[IM] Het was zover. Nijn het ga je goed!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arnyek

Het was zover. Nijn het ga je goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:58

7 juni 2005 was het dan eindelijk zover, mijn eerste eigen paard!
Een 1m75 grote, donkerbruine ruin, 10 jaar oud, een Grafiet x Joris xx. Hij had nog geen naam en grote oren, dus de eerste opmerking van mijn ouders: “Hij heeft Nijntje-oren.” En hij had een naam Nijntje C, ook wel Nijn voor intimi.
De eerste paar maanden gingen zeer voorspoedig, lekker gereden en veel plezier gehad, ook heerlijk naar het bos geweest. Hij wilde alleen niet dikker worden en was toch echt iets te schraal.
Na een maand voor de eerste keer op wedstrijd, ik was er net achtergekomen via de KNHS dat hij in het verleden M2 met winst was geweest (en hij had een naam; Nagano). Die eerste wedstrijd, meteen de eerste prijs met 183 punten (oude telling) en de tweede proef nummer 2 met 165 punten dus dat waren veel winstpuntjes!

Helaas ging hij na een maand of drie bokken en staken. Het zou aan mij liggen, prima. Eerste eigen paard, begint zich op zijn gemak te voelen, waarom niet?
Maar jammer genoeg werd het in plaats van minder erger (ook met 2x per week privé les).
27 december 2005 ben ik toen voor het eerst naar dierenkliniek Emmeloord geweest met hem. In de sneeuw. Rugproblemen. Helaas. Vier maanden rust.
Zo gezegd zo gedaan. Na drie maanden een nieuwe start gemaakt, na eerst weer bij de kliniek langs te zijn gegaan en een groen licht gekregen voor het weer opbouwen, zijn wij aan de slag gegaan met een behandeling door de fysiotherapeut, een weekje gelongeerd en daarna de eerste keer erop was om een nieuw zadel te kopen.

In de periode die volgde heb ik hem samen met de fysiotherapeut en een nieuwe instructrice (een DA) aan de slag gegaan. Helaas kwam hij er niet helemaal doorheen ik voelde vooral met het rijden dat de hals en de overgang lendenen/bekken problematisch waren, zo voelde dat ook voor de fysio. Dus op 6 juni 2006 weer terug naar de kliniek. Opnieuw foto’s laten maken, nu van de hals, C5/6/7 duidelijk artrose. Nijn is toen op de kliniek gebleven en is de dag erna in de hals ingespoten tijdens de echografie. Nou was zijn hals echt lelijk, twee kale rechthoekige plekken aan beide kanten van zijn hals één plek.

Na een week of twee weer begonnen met opbouwen. Er leek aardig wat vooruitgang in te zitten. Maar helaas kreupel. Na wat rust weer verder gegaan met opbouwen.
En we zijn nooit echt verder gekomen. Iedere keer weer opbouwen, duurde meestal een week of zes, met een dag training, dag hersteltraining, dag rust, dag opbouw en zo verder. Dan kregen wij hem op een B niveau, vooral rechte lijnen en wat voltes. Dat langzaam proberen iets uit te bouwen en dan ging het weer niet goed na een paar weken. Dan had hij weer pijn en begon het gestaak weer. Toen hebben wij besloten dat hij eerst dan maar stabiel proberen te houden op dat B niveau, maar zelfs dat kon niet. Met de hersteltrainingen, rustdagen, bosritjes, het ging gewoon niet. Hij wilde ook niet meer naar het bos. Toen was het helder voor mij, hier houdt het toch echt op.

Juf & fysio, jullie zijn engels. Ik ben jullie onwijs dankbaar voor jullie tijd, energie en doorzettingsvermogen. Ik heb heel veel geleerd van jullie beide, dat neemt niemand mij meer af.

Ik heb hem toen begin juni 2007 uit de training gehaald, half juni laten afkeuren en daarna lekker full-time op de wei gezet.
En weer helaas, hij ging langzaamaan achteruit. En vorige week zag hij er zo slecht uit dat ik vorige week vrijdag de knoop heb doorgehakt. Het stopt hier nu echt.
Afgelopen maandag is hij opgehaald en bij de tussenpersoon (familie Kroon) op de wei gezet. Vanochtend was het dan zover, hij is naar v/d Veen in Nijkerk gebracht. Ik ben vanochtend om kwart voor zes opgestaan samen met mijn vriend zodat wij om zeven uur in Nijkerk zouden zijn. Daar aangekomen, net even voor zeven uur, werd ik ontzettend fijn ontvangen door meneer v/d Veen en meneer Kroon. De laatste gaf zelfs meteen aan dat hij de staart van mijn paard had ingevlochten en liet zien dat hij een schaar bij zich had. Ik had namelijk, toen zijn zoon maandag Nijn kwam halen, tegen mijn vriend gezegd dat ik vrijdag niet moest vergeten dat ik een schaar mee zou nemen om zijn staart af te knippen. Ontzettend attent. Na een kopje koffie boven zijn wij met zijn allen naar beneden gegaan om afscheid te nemen en Nijn uit te laden. Nog snel een knuffel en wat lekkers gegeven en daar ging hij, de schietruimte in. Vantevoren wilde ik er eigenlijk bij zijn, maar meneer Kroon gaf aan dat het vallen geen fijn gezicht is. De deur werd dichtgeschoven, je horde PANG en een enorme PLOF. De deur ging weer open, daar lag hij dan. Mijn eerste eigen paard. Het is zo snel gegaan, voor mijn gevoel zit er tussen het moment dat hij naar binnen liep en de PLOF 10 seconden. Daarna ben ik heel hard huilend samen met mijn vriend weer naar boven gegaan. Even later kwamen meneer Kroon en v/d Veen ook. Nijn zijn gevlochten staart netjes in een plastic zak. We hebben nog even koffie gedronken met elkaar. Nazorg Knipoog.
Ik ben beide heren erg dankbaar, echte paardenmannen. Zij hebben goed voor mij en mijn paard gezorgd. Mocht ik nog een keer voor deze keus staan, dan ga ik direct weer naar meneer v/d Veen. Mijn paard is zo waardig heen gegaan, met zorg en liefde. Zonder stress en heel snel.

Nijn was een superpaard. Sensibel, eerlijk en een ontzettend fijn, leuk en lief paard. Eén die op wedstrijden er echt voor ging en genoot, maar die je ook alleen mee naar het bos kon nemen, langs/over drukke wegen en de tram.
Ik ben nu al enige tijd op zoek naar een opvolger, maar dat is heel moeilijk. Ik wil er één zoals hij, maar dan zonder zijn pijntjes en als het even kan een stuk jonger.
Nijn het ga je goed, geniet van de eeuwige weides en waak over mij en jouw opvolgers. Al zal er nooit één zijn die jou kan vervangen.

Een lang verhaal, maar fijne therapie. Lucht op.

Onderstaande foto’s zijn een dag voordat hij full-time de wei op ging, gemaakt door Louiza Mei King (louiza hier op bokt). Ook al staat er geen copyright op de foto’s, die is er wel!
Bedankt Louiza! Een heel mooie, blijvende herinnering aan mijn Nijn.

Afbeelding

Afbeelding

Apple

Re: Het was zover. Nijn het ga je goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:00

Wat een mooi verhaal Lachen. Prachtig paard ook om te zien Lachen.

Heel veel sterkte.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:05

Idd niks meer aan toe te voegen prachtig geschreven !
ontzettend veel sterkte met dit verlies..! Ach gut

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:09

Heel veel sterkte! Ach gut
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een opluchting was dat je het op deze manier van je af kon schrijven!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:10

Wat een schitterend paard zeg, veel sterkte!

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:13

schitterend paard mooi geschreven, veel sterkte!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 10:37

Het is heel fijn om jullie berichtjes te lezen.
Het is nog steeds zo onwerkelijk, hij is er echt niet meer.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:39

Woorden schieten bij zoiets altijd tekort.
Heel veel sterkte Ach gut je had een prachtig paard. Het is nu een onzettende leegte maar ik hoop dat je na verloop van tijd deze leegte kan opvullen met hele mooie herinneringen van jouw "Nijn"

Liefde is ook...loslaten Huilen

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:45

Wat een prachtig paard was het...Moeilijk om hem te laten gaan, maar wel dapper. Je hebt de juiste keuze gemaakt, ook al zal die zwaar geweest zijn. Heel veel sterkte!! Ach gut

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:49

Jeetje.....*is er stil van*...............
Wat jammer zeg, wat een mooi paard !

En wat ben ik blij dat je hem naar Jan hebt gebracht! Een goede keuze.Weet je wat hij leuk vindt? Als je hem eens een kaartje stuurt of een foto van je paard met een bedankje erop,. het kantoor hangt er vol mee !!!

Succes met deze moeilijke periode!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:36

Als ik je verdriet kon verzachten
dan deed ik dat
Als ik voor even
je pijn weg kon nemen
dan deed ik dat
Als ik kon zeggen
" hier is een reden voor "
dan deed ik dat
Het leven kan soms een vreemde wending
nemen
onverwacht
en onomkeerbaar
Ik wens je alle kracht en moed om dit te
aanvaarden, Gioia.

Rust zacht Lieve Nagano ( zoals ik hem kende )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:44

wat een naar verhaal, maar je hebt echt de juiste keus gemaakt.
Ik heb filmpjes gezien van de slachterij in nijkerk, en ik vond het er ook heel goed en rustig aan toe gaan daar...

Veel sterkte!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:48

heel veel sterkte...dappere beslissing heb je genomen door de juiste keuze te maken..
Ook erg fijn dat ze in Nijkerk je goed hebben begeleid en opgevangen..

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:53

heel veel sterkte ..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:58

Heel veel sterkte.. Wat een geweldig paard om te zien.. Nu geniet hij van de eeuwige groene velden...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:58

Fijn dat de laatste momenten van Nijn zo goed waren geweest, is vast ook een stuk prettiger voor jou.

Heel veel sterkte. Vriendjes zijn?

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:00

ik zit met tranen in mn ogen je verhaal te lezen.
Vind het echt knap van je dat je het zo hebt gedaan!!!

Hele veel sterkte.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:10

Heel mooi geschreven, supermooi paard ook..
Waardige, moedige (maar zeer moeilijke Verdrietig ) keuze..

Wat fijn dat ie zo'n goede tijd bij jou heeft gehad.. zoveel geprobeerd, steeds maar doorzetten en kijken of er geen andere oplossing was..
Heel jammer dat het niet anders is afgelopen..

Heel erg veel sterkte de komende tijd Ach gut Ach gut

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:30

Wat een triest verhaal, maar je hebt de beste keuze gemaakt. Je hebt gelukkig nog hele mooie foto's van hem, een mooie herrinering. Heel veel sterkte en succes de komende tijd! Ach gut

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:58

Wat een prachtbeest..
Sterkte de komende tijd, en geniet van de herinneringen die je hebt!!!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:07

De tranen springen er van in je ogen. Wat een verhaal.
Wat fijn dat het allemaal voor jou gevoel zo waardig heeft mogen verlopen.
Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies, en tevens wens ik je heel veel succes met je zoektocht naar een nieuw paard

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:30

Ik vind het fantastisch dat je dit zo mooi kunt verwoorden... Het is een plaatje van een paard. Heel veel sterkte en ik ben er zeker van dat je de vriendelijkste beslissing hebt genomen die mogelijk was...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:29

Jee wat was Nijn een schitterend paard!
Woorden schieten tekort als je je grote vriend moet gaan missen.
Ik weet precies hoe je je voelt. Voor mij is het nu 2 weken geleden en de pijn ervaar ik nog steeds.
Je hebt op een waardige en moedige manier afscheid genomen van Nijn.
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Ik noemde Amando altijd Eeyoor.( Had ook grote oren Bloos )

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:49

Ook ik weet helaas precies hoe je je nu moet voelen. Het zal nog een hele tijd moeilijk voor je blijven, en het zal niet meevallen om een ander paard toe te laten in je hart, maar de pijn word uiteindelijk minder en de mooie herinneringen gaan overheersen...

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:19

jhaa ik weet oowk niet wt ik moet zeggen, ik heb het gelukkig zo nog niet meegemaakt maar wel dat mijn verzorgpony achterover ws gevallen 2 x en toen iz ze overledn en dat vond ik egt al zuper erg! Ik hd eerst een verhaal gelezen waarbij dat meisje er wel bij mocht zijn mja niet iedereen is hetzelfde ,

nouj veel sterkte !(K)