Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:30

Morgen is het zo ver... na een week ons erop voor te bereiden moeten we helaas 1 van onze paarden in laten slapen, vanwege straalkanker.

Het is niet ons eerste paard wat we moeten laten inslapen, maar wel een paard die op het eerste oog gezond is en niets mankeert. De anderen hadden allemaal wel wat dat het besluit om ze in te laten slapen iets makkelijker maakte.

Maar nu gaan Puschkin zijn laatste 24 uur in en ik ga het (na er de hele week bewust niet aan gedacht te hebben) nu ontzettend moeilijk krijgen...

Wie sleept me hier doorheen??

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:33

Leuke dingetje doen de laatste uren. Vind hij land leuk, laat hem dan maar staan. Wat vind hij lekker, geef hem dat. Zo heb ik de laatste dagen met Luitenant doorgebracht. Meer kan ik je niet aandragen Tyrza. Wens je ongelovelijk veel sterkte morgen , en bedenk je je dat je er alles hebt aan gedaan om dit te voorkomen en dat dit het beste besluit is. Hoe beroerd het nu ook maar mag aanvoelen.

Nogmaals, sterkte

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:33

Maak een paar super mooie fotos , en laat hem nog een x alles doen wat die stiekum niet mag doen . Laat hem een keertje het beest uithangen en alles doen wat die normaal niet mag en verwen hem nog een keer goed ... Een paardje kwijtraken is altijd moeilijk , maar als je later een paar mooie fotos hebt krijg je toch nog een paar hele mooie herineringen terug Je paardje laten leven met pijn is ook niet fijn , goed dat je hem laat gaan , heel veel sterkte en geniet nog lekker van jullie laatste uurtjes samen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:40

Ben nu de mooie foto's aan het uploaden. Hij heeft de laatste weken heerlijk in het land mogen staan, zo ook vandaag en morgen, met zijn beste vriend.... en voor zijn maatje is het ook zo sneu... al de 2e keer dat ie een maatje kwijt raakt...

Hoop dat Puschkin zich morgen goed laat inladen, is ie altijd wat moeilijk in. Hij wordt bij onze DA ingeslapen, in alle rust...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:50

Pfoeh, ik weet hoe je je voelt... in 2001 heb ik na 10 jaar trouwe dienst mijn pony (Missouri ) in moeten laten slapen.
Ze zag er fantastisch uit op dat moment (net na de zomer), dik en glanzend. Maar ze was zo dampig, dat ze de laatste twee winters ook al bijna niet had overleefd... en dat wilde ik haar niet meer aandoen.
Ik heb de DA op het terrein laten komen want ze had een hekel aan trailers.
We zijn erbij gebleven, mijn moeder, mijn vriend en ik. Natuurlijk was het zwaar en oneerlijk, maar wel beter zo. Na zoveel pijn, longspoelingen, poeders, behandelingen en noem maar op had ze haar rust wel verdiend.
Toen alles achter de rug was en we thuis kwamen heb ik samen met mijn moeder foto's gekeken van hoe Missouri was geweest, van de talloze wedstrijden, en heb ik al mijn bekers en strikken in een grote verhuisdoos gedaan.
En heerlijk een potje gejankt, want hoe toevallig, "I'll be missing you" van Puff daddy en Faith Evans was op de radio.
Elke keer als ik dat nummer hoor moet ik er weer aan denken, en aan de mooie tijd die we gehad hebben.

Heel veel sterkte, verwerken doe je op je eigen manier. Het is kl*te, maar je weet zelf ook dat het het beste is wat je kunt doen.

Liefs
Sabine

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:52

Ik heb gelukkig geen idee hoe dit moet zijn, maar het lijkt me afschuwelijk moeilijk. Tips heb ik niet, want wat je ook doet, je houdt deze gedachte toch wel in je achterhoofd. Ik wil je alleen heel erg veel sterkte wensen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:55

Ja, ik ken het, Missouri, wij hebben ook 2 paarden die dampig waren in moeten laten slapen. Maar toch had ik daar minder moeite mee. Die waren zo benauwd en we hebben gewacht tot ze het zelf welletjes werden.
Mijn pony die we 2 jaar geleden hebben laten inslapen had haar schouder gebroken. Ook duidelijk om meteen haar in te laten slapen.

Maar met deze is het zo moeilijk op de een of andere manier...

Foto, vandaag gemaakt:
Afbeelding

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:59

Misschien heel cru om nu praktisch te zijn,
maar vraag aan je dierenarts of hij Puschkin eerst een flinke verdoving wil geven en daarna pas de spuit die zijn hart laat stoppen.

Waarschijnlijk zal het ook wel op deze manier gaan, sommige dieren verzetten zich tegen het middel wat het hart laat stoppen.

Deze tip kreeg ik ooit van een bevriende dierenarts.


In ieder geval heel veel sterkte gewenst. Morgen en voor de tijden die volgen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 18-06-06 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:00

Ik ken het Tyrza, ik heb verleden jaar mijn punk ook moeten afgeven ivm hoefkanker.
Dit is moeilijk te accepteren omdat ze van de rest in orde zijn.
Maar je kunt nou eenmaal niet je paard op 3 benen laten lopen.

Besteed die laatste uren nog veel met hem...
Je kunt er dan nog zo goed op voorbereid zijn, die "klap" krijg je nog voor je kiezen..

Veel Sterkte gewenst!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:02

tienus63 schreef:
Misschien heel cru om nu praktisch te zijn,
maar vraag aan je dierenarts of hij Puschkin eerst een flinke verdoving wil geven en daarna pas de spuit die zijn hart laat stoppen.

Er wordt geen spuit in het hart gezet. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Hij krijgt eerst een roesje, dan iets dat ie gaat liggen, en daarna zal hij iets krijgen dat hij heeeel diep gaat slapen...

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:07

Heel veel sterkte Tyrza.

Ik heb in januari mijn pony in moeten laten slapen en het is gewoon nooit makkelijk, maar helemaal als ze ogenschijnlijk nog heel happy zijn. Ik denk dat niemand je hier doorhene kan slepen, of anders alleen de paarden.

antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:08

heel veel sterkte weet veder ook niet wat ik kan zeggen .

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:11

Tyrza schreef:
Er wordt geen spuit in het hart gezet. Heb dat nog nooit meegemaakt.Hij krijgt eerst een roesje, dan iets dat ie gaat liggen, en daarna zal hij iets krijgen dat hij heeeel diep gaat slapen...

Nee dat weet ook wel, maar het verdovingsmiddel is een heel ander middel dat het middel wat het hart laat stoppen. Beide middelen worden intraveneus toegediend.
Excuus dat ik misschien niet duidelijk genoeg was.

Maar ik begrijp al dat ze bij Puschkin de rustige methode toepassen. Ik ben blij voor je dat je dat al weet.

Soms wordt in gevallen waarbij het paard al ligt alleen maar de "doodsspuit" om het zo maar even te noemen, gegeven.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:27

Wat ik deed met Indian toen ik wist dat hij weg ging, was heeeeeeeeeel veel foto´s maken, beter teveel dan te weinig was mijn motto..

En verder lekker knuffen en poetsen, losgooien, ook al liep hij soms op 3 benen, het maakte toch allemaal niet meer uit, want hij ging toch weg..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:03

Verdorie! Ik besef nu net weer dat het zijn laatste nacht is...

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:30

Wat er ook gebeurt en hoe rot het morgen ook gaat worden, ik ben er voor je (dat weet je wel) en mijn tel staat 24/7 aan voor je Tyr!!
Heel veel sterkte morgen en geef Pusch nog een dikke knuffel van mij!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:15

Tyrza schreef:
Verdorie! Ik besef nu net weer dat het zijn laatste nacht is...


En dan komt er nog de laatste gang naar het land, laatste maaltijd, laatste poetsbeurt, noem maar op. Doe het op een prettige manier, zodat jij er goede herinneringen aan over houdt.

Zal morgen veel aan je denken Tyrza

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:39

Heel veel sterkte Tyrza!

Ik verplaats het topic naar In Memoriam

SjilliejJj
Berichten: 547
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: België

Re: Hoe te dealen met je paard in te laten slapen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:47

veel sterkte,
echt een mooi paard jammer dat het zo moet lopen
soms mag je niet egoistisch zijn en moet je een pijnloze oplossing zoeken.
Mijn moeder is net hersteld aan kanker en ze heeft heel erg afgezien dus voor je paard zal het vast voor je paard geen pretje zijn.

Mijn paard is vorig jaar ingeslapen in de periode dat me moeder kanker heeft en hij is zonder eerst in slaap te doen "ingeslapen" hij verzette zich en is letterlijk in mijn armen gesprongen daarna knakte ie tegen de grond
heb der nog steeds nachtmerrie's van maar denk dat dit van de dierenarts afhangt .

Nogmaals veel sterkte en hopenlijk gaat alles goed en krijg je alles verwerkt

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:57

Veel sterkte Tyrza!!!! Bedenk dat je het dier een boel ellende bespaart en ik denk dat er vanzelf wel een teken komt dat het goed is wat je hebt gedaan.....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:58

SjilliejJj, denk inderdaad dat het van je dierenarts afhangt. Wat die van jou heeft gedaan is zeer onfatsoenlijk. Gelukkig weten de meesten het wel goed te doen.
En dat geldt ook voor Tienus. Een goede dierenarts maakt ongeveer 5 stappen om een paard rustig te laten inslapen.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 01:59

Heel veel sterkte..heb het helaas ook net achter de rug en ondanks dat het rustig ging blijft het nog weken op je netvlies ..en weken heb ik me afgevraagd of ik er goed aan heb gedaan..alle uren voordien staan me nog voor de geest, mooie uren, haar alles laten doen wat ze nooit mocht, lekker verwend en gewoon laten eten, grazen, genieten, wandelen...heel veel sterkte!!!

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:00

jeetje tyrza... heel erg veel sterkte!! een prachtdier om in herinnering te houden en je hebt aan het dier gedacht laat dat een troost zijn.. nogmaals ik kan niets zeggen wat helpt maar weet dat ik aan je denk

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:32

Heel veel sterkte!

Dit soort dingen zijn zo slopend! Ga lekker met je paard omtutten, maak nog wat foto's, laat 'm nog 1 keer gek doen....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:35

Heel veel sterkte vandaag Tyrza