Wedstrijden = Invlechten of los?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wedstrijden = Invlechten of los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:58

Hallo haflingereigenaren!
Ik ben benieuwd vanaf welke lengte jullie de manen van jullie haflinger los laten, of vlechten jullie ze altijd in?

Leonieee_

Re: Wedstrijden = Invlechten of los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:01

ik vind invlechten het mooist :) maar dat ligt er ook net aan wat voor manen je haf heeft.. een vriendin van mij had ook een haflinger maar die kon ze amper invlecht omdat de hengstenvlecht er steeds weer uitgleed.. die heeft uiteindelijk steeds grote knotten gemaakt :)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:03

los.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:06

Leonieee_ schreef:
ik vind invlechten het mooist :) maar dat ligt er ook net aan wat voor manen je haf heeft.. een vriendin van mij had ook een haflinger maar die kon ze amper invlecht omdat de hengstenvlecht er steeds weer uitgleed.. die heeft uiteindelijk steeds grote knotten gemaakt :)

Dat is heel makkelijk op te lossen door een touwtje mee te vlechten in je hengstenvlecht.
Zet het touwtje helemaal bovenaan bij je eerste pluk vast en vlecht het mee. Als het touwtje te lang is kan je de onderkant afknippen.
Een oude panty (ivoor-wit) kan je ook gebruiken, dan lijken de manen nog voller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:57

Knotten:
Afbeelding
of los:
Afbeelding

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:43

Altijd invlechten, de manier waarop wisselt. Anders zie je de hals nauwelijks.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:50

Ik maak altijd een hengstenvlecht. Het laat de hals van mn haflinger mooi uitkomen en kreeg ook te horen van jury's dat ze een ingevlochten haflinger erg waarderen (ik zeg kreeg omdat in het M krijg je heen punten meer voor verzorging dus hoor het niet meer).

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:54

ik maak altijd een hengsten vlecht met rijden,of gewoone vlechten ook wel eens,maar ik rij bijna nooit met losse manen,zo iritant....

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:05

een klein stukje hengstenvlecht maak ik. Die van mij heeft te veel manen en ik hou hem anders niet mooi met rijden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:15

Invlechten heeft mijn voorkeur, vind ik veel verzorgder staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:31

Leonieee_ schreef:

Mijn haf heeft ze zo lang:
Afbeelding

Bedankt voor alle reacties, ik wil ze nu sowieso gaan invlechten, mijn voorkeur gaat uit naar een hengstenvlecht, dat gaat net iets makkelijker denk ik :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:22

Ik vind los echt prachtig, maar dan moeten het wel mooie, nette, schone manen zijn. :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:53

2 hengstenvlechten onder elkaar, heeft normaal aan beide kanten manen ong, 20 cm lang. Ook de voorpluk vlecht ik altijd in.

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:53

Ik maak altijd een hengstenvlecht en een knotje in haar voorpluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 07:10

wouterpaard schreef:
2 hengstenvlechten onder elkaar, heeft normaal aan beide kanten manen ong, 20 cm lang. Ook de voorpluk vlecht ik altijd in.

Wat is precies het voordeel van 2 hengstenvlechten? Blijven ze dan beter zitten? :)

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:05

Ik vlecht ook altijd. Ik maak een vlecht bovenop de manenkam. Invlechten, zeg maar.
Manen aan beide kanten verdelen. En dan invlechten. Touwtje erdoorheen en op het einde een knot maken. De voorpluk wordt ook een knot. Staat veel netter. Gister voor verzorging nog n 9 gekregen. (beetje overdreven, maarja.)
Zal even een foto zoeken van een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:26

DanielleLau schreef:
Ik vlecht ook altijd. Ik maak een vlecht bovenop de manenkam. Invlechten, zeg maar.
Manen aan beide kanten verdelen. En dan invlechten. Touwtje erdoorheen en op het einde een knot maken. De voorpluk wordt ook een knot. Staat veel netter. Gister voor verzorging nog n 9 gekregen. (beetje overdreven, maarja.)
Zal even een foto zoeken van een wedstrijd.

Okee, als je er een hebt, mag ook pben :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:00

Heb het zaterdag ook geprobeerd, maar voordat ze de trailer uit was was mn vlecht ook eruit :P
Had er zelfs 2 pektouwtjes in meegevlochten, maar helaas, het mocht niet baten :(
Ze heeft niet erg lange manen, denk 1,5 handbreedte, misschien 2 maar het is heeeeeel erg dik..

Heb toen mn proeven maar met losse manen gereden (toch nog een 8 voor verzorging) maar wil in het vervolg wel een hengstenvlecht..
Zijn er verder nog tips??

ps. zelfs haarlak heeft niet geholpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:16

MartineC1711 schreef:
Heb het zaterdag ook geprobeerd, maar voordat ze de trailer uit was was mn vlecht ook eruit :P
Had er zelfs 2 pektouwtjes in meegevlochten, maar helaas, het mocht niet baten :(
Ze heeft niet erg lange manen, denk 1,5 handbreedte, misschien 2 maar het is heeeeeel erg dik..

Heb toen mn proeven maar met losse manen gereden (toch nog een 8 voor verzorging) maar wil in het vervolg wel een hengstenvlecht..
Zijn er verder nog tips??

ps. zelfs haarlak heeft niet geholpen..

Misschien dit topic eens doorlezen Martine? :)
[VSW] Hengstenvlecht blijft niet zitten!

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:29

Ik maak altijd grote knotten met draad :+
Doe ook wel is een hengstenvlecht, maar mijn voorkeur gaat naar knotten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:30

Altijd los :) zie profiel voor foto's

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:29

ahah ligt eraan..
met springen hengstenvlecht
en meestal met dressuur los ..

Tsja, wat wil je ook met deze redelijk lange manen! :+

Afbeelding

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:32

Voor de dressuur zeker invlechten. Staat zoveel verzorgter en de nek komt veel beter uit. Ik zou zelf voor een hengstenvlecht gaan en de voorpluk knot. Geen rastaard vlechten, geen matjes etc. Als de manen niet te dik zijn, zijn knotten ook wel mooi. Als ze te dik worden, vind ik het persoonlijk echt niet mooi om ze te knotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:32

Suzan_bobar schreef:
Voor de dressuur zeker invlechten. Staat zoveel verzorgter en de nek komt veel beter uit. Ik zou zelf voor een hengstenvlecht gaan en de voorpluk knot. Geen rastaard vlechten, geen matjes etc. Als de manen niet te dik zijn, zijn knotten ook wel mooi. Als ze te dik worden, vind ik het persoonlijk echt niet mooi om ze te knotten.

Zo denk ik er inderdaad nu ook over, bovenaan zijn ze toch vaak erg dik bij haflingers, dus ga denk ik voor een hengstenvlecht :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:44

lin ik zou ze gewoon in een knot gooien!
deed ik ook altijd met.

en anders janine even vragen die kan dat ook heel goed bij wes