Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DorSer

Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:59

Wat vinden jullie van de moderne haflinger.

Ik heb een mooie donkere (met een donkere buik) haflinger gehad die kwa type tussen het oude en moderne in zat. Helaas is zij overleden. Maar met kijken op marktplaats valt het me op dat het tegenwoordig allemaal van die bleekbuiken zijn, sommige hebben alleen nog maar een voskleurige streep over de rug, en zelfs isabelkleurige haflingers zie je steeds meer.
Als er dan eindelijk een mooie donkere, met ook een donkere buik te koop staat, zijn die meteen verkocht, terwijl al die andere, hoe lichter hoe langer te koop lijken te staan.

Van de haflinger werd vroeger gezegd: van voren een Prins van achteren een boer.
Maar de bespiering van de achterhand lijkt net zo snel af te nemen als de kleur aan het verbleken is.

Vinden jullie dat nou ook niet zonde?

Dat het type wat luxer werd okee, maar slaan ze niet te ver door?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:07

Grappig, ik had het hier laatst met mijn moeder over. Ikzelf vind die donkere (zo'n beetje zwarte) haflingers dan weer niet zo, maar die hele lichte ook weer niet.

Zowiezo is het zo dat de echt "ouderwetse" haflingers niet echt bereden worden, meer trekpaard type's heb ik het dan over. Dus wat luxer zijn ze al, in mijn ogen is dat wel goed.

Maar ik vind dat veel zogenaamde "moderne cq sport haflingers" nu er heel vaak iel uit zien. Dus kwa bouw en dan met name de achterhand. Ik heb zelf geen sport gefokte haf, maar ze is zeker niet lomp. Ik vind dat haflingers wel wat 'body' moeten hebben, niet van die hele iele lijfjes.
Dus wat chiquere haflinger vind ik mooi, maar nu begint het ipv van chique eerder 'iel' te worden.

Arvanti_haf

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 06:15

yesssss, een topic waar ik me helemaal in kan vinden! Hafjes worden steeds vaker van die luxe KWPN achtige beestjes, dus lijfje, fijn beenwerk, en naar mijn mening ook veel te weinig bespiering in de achterhand! Ook de kap mist, en van de beweging van de hengsten die de laatste jaren zijn goedgekeurd zal ik ook geen brief naar huis schrijven...
Het is verschrikkelijk jammer hoe ze de laatste jaren aan het fokken zijn. Dit resulteert ook in het feit dat er vorig jaar geen enkele hengst van de nieuwe jaargang is goedgekeurd. Ik heb me die dag ook ge-ergert aan de hengsten die er liepen. Ik heb dan een Haf, maar heb me maar verdiept in het shetten stamboek, omdat ik het totaal NIET eens ben met het fokbeleid van de KVTH wat betreft hafjes!
Als je dan de haflingers uit Oostenrijk neemt, prachtige volle dieren, met kap, uitstraling en beweging! Maar donkere haffen willen de hengstenjuryleden tegenwoordig niet, en ook krulletjes in het behang is men niet gek op...
Ik vind ook dat de haflinger gillend achteruit holt! Zonde van zo'n prachtig ras!

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:19

Ben geen groot fan van het ouderwetse type maar ik zie het toch wel liever dan de moderne iele Hafjes, dat zijn geen 'echte' Haflingers meer in mijn ogen. Ik heb er zelf 4 waarvan één een ouderwetse, één zit er tussen in en 2 zijn nog jong en zullen er waarschijnlijk ook tussen in zitten en dat vind ik het mooiste.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:59

de meeste haflingers van tegenwoordig missen de beweging........willen vaak alleen maar het '''plaatje'' zien.
het ras gaat naar de klote! daar zijn ze bij de KVTH hard mee bezig...........beetje jammer.

Lob_bes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:02

Het oude robuuste ras vind ik zeer zeker vele malen mooier!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:10

Ik vind het wat stevigere type ook veel meer uitstraling hebben.
Zelf heb ik er eentje die er tussenin zit echt mijn type.

Die slanke dingen van tegenwoordig vind ik echt niets.

Ze willen er allemaal mee verder in de sport, moet allemaal slanker, leniger, ruimere gangen.
Vreselijk.

jona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:19

ik meld me hier ook maar is even!
Ik heb nu al heel wat haflingers gekent en gereden. Nou ben ik zelf de trotse eigenaar van een tussen modelletje haha. Dus toch lekker stevig maar ook weer niet lomp maar wel duidelijk een haflinger.
Ik heb hiervoor een echte luxe gehad die ook kwa karakter een stuk minder was.

ik vind zelf dat hoe luxer ze worden dat de karakters er vaak ook niet beter op worden. De ouderwetse haflingers hebben allemaal zo'n heerlijk nuchter en rustig karakter (de meesten) en nou ze steeds luxer worden merk ik zelf dat ze ook allemaal stukker heter en frisser worden wat ik zelf niet zo heel erg vind maar wel jammer vind dat het oude karakter er een beetje uit gaat!
Mijn luxe haflinger kon ik niet overal rijden omdat ze zo heet was en overal op reageerde. Deze die ik nu heb is echt zo'n heerlijke koele kikker maar toch lekker fanatiek! en dat mis ik aan de luxere!
Ik vind ze wel mooi maar soms te iel en dat noem ik zelf niet helemaal een haflinger meer.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:27

Geef mij maar een haf met een echte kont erop, dus 2 helften niet een punt kontje. Gelukkig heb ik er hier 1 op stal staan. Ik vind ze tegenwoordig nog ieler dan de normale NRPSers. Die van mij heeft een lekker flinke nek erop zitten[heb ik wel wat voor moeten doen hoor] en ze doet het er niet minder op in de sport. :D

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:37

Denk dat hier wel al een aantal topics over verschenen zijn, maar toch reageer ik hier graag op!

heb zelf een hafje dat een beetje tussen de 2 in is. Kzou zeker geen slankere willen. Daar vind ik niks aan!!
En de mijne is dan ook nog eens heerlijk donker van kleur.. Zeker in de winter, echt donker-rood-bruin als het zo koud is. :D

Toen ik ging kijken voor een hafje, kan ik kiezen uit een 4-tal jonge hengsten en diezelfde avond heb ik gebeld dat ik 'de donkerste' wou hebben!! kwist zijn afstamming, maar zijn naam niet.
(Wel nog even nachtmerries gehad dat de vorige eigenaar de verkeerde zou brengen ;) )

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:41

Ik heb een slanke donkere :D
Hij is 3.5 jaar dus ik vermoed dat hij nog wel de breedte in gaat...
Kijk maar in mijn profiel ;)

Na heel lang zoeken heb ik hem pas kunnen vinden.
Ik hou ook van dat donkergoude <3

Veel kinderen van Almfurst van het Groentenhof zijn donker.

Hariette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:11

Wij als hengstenhouder gaan wel voor de wat langer gelijnde haflinger, maar zoals jullie zeggen: Het moet wel haflinger blijven !
Dus bot eronder en mooie hoeven. Maar door de schuinere schouder, langere lijnen en wat hoger op de benen (met behoud van bot) kunnen ze makkelijker lopen/inbuigen en daardoor fijner ingezet worden voor onder het zadel en aangespannen. Dat de bilspieren verdwijnen kan ik helaas niet beamen, want de broekspier is gewoon wat langer geworden wat de beweging ook alleen maar ten goede komt. Natuurlijk alles in proportie en uitzonderingen daar gelaten.

Qua beweging kan ik helaas niet met jullie meegaan, want er zijn wel degelijk hengsten die erg goed kunnen bewegen met veel kracht vanuit de achterhand.
Toen wij net begonnen met de haflingers hadden de haflingers hele korte rollende en vaak maaiende bewegingen (en dat zit echt niet lekker ;) ) dus als je ziet wat er in die tijd al verandert is dan is dat al heel wat. Je kunt in de fokkerij niet alles in 1 generatie volledig veranderen. Natuurlijk blijft beweging wel altijd een punt van aandacht, maar dat is eigenlijk zo met alle onderdelen mbt de fokkerij.
Over het iele wil ik ook nog wel wat kwijt. Vergeet bij de 3-jarige hengsten niet dat je naar 2 1/2 jarige paarden kijkt die nog niet uitgegroeid zijn. Dat zij tevens wat minder sterk zijn in de bewegingen kan ook komen door de groei. Probeer er op de juiste manier naar te kijken en dan je oordeel te vellen. Wij trainen onze 3-jarige hengsten niet kapot zodat ze op de hengstenkeuring dat laten zien wat jullie/de jury willen zien. Wij gaan voor de natuurlijke gangen en de balans.
Qua kleur kan ik helemaal met jullie mee gaan, terwijl het altijd een persoonlijke smaak blijft. Maar er zijn 11 kleuren vossen geaccepteert bij het moederstamboek. De Nederlanders gaan enkel voor de goudvoskleur. Dat bleke was een aantal jaren geleden veel erger dan nu. Men is daar gelukkig weer van terug gekomen.

Dat er vorig jaar geen enkele hengst is goedgekeurd ligt niet in het feit dat dat het gevolg is van verkeerde fokkerij, maar omdat de lat steeds hoger wordt gelegd. En waarom ?...........omdat de dekkingen sterk achteruit lopen en de huidige hengsten makkelijk in dit aanbod kunnen voorzien. Of dat de juiste weg is is punt 2.

Dat luxe en slechter karakter samenhangen klopt niet. In ieder geval niet bij de 100% raszuivere haflingers. Wij zetten onze "luxere" (lees langgelijnde) hengsten in voor de huifkar om toeristen rond te rijden. Er zijn wel bloedlijnen die wat pittiger zijn, maar dat is altijd zo geweest. Dat was 20 jaar geleden ook al zo.

Ook is men binnen het stamboek bezig met een sportplan. Ik heb al vaker bij diverse personen binnen het stamboek aangegeven dat we deze markt niet op moeten zoeken omdat de markt van de sportpony's al verzadigd is. Natuurlijk is het mooi als een haflinger goed presteert in de sport maar het moet bovenal een mooie lieve haflinger blijven die voor het hele gezin geschikt is. Volgens mij is het helemaal verkeerd om een sportweg in te slaan, daar de haflinger juist in een markt kan voorzien waar weinig rassen bij kunnen aansluiten. En degene die wel de sport in wil met zijn/haar haflinger vind ook wel de geschikte haflinger. Het is maar een handjevol mensen die dat graag wil. De meeste willen lekker recreatief rijden met af en toe een wedstrijdje dressuur, een sprongetje, wat western, vaardigheid en marathon enz. Dus veelzijdigheid op een leuk niveau. Wij rijden zelf ook veel met onze hengsten en vinden het leuk om wedstrijden te rijden. (op dit moment M niveau) En we komen lekker mee tussen de KWPN-ers. Tijdens de haflingerwedstrijden is het ook geweldig om te zien hoe groot en klein deelnemen en veel plezier hebben. Ook wij zetten de hengsten veelzijdig in en gaan af en toe op aangespannen wedstrijden. Tevens worden de hengsten ingezet voor de huifkar om toeristen rond te rijden en worden er regelmatig flinke buitenritten gemaakt. Dat is voor ons DE Haflinger.
De foktechnische commissie en het bestuur denken juist dat de vraag (ook van jullie) is naar sporthaflingers. Dus zet het hier niet op bokt, maar laat weten aan het stamboek en aan de foktechnische commissie dat dat juist niet het geval is. Je kunt het hier wel neerzetten maar dan bereik je niks. (info@kvth.nl)
Laatst bijgewerkt door Hariette op 30-12-10 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:30

Wat leuk om een echte fokker hier te zien! :)
Een van onze haflingers komt ook bij jullie vandaan, een ouderwets type, echt nog zo'n tank! :Y) hahaha!

Maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel met je eens ben. De haflinger is een veelzijdige gezinspony en dat moet je lekker zo laten!

Hariette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:42

MartineC1711 schreef:
Wat leuk om een echte fokker hier te zien! :)
Een van onze haflingers komt ook bij jullie vandaan, een ouderwets type, echt nog zo'n tank! :Y) hahaha!

Maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel met je eens ben. De haflinger is een veelzijdige gezinspony en dat moet je lekker zo laten!

Meestal reageer ik ook niet. Maar ook ik zie dingen gebeuren waar wij als fokker niet blij mee zijn. En als men dan zegt dat de markt daar om vraagt en ik zie hier dat dat niet zo is (en natuurlijk ook uit eigen ervaring weet) kon ik het niet laten om te reageren. Een beetje sport prima, maar sla niet door.
Laatst bijgewerkt door Hariette op 30-12-10 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:44

Helemaal met Hariette eens hoever gaan we met de haflinger om ze in de sport mee te krijgen? Terwijl ze de juiste hoogte niet hebben voor veel 18+ ers en de ponys vaak toch de welshjes zijn etc.

Ik ben het ook eens met het karakter van de nieuwe (latere generatie) Heb zelf een 16 jarige (erg donker _/-\o_ ) Heb vorig jaar voor de lol meegedaan met de fokdag bij bestgaand stond wouter van mijn groep echt als enigste stil! Terwijl de rest voltes etc moest rijden dan denk ik hoe presenteer je ze? Geef toe licht veel ook aan de opvoeding maar van alle 8 1 goed opgevoedt :+
Al is dit niet alleen bij de haflingers maar heel veel rassen.

En zoals meerdere zonde dag de donkere kleur eruit gaat! Ooit eens een veulen gevonden met de kleur van wouter nog altijd spijt die nooit gekocht te hebben....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:47

Voor mij klopt het ook niet dat "luxe" en "slechte" karakter samenhangen.
Ik heb nog nooit zo een braaf paard in handen gehad <3
Al heeft het denk ik ook een groot deel met de opvoeding te maken.

De laatste jaren wordt er ook meer stilgestaan bij het overgewicht van paarden.
Plus de haflingers worden luxer gefokt plus het overgewicht is eraf dit samen kan ook "ieler" ogen...

@Hariette
Volgens mij kan je pas op een leeftijd rond de 12 jaar zeggen dit is "het lijf" van mijn haflinger?
Ik vind het jammer dat de hengstenkeuringen al rond de 2,5 jaar zijn, want het lijf ontpopt zich daarna nog echt een stuk...
Aan de andere kant is het wel het meest praktische, want niet goedgekeurd betekend voor mij laten ruinen, met een hogere leeftijd van het paard wordt dit steeds riskanter en moeilijker.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:37

Eens met Hariette en Doei.
Dat de moderne haflingers luxer worden gefokt heeft alleen maar voordelen. Ze worden verbeterd, zijn veelzijdig inzetbare paardjes met body. Inderdaad kun je een 3 jarige niet als zijnde rastypisch neerzetten. Zie dezelfde haflinger nog eens op 6/7 jarige leeftijd..
Daarnaast id helaas de meerderheid van dit ras te dik. Velen van ons verwarren dit met het oude type.
In mijn onderschrift staat een luxe moderne haflinger te koop. Ze is 3 jaar en zeker nog niet uitgezwaard.
Ook met rijden heb je niet het idee op een smal iel ding te zitten, maar echt een grote haflinger met beweging. Ze is daarnaast niet te dik en wordt sober gehouden.
Maar natuurlijk is het type een kwestie van smaak. ;)

Over wat de TS vermeld over dat donkere haflingers sneller verkocht zijn?
Het nederlands stamboek vraagt een zuiver gouden voskleur, donkere haflingers hebben veel meer te maken met kleurfouten zoals grijze gloed in manen/staart, edelvlekken. Hier heeft dat mee te maken.
Maar kijk in Oostenrijk dan zie je dat hier type voor kleur gaat. Hier worden steeds meer 'zwarte' haflingers gezien. Ook zijn ze in oostenrijk echt niet klassieker zoals een voorgaande reactie meende.

Beweging heeft Hariette al volledig goed uitgelegd.

Karakter heeft met afstamming te maken zoals Hariette ook zei.
Ik ken een aantal wat klassiekere haflingers met zo'n dominant karakter dat ik er niets mee van doen wil hebben. Die zien alleen maar plezier in het zich vol eten van groene grasjes. En zo heeft ieder zijn ervaringen en meningen. ;)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:42

jij hebt het u dan over haflingers.
Ik ben het heelmaal met je eens, maar je vergeet 1 ding:
ALLE KOUDBLOEDEN worden in mijn ogen steeds luxer.
Kijk naar de friese paarden, hier zit steeds meer arabo in. deze worden ook veel te iel gemaakt.
kijk naar de tinkers, deze worden ook steeds minder breed, ze moeten allemaal de sport in, en met een 'lichter' paard is dat beter te doen!

dit zijn slechts enkele voorbeeldjes van een paar rassen maar ik denk dat het met fjorden en andere rassen ook zo is!!

de echte oude type,s worden helemaal weggefokt, steeds ieler, en luxer moet het worden

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:55

Tja we hebben nu landbouwmachines dus de koudbloeden waarvoor ze ooit gefokt werden hebben we niet meer nodig, met de gevolgen van dien.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:56

Leuk dit topic, Zelf vind ik de hele iele haflingers ook niet zo mooi.
Ik ben meer van een mix tussen het oude en het nieuwe type.
Dat de haflingers van nu steeds meer de hoogte in gaan, vind ik wel positief.
Alleen mis ik soms het wat rondere type(daarmee bedoel in niet te dik maar echt qua bouw)
Al weet ik ook dat een te korte nek en de wat oudere bouw lastiger is met rijden, uitzonderingen daar gelaten.
Het type zegt niks over het karakter.Zowel tussen de oudere types als de nieuwe types heb je heet hoofden. Al vind ik wel dat er nog steeds veel paarden met te veel wit op het hoofd zijn, maar dat is persoonlijke smaak.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:54

Kijk, dit gaat nogsteeds goed, fijn dames en heren, een kritisch topic, MET respect, laten we dat zo houden!

Leuk Harriette, dat je reageert! Ik snap je punten, en inderdaad, dat red je niet in 1 generatie, het is iets van langere periode.
Qua forsheid had ik dat dan niet specifiel over de hengsten, dat ze ieler zouden worden. Dit zie je ook terug bij de haflingers om je heen. Kijk onze profielen maar, hihi. Nee, maar de haflingers om je heen zie je veranderen.
En ik zie ook dat de haflingers vroeger DE manegepaardjes waren, deze zijn nu ingeruild voor tinkers, want de hafjes worden te heet.

Wat vinden jullie dan van de stokmaten van de hafjes? Vroeger was 135-145 gangbaar, maar tegenwoordig ligt het gemiddelde toch echt tussen de 145-150.

Ik ben meerdere malen haflingerkeuringen geweest, en kom al 5 jaar trouw bij alles wat met Shetten te maken heeft, zo ook de keuringen, van zowel merries als hengsten. Maar de stap en draf van de shetten vind ik zo veel beter dan van de haffen. Nu schijnt de Shettenfokkerij voorop te lopen in Europa, ik weet niet hoe Nederland het relatief gezien doet mbt de haflinger.
Maar hoeveel mensen die willen gaan fokken halen OF hun merries uit Oostenrijk of Belgie, OF laten sperma uit Belgie overkomen. Iemand die daar beter zicht op heeft?

Ben wel strontgek met mijn haflinger hoor, maar ik vind het wel leuk om hier eens kritisch maar respectvol door te kletsen!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:55

nee hoor, beautje is een moderne haflinger en is behoorlijk donker :D
ze zijn er dus nog wel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:23

Ik vind een aantal dingen zeker verbeterd. Vooral stokmaat en wat hoger op de benen.
Het meer barokke type zeg maar. Hoger, maar nog wel de brede borst, stevige billen.
Een koudbloed, maar met wat luxere bewegingen, meer maat en heter karakter.
Het hele luxe type ben ik ook niet zo van. Dat heeft niets met kleur te maken, maar puur met het ranke. Spreekt mij gewoon niet aan.

Ik heb het geluk een 2-kleurige haf te hebben :D
In de winter heel donker en in de zomer heel licht. Maar ik moet zeggen dat ik toch liever voor de lichtere variant ga.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:26

@ Amanda, de mijne is ook 2 kleurig!
Ik zie ze het liever ouderwets, zoals de mijne nog een beetje is.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:01

Tja, het meeste zinvolle is al geschreven door Hariette.
De haflinger hoeft van mij geen palomino sportpony te worden, maar als je het fokdoel van WHV erbij pakt, is dat niet de bedoeling. Afgelopen zomer heb ik regelmatig gediscusieerd met een heel aantal haflinger gebruikers die dus wel van mening waren dat de haflinger een sportpaard moet zijn, mijn idee: als je een sportpaard wil, koop een nrps-er, kwpn-er of iets in die geest.
Waarom heb ik haflingers? Fijn maar wel werklustig karakter,ze staan niet direct te stuiteren als je een dag (of 2 weken) eens niks met ze doet, ze hebben een leuke maat, passen in een gewone box, staan erg mooi in het landschap ;) en zijn redelijk sober in onderhoud, ze mankeren eigelijk nooit wat (de mijne tenminste)

Vergeet overigins niet dat de haflinger een ras fokkerij is en geen prestatie fokkerij (kwpn is typisch prestatie fokkerij)

Even van de site van KVTH geplukt
De haflinger wordt als een paard voor vrijetijdsdoeleinden gefokt en in dit verband worden de bijzondere eigenschappen voor het rijden
onder het zadel en voor aanspanningen wenselijk geacht en tot doel gesteld.
De volledige rasbeschrijving vind je hier
http://www.kvth.nl/downloads/fokdoel.pdf