slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 08:06

Ik voel me een beetje rot door hoe het gister gegaan is,dus wil even mijn verhaal kwijt.
Ik bracht een paard van een vriendin weg naar de slacht,een slachterij in montfort.We kwamen aan op het terein,en er stond een mand buiten met allemaal vellen van beesten. We moesten wachten op het paard voor ons,en toen mochten we het paardje uitladen uit de trailer. De man nam het paardje heel snel van me over,drong niet eens tot me door zo snel ging het en nam haar mee naar binnen. Een paar tellen later werden we geroepen dat we konden kijken. Ze lag op de plek waar op een meter afstand al die paarden aan haken hingen dood te bloeden,ik vond dit echt schokkerend. Ik wou het paardje nog een klopje geven,maar ik mocht niet in de buurt komen,ze was al klaar om omhoog getakeld te worden. Ik had over dit alles gewoon totaal geen goed gevoel,dat ik geen afscheid kon nemen van het paardje,hoe ik die andere paarden vlakbij haar zag hangen(dan denk ik dit moet ze toch geroken hebben,ook al was het heel snel)en het gehaast van die man. We waren binnen 2 tellen weg. Gaat dit er altijd zo aan toe? groetjes eline

Ikkiej

Berichten: 292
Geregistreerd: 20-03-05

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:09

Wow echt erg gaat het er aan toe zeg!

Ik ben nog nooit in een slachterij geweest

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:11

Ik denk dat je dan net een uitzondering hebt meegemaakt . Ik lees hier op Bokt voornamelijk verhalen dat de paarden 's ochtends zo vroeg mogelijk gedaan worden zodat er nog geen andere dieren geslacht zijn die dag. Ook dat er wel degelijk respectvol met het baasje wordt omgegaan.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:12

Ja dat las ik ook altijd,daarom viel dit me zo tegen. Ik vond het echt vreselijk. Ik had dat paard ook gewoon nog een klopje willen geven,en ik kon er gewoon niet meer bij. Het ging allemaal maar vlug vlug.

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:14

Montfort?? Of montfoort?? Ik kom uit burt van montfort namelijk en ligt daar een paardenslagerij??

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:16

Gats, dat zal niet echt leuk zijn geweest voor je. Gelukkig ging het voor het paard wel allemaal heel snel. Hij was toch dood toen ie op de grond lag? Sterkte meis.

Enne, Montfort ligt toch ergens in Limburg?? Best ver vanaf haarlem.... Montfoort ligt bij Utrecht.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 18-05-06 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:17

enne, die man is inderdaad een eikel dat hij niet gewoon afscheid heeft laten nemen. En at afschuwelijk dat je gewoon die andere paarden kan zien hangen, bah, wat had het paardje als ik vragen mag? En, er staat dat die paarden hinge dood te bloedne aan die halen, maar dan zijn ze al gestorven toch of hingen die daar levend aan?
Wel erg dat je zoiets hebt meegemaakt en wat fijn dat jij wel tot laatst bij het paardje gebleven bent,
sterkte

kimftNinja

Berichten: 810
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Kwintsheul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:18

dan heb je denk ik echt een uitzondering meegemaakt. Bij mijn oude verzorgpaard moesten we haar ook al heel vroeg brengen. Alles was nog schoon binnen en geen andere beesten/lijken gezien. We mochten haar zelf mee naar binnen nemen, totdat er een kap over haar hoofd werd gezet en toen werd de pin door haar hoofd geschoten. Het was geen prettig gezicht, maar het is heel rustig gegaan. Gelukkig heel anders dan wat jij hebt gezien! Lijkt me echt erg om dat te zien.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:23

Sorry was in montfoort dan idd bij utrecht. Ze zijn wel hersendood heb ik begrepen,maar als ze hangen bloeden ze dus eigenlijk dood. Was gewoon een heel naar gezicht,en vooral omdat mijn eigen paard 2 maanden geleden is gegaan naar de slacht(daar was ik niet bij)zag ik steeds het beeld voor me hoe hij daar zou hangen. Echt erg gewoon.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:23

Het hoeft zo niet te gaan. Wij zijn in Nijkerk geweest daar werd ons eerst gevraagd hoe we het wilden. Zelf mee naar binnen enz.
Moet wel zeggen dat we als 1e van de ochtend waren en dat alles mooi schoon was. Dat zou ik iedereen aanraden indien mogelijk.

Wij waren 's morgens wat vroeg en de keurmeester was er nog niet. We konden een kopje koffie krijgen en moesten hiervoor door de slachterij heen lopen. Nee dat zou ik geen 2e keer meer doen. Ondanks dat alles schoon was. Ik kan niet anders zeggen dan dat er respectvol met mij en mijn paard is omgegaan. Echter de slachter doet zijn werk hij kijkt er toch anders tegenaan.

We hebben nog gekeken na het schieten, geen prettig gezicht. Maar wij wilden zeker weten dat ons paard geen pijn meer leed.

Natuurlijk gaat het snel. Moet ook wel. Tenslotte is het (bot gezegd) consumptiemateriaal. Tevens als ze er te lang over doen voor het schieten gaan de paarden iets vermoeden. Ons paard heeft werkelijk niets in de gaten gehad. Hij liep heel braaf mee naar binnen en het was snel gebeurd.

Je moet dus niet verwachten dat je bij de slachterij uitgebreid afscheid kunt nemen. Wij hebben het thuis gedaan.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:29

k bedoel ook niet uitgebreid afscheid,maar ff een klopje op het haks van het paard is toch niet teveel gevraagd lijkt me?Snap heus wel dat ze snel aan die haak moeten en alles snel moet gebeuren,maar vond het hier gewoon lopende bandwerk,trailers kwamen achter elkaar aan met paarden.Die voor me naar binnen ging hing echt op een meter afstand van het paardje die ik wegbracht,dan denk ik kan het nou niet anders.Tuurlijk is het de realiteit,en ik kan heus wel wat hebben,maar vond het gewoon allemaal niet respectvol

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:40

Mij lijkt het ook niet te veel gevraagd. Jammer dat je zo'n gevoel erbij hebt. Persoonlijk had ik niet de behoefte om mijn paard na het schieten nog aan te raken. Het was gewoon mijn paard niet meer. (Dat zelfde gevoel had ik ook toen hij op de operatie tafel lag). Voor mijn gevoel is de ziel uit het paard en ligt er slechts een lege huls. Eigenlijk wilde ik zelf het liefst zo snel mogelijk weg van de plek des onheils, terwijl erna ook nog koffie hadden kunnen krijgen.

Het is natuurlijk ook zo dat veel slachterijen niet anders kunnen. De kleine slachterijen moeten aan zoveel regels voldoen dat ze vaak overgaan in nieuwe groter opgezette bedrijven. Bij deze bedrijven moet alles zo commercieel mogelijk op zo min mogelijk terrein.
Vandaar dat het er denk ik in de toekomst niet beter op zal worden.

Verder zullen de slachters ook wel hele taferelen meegemaakt hebben dat ze dat ook liever niet willen. Tja het blijft voor ons altijd heel emotioneel en voor hun is het gewoon werk.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:44

Mijn ervaring is heel anders. We werden binnen gevraagd voor een kop koffie, konden rustig paard nog even aaien en op zijn gemak stellen. Toen hij het opstapje eng vond, is iedereen heel rustig gebleven en daarna is hij vol vertrouwen met mij meegelopen tot de slager zei dat ik nu beter kon gaan. Paard heeft niets gemerkt en ook wij zijn heel netjes behandeld.

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:55

Ik denk dat paarden altijd wel wat ruiken. Dat was ook zo toen ze naar de kliniek ging, daar stond ze ook aardig te brommen, van ik ben op fout terrein. Paarden kennen het begrip dood niet dus ik denk dat dat wel meevalt. Ik ga wel een klacht indienen bij Interpolis, want firma de Kok die slagerij van Kooten heeft afgehuurd op elke woensdag om 12.30 uur slacht in opdracht van hen. Waarschijnlijk is Interpolis er van overtuigd dat zij humaan slachten en ik wil ze in elk geval zeggen dat dat niet het geval is. Mijn man, die nooit een traan heeft gelaten, was hier echt onderste boven van.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:00

Ik ken die slachterij een beetje maar geen ervaringen met paarden. Vind het wel laf dat ze zo zijn omgegaan met jou en je paard, moet anders mensen zijn gehecht aan een paard.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:05

Ik vind dat er respectloos is om gegaan met jou en je paardje.
Voor jou is je paard je vriend, voor een slager is een paard denk ik gewoon een paard. Ik snap heus wel dat alles snel moet gaan, maar een klopje op z'n hals is toch niet te veel gevraagd!

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:30

Orlando8 schreef:
Ze zijn wel hersendood heb ik begrepen,maar als ze hangen bloeden ze dus eigenlijk dood.


Is dit serieus zo?

magli

Berichten: 1853
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Zuienkerke/Gent Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:34

het moet toch verschrikkelijk zijn als je al die andere andere paarden ddaar al ziet hangen, en weet dat jou hetzelfde lot toebehoord

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:49

Noppes schreef:
Orlando8 schreef:
Ze zijn wel hersendood heb ik begrepen,maar als ze hangen bloeden ze dus eigenlijk dood.


Is dit serieus zo?



sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:24

paarden krijgen een pin door het hoofd, van vallen ze op de grond, het hart klopt door. Dan gaan ze aan de benen omhoog aan een rek, daarna wordt de hals doorgesneden, dan zijn ze pas echt dood. Dit is geen fabeltje, dat heeft deze slager mij dus ook verteld. Dit is omdat het bloed dan goed naar beneden stroomt, het moet het lichaam uit, vraag me niet waarom, zal het vlees ten goede komen. Je moet er niet teveel bij nadenken.... ik zou niet gauw meer voor de slacht kiezen. Verschillende hadden het mij aangeraden, doordat ik zo'n pittig (en nog jong) paardje had en het met de inslaapmethode misschien ook een drama kon worden maar als het zo op alle slachthuizen gaat dan hoeft het van mij niet. Maar goed, ik heb ook andere verhalen gehoord.

_Unexpected_

Berichten: 1112
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:31

Jeetje wat erg Sterkte!
Vind het echt respectloos!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:46

sannaa schreef:
paarden krijgen een pin door het hoofd, van vallen ze op de grond, het hart klopt door. Dan gaan ze aan de benen omhoog aan een rek, daarna wordt de hals doorgesneden, dan zijn ze pas echt dood. Dit is geen fabeltje, dat heeft deze slager mij dus ook verteld. Dit is omdat het bloed dan goed naar beneden stroomt, het moet het lichaam uit, vraag me niet waarom, zal het vlees ten goede komen. Je moet er niet teveel bij nadenken.... ik zou niet gauw meer voor de slacht kiezen. Verschillende hadden het mij aangeraden, doordat ik zo'n pittig (en nog jong) paardje had en het met de inslaapmethode misschien ook een drama kon worden maar als het zo op alle slachthuizen gaat dan hoeft het van mij niet. Maar goed, ik heb ook andere verhalen gehoord.



Dit meen je toch niet he?
Walgelijk, echt waar! Hier krijg ik kippenvel van.

Dat mensen zo met beesten om kunnen gaan
Ze hebben echt geen respect!

Sterkte!

Tifa

Berichten: 623
Geregistreerd: 01-01-06

Re: slachten ,gaat dat er altijd zo aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:55

Echt heel respectloos voor het baasje! Het lijkt me echt erg om dat te zien, het paard waar je misschien wel zo veel van hebt gehouden
Veel sterkte...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:48

sunshine schreef:
sannaa schreef:
paarden krijgen een pin door het hoofd, van vallen ze op de grond, het hart klopt door. Dan gaan ze aan de benen omhoog aan een rek, daarna wordt de hals doorgesneden, dan zijn ze pas echt dood. Dit is geen fabeltje, dat heeft deze slager mij dus ook verteld. Dit is omdat het bloed dan goed naar beneden stroomt, het moet het lichaam uit, vraag me niet waarom, zal het vlees ten goede komen. Je moet er niet teveel bij nadenken.... ik zou niet gauw meer voor de slacht kiezen. Verschillende hadden het mij aangeraden, doordat ik zo'n pittig (en nog jong) paardje had en het met de inslaapmethode misschien ook een drama kon worden maar als het zo op alle slachthuizen gaat dan hoeft het van mij niet. Maar goed, ik heb ook andere verhalen gehoord.



Dit meen je toch niet he?
Walgelijk, echt waar! Hier krijg ik kippenvel van.

Dat mensen zo met beesten om kunnen gaan
Ze hebben echt geen respect!

Sterkte!

Als een paard hersendood is voelt/registreert het niks meer. Alleen het lichaam "leeft" nog.
Ik persoonlijk vind daar niks respectloos aan. Het paard is nu eenmaal (hersen)dood en als je het naar de slacht brengt weet je dat het verder verwerkt wordt. En ja, dat gebeurt op de manier die het beste is voor het vlees.

Niks schokkends aan, eerlijk gezegd. Ik zou eerder zeggen vrij logisch

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:15

mijn eerste pony had koliek en is daaraan overleden ik was met haar aan het stappen en ze viel dood neer ik keek haar op dat moment recht in de ogen aan en zag het lichtje uigaan sinds die tijd zie ik een lichaam als een omhulsel. ik heb haar laten cremeren en ze staat nu in de tuin onder de appel boom. (in een urn ) Het paard wat ik daarna gekocht heb heb ik naar de slager gebracht dat heb ik gedaan omdat ik voor mezelf weet dat een lichaam weinig meer voorsteld als de ziel eruit is. Een paard is inderdaad hersendood maar ze voelen echt niks meer. Het moment van op de grond vallen maken ze niet meer mee. Ik voel me goed bij de keuzes die ik heb gemaakt en dat is ook heel wat waard.