Haflingers zijn oorspronkelijk niet gefokt voor de sport, maar het worden zo langzaamaan echt sportpaarden. Dat vind ik persoonlijk best jammer, dat het ouderwetse type aan het verdwijnen is. Dat waren echte Haflingers.
KWPN paarden met hun lange nek kunnen bijv veel makkelijker 'in de krul' dan een Haflinger. Toch zie ik Haflingers soms zo diep lopen, dan denk ik: Dat kan niet zo bedoeld zijn. Haflingers die vierkant in de bescherming op het land staan een paar uur per dag om daarna weer op de box ze gaan. Als ik denk aan een Haflinger denk ik aan een bolletje wol dat in de sneeuw op het land staat.
Niet dat het voor een Haflinger erger is om op stal te staan dan voor een sportpaard. Ik ben sowieso voor zoveel mogelijk weidegang, maar het druist zo tegen mijn gevoel in. Een beetje het idee van een zeer grof gebouwde man die gaat balletten zeg maar
.Niet dat ik iets heb tegen Hafingers in de sport, integendeel! Ik vind het erg knap dat mensen met een niet zo sportpaard de afstammelingen van Jazz een 007 eruit kunnen rijden. Met een Haflinger ben je gewoon een beetje in het nadeel denk ik...
Maar graag hoor ik jullie motivatie om met een Haf de strijd tegen de sportpaarden aan te gaan.
Grappig, het woord sportpaard wordt niet herkend door de spellingscontrole... Maar dat is een discussie op zich en daar is dit topic niet voor.

.