[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:49

Ai, dat been is dik!
Om verkeer geeft hij héél weinig. Het zijn eigenlijk alleen motoren met knalpijpen waar hij nog weleens een pas om wil versnellen. Hij heeft ook iets met schapen/geiten. Die vindt ie heeeeeeel interessant. Komt dat bij jou weg?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:29

Wat heerlijk PeerAppel dat het alleen ook weer goed ging! Goed voor het zelfvertrouwen. Ik ben voor de standaard dingen nooit zo bang idd, dat is ze wel gewend. Maar net een kind dat de bosjes uitkomt, of een fazant ineens met veel lawaai half opstijgt. Het is logisch dat ze daar van kunnen schrikken, maar liever even niet. Ik ben nog het vangst dat ze opzij springt en dat daar net iemand fietst.
Wat een heerlijke woeste foto van Monroe met die wilde voorpluk!

Ai Maessie, flinke bult. Hopelijk trekt het snel weer weg!

Rox staat zich heerlijk vol te vreten op de wei, ben blij als de weides weer wat kaler zijn en die grasbuik weer een beetje normale proporties heeft.
Wij hebben de afgelopen 2 weken lekker gereden in de bak, ze voelt zich blijkbaar goed. Ze is lekker vlot. Veel buiten aan het wandelen, ze is nu weer wat onrustig om de kudde te verlaten. Dus dat oefenen we weer even lekker aan de hand, vandaag deed ze netjes dus hoop volgende week weer een buitenritje te kunnen maken. Eerst komt donderdag de fysiotherapeut, ik doe normaal elk half jaar osteopaat om haar lekker los te maken. Nu kwam er een fysio voor 2 stalgenoten dus probeer ik dat een keer. Ben benieuwd!

Afbeelding

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:24

Monroe grappig dat ie geiten en schapen zo interessant vind, mn ouders hebben een geitenmelkerij, en ook schapen haha!

Berber kwamen we jou en je vriend vanmiddag tegen? (Jij op t paard en je vriend er naast?)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:33

maessie schreef:
Berber kwamen we jou en je vriend vanmiddag tegen? (Jij op t paard en je vriend er naast?)

Haha nee dat was ik niet! :+ wij hebben vandaag weer online proefjes gereden. Wel tevreden deze keer! Ben benieuwd wat de jury vindt :D
Flicka stond trouwens voor de buitenbak. Nu staat ze bij de staleigenaren voor huis in een andere paddock, dan zie je haar niet meer vanaf het fietspad :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:41

@maessie jeetje dat been! Hoe heeft ze dat voor elkaar?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:36

Ooh meende al dat je het niet was, maar twijfelde haha!

Skippy ik denk dat ze een tik van mijn ruin heeft gehad. Ze blijft altijd heel autistisch staan als hij dreigt, beetje dom..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:51

Ow dat is niet zo snugger nee |o

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:18

Vraagje voor degenen die hun haf op de wei hebben staan, staan jullie paarden wel eens 24/7 buiten in de zomer?
Bij ons op stal staan de paarden voor het eerst dit jaar weer 24/7 voor zolang het weer het toelaat ( met slecht weer naar binnen s nachts en wanneer het seizoen wat over is). Wij (mijn zus en ik) staan het hele jaar door half pension, dus zelf binnen en buiten zetten (6x per week, binnen of buiten zetten) in diensten. Nu blijven de paarden buiten, maar wij hebben besloten ze binnen te zetten s nachts. Best wel lastig want dan is het binnen en buiten zetten voor jezelf, niemand anders die het doet. Deze week bijvoorbeeld zijn we s ochtends op stal om te paarden te trainen, maar moeten dan s avonds wel de paarden weer binnen zetten (alleen ons eigen dan). Paarden staan op 15 minuten met de auto, staleigenaresse wil ze s ochtends wel buiten zetten, of dr stagiares doen dat. Onze ponies zijn super braaf en rustig naar het land. :Y)

Mijn vraag :')
Wat zouden jullie doen? Ik vind het nu nog fris s nachts buiten en het suiker in het gras is dan hoger. Het eerst even aankijken en dan over een maandje toch 24/7 buiten? Of voor behoud van ritme (omdat we dan toch al binnen zetten iedere avond) gewoon binnen zetten s nachts. Met meer dan 25 graden s nachts wil ik ze wel buiten hebben, anders is het niet te doen in stal.

Staan jullie hafjes 24/7 buiten in de zomer? Hoeveel risico loop ik daarmee, kan ik hem veilig buiten laten staan (gezondheidsrisico's). Weiland is goed omheind en kudde is rustig, land is groot genoeg en het achterste gedeelte is lang gras, vooraan helemaal kaal gegeten. Ze staan er nu 4 weken op.

Ik twijfel zo of ik het wel goed doe. Het is mijn eerste jaar met hem op het gras. Voor zover ik weet stond hij sowieso de drie jaar voor ik hem kocht in een inloopstal met toegang tot de bak als paddock en een stukje land waar hij met nog een andere pony stond. Ik denk niet dat hij s nachts buiten op het gras stond. Ik weet het niet aaaahh -O-

Edit; vergeet er bij te zeggen dat beide ponies snel last hebben van een bolle buik, door gassen van het gras. Ze blijven door eten denken wij, staan soms boerend op stal.. :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:25

@mariszka hier altijd de nachten op stal, maar als je paard niet snel hoefbevangen raakt en het gras niet heel rijk is, zou het wel moeten kunnen hoor!

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:49

Ja ik weet het dus niet, of hij snel hoefbevangen raakt. Voor zover ik weet niet, maar hij wordt nu al vrij snel (na 4 weken) al iets dikker ondanks beweging en iedere week les. En iedere avond dat hij op stal staat is zijn buik zo bol en laat hij scheten. Duidelijk gas in de darmen. Op stal krijgt hij dan zijn tijd zegmaar om bij te trekken en hij dut ook veel als ik hem op stal zet. Ben echt bang dat hij veel meer gaat eten s nachts en dan niet bij kan trekken zegmaar.
Maar zoals ik al zei, het is mijn eerste zomer met hem, ik weet niet hoe hij is 24/7 dat maakt het lastig -O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:58

Meestal eten ze maar heel even heel veel als ze weten dat er altijd beschikking is over gras. Zo eet een gemiddeld paard als hij 4 uur per dag op gras staat in 4 uur vaak net zo veel als een paard dat er 8 uur op staat. Puur omdat ze gaan bunkeren. Als het er altijd is, gaan ze matigen. Gaan wel een paar weken overheen vaak. Je kunt natuurlijk altijd de uitzondering op de regel hebben...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:03

xMarizka, ik heb Roxy voor het tweede jaar 24/7. Ze is 28 april ofzo het land op gegaan en ziet tot eind september/begin oktober ( als het goed is ) geen stal. Roxy vind het heerlijk, ze staat in een grote kudde met dit jaar 16 merrie's. Roxy laat nu ook meer scheten en mest ook meer, maar ze krijg ook meer eten binnen. In gras zit natuurlijk meer vocht waardoor ze meer kilo's naar binnen werken. Vorig jaar werd ze vooral de eerste 6-8 weken langzaam dikker en daarna kon ik het bijhouden met bewegen en ging het er ook weer langzaam af.
Ik zie Roxy vaak languit liggen, op rust staan. Ze neemt dus zeker pauze van eten. Mijn afweging was 24/7 met graasmasker of van 9-17 zonder graasmasker ( want stal doet deze niet om) en dan voor de avond/nacht nog voerdroog en stro op stal. Ik denk dan inderdaad dat ze nu iets meer eet met 24/7 graasmasker maar het zal geen heel groot verschil zijn.

Ik moet wel zeggen, ze hebben bij ons wel echt paardengras met laag fructaan. Dat scheelt wel denk ik.
Roxy krijgt voor de zekerheid wel Gluco Balance en magnesium bij, daar heb ik goede verhalen over gelezen voor paarden die te dik zijn :Y)

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:26

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn zus haar pony kreeg vorig jaar ook Gluco Balance dus dat ken ik wel, heb er ook over nagedacht.
Die pony krijgt nu van VetCur de Divet (vloeibare kruidenmix) ipv de gluco balance.
Voor zover ik de fructaan index kan aflezen, is het fructaan gehalte nog goed hier in het noorden.
Ik denk dat we het eerst een maandje zo doen en dan kijken we daarna of we ze toch buiten laten.
Ik vind het voornamelijk ook spannend om ze buiten te laten haha, maar als het echt warm is ga ik ze niet op stal laten zweten :(

@Lenexa Jij hebt Roxy nu 24/7 met graasmasker staan? Mag ik vragen welke je gebruikt? Ik ben dan bang voor schuurplekken, pony van mijn zus had zijn hele onderlip open vorig jaar dus niet meer gebruikt.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:40

Ik geloof ook in dat matigen wat Skippy01 benoemd. Mon heeft altijd 24/7 jaarrond buiten gestaan. Nu heeft hij februari 's nachts binnen gestaan en sinds 2 week staat hij 24/7 buiten. Ik merk zeker verschil met jaarrond of alleen in de zomer 24/7 buiten. Ik probeer hem echt meer beweging te geven, omdat z'n singel wel erggggg strak begint te zitten :')
Mon is nog nooit hoefbevangen geweest en staat zonder masker. Je hoefsmid kan vaak wel zien of ze ooit bevangen geweest zijn. Hij krijgt wel magnesium, want ik merk dat hij gestresster is zonder. Blijkt ook bij te dragen als ze net op gras gaan, dus dat is een goede bijkomstigheid.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:42

Ik heb de easygrazer, ze zijn duur maar ik ben erg blij met de mijne. Zeker gezien ze hem 24/7 draagt wilde ik gewoon een goede. Nadat stalgenoten de mijne hebben gezien zijn er nog 2 uit haar kudde die dezelfde hebben nu.
Dit is hem
Afbeelding
Niet de meest charmante foto maar wel een die het goed laat zien. Ik heb aan de onderkant een bontje zitten. Daar kreeg ze ook wel een plekje vorig jaar in het begin. Nu met het bontje nergens last van.
Straks als het gras korter/minder is mag deze weer af voor de rest van het seizoen maar voor nu erg blij mee.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:18

Hier staan ze ook 24/7 buiten inmiddels. Nu nog op de kale stukken, en na de eerste maaironde op het volle land. Ze krijgen nu nog hooi erbij, en zijn dan al gewend om de hele dag wat te hebben wanneer ze al op t grote land gaan. Dat scheelt ook.

Nora haar been is gelukkig weer slank, er is troep uit gekomen uit een miniscuul wondje. Valt mee dus gelukkig!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:07

Fijn Maessie dat been weer afgeslankt is. Was jij niet tijdje geleden aan het wachten op een veulen? Is die er al inmiddels?

Skippy, hoe gaat het met project dappere Doortje?

PeerAppel, alweer lekker op pad met Monroe? Na de 'eerste' keer weer alleen doorgezet?

Marizka, hoe gaat het met jou knapperd? Ook de goede stappen doorgezet?

Ik weet niet of Kirania nog mee leest, maar was ook benieuwd hoe het met haar lieve had gaat? Lana toch? Al gevonden waar ze last van heeft?

Flicka, hoe was jouw online proef afgelopen?

Ik hoop dat ik niemand vergeten ben en anders hoor ik ook graag hoe het met jouw haflinger gaat :D

Roxy is dinsdag helemaal los gemaakt door de fysio, niks raars gevonden. Beetje vast op de rug en SI gewricht, na behandeling weer helemaal soepel. Moest meer overgangen gaan rijden. Vandaag alleen op buitenrit naar het paarden strandje, ze was met hetzelfde stuk wandelen gister niet super braaf dus wist niet hoever ik zou komen. Maar super goed gedaan, ze vond het laatste stuk ruiterpad bij het meer zo eng met al dat hoge riet. Dat stuk heb ik terug er even naast gelopen. Als daar een vogel zou fladderen was ze weg geweest :evaw: overgangen hebben we genoeg gedaan, ze dribbelt stiekem vaak aan. Vanwege tijdsnood (blokken op stal) moest ik terug stukjes draven over de weg. Met de hoefschoenen durf ik dat wel aan, deed ze gewoon telkens een rustig drafje. Normaal gaan we terug op hoge snelheid en stappen we dus bijna alles. Superblij dus.
Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:13

@lenexa gaat al beter met project dappere Doortje. Laatste keer is mijn trainer een klein stukje buiten gaan rijden en deed Doortje keurig haar "ik vind dit eng, Ik communiceer het, mag ik alsjeblieft weg wandelen" aangeleerde vaardigheid. De dag erna bij mij eigenlijk hetzelfde. Volgende keer gaat mijn trainer er iets verder mee weg van stal, kijken hoe ze dat doet. Progressie dus, ten opzichte van steigeren of weg willen schieten! :j

Goed dat je aan de overgangen werkt. Echt, overgangen en zijgangen zijn echt je beste vriend om je paard soepel te houden! _/-\o_

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:20

Lenexa jaah kleine monster is er hoor! Alweer 2 maand haha! Hier nog niet gespamd geloof ik. Zal even wat fotos zoeken van onze Vogue :D

Afbeelding
Afbeelding

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:09

Aah, wat een schatje!

Met ons gaat het goed! We lessen nu iedere week en krijg hem nu echt door. Hij liep eerst niet, toen als een giraf (maar ik was allang blij natuurlijk) en nu zelfs ontspannen en soms nageeflijk! Zo blij met de instructie die ik heb, zo paardvriendelijk, geduldig en kan echt zelf ontspannen bij haar! Silver is zijn vrolijke zelf, maar lekker geduldig als je hem uit het land haalt of terug brengt. Zit geen kwaad in, de 9 jarigen nemen hem zelf mee haha.
Paar foto's van Silly <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:35

@Lenexa, fijn dat de fysio niks raars heeft gevonden! Wat leuk een paardenstrandje. Hahaha maar riet is ook eng. Weet je wel niet wat daar allemaal uit kan komen?
@Skippy01, super die progressie!
@Maessie, ohhh wat is Vogue knap! <3 Stoer dingetje! Ga je haar houden?
@Marizka, fijn dat je hem beter gaat begrijpen! En fijn de match met je instructrice ook. Erg belangrijk. Lief dat hij zo voorzichtig is met kinderen.

----

Gister had ik eindelijk weer even tijd om op pad te gaan! En pfff ik snap mezelf echt niet dat ik een halfjaar niet alleen weg durfde met hem. Wist ook niet dat ik dat onbewust toch zo had gemist. Echt even samen met je paard. Maar goed, hij is dan ook echt chill. We hebben een rondje van 7 km gedaan en zelfs een klein stukje galop, wat super beheerst ging. Het lot testte ons ook even, want tijdens de galop vloog er ineens een vogel heel eng weg. 3 passen versneld, daarna weer chill doorgalopperen. Ik heb in januari een iPhone 11 gekocht en kwam er laatst achter dat daar een groothoekfunctie op zit. Helemaal dol op de filmpjes die ik daarmee kan maken, dus heb er gisteravond een paar achter elkaar gezet. Dus als jullie even mee willen rijden, dan kan dat :')

Monroe draaft snel inderdaad trouwens. Dat lijkt niet alleen zo hahaha. En ja hij schrikt even van iets halverwege het filmpje _O-

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:39

Marizka waar sta jij? Die bruine lijkt sprekend op het paardje van mijn oud collega lisette.

Pernille ja Vogue blijft. Dit is het merrieveulen wat ik graag van Vlien wilde voor de toekomst!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:56

Aah Afke Vogue is echt een knapperd! <3

Wat heerlijk he PeerAppel, om zo te genieten met zn tweetjes op buitenrit! :) Heel leuk om zo mee te kijken met jullie ritje.

Mariska, silver is echt heel leuk, wat een schattig koppie <3 Mooi dat het steeds beter gaat, wat ben je van plan met hem?

Mijn online proefjes waren niet zo’n succes :Y) heb nu intotaal 3x meegedaan waarvan ik 2x wel een heel goed gevoel had, daar had ik 178 en 178,5... dus dat was wel balen -O- de tweede keer wilde het echt niet, daar hadden we ook terecht 173. Maar goed wel fijne tips gekregen dus we trainen lekker verder :D

Gister op controle geweest bij de zadelmaker (CountryMill) toen we erachter kwamen dat ze bijna 2!! Boommaten smaller is geworden :wow: ons huidige zadel paste dus niet meer.. die kon ik gelukkig inruilen en ik heb daar nu een Tribal classic voor in de plaats, ze liep er heerlijk mee en ik kon veel beter zitten :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:50

@flicka, twee boommaten? Jeetje, dan gaan je proeven straks vast beter!!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:52

Maessie, ahh gaaf zeg! Het is een knappe merrie <3
Flicka, ja dat is echt heerlijk! Balen van de punten. Misschien nu met het nieuwe zadel inderdaad! 2 boommaten is wel veel.