruiter op Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:03

Wat vinden jullie het maximale gewicht en de maximale lengte voor een 'grote' haflinger.

Groet Soraya

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:05

Soraya85 schreef:
Wat vinden jullie het maximale gewicht en de maximale lengte voor een 'grote' haflinger.

Groet Soraya

ligt eraan hoe die grote haflinger gebouwd is, of het een luxe of ouderwets type is

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:32

Lengte vindt ik minder van belang; zolang de ruiter nog niet mee kan lopen is het goed :P Gewicht vind ik wel belangrijk. Om echt te gaan rijden zou ik zeggen max. 70 kilo. Maar dan doel ik dus op oa buitenritten van uren ;)
En dan is het weer afhankelijk van de pony; hoe sterk gebouwd is hij, heeft hij geen zwakke rug, en meer van dat.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:50

Dan kan ik wel inpakken Juut! Ik vind 70 kg erg weinig!

Ik heb een haf van 146, geen overdreven luxe type, maar zeker ook niet het ouderwetse type. Ik ben 173 en weeg 77 kg. 2 Maanden terug woog ik nog 85 en ook toen heb ik geen seconde het idee/gevoel gehad dat ik te zwaar zou zijn voor mijn hafje.

Het ligt niet alleen aan de bouw, maar vooral ook aan de spierontwikkeling cq conditie imo!

Maar lengte is wel degelijk van belang vind ik, maar das meer voor het "gezicht".

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:52

haha dan kan ik ook wel inpakken met me 82 kilo en 1.83 m
nee 90 vind ik max dan word het wel zwaar hoor voor een pony.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:55

Je moet naar de combinatie kijken, wanneer het paard/pony er geen hinder van ondervind kun je er toch gewoon op rijden?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:01

Dennisch schreef:
Je moet naar de combinatie kijken, wanneer het paard/pony er geen hinder van ondervind kun je er toch gewoon op rijden?

Ik denk dat je met bovenstaande de spijker op zn kop staat. t Ene hafje zakt misschien bij 50 kg door zn hoeven, de andere zet een wereldse, soepele proef weg met 100 kg op zn rug...

Dat geldt trouwens voor elk paard/pony imo.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:10

Ik ben 1.78 en ik weeg rond de 68 kilo. Voor het plaatje vind ik mezelf te groot, niet echt te zwaar maar eerder te groot, maar we hebben veel plezier dus dat maakt me niks uit! :D

ZZZZZ

Re: Lengte en gewicht ruiter op Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:50

voor het plaatje ben ik inderdaat te groot, ook 1,78, pony van 1,45 en heb zelf lange benen :P . maar vind me niet te zwaar 62 kg. licht echt aan je paart denk ik. en de conditie van jezelf en paard. zolang je ook niet verkeerd belast en rare bewegingen gaat doen die tegenwerken bijvoorbeeld moet het nog lang kunnen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:57

ik heb zelf een haflinger van 3 jaar en 2 maanden en die ben ik nu aan het inrijden en weeg zelf 90 kg.
ik merk aan hem geen seconde dat hij er last van heeft.
ik denk zelf ook wel dat het aan de ruiter ligt.
als je niet mee zit dan zit je je paard gewoon tegen hoe licht je ook bent.
zo heeft een vriendin van mij van 50 kilo een keer op mijn kwpner gezeten en die zat in alle gangen tegen.
ik zag gewoon dat mijn paard er moeite mee heeft.
dus hoe zwaar iemand je op een haf zet ligt aan jezelf.
je kan ook iemand van 120 kilo er op zetten zolang die maar mee zit met de gangen.

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:21

Hááállooo! Haflingers zijn trekpaarden en kunnen daarom heel wat dragen! Een stevige Haflinger kan zo over de 100 kilo hebben hoor!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:38

dat een haflinger best wel wat gewicht kan hebben ben ik met je eens, maar als trekpaard hang je het gewicht erachter en dus niet op de rug dus dat is geen vergelijking (met een winkelwagen vol met boodschappen heeft een mens ook geen moeite maar probeer die niet op te tillen ;) )
ik vind lengte wel degelijk uitmaken want als je niet erg mee zit dan kan je een pony best uit balans halen met je lange lijf.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:42

gelukkig ben ik dan klein.
met mijn 1.65 op een haflinger van 1.52!
ik vind zelf dat mensen vaak erg overdreven doe over hoeveel gewicht een paard kan hebben.
een paard kan een hoop hebben hoor met een goed passend zadel kan er makkelijk een wat zwaardere ruiter op.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:51

ik bedoel eerder dat als je zelf 1.80m bent, je eigenlijk niet meer op een pony van 1.45 moet gaan zitten. :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:20

marjoleinft schreef:
ik vind zelf dat mensen vaak erg overdreven doe over hoeveel gewicht een paard kan hebben.

Mee eens, en dan heb je natuurlijk ook nog de discussie dat een paard beter een ruiter in balans kan hebben van 90 kilo, dan een aardappelzak die plukt, rukt en snokt van 45 kilo... :P

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:30

Buitenzorg schreef:
marjoleinft schreef:

Mee eens, en dan heb je natuurlijk ook nog de discussie dat een paard beter een ruiter in balans kan hebben van 90 kilo, dan een aardappelzak die plukt, rukt en snokt van 45 kilo... :P

amen! :7

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:57

^ en ik ben daar liever wat voorzichtiger in ;)
Naast rijstijl vind ik het ook afhangen van wat je met de pony doet; dressuur of springen is bijvoorbeeld best een verschil

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:00

Eeeeeeeen hier is dan een schema:

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Met 80 kilo begint het dus een beetje op te houden bij Haflingers.
En niet in de laatste plaats omdat grotere billen grotere zadels nodig hebben, en die passen niet op de relatief korte Haflingerrug.
Gelukkig zijn er vele rassen, en zoals jullie kunnen zien zit er voor zwaardere mensen nog heel wat tussen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:02

Citaat:

Mee eens, en dan heb je natuurlijk ook nog de discussie dat een paard beter een ruiter in balans kan hebben van 90 kilo, dan een aardappelzak die plukt, rukt en snokt van 45 kilo... :P[/quote]
amen! :7[/quote]

Vind ik ook! Als je heel goed voor je paard zorgt, regelmatig laat checken met de gezondheid (over het algemeen), dan kunnen haflingers echt wel wat meer hebben dan 70 kg hoor ! ;)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:13

jullie moeten niet zo banketstaaf en rijden! ik ben 85 kg en rij western ,dus ook nog een zwaarder zadel er op dan dressurr en spring zadel. en hij loopt als een trein , niet te stoppen, kerngezond en heeft er veel lol in.

dat schema kan je wel in de stal leggen als bodembedekking wat die van mij schijt er op 8-)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:17

cowboyberend schreef:
jullie moeten niet zo banketstaaf en rijden! ik ben 85 kg en rij western ,dus ook nog een zwaarder zadel er op dan dressurr en spring zadel. en hij loopt als een trein , niet te stoppen, kerngezond en heeft er veel lol in.

dat schema kan je wel in de stal leggen als bodembedekking wat die van mij schijt er op 8-)

_/-\o_ _O-

en ik zeg lekker niet hoe groot en zwaar ik ben :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:39

cowboyberend schreef:

Staat je netjes dergelijk taalgebruik.... dit komt een zinvolle discussie wel ten goede, ahum....
Zie overigens dat je een normaal gebouwde man bent... en visueel lijkt er alvast niet veel aan de hand te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:41

Dennisch schreef:

Niet iedereen is bereid daar objectief naar te kijken...

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:46

Ninx schreef:
cowboyberend schreef:

Staat je netjes dergelijk taalgebruik.... dit komt een zinvolle discussie wel ten goede, ahum....
Zie overigens dat je een normaal gebouwde man bent... en visueel lijkt er alvast niet veel aan de hand te zijn.

zin volle discussie????nou weinig zinnigs gelezen eerlijk gezegd. haflingers zijn geen mietjes en kunnen veel hebben . denk je dat je te zwaar bent moet je er maar naast gaan lopen of een fiets kopen , kan je wat meer lucht in de bandjes pompen als je zwaarder wordt :7

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:42

Zie overigens dat je een normaal gebouwde man bent... en visueel lijkt er alvast niet veel aan de hand te zijn.[/quote]
zin volle discussie????nou weinig zinnigs gelezen eerlijk gezegd. haflingers zijn geen mietjes en kunnen veel hebben . denk je dat je te zwaar bent moet je er maar naast gaan lopen of een fiets kopen , kan je wat meer lucht in de bandjes pompen als je zwaarder wordt :7[/quote]

Goed gezegd ! :Y)