Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:45

Ik zou je toch echt aanraden een keer een les bij Sara mee te rijden. Zij kan jou daar echt mee helpen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:45

plutolover schreef:
Diegene die Z rijden of zo ver zijn gekomen, vins ik super knap! Mijn haf heeft ook geen super gangen. En is ook geen voorwaartse pony waardoor ik vaak impuls mis. (Iemand tips) ik ben nu L2+1. Mijn doel is M1 maar L2 vind ik erg lastig


Als ik naar mijzelf kijk; vooral zorgen voor veel afwisseling. Cato loopt aangespannen, we rijden veel buiten, springen, maar zijn ook in voor andere dingen zoals een viertal op muziek e.d. Buiten kun je ook prima oefeningen rijden, pasje voorwaarts en weer terug. Halthouden en achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts. Buiten heb je vaak een natuurlijke impuls.
Ook is het belangrijk dat je heel consequent bent in je hulpen. Geen reactie is meer been, geen reactie is een tik, geen reactie is een lel. Belangrijk is wel om hierbij een stemhulp te gebruiken, zodat je volgende keer je paard kunt aandrijven met je been en stem en natuurlijk belonen als je meteen het gewenste resultaat krijgt!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:17

Ik ga met suffie mee.

Nou je kent Mando. .. Door vallen en opstaan rijden we nu ook M2.
Op wedstrijden weet ik zijn zwakke punten oa geen ruime gangen minder impuls en zijn sterke punten verzamelen goede zijgangen goede contra dus die benadruk ik.

Het duurt allemaal bij ons wat langer dan bij een ander maar we komen er wel.
Ooit was mijn doel L2 na mijn infarct had ik even geen doel en wilde ik ook stoppen met wedstrijden.
Gelukkig mocht ik met mijn dispensatie pas door hobbelen.
En nu ben ik nog maar 8 punten verwijderd van het Z.
Tja. .. geduld. .. trainen. .. en vooral geloven in jezelf.


Mag ik even spammen. ...
Lieve corina heeft zichzelf weer overtroffen.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:01

Janouk is niet alleen op en top maflinger, maar is ook nog eens behoorlijk overbouwd en zware halsaanzetting.
Totaal niet een sporttypisch gebouwd.
Uiteindelijk heeft ze zichzelf overtroffen en start in ZZ dressuur en ZZ vaardigheidmennen.
Wat ze tekort komt in impuls, compenseert ze met een mooie aanleuning, buiging en stelling.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:21

Inderdaad, scherp op de hulpen houden is het allerbelangrijkste.. en heul moeilijk, ik doe altijd snel weer veel te veel :+

Maar gisteravond lukte het wel aardig, hoorde de punten al van meerdere mensen voor mij, telkens ergens in de 160, daar werd ik wel even scherp van :Y) denk dat moet ik niet haha, resultaat: 187 *\o/* vrouw durfde ook wel te punten, degene na mij had 209 :') echt een bloedmooi talentvol paard, was stiekem blij dat die niet net voor mij was :o

Wauw prachtige fotos Mando!

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:02

Maessie: Knappe prestatie.

Om op je reactie terug te komen wat over over je ruin schreef, Mijn dochter zei ook altijd ooit ga ik het Z halen.(tiener)
Maar inderdaad alles moet kloppen, als je in een 6jes cultuur rijdt. En dat dan je middengang eigenlijk altijd een 5 zijn moet echt alles goed zijn! Maar ze leer er wel netjes van rijden en ooit heeft ze er profijt van.

Mando: Echt mooi, herfstkleuren passen perfect bij een haf *\o/*
Vind het echt kan dat ze rijd in het M2.

Wouke heeft wel impuls genoeg, zonder sporen te rijden.
Heeft wel een zware hals aanzetting, mijn dochter rijdt haar lang en laag en neusje voor de loodlijn.
Als ze ouder is kan ze iets korter gaan rijden, maar tot nu toe vind ik ontspanning vele malen belangrijker.
Sterke punten galop/contragalop/zijgangen/verzamelen/.
Maar voor de B heb je er nog niets aan.


Laatst was ze aan het spelen: instuctie had in de hoeken palen neer gezet om hoeken te rijden.
Mijn dochter, deed een klein volte in galop om elk van de palen, en dit 2x achter elkaar.
De voltes waren ongeveer 8 m doorsnee.

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:06

Mijn ervaring is ook dat als je je paard netjes voor elkaar hebt en vooral strak en netjes rijdt je echt wel punten krijgt. Ik heb onlangs mijn M1 debuut op een Haflinger wedstrijd gemaakt, expres omdat daar de sfeer gewoon lekker ontspannen en gezellig is. Daar reed ik geen winstpunt (terecht hoor) en een week later had ik tussen de KWPN'ers wel een puntje. Gewoon volhouden en dan gaat het vast goedkomen!

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:58

De foto's zijn erg mooi Esmee!

Netjes gedaan Afke,je was toch maar mooi 5de!
Mijn instructrice reed bij jou in de rubriek :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:50

Mando schreef:
Ik ga met suffie mee.

Nou je kent Mando. .. Door vallen en opstaan rijden we nu ook M2.
Op wedstrijden weet ik zijn zwakke punten oa geen ruime gangen minder impuls en zijn sterke punten verzamelen goede zijgangen goede contra dus die benadruk ik.

Het duurt allemaal bij ons wat langer dan bij een ander maar we komen er wel.
Ooit was mijn doel L2 na mijn infarct had ik even geen doel en wilde ik ook stoppen met wedstrijden.
Gelukkig mocht ik met mijn dispensatie pas door hobbelen.
En nu ben ik nog maar 8 punten verwijderd van het Z.
Tja. .. geduld. .. trainen. .. en vooral geloven in jezelf.


Mag ik even spammen. ...
Lieve corina heeft zichzelf weer overtroffen.



[ [url=m/NTQTEb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZQHjjZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ufF57E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a7kmah.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super mooie foto's !!

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:47

mooie foto's Esmee!
Maessie, haha zelfde punten gehaald als mij!
ik reed afgelopen zondag mee met een selectiewedstrijd, de meeste ruiters hadden hun jonge talentvolle paarden mee waar ze mee reden, dus ik vond dat ik nog best netjes heb gescoord in de middenmoot tussen die dressuurcracks :P

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:27

Peelie schreef:
Ik zou je toch echt aanraden een keer een les bij Sara mee te rijden. Zij kan jou daar echt mee helpen.


Wie is Sara?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:25

wouke schreef:
Wouke heeft wel impuls genoeg, zonder sporen te rijden.
Heeft wel een zware hals aanzetting, mijn dochter rijdt haar lang en laag en neusje voor de loodlijn.
Als ze ouder is kan ze iets korter gaan rijden, maar tot nu toe vind ik ontspanning vele malen belangrijker.
Sterke punten galop/contragalop/zijgangen/verzamelen/.
Maar voor de B heb je er nog niets aan.


Ik denk dat het hier al "fout" gaat. Ook in de B moet je paard al enige vorm van oprichting laten zien. Impuls is iets anders dan alleen maar aan het been zijn. De voorwaartse drang van de pony moet worden omgezet in nageeflijkheid om het achterbeen tot dragen te laten komen. Wat blijft er dan nog over van de impuls?

Juist de oefeningen zoals contragalop en zijgangen kun je heel goed gebruiken voor de B. Hiermee richt je het paard recht en zet je het aan de hulpen. Bovendien maak je met deze oefeningen de achterhand sterker, maar dat red je niet als je alleen maar lang en laag naar ontspanning rijdt. Er moet ook aanspanning zijn om de spieren te ontwikkelen en het paard van achter sterker te maken. Daarbij is het belangrijk dat de pony steeds met de juiste stelling en buiging door de oefeningen gaat om het juiste doel te bereiken.

Mando, prachtige foto's! Het is overal ook zo mooi nu met die herfstkleuren. Jullie zijn ook zo'n leuk team, de lol (lees ondeugd) straalt er gewoon van af :j En zolang jij winst rijdt in het M ga je die Z zeker weten halen!

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:43

Weet dat impuls voorwaartse drang is, maar pony wordt dan te sterk.
Voor mij is dat te doen, maar voor mijn dochter is deze druk te veel.
Daarom kies ik er voor om eerst van ontspanning naar gewenste spanning te rijden.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:48

Impuls is dus geen voorwaardse drang. Dat is een denk fout...

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:52

Impuls is actief zijn,dat is wat anders dan voorwaarts zijn...
Op welk niveau rijd je de pony zelf als ik vragen mag?
Want die kleine voltes in galop is best een pittige oefening zeker voor paarden die
nog niet zo sterk zijn...

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:22

Wouke, maar als de druk voor je dochter te veel is, hoeveel druk heb jij dan in je hand? Zou je haar dan niet zelf ook kunnen helpen door zelf de pony lichter van voor te rijden?

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:01

Sorry verkeerd verwoord, maar ik weet wat impuls is.
Is een zeer actieve pony.

Ben geen wedstrijdruiter maar kan wel het een en ander.

Hand veranderen in galop, gebroken lijn in galop, stap-galop, makkelijk zeer rustige galop, of stap.
Zijwaarts, keerwending om de voorhand.
Verruimen lukt maar is lastig, dit omdat ik te actief wordt.
Pony is goed in evenwicht, makkelijk rechte lijnen ook in galop.
Recht in haar bewegingen, met contra voel ik het verschil niet met de gewone galop.
Pony staat en is goed aan de hulpen, ik rij haar zonder sporen zonder dat ze niet actief genoeg is.
Kan makkelijk door mijn dochter gereden worden, maar past zich makkelijk aan de ruiter aan.

Probeer zo min mogelijk met druk te rijden, maar een gegeven moment moet je een beetje druk vragen omdat je gaat verzamelen en ze onder mij moet komen.

Ze loopt nu redelijk aan de teugel maar we komen van een eind dikke ondernek.
Dit is bij mij bevestigd maar ze ontsnapt bij mijn dochter, ook omdat ze aan het zoeken is hoe ze het moet doen.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:54

Morgen op RTV drenthe onze schriktraining van zondag.
Wordt elk uur herhaald vanaf 17.20.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 07:47

Goedemorgen!

Ik ben er ook weer eens, heb ander werk en ben echt super druk dat ik bijna nergens tijd voor heb :=

Hoe gaat het hier?
Wilcootje is niet zo lekker geweest maar hij heeft een zand weg kuur en een ontwormings middel en een vitamine spuitje gehad en nu knapt hij weer op. We hebben vorige week nog wel 2 winstpunten gereden :)

Komt Sara ook wel eens hier in Gelderland ?

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:13

Wat gebruiken jullie eigenlijk voor bit ? :)

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:59

Een dubbelgebroken 16mm watertrens voor Mara en een myler leven 2 12 mm voor Nash :)

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:06

Ik had een enkelgebroken onderlegbustrensje, en ben nu net een dubbelgebroken D-trensje aan het proberen. Paardlief is nogal fanatiek aan t kauwen en schuimen altijd, dus probeer nu uit te vinden waar ze t rustigste op is. Gebit is een paar weken terug al gecheckt ;) heb ook nog aan een ongebroken bustrens lopen denken, maar dat lijkt me dan weer niet handig als we straks richting stang en trens gaan.. misschien uit ze op die manier ook wel gewoon haar spanning, maar goed we proberen wat!

@Peelie: met welk idee heb jij voor de Myler gekozen? (Ken de verschillende types allemaal niet hoor, maar ben er juist daarom wel nieuwsgierig naar)

Ow en Starbuck heeft een enkelgebroken koperen kneveltrensje, die ligt mooi stil in zijn mond met longeren. :D

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:29

Dubbelgebroken D bus trens voor meneer Anton en voor Janouk met plat tussenstukje onder het zadel

En beide Haflingers lopen op een normale Liverpoolstang voor de koets met zeem om het mondstuk.

Eigenlijk heel standaard dus :D mag ook wel eens bij ons haha

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:41

Een dun (10mm) "curved" enkelgebroken watertrensje van de EJ (volgens mij is het van Shires)
Heb al een heel arsenaal aan bitten geprobeerd (waaronder ook 2 van Sprenger die dus nu te koop staan, zie onderschrift ;) ) maar deze doet ze het toch het fijnst op. Wel in combinatie met een lage neusriem, dat moet ik er wel bijzeggen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:44

Maessie, dat doet onze andere haf ook, dat kauwen en schuimen. Ik heb bij hem afgelopen week voor het eerst met een ongebroken bustrens gereden en het was veel rustiger in zijn mond!
Volgens onze meninstructeur is het bij een paard wat zo druk is in zijn mond beter om dan een zo "rustig" mogelijk bit er in te hangen. Dubbel gebroken had ik eerst maar daar werd hij alleen maar fanatieker van met kauwen etc.
Kan afleiding zijn maar kan inderdaad ook spanning zijn wat ze zo uiten.