slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:25

ja hoor, ik ook op zich.... het was alleen vervelend voor eline en mijn man, die mee waren... voor haar is het geen probleem geweest, denk ik.

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:25

Je hoort inderdaad heel verschillende verhalen over het naar de slager brengen. Ik heb persoonlijk meer slechte dan goede verhalen gehoord. Je kan wel zeggen dat als het paard is neergevallen er alleen nog het lichaam als omhulsel ligt, maar niemand wil toch zijn paard met doorgesneden halsslagader aan een haak zien hangen..?!!! Dat beest is toch je vriendje, je maatje en vreugde geweest?!!! Ik kon dat niet en wilde voor mezelf voldoende tijd om afscheid van mijn meisje te nemen. Daarom heb ik destijds voor inslapen gekozen. Voorlopig heb ik mijn portie wel gehad, maar mocht ik weer voor de keuze komen te staan dan zou ik zeker weer kiezen voor inslapen. Daarbij respecteer ik wel de keuze van mensen die wel voor de slacht kiezen. Realiseer je alleen wel dat het niet altijd even prettig is...

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:26

sorry voor deze reactie maar waarom breng je in hemelsnaam een paard naar de slacht,dat je dat kunt,er is ook een dierenarts en het kan allemaal heel rustig zonder in de winkel te eindigen,zie ik het verkeert maar zo denk ik erover als ik het lees,

p.s sterkte met het verlies

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:15

Je moet doen waar je je goed bij voelt. Of dat de slager is of de dierenarts ik respecteerd ieder zijn keuze. Ik heb gekozen de slacht omdat ik bang was dat ze zou gaan vechten tegen het 'spuitje'. Maar het blijft ieder zijn eigen keus. Ik heb mijn paard ook niet meer gezien toen ze dood was. Ik had al afscheid genomen. Mijn vriend was er wel bij. Ik heb haar samen met mijn vriend lopend weggebracht(1 uur lopen). Want ze was bang voor de trailer. Het was bij een kleine slagerij die alleen paarden slacht op verzoek wij waren dus ook de enige daar. Een paar dagen ervoor was ik daar langs geweest Zodat ik wist hoe het allemaal ging gebeuren. Het was wel erg vervelend allemaal maar doordat ik me goed voorbereid had verliep alles heel snel. Ik hoop dat er voorlopig geen volgende keer komt maar ik zou het zeker weer zo doen. Heel veel sterkte het is gewoon verschrikkelijk om je beste vriendje te moeten missen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:26

ik ben heel vaak op slachthuizen geweest maar dan voor koeien en daar ging het er nog veel erger aan toe dat kan ik je vertellen hoe het met paarden aan toe gaat weet ik niet eigenlijk niet! denk dat het gewoon per slachthuis verschilt en dat je de goede uit moet zoeken ofzo!

NickytjeJarig

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:19

"paarden krijgen een pin door het hoofd, van vallen ze op de grond, het hart klopt door. Dan gaan ze aan de benen omhoog aan een rek, daarna wordt de hals doorgesneden, dan zijn ze pas echt dood. Dit is geen fabeltje, dat heeft deze slager mij dus ook verteld. Dit is omdat het bloed dan goed naar beneden stroomt, het moet het lichaam uit, vraag me niet waarom, zal het vlees ten goede komen. Je moet er niet teveel bij nadenken.... ik zou niet gauw meer voor de slacht kiezen. Verschillende hadden het mij aangeraden, doordat ik zo'n pittig (en nog jong) paardje had en het met de inslaapmethode misschien ook een drama kon worden maar als het zo op alle slachthuizen gaat dan hoeft het van mij niet. Maar goed, ik heb ook andere verhalen gehoord."


Da's ook de reden waarom ik nooit een paard naar de slacht zou doen.
Ook al zijn ze op die moment hersendood. Ik heb ook al filmpjes gezien waar het paard wordt geschoten, en het NIET vd eerste keer, maar pas na de 5de keer dood was. Ik zou het haar niet willen aandoen. Mijn paard is zachtjes ingeslapen met haar hoofd op mijn schoot, en dat kon ik aanvaarden. Ik zou niet kunnen leven met het beeld van mijn paard aan een haak! Ik respecteer ieders keuze hierin, ik vertel gewoon maar even mijn mening.

Flower_
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:17

Iemand had mij verteld dat de paarden een soort stalen rek om hun nek krijgen, en dat die in 1 keer word omgedraaid, zodat de nek gebroken is. Zelf geloof ik haar niet...

Maar over die pin enz...VRESELIJK Zat met tranen in mijn ogen, ogen vielen bijna uit hun kas, en hand voor mn mond! Echt zo walgelijk.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:36

Apple schreef:
Ik denk dat je dan net een uitzondering hebt meegemaakt . Ik lees hier op Bokt voornamelijk verhalen dat de paarden 's ochtends zo vroeg mogelijk gedaan worden zodat er nog geen andere dieren geslacht zijn die dag. Ook dat er wel degelijk respectvol met het baasje wordt omgegaan.



Mee eens, ik heb dit ook nog nooit gehoord.. Hmm wel een beetje vreemd van die man..

Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:52

dniiellee schreef:
Iemand had mij verteld dat de paarden een soort stalen rek om hun nek krijgen, en dat die in 1 keer word omgedraaid, zodat de nek gebroken is. Zelf geloof ik haar niet...

Maar over die pin enz...VRESELIJK Zat met tranen in mijn ogen, ogen vielen bijna uit hun kas, en hand voor mn mond! Echt zo walgelijk.



Dat van dat stalen rek is natuurlijk onzin!

Eet je misschien vlees? Want zo is de koe waarvan jij eet ook zo gestorven! Een varken wordt of vergast of ge-elektrokuteerd en een kip wordt ook geeelektrokuteerd (waarna zn kop er automatisch afgetrokken wordt) .
En idd ze moeten hersendood zijn, dwz geen bewustzijn meer maar wel dat het hart klopt. Op het moment dat de dieren gekeeld worden wordt het bloed er actief uitgepompt, zodat je daarna een smakelijk stukje vlees overhoudt. De dieren worden op hun kop gehouden want dat loopt net iets makkelijker leeg.

Tja als je het misschien voor de eerste keer hoort is dat niet echt fijn om te horen maar het dier moet toch dood. Als je een andere, snelle diervriendelijke manier weet om te slachten?

En ik denk dat het slim is zoals mensen hierboven beschrijven, eerst eens na te vragen wat er allemaal gaat gebeuren als je je paard laat slachten.

Blijft het natuurlijk wel een stomme ervaring van TS, maar ik denk dat het paard er niet veel van gemerkt heeft!

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:55

Dit ga ik dus nooit doen he.. Dat ga ik echt niet trekken..
Ik denk dat ik die kerel was aangevallen.

Cherellee_
Berichten: 1094
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:08

@ Whiz: Dan doe ik met je mee, echt respectloos hoe die man met dat paardje van de TS is omgegaan..

Sterkte met het verlies!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:25

slachten is geen leuk idee met die pin en dat ze de halsader doorsnijden en dat ze dan op hun kop hangen maar idd thats life!!! bij koeien en varkens gaat het ook zo dus waarom bij paarden niet?! en dat ze goed leegbloeden is idd in belang van het vlees! iedereen wil toch een lekker stukje vlees?!

Whiz schreef:
Dit ga ik dus nooit doen he.. Dat ga ik echt niet trekken..
Ik denk dat ik die kerel was aangevallen.

omdat ie gewoon snel werkte?
toen ik een jaar of 7 was werd mijn lievelingskoe geslacht...die slachter vroeg dat of het mijn lieveling was en ik antwoorde dus heel verlegen ja... en toen bats die pin der in! toen vond ik het best erg maar als ik er nu over nadenk kan ik er hard om lachen... als een dier dood is maakt het toch niet veel meer uit wat je met zen lijf doet? of hij gaat in de frikandellen of hij word in de vrachtwagen van de rendac gepleurt en op de grote stapel verbrand! beetje hard gezegt misschien maar zo is het gewoon...

en respectloos zijn slachters misschien wel ja...een sociaal lief mens wat dieren en welzijn heel belangrijk vind worden meestal geen slachter!!!

maar idd eerst kijken bij een slachter wat de bedoeling is en of ze rustig zijn! aangezien er zoveel goede verhalen op bokt staan zullen er heus wel goede slachthuizen zijn

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:22

HAy, eerst en vooral sterkte!
Dit is echt niet leuk als je dat zo meemaakt!

zelf heb ik dit ook nog meegemaakt, het was een drachitge merrie en toen ze moest bevallen had ze al haar darmen eruit geperst maar dus niet het veulen.
De merrie was gewoon aan het doodbloeden, iedere keer ze een kramp kreeg schoot er een hele scheut bloed uit.
daarna hebben ze het veulen er maar uit gehaald met een keizersnede en zeiden ze dat er nix meer aan te doen was .
dan hebben ze de slachter gebeld en toen die er was zei ik dat ik dit niet wilde zien en voor ik het wist had die man haar keel overgesneden en de wagen ingetakeld.

De hele tijd spookte dat beeld door mijn hoofd...


ik begrijp je nare gevoel!


sterkte!

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:04

zo gaat het gelukkig niet altijd hoor!
Wel naar omdat zo mee te moeten maken.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar hier in de buurt hoor ik alleen maar "goede"berichten van mensen die hun paard hebben weggebracht.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:10

Allereerst wat Orlando8 heeft mee (moeten) maken is meer dan verschrikkelijk. Het is helaas alleen zo dat dit de pure realiteit is. Wat het uitzonderlijke in dit geval is, is dat iemand nu daadwerkelijk heeft gezien wat er gebeurt met het dier en daarover verslag doet. In de meeste gevallen gebeurt eea. (met name het optakelen en dood laten bloeden) achter gesloten deuren, daar waar ook de andere dieren hangen. Dus ja: het slachten gaat altijd zo, alleen wordt het meestal niet zo openlijk gedaan waar bv. de eigenaar nog bij is.
Voor mensen die meer hierover willen weten, in het topic "In laten slapen of naar de slager" wordt hier verder op in gegaan. Op pagina 11 bv. de mening van een ex-slager.
Wil hier nog wel even kwijt dat ik iedereen die een traumatische ervaring heeft mee moeten maken ivm. het overlijden van hun dier strekte toewens. Het afscheid moeten nemen/het gemis is al erg genoeg; beelden die je niet meer van je netvlies afkrijgt; twijfels ... die maken het verdriet haast ondragelijk! Sterkte!

mietjuh

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:31

jee wat een erg verhaal... Ik kies denk ik liever voor inslapen als neerschieten... vind ik toch diervriendelijker
maar het gebeurt op ergere manieren, heb ik ook wel eens op filmpjes gezien... gewoon keel doorgesneden enz. bij illegale slagerijen, vreselijk
nouja sterkte iedereen
ik heb dit bij paarden nog nooit mee hoeven maken, wel bij kitten, ratje, cavia (ingeslapen) maarja

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:31

mellenoska schreef:
zo gaat het gelukkig niet altijd hoor!
Wel naar omdat zo mee te moeten maken.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar hier in de buurt hoor ik alleen maar "goede"berichten van mensen die hun paard hebben weggebracht.


ze bedoelde of degene die ze wegbrengt het altiijd zo meemaakt als zij, en dat is dus niet altijd zo. GELUKKIG.
Natuurlijk gebeurt het slachten zelf wel op dezelfde manier. Maar je hoeft toch niet de andere paarden te zien als je je paard wegbrengt dat kan gerust netter hoor. En ook de manier waarop ze overgenomen worden een beetje slachtplaats laat je zelf je dier naar binnen brengen als je daar behoefte aan hebt. Voor die mensen daar is het dagelijks werk maar voor degene die een keer een paar brengt zit er emoitoneel nog wat achter.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:08

voor zo ver ik weet gaat het gewoonlijk anders. ik ben een keer bij een slager geweest(weet niet meer waar) en daar werd ze mee naar binnen genomen en werden we geroepen dat we konden kijken. toen hing ze en waren ze met de slang het bloed aan het wegspuiten. Er waren geen andere dieren in de buurt, die hingen in een andere ruimte achter ene deur, waar zij daarna ook heel ging. Je mag ze niet meer aanraken wegens bacteriën en blauwe plekken in het vlees.

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:30

wat een verhalen allemaal! maar toch het idee dat een paard een spuitje krijgt en er tegen gaat vechten lijkt mij ook niks!

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:53

Dat is wel erg ruw gegaan zeg! Ik denk dat ze het vlug vlug willen doen om ervoor te zorgen dat die paarden niet in paniek raken of gaan staken. Omdat ze die lucht dan ruiken.

Ik vind dit wel vreselijk hoor!!!!

_Unexpected_

Berichten: 1112
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:06

Ik krijg elke keer tranen in mn ogen als ik dit lees. Vind het zo erg Moet dan heel erg denken aan mijn pony die verkocht is. Ik heb daar zó'n erge band mee, en wil echt niet dat er ooit zoiets met hem gebeurt. Zo'n keuze is zo verschrikkelijk moeilijk.
Ik zou toch voor de spuit gaan, dubbele dosis.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:11

Jeetje, ik ben nog nooit in een slachterij geweest.
Maar volgens mij gaat het er normaal wel anders aan toe!

Imaginary

Berichten: 762
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: In de wolken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:35

Jeetje, wat een vervelend verhaal zeg!

Ik heb eigenlijk alleen nog maar positieve verhalen gehoord
over slachten; waardoor het leek te lijken alsof slachten nog
redelijk diervriendelijk was ook, een snelle pijnloze dood.

Ook dat het altijd heel netjes ging in een ruimte zónder andere
dode dieren..

Wel vervelend dat je nu zo'n slecht voorbeeld van een slachterij
hebt gezien, dit zal je beeld van een slachterij wel beïnvloeden
neem ik aan!

Widner

Berichten: 1745
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:50

Ah dat is echt rot! Niet netjes afscheid kunnen nemen van je paard!! Sterkte!

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:15

weet jullie mensen ik kan dit gewoon niet lezen ik word er misselijk van. Zit nu met een rood hoofd voor de computer. Word gewoon ziek van de gedachte.
het is vervelent dat het zo gaat, maar jah niks aan te doen
Zelf zou ik nooit een paard naar de slacht doen, het liefst ook geen spuitje, maar iedereen hoop dat je paard rustig heen gaat

heel veel sterkte