Wat voor eten krijgt je haflinger??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaa_Ted

Wat voor eten krijgt je haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:35

Heeii,,

ik ben nog een beetje aan het uitzoeken wat ik mijn haflinger
het beste te eten kan geven. Ze is namelijk al snel erg druk. En wij willen
toch niet stoppen met slobber geven na het rijden omdat ze dat gewend is,
ze krijgt dan een halfje slobber. Verder krijgt ze 3xdaags een halfje bix met peen ( de peen is best wel zoet )
ook krijgt ze gemiddeld 4 plaken hooi perdag. En dan gewoon lekker een paar peentjes
tussendoor. Maar omdat ze erg druk is, zitten we te denken om het anders te gaan doen.
weten jullie iets?? Ze is nu 3 jaar en 7maanden. We rijden 3à4 dagen perweek 3kwartier buiten.
De rest van de dagen wandelen we en/of gaan we longeren. Verder staat ze gemiddeld een half uur per
dag in de losgooi.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en sorry als dit topic er al was. Bloos

xx

liiisette

Re: Wat voor eten krijgt je haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:37

muesli?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:39

onze haf krijgt alleen lekker veel gras, en verder onbeperkt hooi. zo af en toe een appeltje worteltje of oud brood, maar dat is puur verwennerij. ze hoeft nog niet zo hard te werken, dus hier heeft ze nu echt genoeg aan.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:58

je zou een halve kilo minder kunnen gaan voeren per dag?
dus bijv. s: 1/2 m: 1/4 a: 1/4
Als je paard fris is is wat meer buiten zetten een goeie optie..

Die van mij krijgt nu 3x daags flink wat hooi/kuil
2x daags 1/2 kg basisbrok 1/4 winners sportsfit muesli en 0,5 kg lucerne

ze is een wat luxer type, en heeft meer nodig dan een 'ouder' type..
Ze staat s' nachts op stal en overdag zo'n 7 uur buiten
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 26-12-08 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:12

Die van mij krijgt ook geen brok meer. Alleen onbeperkt hooi. Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:21

mijn jonge haf krijgt helemal geen brok,alleen handje vitaminebrokjes van pavo,hij is veel te fris om ook maar iets erin te stoppen.
hij krijgt 3 x daags veel hooi.

de 10 jarige haflinger krijgt 3 x daags een 1/4 muesly.

ik vind jou jonge haf vergeleken met het werk veel biks krijgen!
en ook veel op stal staan per 24 uur.
dus minder biks,meer hooi en meer beweging ..

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 21:29

oke, maar omdat ze nog zo jong
is willen we er ook niet te veel belasten. Wat voor beweging moet ze dan hebben? gewoon meer longeren of wat?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:31

Amandaa_Ted schreef:
oke, maar omdat ze nog zo jong
is willen we er ook niet te veel belasten. Wat voor beweging moet ze dan hebben? gewoon meer longeren of wat?

meer los/buiten of langere buitenritten Knipoog

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:35

Onze haflinger staat dag en nacht buiten met een grote schuilstal. We rijden lange ritten van minimaal 1.5 buiten in het bos etc.etc. ongeveer 2 keer in de week en daarnaast longeren.

Ze krijgt sochtends en savonds een plak hooi. Dat zijn ongeveer 4 plakken gewoon hooi (wij hebben mega dikke plakken) En daarnaast sochtends een halve kilo muesli en savonds ook. Ze doet het hier perfect op! En als ik meer ga geven wordt ze steeds drukker en drukker en dat moeten we niet hebben natuurlijk Knipoog

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:10

oke, dus kan ik dan wel bijvoorbeeld
1 kilo verdelen over 3 bakjes vOer met wat penen? ( bij ons moet je je voer klaar zetten;) )

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:14

De onze krijgen in de winter 3 à 4x per dag hooi. In de zomer staan ze op de wei. Ze werken maar af en toe (in de koets of buitenritten), en dat gaat prima op hooi alleen. Bovendien is onze oudste Haf jaren chronisch hoefbevangen geweest (ze was van een oom, en véél te dik). Ze staat nu 4 jaar bij ons en dankzij haar "hooidieet" heeft ze nu weer mooie voetjes gekregen. Af en toe krijgen ze wel eens een wortel maar niet te veel (ik probeer suiker te vermijden, vanwege die hoefbevangenheid), gewoon eens als tussendoortje.

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:58

overdag en 's avonds kuil en 's avonds brok en nog wortels *daar zijn ze gek op Tong uitsteken * en 2 keer per week 1 appel

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:39

waarom zet je zo'n jonge haflinger niet wat langer buiten? daar kan ie zijn energie mooi kwijt. een half uurtje per dag lijkt me echt weinig,vooral omdat je vind dat ie te druk is. de energie die jij erin stop, dmv voer, moet er natuurlijk wel uit kunnen, en blijkbaar heeft hij niet genoeg aan dat half uurtje in de losgooibak. dus komt die energie eruit tijdens het rijden. eigenlijk heel logisch toch Knipoog

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:43

Mag ik vragen waar je haf de rest van de dag staat naast dat halfuurtje in de losgooibak??

als hij de rest van de tijd op stal staat is het niet vreemd dat hij zo druk is !
wat zou jij doen als jij 22 uur lang in een wc hokje zit en dan een half uur eruit mag en dan mischien nog beetje rijden en dat je dan niet eens druk mag doen..

is jong beestje ! die hoort buiten ook oudere overigens hoor, maar daar kunnen ze hun energie kwijt in stal niet !

verder zou ik het bij hooi houden en evt muesli of ipv muesli pavo koeken..
wortels kunnen overigens geen kwaad.

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:56

Ze staat meestal een half uur perdag los in de padock,
daarnaast gaan we meestal nog een redelijk groot stuk lopen
en rijden/longeren we ongeveer 3kwartier ( rijden ) en longeren een half uurtje.
Wij zouden dr het liefst 24/7 buiten willen hebben,
maar helaas is er niet echt een stal in de buurt waar dat kan...
Ik vind het namelijk niet fijn als mn paardje langer dan 25 min fietsen staat. Want als er iets gebeurd wil k er snel kunnen zijn...
Want ik woon in Delft ( Tanthof ) en daar is helaas niet een stal echt in de buurt
waar ze 24/7buiten staan:(

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

Mijn haf krijgt iso-robust muesli van marstall, aangevold met vitaminebrokjes van marstall. Als ik jou was, zou ik de biks vervangen door een muesli zonder haver. Dat zal wel iets schelen. Meer weidegang is natuurlijk altijd de beste oplossing. Mag ze niet langer in de losgooibak? Heeft ze daar gezelschap?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:12

En die andere 21 uur?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:18

Tja, een Haflinger zo lang binnen hebben staan is gewoon geen haalbare kaart.... daar worden ze stront-ongelukkig en stront-vervelend van....
Als ik jou was zou ik voor een brommer sparen, dan kun je je pony wel ergens buiten zetten en ben je er nog steeds heel snel.
Verder heeft je pony helemaal geen biks nodig als je er vrijwel niet mee traint... niet heel intens iig.
Gewoon op hooi zetten, en evt een pavokoek en wortels/appels...
Als ik mijn haf, waar ik elke dag op rijdt, zoveel zou voeren zou ik een rodeo-pony hebben!!!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:22

Mijn Haflinger heeft onbeperkt hooi op het land, maar dat is iets teveel voor haar, dus heeft ze een graaskorf. Verder krijgt ze 100gram mineralenbrokken per dag, magnesium voor het afvallen en dat meng ik met grasbrok. Maar niet die uit Nederland, daar zit veel te veel suiker in... Ik heb echt gewoon geperst gras, met echt alleen gras Knipoog .

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:10

1.5 kilo brok lijkt me een beetje veel voor een 3jarige. Minder dat maar eens tot drie keer een kwart dan zit je denk ik al heel wat beter.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:29

Mijn 3jarige staat overdag buiten, met s morgens hooi.
's Avonds als ik hem binnen haal krijgt hij een schep muesli en een volle ruif hooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:41

Mijn 4,5 jarige krijgt 3 kwart kilo op een dag, verdeeld over 3 voerbeurten. Verder 3x per dag een berg hooi. Hij wordt 3/4 keer per week gereden, 1x per week gelongeerd en staat verder een paar uur per dag buiten in een paddock.
Dit is overigens in de winter (november-eind maart).

In de zomer (eind maart-eind oktober) krijgt hij een halve kilo brok, verdeeld over 2 voerbeurten, 2x per dag een berg hooi en staat zo'n 8 uur op het land. Werk is ongeveer hetzelfde.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:06

Hoi, de pony van mijn dochter heb ik 2 weken op een manege gehad omdat ze dat ook eens wilde ervaren met haar jonge pony en dan kon ze tegelijk een wedstrijd meedoen. Hij kon ook maar een half uurtje naar buiten per dag en 1x pd werd hij een
uur door haar gereden. Hij werd van een rustige pony een hele drukke pony, schrikachtig en te onrustig. Vlug weer naar huis gehaald en na 1 dag in de wei weer de allerliefste pony die er is.
Het 1e uur heeft hij alleen maar lopen rennen. Ook nu het zo koud is krijgt hij veel minder krachtvoer. Gewoon Pavo-koek geven en ruim hooi. Jouw pony krijgt nu teveel biks en staat teveel op stal. Jammer dat je geen andere mogelijkheid hebt, maar dan zal dit probleem niet snel over zijn. Is er niet een plekje bij een boer of zo waar de pony wat meer naar buiten kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:20

Een half uur naar buiten staat gelijk aan NIETS.... zo'n pony wordt daar inderdaad horendol van. En op het laatst zal hij het misschien accepteren in zichzelf gekeerd raken.
Veeeeeeel te jong om zoveel stil te staan, waarom heb je daar niet aan gedacht voordat je hem kocht?

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:47

Ik heb nu met een vriendin afgesproken,
dat als ik er bv sochtends ben die van haar ook los zet
en dan zet zij myn hafje ook los smiddags dus dan staat ze al wat langer buiten:)
en we zij idd aan het minderen met bix. we geven nu 1 tot 2 handjes minder en we willen gaan naar een kwart of 1/3 per keer.. maar ik denk dat ze er nu perdag wel 5 uur uitkomt. Omdat we ook onwijs veel met dr lopen:P( soms langer dan 2uur xD) en ze kan nog niet echt met andere los want ze is echt
super dominant!:S maar ze vind een veulentje wel leuk ( dr buurvrouw xD ) dus misschien word dat wel wat.