[IM] Sylvester, waarom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy1983

Sylvester, waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:58

14 maanden geleden kon ik mijn geluk niet op, 10 juni 2007, kwam mijn eerste eigen paardje op stal
Sylvester, een grote 8 jarige KWPN ruin.

Een groot, langgelijnd paard dat de 4 jaar daarvoor dezelfde eigenaar had gehad.

We hadden wat moeite met rijden, ik moet nog veel leren en hij moest aan mij wennen.
We hebben heel veel lessen gehad en ik heb ook wel degelijk heel veel geleerd, maar Syl bleef moeilijk nagefelijk te rijden en wilde slecht inbuigen met zijn lijf. Echt allerlei oefeningen gedaan, verschillende instructrices gehad, en zelf hele ervaren mensen erop laten rijden. Hij probeerde het wel, maar hij bleef dan heel zwaar op de hand.

Na een geruime tijd proberen kregen we dan toch het vermoeden dat er misschien meer aan de hand was, misschien zat er wel wat "vast" ofzo.
Op aanraden een fysio erbij gehaald, Tunna Morrien.
Zij schrok eigenlijk zo van Syls stijfheid en de bewegingsbeperktheid in zijn hals, dat zij voordat ze aan behandelen ging denken, eerst wilde dat ik foto's van zijn halswervels zou laten maken.

Zo gezegd, zo gedaan, vandaag paard in de trailer en erheen. Daar werd mijn ergste angst waarheid. Hij blijkt artrose in een vergevorderd en ernstig stadium te hebben. Volgens de dierenarts niets meer aan te doen, zijn advies is om er een einde aan te maken.

Ondanks dat Syl nooit echt heeft laten merken (achteraf vallen er wel wat puzzelstukjes op zijn plaats), heeft hij echt veel pijn. Morgen contact opnemen met de verzekering om de laatste details te regelen en dan wordt hij waarschijnlijk volgende week opgehaald.
Heel moeilijk voor ons, maar het beste voor mijn paard. Het is goed geweest zo, hij heeft zijn best gedaan, en mag nu naar de eeuwige groene weides.

Bedankt Syl, voor 14 onvergetelijke maanden, en voor al het plezier, en alles wat je ons hebt geleerd.

Je blijft eeuwig in ons hart en geen enkel ander paard kan je ooit vevangen. Je blijft de eerste en de liefste

Afbeelding

suuzepuus

Re: Sylvester, waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:03

wat vervelend zeg, heel veel sterkte de komende tijd.geniet nog even van m.
maar is dit geen verborgen gebrek?? dat komt niet ineens opzetten!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:06

Arthrose is meestal uitgesloten in de verzekeringen, dat moet je wel even goed navragen. Veel sterkte verder...

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:17

Heel veel sterkte ik heb vaak samen met Priscilla gereden toen Syl nog van haar was mijn pony en Syllie waren vriendjes heel jammer dat het zo heeft moeten gaan Ach gut zou je Syl nog een dikke kus willen geven van mij? Heb begrepen dat ie morgen gaat? Verdrietig
Heb vaak voor Syl gezorgt als Pris niet kon echt heel jammer t is een schat van een beest!!

Nancy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 21:18

Syl is afgelopen vrijdag opgehaald, het is goed zo.
Ben heel trots eigenlijk dat ik alles zo netjes heb geregeld.
Het ophalen was heel goed geregeld, kan niet anders zeggen.

De artrose viel gelukkig onder de verzekering dus dat was toch wel fijn, ga in de toekomst toch wel weer kijken voor een ander paardje.

Heb er echt vrede mee, maar wel een gekkenhuis geweest afgelopen anderhalve week, het besef moet misschien nog komen....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:00

Ik ga me niet bemoeien met de strijd tussen en eigenaar en een ex-eigenaar maar ik wil jullie allebei heel veel sterkte wensen.
Nancy, je hebt een goede beslissing gemaakt, je maatje laten lijden wil je niet.
PrisSyl, ik begrijp dat het voor jou ook heel moeilijk is maar ga hier geen ruzie over maken.
Denk met plezier aan hem terug, het was je paard niet meer.
Dan gebeuren er soms dingen die je zelf anders zou doen om wat voor reden dan ook.
Maar nogmaals voor allebei heel veel sterkte. Ach gut

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:08

Sterkte gewenst...... ook aan de oude eigenaar........
Het lijkt mij beter om deze zaak te laten rusten(in ieder geval hier) hoe moeilijk die ook is voor de oude eigenaar,
vindt niet dat je met ...... moet gooien na zo'n situatie. Die mag ik aannemen niet licht genomen is
door de huidige eigenaar, denk zo dat ze deze beslisssing niet zo graag genomen heeft na nog maar
14mnd. een paard te hebben en die nog zo jong was.

Heel veel sterkte en denk aan het feit dat Sylvester nu geen pijn meer heeft.......
Laatst bijgewerkt door kally op 17-08-08 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:34

meid wat verschrikkelijk moedig van je dat je deze beslissing hebt genomen..
veel sterkte de komende tijd...

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:56

Ik zal je vreselijk missen syllie maar ben blij dat je nu geen pijn meer heb dat verdiende je niet.

Ik ben de bijrijder van syl en heb de foto's zelf gezien, er was echt niks meer aan te doen we konden 3 van de wervels niet meer als zodanig herkennen zoveel botwoekering was er omheen. Dus ook al hadden we nog naar 10 dierenartsen gegaan groter en beter (alhoewel emmeloord niet slecht bekend staat) er was niks meer aan te doen en dan zou ie alleen maar langer met pijn hebben gelopen en dat verdient geen een paard.

De beslissing was niet makkelijk maar het beste voor syl en dat hou ik voor ogen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:20

Moderatoropmerking:
Goed dit lijkt me niet het juiste topic om zulke discussies op te starten.
Bij deze wil ik dan ook aan iedereen vragen de beslissing van de eigenaresse te accepteren en te respecteren. Zo'n beslissing is al moeilijk genoeg. Lachen
Graag hiermee rekening houden!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:30

TS, heel veel sterkte! Je hebt een goede beslissing genomen door je paard verder lijden te besparen, wat zal dat moeilijk geweest zijn. Nu verder... zonder Syl. Sterkte nogmaals.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:48

Heel veel sterkte met dit verlies.
Als een paard pijn heeft moet je hem laten gaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:12

Je zal er allemaal doorheen moeten, door dit soort mails als je net een van de meest moeilijke beslissingen van je leven hebt moeten nemen.

Als een dierenarts die je vertrouwd je een advies geeft, waarom zou je een paard dat pijn heeft nog van hot naar haar moeten slepen? Omdat jij als mens wil dat er iets aan gedaan wordt? Waarom zou je in vredesnaam je maatje dat aan willen doen? Waarom een dier langer dan nodig heel veel pijn laten doorstaan? Het is allemaal heeeel makkelijk gezegd maar o zo moeilijk gedaan als je ervoor staat.

TS, kop op! Je hebt zeer duidelijk de juiste beslissing gemaakt, een dier dat pijn heeft bij elke vlieg die hij van zijn lijf wil verjagen, elke x als ie zijn hoofd beweegt pijn heeft en dat niet wil laten merken omdat ie zo graag voor zijn baasje werkt.... Dan ben je niet goed bezig als je een andere beslissing neemt.

Laat diegene die nu zo'n grote mond hebben er zelf maar achter komen waar ze nu mee bezig zijn. Het is niet iets om trots op te zijn in elk geval.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:03

c
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:47

Verwijt je zelf niets, jij hebt voor jezelf en je maatje besloten daar staat iedereen voor de rest buiten. Jij hebt voor hem moeten kiezen en dat heb je gedaan. Wat iedereen eromheen ook zegt, geloof in je zelf!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:54

Nancy, heel veel sterkte met dit verlies. Syl heeft voorheen bij mijn paard op stal gestaan, en ze hebben vaak samen de paddock onveilig gemaakt.
Syl was inderdaad altijd al " hangerig" met rijden, en misschien hadden deze foto's veel eerder gemaakt moeten worden.
@pris, snap dat je het ook moeilijk vind zo, maar de een heeft meer vrede met inslapen en de ander met de slacht. Zo verschillen alle meningen en overal is wat voor te zeggen.
Maak van je hart geen moordkuil, praat dit uit met nancy en lucht je hart.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:07

Moderatoropmerking:
Er zijn reacties verwijderd, die niet pasten in dit gedenktopic. Graag vanaf nu hier dan ook rekening mee houden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:12

Heel veel sterkte met het verlies van je paardje...
Je hebt een goede beslissing genomen om je paardje niet meer met pijn te laten lopen!

*vanmorgen je topic ook al gezien en hoop dat de oude eigenaar en jij samen kunnen praten over de leuke herinneringen*

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:15

Wat vreselijk, heel veel sterkte!

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:57

Heel veel sterkte!

Nancy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 18:47

@ Kelly
Bedankt voor je reactie, je hebt ook gelijk wat dat betreft.
Ik denk dat er de afgelopen twee weken teveel is gezegd en gebeurt om dat nu te kunnen doen.
Maar wie weet in de toekomst, als de pijn wat is gezakt dat dat weer mogelijk is.
Ben ervan overtuigd dat we het er allebei heel moeilijk mee hebben, maar gewoon verschillen van mening over het "hoe".
In ieder geval bedankt.

Ook de rest allemaal bedankt voor jullie medeleven.

1Laura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:13

Heeeel veel sterkte Ach gut Echt verschrikkelijk..