Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
misz_blont schreef:Het blijft altijd een gok natuurlijk, er spelen meerdere factoren mee. (Hoe fokken ouders, hoe is zijn voeding, wat is zijn bouw, enz.) Maar uit ervaring weet ik wel te zeggen dat het heel goed mogelijk is dat deze haflinger hengst 1.50 of groter gaat worden.
Mijn ervaring is dat mijn haflinger hengst van 2 jaar ook 1.40 was. Hij is is met 2.5 jaar gemeten op 1.51 en nog hengst. Hij is uiteindelijk met 2 jaar en 9 maand geruind en nu is hij met 3.5 jaar gemeten op 1.58.
Sizzle schreef:Wat is er beter aan een 2 jarige dan 3 jarige?
Ik zou dan gewoon een groene 3 jarige in de juiste maat kopen, dan zie je tenminste ook meteen of hij fatsoenlijk gebouwd is en nog veel belangrijker met jouw lengte, of zijn rug lang genoeg is voor een 17,5 inch zadel.
Met een 3 jarige kun je ook gewoon al je eigen knopjes er nog opzetten.
misz_blont schreef:Hier staan ze altijd buiten (paddock of weiland), altijd hooi, kregen altijd pavo veulen brok (nu over gestapt). Maar dat is ook kijken naar het paard zelf.
Persoonlijk ben ik niet zo bang dat hij geen 1.50 wordt. Ze groeien door tot 6 a 7 jaar en al met meerdere paarden mee gemaakt dat het misschien eerst niet groot genoeg lijkt maar uiteindelijk toch er komt.
Uiteindelijk blijft het altijd een gok en geschat want ook geen spelen mee.
Maar bij mijn hengst is de moeder 1.49 en vader 1.54.
Temeraire schreef:Je beenlengte heeft ook te maken met de inch maat van je zadel, dus dat is wel degelijk van toepassing.
Het klinkt alsof hij die maat wel gaat halen. Maar als je er zeker van wilt zijn en dit echt een duidelijke eis voor je is, dan zou ik of voor een ouder paard kijken, of voor een ander ras.
Haflingers zijn nou eenmaal vaak tussen de 1.40 en 1.50, en als ze groter zijn zit dat vaak meer in de beenlengte dan in het lijf, dus dan kan je voor het oog nog steeds aan de lange kant lijken.
Maar voor jouw lengte lijkt bijv. 1.48 me ook wel voldoende, 1.45 wellicht al, afhankelijk van hoeveel body je paard heeft.
Als je zelf echt minimaal 1.50 wil dan zou ik jezelf die onzekerheid niet aan doen en verder kijken.
Marije_jiplover schreef:Met 3 zijn de meeste haflingers nog lang niet uitgegroeid. Als in, dan kun je er nog niks van zeggen hoe groot ze uiteindelijk worden.
Mijne is nog een cm of 3 gegroeid sinds ik 'm heb en die was toen al 5.
Je kunt er echt heel weinig van zeggen hoe groot ze worden op die jonge leeftijd.
Fleur20 schreef:Hallo allemaal,
Morgen ga ik bij een jonge haflinger hengst kijken om hem eventueel over te kopen.
Gezien mijn eigen lengte wil ik dat deze haflinger minimaal 1,50 gaat worden.
Volgens de verkoper is hij nu ongeveer 1,43. Hij is in augustus 2 geworden.
Zijn mama was ongeveer 1,52/1,53.
Zijn papa is nu 1,56.
Mocht ik hem kopen wordt hij eerst gecastreerd.
Ik verwacht zelf wel dat hij de 1,50 gaat halen, maar ik zou graag ervaringen van anderen horen!
Alvast bedankt!