goed zittend dressuurzadel haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

goed zittend dressuurzadel haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:21

Ik ben voor mijn 3jarige op zoek naar een goed dressuurzadel, die niet schuift en gewoon goed zit zonder verbouwd te hoeven worden met voorsingels, bontjes en staartriemen.
zadelmaker word er wel bijgehaald maar heb gemerkt dat die wel erg snel gaan verbouwen of zeggen dat het wel goed zit terwijl het echt niet ligt.
Wat zijn jullie ervaringen en dan ben ik mn op zoek naar reacties van bokkers die ook starten met hun haflinger.

pantuf

Re: goed zittend dressuurzadel haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:26

Ik heb een 2de hands zadel van KN erop liggen en vind het heerlijk zitten (en het ligt uiteraard goed)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:28

Ik start dan wel niet, maar rijd wel veel dressuur met mijn haf. Ik heb vroeger een wintec en een kn Symphony gehad, maar die bleken allebei te smal en te lang te zijn. De zadelmaker zei in beide gevallen dat er niets mis mee was, maar vooral van de KN kreeg ze enorme drukplekken en weggevallen spieren. Ik heb nu een Morris and Nolan op maat laten maken, met een u-vormige boom en een verkort kussen. Door het enkele zweetblad en de vorm van de wrong heeft ze veel meer schoudervrijheid. Ik vind het een zalig zadel, maar er hangt wel een prijskaartje aan uiteraard.
Ik heb even in je profiel gekeken, en hij ziet er flink breed uit. Veel zadels zullen te smal zijn voor hem. De lengte zal niet zo'n heel groot probleem zijn, gezien zijn stokmaat. Die van mij is maar 1.35, voor haar zijn zadels al snel te kort.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:33

kieffer amsterdam!

als je op www.kieffer.net kijkt staat ook bij dat het voor dit soort paarden gemaakt is!

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:07

even stipje.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:11

Een stalgenootje van me is na veel zadelellende met haaf Haf nu overgestapt op een Wow. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat zeg maar.

Hiervoor had ze een Wintec wide en die lag ook wel redelijk, maar nog niet perfect. Het is misschien wel het passen waard.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:14

http://www.zadelmakerijboer.nl

WoW zadels. Kan op ieder paard passend gemaakt worden niet. In alle soorten maten kleuren. Zit wel een prijskaartje aan maar je hebt een zadel voor het leven wat past! Ik heb er ook een besteld maar meot helaas nog een aantal weekjes wachten voor hij er is!

Kijk ook eens in het huiskamertopic van ons! Daar kan je echt wel wat vragen stellen! :j Hier staat ook een hoop informatie in de opening over het zadel!

[HK] Wow om het wachten te verzachten: Tijd voor lentekriebels

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:32

Ik heb 2 jaar met een Anky gereden op mijn Haflinger, deze bleek uiteindelijk niet meer lekker te liggen en was ook slecht voor mijn eigen houding. Nu heb ik een nieuwe Kieffer lech Profi gekocht. Deze zit en ligt super. Ik heb er wel een erkende zadelmaker bij gehad en mijn instructrice. Nu weet ik zeker dat ik jaren vooruit kan.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:04

Ik ga dit even volgen. Ben zelf ook op zoek naar een goed zadel voor mijn haflinger. Heb momenteel een Ruitergilde VZ zadel maar ook dit is niet alles naar mijn idee.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:06

ik heb een knight rider dressuur zadel
zit wel lkkr en past op me haf ;) en het is geen duur zadel ;)
ik ga dit jaar ook weer dressuur starten :D
en het is verstelbare boom ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:10

bij vroegop heb ik een speciaal voor koudbloedpaarden aangepaste kiefer phriso gekocht.
eigenlijk voor mijn vorige paard maar hij ligt nu ook perfect op mijn haf.
het is niet per paard aangepast, het is gewoon een eigen ontworpen zadel met extra ruimte rond de rudwervel.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:13

Ik heb voor mijn haf een kiefer munchen. LIgt super goed op mijn haf. Schuift niet. Heb ook verschillende zadels gehad en geprobeerd maar ben hier dus heel wijs mee.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:45

Ik heb een 2e hands Ainsley zadel erop liggen, met verstelbare boom. Heerlijk. Kan op ieder paard. :)

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:23

zelf heb ik een kieffer frysk, iets vulling uit laten halen en t ligt perfect.
Op alle haflingers die ik op stal had staan.
De frysk is wat breder maar weer korter in de kussen en zitvlak zodat ie goed op een paard ligt met een wat kortere rug.
De kieffer frysk is niet goedkoop maar wat mij betreft het geld zeker waard

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:28

Ik heb een wintec (witte boom) gehad voor mijn haflinger, maar die word nu echt te smal voor waardoor ze op de schoft echt drukplekken (bulten) kreeg..

Heb er een zadelmaker bij gehad, en een standaard zadel gaat haar niet passen ze is namelijk érg breed en érg kort. Nu wordt er een Pagony haflinger zadel voor haar op maat gemaakt in dressuurmodel (lange zweedbladen en singelstoten) Moet nog wachten of dat gaat passen, maar zadelmaker zegt van wel :D Ik hoop het na 5 jaar zadelstress.....

ik volg dit ook even

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:31

maar met alleen een verstelbare boom kan ik me niet voorstellen dat het op iedere haf past :n

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:21

Je moet met een aantal dingen rekening houden.

1. Goed wol gevuld of flair is velen malen beter dan de goedkopere zadels (en dan moet je echt alles onder de 1000,- meepakken) qua vulling. En daar heeft je paard echt heel veel aan.

2. En boom alleen maakt een zadel niet passend. Kussens, tussenkanaal etc werken daar ook aan mee. Een wintec op zijn breedst kan wel qua boom passen, maar niet qua de rest en dan zit je alsnog met drukplekken etc.

3. ELK paard VERANDERD en bijna geen enkel zadel blijft passend. Mensen die beweren dat een zadel al 10 jaar past hebben of een zeer slechte zadelmaker, of ze halen er geen zadelmaker bij of ze hebben dat ENKELE geval wat idd niet veranderd (als je bokt mag geloven, is dat minstens de helft ;) ). Heel veel paarden veranderen vooral in de eerste maanden als ze met een passend zadel gereden worden, en dan bestaat de kans dat dit dusdanig veel is dat je een nieuw zadel moet kopen.

4. Uit eigen ondervinding, zelfs de beste zadelmakers maken fouten en tegenwoordig is kundigheid bijna niet te vinden.

Zelf zou ik of voor een goed passend tweedehands A merk zadel gaan waarbij je rekening houd met het feit dat je waarschijnlijk als snel weer een andere zadel moet aanschaffen, of voor een GEHEEL verstelbaar zadel gaan; de wow. Hierin heb je het niet alleen over een boom verstellen, maar over alles. Het past op 99% van de paarden. Mocht je nog twijfelen, kijk even in mijn profiel, niet alleen is mijn merrie ontzettend veel boommaten (en daarmee zadels) binnen een jaar tijd gegroeid (en mijn merrie is 9) ten tweede is haar voor het oog vrij makkelijk rug ontzettend moeilijk en ben ik heel erg blij dat het alsnog gelukt is hier een wow op te krijgen. Wat ook meteen aangeeft dat ondanks de ontzettend goede naam van mijn zadelmaker mijn vorige zadels hoogstwaarschijnlijk niet goed passend hebben gelegen (traditionele zadels kunnen dit probleem niet oplossen, in dit geval was de wow uniek).

En tot slot Arie de Boer is een ontzettend eerlijke zadelmaker. Die kan ik echt aanraden. Hij verkoopt geen zadel dat niet past. Ik had dus ook bijna geen wow gehad, want dat doet hij gewoon niet. Wel verkoopt hij alleen WOW zadels, dit advies helpt je dus alleen als je besluit voor een wow te gaan :)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 20-05-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:24

ik heb altijd een JC Saphir dressuurzadel op mijn haf gehad, paste perfect, hoefde niks aan te gebeuren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:27

Wij hebben op onze haf een Crown zadel aan laten meten. Deze zijn ook compleet op maat te maken maar wij hadden het geluk dat een van de basismodellen zo goed als paste en er alleen wat kleine aanpassingen nodig waren. Maar ook dan ben je zo'n 1500 euro verder. Zeker voor een 3-jarige die waarschijnlijk nog erg gaat veranderen (bespiering e.d.) zou ik toch op zoek gaan naar een wat goedkoper 2e hands zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:09

Ik heb een Massimo zadel op Jim (die 3 jaar was toen ik hem kocht).
De boom is niet verwisselbaar. Ik heb een Wintec gehad die wel een verwisselbare boom had. Handig met een jong paard, dacht ik. Maar dat bleek verder heel slecht te liggen. Niet zo handig dus.
De Massimo is nog 2 of 3 maten te verbreden. Dus dat klonk heel goed. Verder zijn ze speciaal aangepast voor rondere paarden.
Ik heb de Trail. Een veelzijdigheidszadel, richting dressuur. Het model dan. De zit is een ribbelzit, wat heel comfortabel is.
Ik rij zelf dressuur en vind het een ideaal zadel.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:07

Veel verschillende zadels, ik denkn dat ik een van de bovenstaande zadels 2de hands ga proberen te vinden en dan als ie 5 of 6 is een Wow, kan ik nog even sparen :P

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:14

Zelf heb ik ook lang gezocht naar een passend zadel voor mijn compacte schoftloze haf.
Nu heb ik een breed Imperial Riding dressuurzadel gevonden na lang zoeken.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:54

twee weken geleden heb ik mijn euroriding diamant ingeruild voor een stubben scandica.
heerlijk!
echt een aanrader!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:08

Ik ga nu waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen :D Maar ik heb nu een Merano. En nee, het zadel komt niet van zadelmarkt, maar van een zadelmaker die verschillende zadels gepast heeft. Mijn zadel is dus ook niet scheef ofzo, gaat nu bijna 2 jaar mee en ziet er nog precies hetzelfde uit. Ik heb dit zadel genomen omdat mijn merrie nog spieren moest kweken en afvallen en ik het dan nog niet zie zitten om zo veel geld uit te geven voor een zadel dat na een poosje toch weer moet worden omgebouwd. Natuurlijk moet je met dat soort zadels uitkijken dat je een goede te pakken hebt, maar ze zijn er wel. Ik controleer hem ook elke keer na het rijden. Maar hij lag eigenlijk meteen goed, is niets aan gebeurd en Ewalda loopt er 10 keer beter mee als met haar vorige wintec.

Mandy_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:00

ik rij gewoon met een wintec en die licht supper goed!:D