Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:02

Sambal, mijn kleine Sambal.
Nog even en dan moeten we echt afscheid nemen Verdrietig
Ik tel de dagen die we nog samen hebben. Vrijdag 15-12-2006 het is nog maar zo kort..
Maar na alles wat jij voor mij hebt gedaan kan ik gewoon niet anders dan je laten gaan.

Afbeelding


Inmiddels is het 10 weken geleden dat Sam de wei uit kwam met een dik spronggewricht. Behalve dat het dik en wat warm was, liep hij niet kreupel en kon je er gewoon aanzitten. Veel gestapt die week en goed afgespoten. Het werd wel wat dunner maar in mijn ogen nog niet genoeg. De dierenarts kwam week daarna toch om Sams tanden bij te veilen dus dat kwam goed uit. De dierenarts concludeerde dat zijn peesschede wat ontstoken was. Door de trap was er wat vocht gekomen wat de zwelling veroorzaakte. Gewoon op rust en wat ontstekingsremmers en dan zou alles goedkomen. Anderhalve week later gingen we toch maar even naar de kliniek. De zwelling was namelijk toch nog wat warm en we hadden liever dat er even een scan gemaakt werd om te kijken of het echt wel zo onschuldig was.
Om te kijken of Sam echt niet kreupel liep moest hij op het harde op de volte. Mijn moeder en ik schrokken ons dood. Achter was niks te zien, maar Sam strompelde echt. Rechtsvoor hartstikke kreupel Verdrietig
Geen paniek, volgens de DA was het een hoefzweer. Er zat wel een klein scheurtje aan de buitenkant van de hoef dus misschien dat de zweer er daar uit wilde komen? Sam heeft erg goeie hoeven, maar oke kan een keer gebeuren dachten wij. Dus wij naar huis met onze oranje gehoefde Sambal. Maar naar 2 weken rust was Sambal nog steeds kreupel. Weer naar de kliniek want we vertrouwden het niet. Daar werd besloten om te kijken waar de pijn dan wel vandaan kwam. Eerst werd je voetje verdoofd en van daaruit zou de DA steeds hoger gaan verdoven. Na het eerste prikje moesten we even stappen en toen weer draven op de volte. Je liep nog steeds niet helemaal goed, maar volgens de DA was er voor de tijd dat we gestapt hadden al voldoende verbetering te zien. Dus op naar de rontgen om te kijken of er wat op de foto's naar boven zou komen. Sam kreeg weer een prikje waardoor hij nog maar nauwelijks kon blijven staan. Toen de foto's. Ik vond het maar spannend. Maar gelukkig bleken de foto's goed. Niks ernstigs te zien aan de botjes. Dat was toch wel een hele opluchting! De hoefsmid van de kliniek zou Sambal op aangepast beslag zetten en we kregen pijnstillers voor 10 dagen mee. Sam bleef een dagje op de kliniek omdat het niet bepaald in de buurt is en de hoefsmid hem dan gelijk de volgende ochtend kon behandelen. Er was wel een heel klein vlekje in de hoef te zien. Dit was natuurlijk de hoefzweer. Dus wij weer naar huis met het idee dat we over een paar weken weer lekker aan de slag konden gaan.
De volgende avond Sam weer opgehaald. Blij dat we weer met onze pony naar huis gingen.
Helaas bleef hij maar kreupel. Ons vertrouwen in de DA was inmiddels op en we besloten om een afspraak bij een andere DA te maken. Daar voor nog even langs de fysio gegaan. Misschien dat het iets met zijn spiertjes was? Dit was het ook niet dus op 4 december gingen we naar de paardenkliniek in Kootwijkerbroek.

Het verslagje van 4 december:
Vandaag met Sam naar de DA in Kootwijkerbroek ipv Hellendoorn geweest. Naar een andere dierenarts omdat we hem graag eens door iemand anders wilden laten onderzoeken. Wij het hele verhaal verteld. De trap, de mogelijke hoefzweer, etc.. Toen weer alles afgewerkt, voltes op het harde (Lieve Sambal draafde al uit zich zelf aan) linksom liep hij vrij goed, bijna niks te zien. Dus toch al verbetering. Rechtsom ook al weer ietsjes beter maar nog niet goed. Dus weer naar binnen, verdoven. Eerst de hoefzool. Buiten weer wat gestapt totdat het ingewerkt was. Sam vond het wel gezellig en liep met zijn oortjes naar voren braaf met mij en een stagaire mee. De DA kwam weer en we moesten weer draven. Nog steeds niet rad. Weer naar binnen, praam op, want hij had nu wel door dat hij een prikje kreeg en nu werd hij wat hoger verdoofd. Toen weer naar buiten, weer stappen en weer op de volte. Dit keer niks meer te zien. Dus wij wéér naar binnen. Nu voor een verdovingsprikje en weer op de foto's. In Hellendoorn was hij ook al op de foto's gezet dus we hadden al zoiets van zou wel gek zijn als ze nu wel wat vinden. Alles was namelijk goed. De andere DA had op de dag dat hij in Hellendoorn moest blijven zelf nog toen wij al weer naar huis waren nog andere (extra) foto's gemaakt, om echt alles uit te sluiten. Niks aan de hand.
Ondanks de sedatie wist Sam toch nog zijn hoef van het blokje af te tillen. Iets waar we erg om moesten lachen omdat echt nog geen een paard dat had gedaan na zo'n sedatie.
Maar toen de foto's gemaakt waren, moest Sam nog een keer. 1 Foto was niet goed. Ik had al zoiets van hij zal wel bewogen zijn ofzo, maar dat was het niet. De DA geloofde 1 foto niet vandaar dat het overnieuw moest, er kwam zelfs al een andere DA naar kijken. Na het maken van de foto kwam hij weer naar ons toe. We moesten achter de deur wachten voor de rontgenstraling. Ik zag al gelijk dat het geen goed nieuws was en dat werd ook gelijk gezegd. We hebben zelf ook naar de foto's gekeken en we hebben ook foto's van hoe het wel had moeten zijn gezien. Sambals straalbeentje was dus vreselijk slecht. Bij een keuring worden er cijfers van 1 tot 4 gegeven. 1 = goed, en 4 = heel slecht. Sambal had dus een 4. Een straalbeentje moet glad zijn, op de foto moet het een rechte lijn zijn. Maar bij Sambal was het heel erg gehobbeld en zaten er zelfs al scheurtjes in. De DA zei ook dat dit gewoon bijna nooit voorkomt bij pony's en al helemaal niet bij eentje van 6 jaar. Een behandelingsplan was er niet. Dit was het gewoon. Ik stond inmiddels gewoon te janken en heb heel de weg naar huis moeten huilen en nu weer. Er is gewoon niks meer aan te doen. Het was zelfs al zo erg dat het tijdens het rijden gewoon door midden kon breken. Mijn Sambal, mijn allerliefste pony. Zó oneerlijk.. Met rijden nooit iets gemerkt. Zelfs van de zomer toen de grond zo hard was sprong hij gewoon altijd, nooit heeft hij laten merken dat hij ergens last van had, nooit. Hij is altijd vrolijk, gisteren toen de staleigenaar even niet oplette nog uit zijn stal geglipt en weg gerend (liet zich wel gelijk weer pakken) en het is echt een onwijze knuffel. Ik kan me nu gewoon nog niet voorstellen hoe het straks zal zijn als hij er niet meer is.. Sambal Verdrietig

We hebben altijd gezegd dat als er iets ergs zou gebeuren we hem in zouden laten slapen (niet ervan uit gaande dat er ooit zoiets zou gebeuren). Dus dat is ook wat we hebben besloten. Na alles wat hij voor me heeft gedaan. De bikkel, nooit heeft hij iets laten merken met rijden. Zijn gouden karakter, onze band is zo sterk. Tuurlijk had hij ook zijn fratsen, maar dat hoorde gewoon bij hem. Nog nooit heb ik zo'n band met een pony gehad. Omdat de pijn alleen maar erger wordt en omdat Sambal niet gelukkig is als weidemaatje hebben we dit besloten.

Sambal ik ga je zo vreselijk missen. Ons geknuffel, het rijden, alles. Gelukkig kan niemand de mooie herinneringen afpakken. Galopperen over het strand, de crossen, het zwemmen in de kolk, de kampioenslinten. De week na de trap zijn we voor het laatst op concours gegaan. Na de M2 titel op de Regiokampioenschappen werd het tijd voor ons Z1 debuut. Helaas net geen winst, maar wel twee oranjelintjes. Geen moment gemerkt dat hij ergens last van had. En ik denk dat hij het ook gewoon niet wilde laten merken. Sambal ik zal je nooit vergeten.


Ik wil graag alvast iedereen bedanken voor de lieve Pb'tjes, berichtjes, etc.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lovers

Anoniem

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:06

Wat een verhaal zeg. Scheve mond
Heel veel sterkte ermee! Ach gut

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:15

waarom nu al afscheid nemen van een vriend die nog naast je staat? sorry om het te zeggen, maar dat vind ik vrij ongepast. je leeft nog met hem in lijve, dan neem je nog geen afscheid van hem. Vreselijk verhaal en ik weet hoe je je voelt. Mijn vriend heeft vorige week het leven moeten laten wegens beschadegingen en toen wist ik ook al een week van te voren wat het lot was, maar afscheid neem je pas op de dag zelf. In elk geval wel heel veel succes gewenst voor de komende dagen. Knuffel veel en geniet van je tijd met hem.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:18

Juist door op tijd afscheid te nemen en op tijd te realiseren dat hij er vrijdag niet meer is, denk ik dat de tijd die er nog is optimaal benut kan worden.

Ik heb je verhaal al op een ander topic gevolgd, maar hier nog eens:
Heel veel sterkte!!!

RenskeG

Berichten: 1250
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:19

Woogy volgens mij heb jij niet goed gelezen. In de titel staat namelijk "ons afscheid kom DICHTERBIJ"

Vief: Ik heb t verhaal al een paar keer gelezen. iedere keer met kippevel en een brok in mn keel. Nu lees ik t verhaal weer en zit ook ik te huilen achter de computer.
Meid, heeel veel sterkte vrijdag! Ik zal aan je denken. Geniet nog van de tijd die jullie nog samen hebben en geef Sambal een dikke knuffel van me! (en natuurlijk ook een knuffel voor jou Knipoog)

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:22

Wat een verhaal! heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut En wat een geweldig mooie pony!
Misschien een rare vraag, maar als hij als weidepaard zou fungeren zou hij dan ook nog veel pijn hebben?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:24

Eerder heb ik haar dit ook gevraagd en toen was de reactie dat hij niet als grasmaaier zou kunnen fungeren, dus ik denk dat daar wel over nagedacht is...

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:25

Oke! Het was maar een vraag! Weet niet precies wat de pijn is die daarbij hoort als ze niet belast worden!

elise01
Berichten: 2761
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Wesepe

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:26

Dit mocht niet gebeuren Verdrietig !

Heel veel sterkte de komende tijd, en geniet van de laatste dagen samen!

Ach gut

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:28

gertjuuh schreef:
Oke! Het was maar een vraag! Weet niet precies wat de pijn is die daarbij hoort als ze niet belast worden!


Het is ook een hele redelijke vraag hoor, het was ook het eerste waar ik aan dacht namelijk...
Maar het mag helaas niet zo zijn... Heel veel pech...

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:29

Jeetje vief, zit dit gewoon met tranen in mijn ogen te lezen, lieve sam Verdrietig gewoon niet te bedenken dat hij er niet meer is binnenkort *snik*
Jullie waren samen 1, elke wedstrijd zowat in de prijzen.. ik heb genoten van jullie topics en straalde als ik jullie weer zag rijden..
Ik wens je superveel sterkte de komende tijden en mijn pb box staat altijd open Kusje
Laatst bijgewerkt door Bumba01 op 11-12-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:29

Dat is echt wat je totaal niet verwacht.
Wat kan ik zeggen? Die foto's zijn fantastisch en laten zien hoe leuk jullie samen waren/zijn!
Heel, heeeeel erg veel sterkte de komende tijd! En geniet nog even flink van m! Ach gut

Fox1
Berichten: 1366
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:34

Zoals Elise al zei, dit mocht niet gebeuren Huilen
Ik zit hier nu ook met tranen in m'n ogen, zo oneerlijk...
Heel veel sterkte de komende tijd, geniet nog een paar dagen van je geweldige pony Ach gut

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:36

Vief heel erg veel sterkte! Het is erg moeilijk zo'n afscheid!
De foto's laten zien hoe zo'n combinatie jullie waren! Ach gut

IkbenMarije

Berichten: 2105
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:37

Ach nee toch?
Wat een verhaal, je praat zo mooi over hem! Ik kreeg er een brok van in mijn keel.
Die herrineringen die jullie samen hebben neemt niemand jullie meer af!
Dit had niet mogen gebeuren! Geniet nog zo veel je kan in de periode dat je nog met hem door brengt, en heel veel sterkte in de komende tijd Ach gut

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:37

Heel veel sterkte.
Wat een stoere pony zeg!!Dat hij nooit wat heeft laten merke.
Wat een knap koppie heeft hij.Geniet nog maar even van jullie tijd samen.

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:38

Vief, nogmaals heel veel sterkte de komende tijd.
Vind het echt heel erg dat dit moet gebeuren Verdrietig
Geniet nog maar lekker van hem

A_Pallieter

Berichten: 4059
Geregistreerd: 01-01-06
Woonplaats: zaanstad

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:38

Heel veel sterkte de komende tijd,
verwen hem zijn laatste dagen maar lekker!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:42

vief meid, Heb t op t SGW topic allemaal gevolgd. zelfs op mn werk nog eens nagevraagd of er echt geen andere opties konden zijn voor zon pony.. Helaas daar ook een negatief antwoord! ik vind het van groot respect getuigen dat je voor sambal kiest, en hem laat gaan terwijl hij zich nog goed voelt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende dagen. Verwen m schandalig, en hou je haaks!
PB staat altijd open!

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:45

Lieve vief,hierbij een dikke knuffel van mij en heel veel sterkte vrijdag!! Ach gut Ach gut

Mloesje

Berichten: 1673
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Deventer

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:49

Heel veel sterkte vrijdag.. Ach gut Ach gut
Knap dat je zo'n beslissing kan nemen, hoe moeilijk het ook is..
Geniet nog van de laatste dagen die je met hem hebt..

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:52

Vief, héél erg veel sterkte de komende dagen, maar ook daarna Ach gut
Het bewijst wel dat Sambal echt voor je door het vuur wil gaan!
Aan de foto's is ook te zien dat jullie echt een hele leuke combinatie zijn.
Ik respecteer je beslissing erg, dit is het beste voor Sam..
Geniet nog van de laatste dagen samen met hem,
verwen je topper nog maar even flink!

Sjuulie

Berichten: 2224
Geregistreerd: 04-04-06

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:52

lievelieve vivian,
echt verschrikkelijk dat dit jullie moest overkomen, geniet van de laatste paar dagen en heel erg veel sterkte toegewenst..
Ach gut
we zullen hem missen

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:54

heel veel sterkte vrijdag
geniet nog even van je kanjer

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:58

Lieve Vief, ik heb groot respect voor je beslissing en ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen. Ach gut
Jullie waren een geweldige combinatie en ik ken maar weinig pony's met zo'n prachtige uitstraling als Sam.