[IM] In Memoriam: Luc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

In Memoriam: Luc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 18:57

Gisteren, 15-12-2006 is te Emmeloord overleden onze geliefde Luc.

Luc (Lt. Generaal x Dillenburg) is in 1993 geboren bij Joan en Jola in Brabant, daar heeft hij L2 dressuur gelopen, NKB kampioenschappen en zelfs voor de koets toen Joan en Jola trouwden. In 1999 kochten wij eindelijk ons eerste eigen paard: Luc. Wij hebben Luc gekocht bij Duinmanege van Poelenburg. Ik heb Luc zo'n anderhalf jaar gehad samen met mijn zusje Beatrijs, daarna heb ik er een merrie bij gekocht en heeft Luc een fijne nieuwe baas gevonden in Beatrijs.

Luc heeft eerst zo'n 5 jaar bij manege Noot in Julianadorp gestaan en daarna nog zo'n twee jaar bij manege Bruin in Den Helder. Luc is ook nog een tijdje bij mij geweest in Oosterland.

Luc kenmerkte zich door wonderlijk streken: er was geen hek te moeilijk om open te krijgen, geen sprong te hoog.

Legendarisch zijn Luc's momenten dat hij ingevlochten en al, met transportbeschermers, fleecedeken, halster en halstertouw in matching colours, lichtblauw en donkerblauw, over het wedstrijdterrein van de Duinruiters denderde. Luc had er zo wie zo een handje van om los te lopen, hetgeen op den duur niemand meer verbaasde. Ook mocht ie nog wel graag terugkomen op het terrein van de Poelenburg voor een dagrit of wedstrijd, alwaar hij ook nooit te beroerd was om over de VW Transporter van de chauffeur te springen.

Toen Beatrijs zwanger was en Bink klein was, heeft Neeltje ook nog een vol jaar mogen genieten van al zijn fratsen.

Desalniettemin was Luc een fantastisch paard, heel mooi en heel sterk. Luc is geveld door een zeldzame genetisch aandoening, fibro sarcoom. We hebben geprobeerd Luc daaraan te laten opereren, maar dat heeft helaas niet mogen baten. Na verder onderzoek in de kliniek te Emmeloord is gebleken dat wij niets meer voor hem konden doen en Beatrijs heeft besloten hem een waardig en respectvol afscheid te geven en hem verder onvermijdbaar lijden te besparen.

Luc: je was een fantastisch paard, onvergetelijk en onmisbaar. Rest in Peace Luukie!

Dit is Luc van achteren gezien bij manege Noot. Op zijn rug zit Raquel en erbij staat Beatrijs:

Afbeelding

Luc van voren, bij manege Noot:

Afbeelding

Luc met Neeltje en ik met Imea:

Afbeelding

En tenslotte, een van de laatste foto's van Luc, zoals wij hem graag herrineren:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 16-12-06 19:31, in het totaal 3 keer bewerkt

DreamOnn

Re: In Memoriam: Luc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:00

Heel veel sterkte toegewenst. Succes met het verwerken en ht een plekje geven. Wat een mooi paard was het, en hij heeft vast een mooie tijd gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:12

Mooi geschreven Ilzas!
Echt zoals [***] was...

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:15

Gecondoleerd met het verlies van jullie paard, heel veel sterkte de komende tijd...

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:32

Dank je zus, dat is mooi geschreven! Ik weet dat ik er goed aan heb gedaan om hem te laten inslapen maar het was juist zo moeilijk omdat hij er gisteren nog zo vol levenslust stond in de paddock en lekker aan het rennen was en 3 keer heerlijk heeft liggen rollen. Ik ben blij dat ik van zijn 13 jaar nog bijna 8 jaar lang van hem heb mogen genieten, ook van zijn fratsen, dat was juist zo heerlijk aan hem, zijn eigen willetje en bijzondere karakter. Bijzondere mensen hebben ook vaak een kort maar heftig leven, misschien moet ik het zo zien, maar ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven en zal hem uiteraard NOOIT vergeten, ik mis hem zoveel dat het overal pijn doet.....

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:36

Stertkte ermee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:39

sterkte ermee, wel mooi geschreven en ook genoeg leuke herrineringen aan hem zoals ik lees

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:45

I'm sorry didn't meant to call you but I couldn't fight it
I guess I was weak...I couldn't even hide it
And so I surrender, just to hear your voice (just to hear your voice)
I know there may be times I said I'm gonna live without you
Maybe someone else is standing there beside you
But there's something baby that you need to know
That deep inside me, I feel like I'm dying (I feel like...)
I have to see you, it's all that I'm asking...

Chorus:
(Baby)...give me back my fantasy
The courage that I need to learn
The air that I breathe
(Living without you)My world's become so ending
The days are so cold and lonely
Each night I taste...the purest of pain

Uuuhhh...
I wish I could tell you I'm feeling better everyday
That I didn't hurt when you walked away
But to tell you the truth I can't find my way
That deep inside me, I feel like I'm dying (I feel like)
I have to see you, it's all that I'm asking...
Baby....

Chorus:
The air that I breathe

Nanana....

Chorus:
The air that I breathe

I'm sorry didn't meant to call you but I couldn't fight it
I guess I was weak...I couldn't even hide it
And so I surrender...just to hear your voice

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:58

Luc zijn streken.... ik ben er dankbaar voor dat ik dat mee heb mogen maken en dat ik hem af en toe naar het land mocht brengen.
Lieve Luc je was alles voor je baasje, rest in peace.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:27

Ik zal trouwens ook nooit vergeten dat eef toen wel even dacht dat ze UK eerst uit het land kon halen en dat Luc daar toen heeell anders over dacht en toen rende ie weg, zo het land op van een boer die net allemaal bergen met kuil op zijn land had liggen en Luc vondt het maar prachtig natuurlijk en ik liep met bink en de kinderwagen dus ik dacht al: hmm hoe gaan we dit oplossen, heeft Daan hem uiteindelijk nog te pakken gekregen hihi.

En een andere keer toen ik bij manege Noot nog stond met hem toen we wedstrijd hadden, dacht ik dat ik wel even kon inrijden op het landje erachter, daar was Luc toen nog iets te wild voor en ik iets te naief zeg maar dus toen rende hij weg door alle bollenlanden heen, oops Knipoog En de dag erna kwam de boer naar mij toe: per hoefafdruk gaat u dat 25 cent kosten ofzoiets hhaha. ik zo: ik ga echt niet al zijn hoefafdrukken tellen, nee zei die boer dat gaan ze morgen van de verzekering doen. de dag erop was alles weg gevaagd door de regen en de wind, hihi...

Ik ben hem overal dankbaar voor, hij heeft mij alles geleerd, hoe ik hem moest opzadelen, hoe ik zijn hoofdstel om moest doen, dat ik niet zo vaak moest drijven, dat ik werd gestraft als ik te hard aan het bit trok ( dan lag ik er naast in het begin) en vooral dat je met veel tijd en liefde een gouden aan hem had, dat ie dan voor je door het vuur ging, dat ie alles deed op het strand vooral en nergens bang voor was, je kon hem de zee insturen en de hoogste duinen waren hem niet hoog genoeg. ik had uiteraard nog veeeel meer van hem willen genieten en nu ben ik er stuk van en vol van verdriet omdat ik weet dat er nooit meer zo'n paard als jou komt Luc....ik hoop dat je nu bij Mea bent en dat jullie het saamjes goed hebben.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:33

Wat mooi geschreven zeg.
Echt een knap paardje.
Heel veel sterkte met het verlies....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:51

Wat ik ook nooit zal vergeten was op een dag dat er onderlinge wedstrijd was bij manege Noot, dat ze s'morgens de luidsprekerboxen even gingen testen voor de parade. Be zat net in de poetsbak te rommelen, deur open en daar gingen de boxen: "Sexbomb sexbomb, you're a sexbomb" en daar ging meneer, staart omhoog, kop erop, rent door de gang de openstaande binnenbak in en doet even zijn ere-parade rondje in zijn eentje... Niemand verbaasd, dat was Luc nou eenmaal.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:56

Jeetje meiden, wat erg dat jullie afscheid van Luc hebben moeten nemen Ach gut Heel veel sterkte toegewenst bij het verwerken van het verlies!

Ilzas: wat heb je het ontzettend knap opgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:57

heel erg veel sterkte toegewenst! hele moeilijke beslissing, maar het beste voor em, hij stond er nu mischien nog vrolijk bij, maar dan heeft ie een mooi leven gehad, en heeft hij niet geleden, nogmaals sterkte Ach gut

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:35

Ik ben er stil van Verdrietig , ik weet niet wat ik moet zeggen, behalve dan natuurlijk dat ik jullie heel veel sterkte wens de komende tijd. De komende tijd om het verlies te verwerken, en ik hoop dat jullie kunnen blijven genieten van de mooie herinneringen van jullie fantastische paard Luc.
R.I.P. Vriendjes zijn?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:36

Iedereen bedankt voor het meeleven en de complimenten Bloos!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:39

Goh, wat een geweldig leuk paard, zoals jullie hem beschrijven. Ik zie hem gewoon voor me.

Knap dat jullie er zo positief over kunnen praten nu en fijn dat jullie al die herinneringen samen delen. Veel sterkte en volgens mij heeft Luc gewoon een fantastisch leven gehad bij jullie!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:52

Nou dat heeft hij 100% zeker weten. Hoe onmogelijk sommige dingen ook zijn op de manege waar Luc stond, zijn baasje kreeg het toch voor mekaar. En alles voor het paard; daar heb ik echt bewondering voor.

En Be, weet je nog dat je me toen belde of ik wilde helpen... Yaquinda stond toen met Luc op het landweggetje en hij ging niet meer voor of achteruit. Ben er heen gereden en toen heb ik een ander paard gehaald en besloot hij uiteindelijk toch maar achter ons aan te lopen naar de linie. That was Luc!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 09:12

ojaa hhaha dat was ik alweer vergeten, ook dat van de parade Le, tsjah zit steeds weer met tranen in mijn ogen, nu ook ben ik hartstikke vroeg wakker want ik ging elke zondag ochtend al vroeg op pad met hem naar het strand, dat was zo heerlijk, saampjes met alleen wij en het strand....
Je huilt je elke avond in slaap maar wat moet je dan, zo'n paard komt er nooit meer en dat besef je dan maar al te goed.

Iedereen bedankt voor de lieve woorden.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:52

Jeetje... dit had ik helemaal niet verwacht. Wist niet dat hij er zo erg aan toe was...

Wat houdt die ziekte precies in dan?

Heel veel sterkte Ach gut

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:05

De ziekte was een kwaadaardig gezwel ( fiboorm sarcoom, een zeldzaam iets bij een paard) die hem langzaamaan opat zeg maar en er was niks meer aan te doen, geen chemo, geen operatie meer , niks niet. En om hem verder lijden te besparen was dit het beste besluit uiteraard op aanraden van de veearts daar in Emmeloord. Ik had hem op zich nog wel mee mogen nemen naar huis en wat dan?? aankijken hoe hij steeds zieker zou worden? en straks niet meer kon eten omdat zijn tumor tegen zijn kaak aan druktte en hoe hij steeds ongelukkiger werd omdat hij niks meer kon, en ik die elke dag dan bij hem in de stal stond te huilen zodat hij wist dat er wat komen zou....nee dat wou ik hem besparen, ik wou hem een eervol afscheid geven zoals naar mijn mening elk paard zou verdienen en ik ben heel blij dat ik het zo heb laten doen. Het ging daar heel professioneel, hij heeft eerst een slaapmiddel gekregen en ging daarna onder volledige narcose en is toen helemaal ingeslapen en ik en kim waren er vanaf het begin tot het einde bij en hij zuchtte uit en dat was het dan, geen tegentribbeling gelukkig, geen pijn voor zover je weet natuurlijk.
En daar lag ie dan, 8 jaar van mijn leven, hij waar je blij van binnen van werd als ik al naar hem keek, als alles om je heen een puinhoop was dacht ik: maar ik heb Luc nog! Gelukkig heb ik uiteraard Bink, en dat is maar goed ook, anders zou ik helemaal dood gaan van ellende, nu is het al verschrikkelijk....

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:18

Dit gedicht vondt ik op internet...

Vertrouwen

Dat je gelukkig bent Als je word begroet,
met een zacht gehinnik
Dan word je Herkent,
Dan weet je meteen het Vertrouwen is goed.

Dat je het niet erg vind,
Om te fietsen door wind en Weer,
Dat doe je voor hem elke keer.

Dat je geen problemen hebt,
Met de Viezigheid in zijn stal,
Die je elke keer weer keuring wegschept.

Dat je die Speciaale band voelt,
Elke keer als je hem poetst.
Een band die sterk is, die nooit vergaat.
Dat is het vertrouwen wat nooit vergaat.

Als je je vrij voelt als je hem berijd,
Dan voel je je helemaal verblijd.
Dan kun je je problemen vergeten, heel even.
Dan kun je hem nog meer vertrouwen geven.

Dat je bij hem uit kan huilen,
Ook als hij je niet verstaat.
Kun je altijd bij hem schuilen,
Dat is het vertrouwen wat nooit vergaat.

Wat alleen een paardenliefhebber kan begrijpen,
Is het gevoel van leegte, verdriet en pijn.
Als jullie onverwacht,
Voor de rest van je leven gescheiden zijn

Vooral dat laatste stukje is erg mooi, ik kwam op de manege en toen vroeg iemand hoe is het nu met je paard en ik barstte in snikken uit en ze kwam naar mij toe en omhelsde me en moest ook huilen, omdat zij het begreep, ze had hetzelfde mee gemaakt.....elke paardenliefhebber begrijpt dit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:21

Sterkte met het verwerken van dit verlies....

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:24

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

deze vondt ik op Bokt

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:35

Dit was het laatste wat jullie voor je zo dierbare vriend konden doen.Heel erg knap om hem niet te laten lijden omdat je geen afscheid zou willen nemen.Geloof me maar dat Luc er zeer dankbaar voor zal zijn.Heel erg veel sterkte in de komende tijd,en neem gerust de tijd om dit aangrijpende iets een plekje in jezelf te geven.Liefs. Vriendjes zijn? .