Haflinger of sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Haflinger of sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:25

Ik zie veel mensen met hun Haflinger tussen de paarden in de (voornamelijk) dressuursport rijden. Dan vraag ik me wel eens af waarom de mensen kiezen voor een Haflinger, en niet een meer sport gericht paard. Dan ben je namelijk gewoon in het voordeel.
Haflingers zijn oorspronkelijk niet gefokt voor de sport, maar het worden zo langzaamaan echt sportpaarden. Dat vind ik persoonlijk best jammer, dat het ouderwetse type aan het verdwijnen is. Dat waren echte Haflingers.
KWPN paarden met hun lange nek kunnen bijv veel makkelijker 'in de krul' dan een Haflinger. Toch zie ik Haflingers soms zo diep lopen, dan denk ik: Dat kan niet zo bedoeld zijn. Haflingers die vierkant in de bescherming op het land staan een paar uur per dag om daarna weer op de box ze gaan. Als ik denk aan een Haflinger denk ik aan een bolletje wol dat in de sneeuw op het land staat.
Niet dat het voor een Haflinger erger is om op stal te staan dan voor een sportpaard. Ik ben sowieso voor zoveel mogelijk weidegang, maar het druist zo tegen mijn gevoel in. Een beetje het idee van een zeer grof gebouwde man die gaat balletten zeg maar Knipoog .

Niet dat ik iets heb tegen Hafingers in de sport, integendeel! Ik vind het erg knap dat mensen met een niet zo sportpaard de afstammelingen van Jazz een 007 eruit kunnen rijden. Met een Haflinger ben je gewoon een beetje in het nadeel denk ik...

Maar graag hoor ik jullie motivatie om met een Haf de strijd tegen de sportpaarden aan te gaan.

Grappig, het woord sportpaard wordt niet herkend door de spellingscontrole... Maar dat is een discussie op zich en daar is dit topic niet voor.

Nessie

Re: Haflinger of sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:48

Misschien om hoe een Haflinger eruit ziet? Ik vind Haflingers fijne paardjes om te rijden, die van mij hebben lekker veel pit en leren snel..
Nu reed ik juist eerst altijd op Kwpn'ers daarna op Welsh en Arabier, en ben overgestapt naar Haflingers, want ik vond het mooie paardjes, en ik had er nooit op gereden, maar ze bleken ook lekker pit te hebben.
Maar Haflingers hebben gewoon ook zo'n mooie uitstraling, de witte manen en staart met die mooie kleur erbij.. En ik vind het moderne type juist wel heel mooi, ik vind ze nog wel die Haflingeruitstraling hebben, maar dan in een iets strakker jasje.

Nu start ik nog tussen de pony's, maar ik ben gewoon van plan door te gaan tussen de paarden.
En Friezen waren ook niet voor de dressuursport, maar die lopen nu ook best wel hoog. (Dit laatste zinnetje was alleen als aanvulling op dit voorbeeld, en niet om nog een discussie erbij te openen)

En misschien wil diegene er recreatief ook mee rijden, of mee mennen, nu zeg ik niet dat dat niet kan, onze KWPN'er is een superleuk buitenrijdpaard ook, maar die is niet zo geschikt om aan te spannen. Knipoog Clown
En die KWPN is toch wel een stuk betrouwbaarder buiten dan 1 van mijn Haflingers Knipoog
Maar Haflingers zijn over het algemeen best betrouwbare buitenrijdpaarden, wat sommige van die dressuurgefokte paarden iets minder zijn..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:55

oh ik heb ze allebij, maar geen dressuur maar een springpaard. Het rijdt véél lekkerder dan een haflinger, en is gemakkelijker te rijden, is minder drammerig etc. Maar mijn haflingermerrie gaat de deur niet uit. En zo is het. Als ze ooit te overleiden komt en ik heb mijn huidige sportpaard niet meer, komt er weer een springpaard denk ik.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:19

Op die vraag kan ik heel simpel en snel antwoorden: Ik hoef geen hete dressuurknol, die als ie 2 dagen stil heeft gestaan alle kanten van de bak op rent, omdat ie energie teveel heeft. Een sportpaard die vierkant in de bescherming (hoogstens 1 uurtje) op de wei kan, omdat ie zichzelf anders open kan halen of iets dergelijks. Tuurlijk zijn die Haflingers van ons ook weleens gek en vraag ik me dan af of het heel gezond is wat voor sprongen ze maken, maar dat hoort erbij. Elk paard is weleens gek. Ben in een half jaar tijd van de L1 in de M1 gekomen met die gekke blondy van mijn moeder en hou het voorlopig nog niet voor gezien. Daarbij vind ik het ook nog eens niet stoer om met de zoveelste KWPN'er aan te komen op wedstrijd. Nee, voor mij een bewuste keuze; Haflingers only Knipoog !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:02

Ik heb destijds mijn Haflinger gekocht omdat ik graag een paardje wilde om mee buiten te rijden.
Ook spring ik graag en dressuur ik wat, dit bleek mijn pony ook leuk te vinden en zodoende zijn we dressuur wedstrijden gaan rijden, ik zou mijn pony nooit verkopen om er een 'echt' dressuurpaard voor terug te kopen.

Dressuren vind ik leuk, maar dat is maar bijzaak, ik vind de lol met mijn pony veel belangrijker.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:08

ik heb ook een haf
hij staat nu buitensdijks zonder deken
zonder schutplaats
en aan de waal
staat alleen na de les op stal
loopt nog lekker voor het karretje
echt een oude boere knol dus
maar hij is ook best luxe
rijd er mee in lessen
en (als het gaat) volgend jaar een startkaartje aanvragen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:14

Trefwoorden voor een Haflinger: sober, minder blessuregevoelig, gezinspaardje, veelzijdig en ik vind ze onweerstaanbaar die blondies. Ik val trouwens helemaal niet voor sportpaarden/KWPNers (zo'n eenheidsworst), juist wel voor Anda's, Lusitano's, Friezen en Haffies dus. Als de kids groter of misschien al uit huis zijn en ik meer tijd heb wil ik er nog wel een Anda bij Vingers aflikken .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:14

Ik heb een haflinger, een behoorlijk 'luxe'. Ik snap precies wat je bedoeld, en ik vind het stiekem een beetje zonde van het ras om zulke luxe pony's te fokken. (Voor de maat vind ik het dan wel weer fijn, ietsie groter...)
Deze pony was mijn verzorgpony en ik had de mogelijkheid om hem over te kopen, en dat heb ik gedaan. Als die mogelijkheid er niet was geweest (zat oorspronkelijk niet in de planning, zeg maar) dan had ik nu nog geen paard gehad. Mijn voorkeur was dan sowieso niet uitgegaan naar een haflinger...
Ik ben op mijn pony gevallen voor zijn geweldige karakter. Hij is megaslim! Ik kan het niet zo opschrijven hier, maar hij heeft echt een speciaal karakter. (Dat zullen veel mensen van hun eigen pony zeggen, maar ik ben niet de enige die het over hem zegt...)

Omdat ik toch graag redelijk fanatiek rijd, doe ik dat nu gewoon met haf. Hij trekt dat wel, daar let ik op. Pony komt er regelmatig uit, en niet alleen om te werken, staat in de zomer 24 uur per dag op het land, enz.
Overigens rijd ik er Western mee, maar het blijft hetzelfde principe.

Ik ben dus eerst op de pony gevallen, op het karakter, en doe nu dus daar maar sport mee.
(Los daarvan kan ik een quarter sowieso nooit betalen...)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:16

Mijn ouders wouden persé dat het een haflinger of een
ander niet te groot koudbloed paardje werd want ze
dachten dat het maar was om een beetje meer rond
te hobbelen. Maar ik wou leren en verder komen. Zodoende
ging ik onder een ponyclub en ben ik wedstrijden gestart.
Als ze hadden geweten dat ik nog steeds zou paardrijden hadden
ze wel een sportpony gekocht.
Maar het gaat nu goed dus we hobbelen maar fijn door Lachen

Wel heb ik het oude type nog en merk ik soms wel dat je in het nadeel bent.
Laatst lachte een jury me gewoon uit toen ik de ring in kwam.....

Ook vind ik die luxe types wel jammer. Dat vind ik niet meer echt een haflinger
maar meer een sportpony met een andere kleur...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:22

Een haflinger doet niet onder voor een 'sportpaard' vind ik.
Ik heb voor de haflinger gekozen omdat ik zelf vrij klein ben, en met een paard niet goed uit de voeten kan met mijn korte benen. Het ras trekt mij enorm, zowel qua uiterlijk als karakter. Dat heb ik van kinds af aan al sinds de manegetijd. Ja

Overigens heeft de compactheid van de haflinger ook wel weer grote voordelen. Je kunt ze fijn bij elkaar rijden. Als jij je haflinger correct rijd hoeft deze helemaal niet te diep, te scheef of wat dan ook te lopen.

Ik vind wedstrijden rijden geen doel op zich, met die reden heb ik mijn paard niet gekocht. Als je met dat doel je paard koopt, kan je wellicht beter wel voor dat 'sportpaard' gaan. Maar plezier, vertrouwen, een team zijnde, dát staat bij mij voorop, wedstrijden is voor mij alleen maar bijzaak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:34

Tja, maar koopt iemand een haf, of ander vreemd paard om mee te dressuren
of om gewoon een leuk paard te hebben en gaat er dan toevallig mee dresuur rijden?

Ach, zoveel mensen zoveel wensen.
Denk dat je gewoon voor een ras moet vallen, en dan neem je de nadelen? (zijn die er dan?)
gewoon voor lief, want je hebt een tof paard! Dat bij je past.

Het netjes rijden van je paard is ook voor een grof gebouwde haf, niet verkeerd.
En grof gebouwd is niet gelijk aan niet kunnen lopen! Ken haffen die bijzonder ouderwets en breed zijn,
maar kunnen sjouwen daar zeg je u tegen! Tja, ze zijn niet langbenig en elegant, maar op hun
manier hebben ze een fantastische uitstraling.

Bovendien wat is wedstrijd rijden? Per se willen winnen van je tegenstanders?
Of voor jezelf keurige proef neerzetten (binnen de mogelijkheden die je paard je biedt?),
constant bijleren en verbeteren? En misschien niet 1e worden?
Bovendien kun je ook bijleren en verbeteren zonder ooit op wedstrijd te gaan.

Tja, veel mensen rijden uit hun 007 of Jazz ook niet wat erin zit, en velen ook niet uit hun koudbloed,
Fries, Shetlander, karreknol, of anderzijds niet voor dressuur in de wieg gelegd ras.
(en ik al niet uit mijn koudbloed, niet haf! waar velen zich te goed voor voelen om erop te gaan zitten Dromen
ze weten niet wat ze missen! Heb in al die jaren maar 1 instructeur gehad, die ooit op mijn pony wou gaan zitten!)
Je hebt ook nog altijd zoiets als een klik met je paard nodig.

Ik ben in ieder geval vriendjes met mijn paard. En de rest, ach...... Bloos

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:38

Helemaal eens met Solvjir! Lachen

Maar er zit natuurlijk wel een verschil in, met welke instelling je erop gaat zitten. Als je écht voor het rijden/de wedstrijden gaat, dan is dat zeker iets anders dan wanneer je gaat voor rijden 'en wie weet een keertje starten' oid.

of om gewoon een leuk paard te hebben en gaat er dan toevallig mee dresuur rijden?

Citaat:

Of je wilde een dressuurpaard kopen (ooit), koopt 'onverwacht' een haflinger en gaat er mee Westernrijden...
Het is maar net hoe het loopt...

De klik inderdaad, dát is waarom ik mijn pony heb gekocht. Lachen

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:46

Tuurlijk vind ik de band en de klik belangrijk. Anders kom je erniet.
Maar het is toch ook leuk als je die sportpony's / paarden eruit
rijdt.

En van elke wedstrijd geniet ik weer. Vooral als ik
alles eruit heb gekregen wat er op dat moment inzit
dan is mijn paardjehelemaal tevreden en dan ben ik dus ook blij.
En vooral de lol die je ermee hebt. Ze kunnen alles Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 08:30

Omdat je elke dag rijd met je paard en niet alleen op zondag op de wedstrijd.
Niet iedereen is geschikt om te rijden met een afstammeling van Jazz, Houston of 007. Veel van dit soort paarden zijn veel te veel 'rillerig paard' in de dagelijkse omgang en niet iedereen houdt daarvan of kan daarmee omgaan.
Paardrijden moet ook leuk zijn en de dressuursport is breed. En de meeste mensen halen zelf de Z niet, ook niet op een KWPN met top dressuur afstamming.

Ik denk dat je dressuursport moet onder verdelen in de basis dressuursport t/m Z2 en ZZ licht en verder. Want in de basis dressuursport kan de gemiddelde Haflinger prima meekomen hoor. En zoveel mensen hebben zelf het talent niet om verder dan Z te rijden met of zonder Haflinger.

Als jij bedoelt dat je in de Grand Prix niet goed uit de voeten komt met een Haflinger, ben ik het met je eens. Maar in de gewone basis dressuur tot en met Z2 komen de Haflingers prima mee.

En Merlin met Denise Blom bewijzen dat een Haflinger zelfs winstpunten kan rijden in het ZZ licht.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:48

wat doe jij dan met je haflinger?

zet jij hem voor de slee of gebruik je hem op het land als werktuig op je boerderij?

dat is het oorspronkelijke werk van haflingers..

waarom IK met mijn haflingers dressuur en dressuursport beoefend?
ik vind ze prachtig,stevig en eerlijk,dressuur is basisopleiding en ik hou van af en toe wedstrijdjes.

maar ik kan niet dagelijks rijden of dagelijks heel lang rijden(op de hete dressuurpaarden die dan meer geschikt zijn voor het hogere dressuurwerk)en ben ook geen megatalent.

ik wil veilig kunnen opstappen als ik enkele dagen niet gereden heb en ik hou van gezonde sterke paardenrassen(wat in mijn ogen dressuurpaarden niet bij horen)

zolang mijn haflingers bijleren en plezier houden rijd ik dus dressuur en wedstrijden.
eerst was M1 mijn doel/droom, nu kijk ik waar onze grenzen liggen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:01

Citaat:
Als jij bedoelt dat je in de Grand Prix niet goed uit de voeten komt met een Haflinger, ben ik het met je eens. Maar in de gewone basis dressuur tot en met Z2 komen de Haflingers prima mee.

Ik denk dat bijna alle paarden basissport aankunnen, maar wanneer zij hun bouw niet mee hebben kost het je wel meer moeite, en gaat 'talent van de ruiter' meer meespelen. Ik denk dat dát is wat de ts bedoeld.

Citaat:
ik wil veilig kunnen opstappen als ik enkele dagen niet gereden heb en ik hou van gezonde sterke paardenrassen(wat in mijn ogen dressuurpaarden niet bij horen)

Dit vind ik dan ook weer generaliserend. Ik kan no way veilig opstappen op mijn pony als 'ie weinig heeft gedaan en hij is snel opgefokt. Verschil dat als hij 'heet' is, is dat 'ie ook nog eens supereigenwijs kan zijn, terwijl veel hete dressuurpaarden wel gehoorzaam blijven. En ik voel me persoonlijk dan vaak veiliger op de laatste categorie...
Dressuurpaarden zijn net zo goed paarden, al ogen ze misschien breekbaarder. Ik denk dat dat nou juist ligt, aan hoe mensen met hun paard omgaan. (Zoals ts aanhaalt...)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:05

Arrisje schreef:
Op die vraag kan ik heel simpel en snel antwoorden: Ik hoef geen hete dressuurknol, die als ie 2 dagen stil heeft gestaan alle kanten van de bak op rent, omdat ie energie teveel heeft. Een sportpaard die vierkant in de bescherming (hoogstens 1 uurtje) op de wei kan, omdat ie zichzelf anders open kan halen of iets dergelijks. Tuurlijk zijn die Haflingers van ons ook weleens gek en vraag ik me dan af of het heel gezond is wat voor sprongen ze maken, maar dat hoort erbij. Elk paard is weleens gek. Ben in een half jaar tijd van de L1 in de M1 gekomen met die gekke blondy van mijn moeder en hou het voorlopig nog niet voor gezien. Daarbij vind ik het ook nog eens niet stoer om met de zoveelste KWPN'er aan te komen op wedstrijd. Nee, voor mij een bewuste keuze; Haflingers only Knipoog !

dit is echt klinklare onzin, het is gewoon hoe je zelf met je paard om gaat. Mijn sportpaard staat nu in de vrieskou gewoon naast mijn haflinger buiten, ik rij haar momenteel niet omdat de grond bevroren is. Ze staat iedere dag gewoon buiten en heb geen gedonder met haar. Ze is iets heter als ik haar op stal zet en dan niet rij, maar dat is mijn haflinger net zo. Verder zijn het de mensen die met hun paarden tutten, niet de paarden die het nodig hebben!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:28

ik weet eigenlijk nog steeds het verschil tussen modern en oudere type haflingers niet hoor Verward
die van mij schijnt modern te zijn maar als ik haar vergelijk met andere hafjes vind ik haar toch heel dik en kort in der rug.
(maar ik vind haar geweldig Knipoog )
ik heb mijn kwpner ook verkocht omdat ik juist lekker wil gaan recreeren,en ik ga alleen starten als ik er echt van overtuigd ben dat ik niet voor banketstaaf rij.
endurance, dat lijkt me echt werelds om met haar te gaan doen Tong uitsteken
ik vind het echt super leuk om zo'n blondje in de ring te zien,maar het moet wel een beetje tonen.
dus ik ga ook lekker mee in de haffies en zie wel wat er allemaal op mijn pad komt Haha!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:30

Eigelijk een beetje de zelfde reden als charaz. Ten eerste was ik nooit van plan om een haflinger te kopen. Om uberhaupt nog ooit op een haf te zitten. Toen kwam ik pino tegen. Pino heb ik als drie jarige van de wei gehaalt om lekker wat mee te doen. Pino was van de stal eigenaar van mijn drie maanden geleden overleden paard. Ik reed pino in met de intentie: kijken wat ie leuk vind en het ultime buitenrij paard. Maar pino vind dresuren toch wel erg leuk. Hij is erg enthausiast.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:33

Ik wilde ook al zeggen alex. Mijn haf stond 2 dagen stil. Ben er af gekletterd en zit nu thuis met een gekneusde rug. :p

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:48

sommige mensen lijken het idee te hebben dat je met je kwpner niet recreatief kan rijden....
en dat het een uitzondering is als je met een ander ras aan komt op wedstrijden.
Ik zie tegenwoordig meer friezen dan kwpners bij ons op de manege. en die doen het (net als de haflingers, die er ook tussen lopen) erg goed. Het ligt meestal toch vooral aan de combinatie die je moet vormen. Ik stap graag op mijn slome kwpn'er die op zn tijd toch even heet kan worden (hij blijft goed te rijden) Andere mensen stappen liever op een haf of een fjord.

Ontopic: Als je er een combinatie mee kan vormen, maakt het niet echt veel uit hoe een paard er uit ziet toch?
En sommige mensen vinden het juist leuk om in het nadeel te zijn, dan is de behaalde prestatie groter dan wanneer ze in het voordeel zijn.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:58

met een kwpner oid kan je ook recreatief rijden. Ik weet niet waarom maar ik voel me op mijn haf op een of andere manier veiliger als op mijn vorig engels halfbloed. Dat een kwpner niet recreatief zou kunnen zijn volgens ons is een vooroordeel en dat hebben we ook niet op gemerkt Ja

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:02

En het is idd ook wat jij zegt, de combi. Maar ik vraag me wat af. Waarom word er altijd raar op gekeken als er een haf in de ring is tussen de paarden. Heb het regelmatig gezien maar snap dat niet helemaal. Het waren mooie combis wat natuurlijk niet altijd zo is

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:08

Ik denk dat veel mensen het ook gewoon doen omdat een haflinger heel erg veelzijdig is en je er veel mee kunt. En later hebben ze zoveel vertrouwen en lijkt het ze toch leuk om eens iets uitdagenders te gaan doen door bijvoorbeeld dressuur te gaan rijden. En iedereen heeft natuurlijk voorkeur voor een bepaald ras dus.

Ik ben het ook wel met je eens maar vind dat haflingers net zo goed paarden zijn die goed dressuur kunnen lopen en hoog in te top kunnen komen mits ze o.a. een goede basis hebben en een goede ruiter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:08

Citaat:
Ik ben het ook wel met je eens maar vind dat haflingers net zo goed paarden zijn die goed dressuur kunnen lopen en hoog in te top kunnen komen mits ze o.a. een goede basis hebben en een goede ruiter.

Volgens mij is dat de discussie ook niet, niet wat de ts bedoeld.

Zij gelooft wel dat dat kan, maar vind (imo terecht) dat je het jezelf moeilijker maakt door voor een ras te kiezen dat zijn bouw niet meeheeft voor de sport... En waarom je dan toch daarvoor gekozen hebt.
Tenminste... Dat idee heb ik...