Rust zacht lieve Soraya

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annet_Dottie

Rust zacht lieve Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 16:00

Na jaren van onzekerheid en zoeken naar mijn eerste eigen paardje, mijn beste vriendinnetje, heb ik vanochtend contact kunnen krijgen met haar nieuwe eigenaren maar helaas te horen gekregen dat ze vorige maand is overleden aan koliek..

Ik wou het graag van me afschrijven dus besloot ik hier nog 1 aller laatste topic voor haar aan te maken..
Soraya is van 2011 tot eind 2015 van mij geweest, en heeft mij uit een heel diep dal weten te trekken, ik was erg depressief en had nergens meer plezier in tot ik haar ontmoette.
Ze was alles voor mij, alles moest wijken voor haar zij stond op nummer 1 en zo ging ook al mijn extra geld naar haar toe.
Helaas kregen we in 2014/2015 tegenslag na tegenslag wat me bakken met geld heeft gekost, waardoor mijn spaarrekening gewoon bijna leeg kwam te staan. Niet handig als je op jezelf woont en naast een paard ook nog eens 2 katten hebt lopen.
Soraya was zonder overdrijven alles voor mij, dus haar weg doen was geen optie.
Mijn ouders hebben nog bij gesprongen financieel en zo redde ik het nog eens een half jaar, maar toen werd wel duidelijk dat dit uitstel van executie was..
Inmiddels was ik zelf 30 kilo afgevallen maar doordat al mijn geld naar Soraya ging liep ik in broeken die van mijn kont af zakten letterlijk. Pas toen mijn paardrijdbroek rafelde aan de binnenkant van mijn bovenbeen moest ik echt een ander hebben.
Iets voor mezelf deed ik nooit meer, en daarnaast had ik geen diploma dus kwam ik nergens aan de bak..

Uiteindelijk heb ik halverwege 2015 na lange gesprekken met ouders, vriend etc. besloten dat ik misschien toch heel rustig aan moest gaan kijken naar een ander perfect plekje voor Soraya.
Toen ik een maand of 2 daarna ook nog een aanbod kreeg dat ik kon verhuizen maar waar wel heel veel aan moest gebeuren heb ik definitief de knoop doorgehakt, de moeilijkste knoop in mijn leven maar om voor mij zelf te kiezen.
Veel mensen zijn komen kijken, maar ik had een heel duidelijk beeld van wat ik wou voor Soraya en alleen het allerbeste was goed genoeg.
Uiteindelijk was er een match, zelfs iemand uit de provincie dus dan zou ze een beetje in de buurt blijven.
Ze was heel enthousiast, zou een 2e keer komen kijken enz maar haakte ineens af. Wat baalde ik daar van.
Daarna kwamen er mensen uit Arnhem.
Een meid van mijn leeftijd met haar vriend, zij is opgegroeid in de paarden had een prachtige Fries en hij had heel vroeger wel gereden.
Ze zochten een braaf paardje, iets ouder, mocht ook wel iets van werk aan zitten maar wel betrouwbaar.
Zij zou er wat mee doen en ze was ook bedoeld voor haar vriend zodat ze samen buitenritten konden maken.
De verkoop was voor mij verschrikkelijk emotioneel en toen het allemaal goed leek heb ik ook echt staan huilen bij haar dat het te mooi was om waar te zijn. Ze wouden haar een blijvend plekje bieden, ik kreeg te horen dat ze geen paard op leeftijd zou kopen om die weer door te verkopen. Er werd mij beloofd dat ik altijd mocht langs komen, ik kon zelfs bij hun logeren, ik zou veel foto's en filmpjes krijgen ze zou me op de hoogte houden, en mocht ze onverhoopt ooit toch verkocht moeten worden zouden ze mij op de hoogte brengen zodat ik haar eventueel terug kon nemen.

Nou een heel verhaal, maar ook een hoop uit de duim gezogen onzin...
Als je het zo leest zal je het vast met me eens zijn, dat klinkt perfect.
Echter is alles maar dan ook alles een leugen geweest.
Ik werd na een maandje overal geblokkeerd, kon na 2 week ineens geen contact meer krijgen, binnen een half jaar is Soraya verkocht voor het dubbele geld, als alles wat ik juist niet wilde, manege pony, fok merrie en zelfs voor de sport.
Mijn hart brak in duizend stukjes maar ik ben dus langzaam gaan zoeken of ik haar nieuwe eigenaar kon vinden.
Zo kwam ik uit bij een manege in Arnhem, eigenlijk meer een handelstal maar oke..
Ik heb haar daar op mogen zoeken en uitgebreid gepraat met die mensen over haar, ze was ontzettend geliefd, maar precies waar ik al bang voor was als zij in zoiets gezet zou worden, het was net een robot, ze was ontzettend dun, zag er echt niet happy uit en ze was poepetje braaf, terwijl er best wel wat temperament in zat was ze mij een beetje te rustig en perfect haar rondje aan het lopen.
Ik wilde alles op alles zetten om haar daar weg te halen, maar ook daar werd ze binnen een jaar op marktplaats gegooid voor een belachelijke prijs voor zo'n oud diertje..

Sindsdien liepen alle sporen dood. Iets wat ik nooit heb kunnen verkroppen. Was ze dood? In de handel beland en misschien wel in het buitenland? Of heeft ze nu eindelijk wel een blijvend plekje gevonden?
Zo veel vragen maar geen antwoorden.
Via allerlei tips heb ik overal oproepjes geplaatst, de paarden detective op facebook, waar mijn bericht honderden keren was gedeeld, hier op Bokt. Andere fb groepen. Altijd uit kijkend, zelfs marktplaats eens in de zoveel tijd checken.
Niks..
Vorig jaar kreeg ik echter een berichtje van iemand hier op Bokt, heel kort dat ze wist wie de nieuwe eigenaar van Soraya was, en dat het goed met haar ging.
Maar door alle gekke dingen die ik mee heb gemaakt in de paardenwereld en met Soraya durfde ik er niet op te vertrouwen, ik was bang dat iemand me voor de gek hield.
Ik heb nog gevraagd of zij mij in contact kon brengen met de nieuwe eigenaren maar al snel daarna viel het weer stil, mijn zoektocht ging dus verder en ik beschouwde het niet als dat ik haar had gevonden.
Tot ik vorige week na weken weer op Bokt kwam en 2 berichtjes had, van die zelfde persoon.
Foto's notabene, en ja hoor daar stond ze..
Ik schrok me gek, door prive omstandigheden in mijn leven heeft het zoeken de afgelopen maanden echt stil gelegen.
Opnieuw heb ik verder geprobeerd te vragen, en om het lange verhaal niet langer te maken dan nodig, zo vond ik de nieuwe eigenaar van Soraya.

Eergisteren in de avond heb ik haar een berichtje gestuurd op Facebook heel kort omdat ik haar niet gelijk wou overspoelen en natuurlijk eerst wel wou checken of dit wel klopte.
Gister ochtend werd ik wakker met een berichtje dat ze inderdaad een arabier genaamd Soraya heeft, maar ook dat ze daar recent onverwachts afscheid van heeft moeten nemen..
:\ %)

Ik heb mijn verhaal verteld, zoals ook hier helaas een vrij lang verhaal maar goed dat is voor mij de beste manier iets duidelijk te maken.
Ze schrok er van, had aan de manege, waar zij Soraya in April 2017 heeft gekocht nog gevraagd om achtergrond informatie maar die zeiden dat niet te hebben, terwijl zij mijn gegevens hadden en heel veel wisten van mij over Soraya haar verleden..
Ze waren erg dol op Soraya, eigenlijk was ze er net zo geliefd als bij mij. Dat perfecte huisje wat ik wenste voor haar, had ik hun gelijk maar getroffen.
Alleen Soraya was op 18 januari onverwachts overleden..
Ze had koliek gekregen met een verdraaide darm, ze hadden alles geprobeerd maar de schat had zoveel pijn en dat verdiende ze gewoon echt niet, het hele gezin heeft afscheid genomen en toen is ze rustig bij haar lieve eigenaresse ingeslapen.

En dan word het even heel stil. Ruim 4 jaar heel veel verdriet, hartenpijn, onzekerheid, frustratie op mezelf dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Alles word ineens stil, je hebt je antwoorden maar god wat doet dat dan pijn.
Zoals de eigenaresse zei nadat we heel wat met elkaar gesproken hebben en verhalen hebben gedeeld wat had ik graag gewild dat je haar een knuffel had kunnen geven nog, dat je had geweten dat het goed was en op die manier de acceptatie kon vinden voor hoe het is gelopen.
Tuurlijk had ik dat ook gewild, maar ik weet nu ook dat ze de laatste 3 jaar van haar leven bij een fantastisch liefdevol gezin is geweest, lekker paard kon zijn. De hele dag altijd buiten stond en 's avonds gingen ze dan kroelen, knuffelen of rijden, als mama gereden had konden de kids uitstappen en samen waren ze zo dol op haar.
Daar vind ik dan ook wel mijn acceptatie in, maar eerlijk is eerlijk en dat zal iedereen begrijpen ja ik had haar zeker graag ook nog die knuffel willen geven.
Maar het is goed zo.

Ik merkte gisteren heel erg dat tranen en gevoel van acceptatie elkaar afwisselden. Maar ook dat ik het verhaal wilde delen met iemand.
Dat heb ik gedaan maar toch, vandaar dat ik besloten heb dit lange verhaal nog een keer op Bokt te delen.
Ik ben hier niet heel actief meer en denk dat dat vanaf nu ook weer minder zal zijn, maar dit fantastische paard die voor mij maar ook voor haar nieuwe eigenaresse zo veel betekent heeft verdiend het om nog een keer in het zonnetje gezet te worden.

Lieve Soraya, dankjewel voor alles
Rust zacht Y;(

05-05-1998 - 18-01-2020

Afbeelding
We wandelden heel wat af samen, hier waren we om de hoek bij een super drukke snelweg wat ze heel spannend vond maar te voet volgde ze altijd en vertrouwde ze mij <3

Afbeelding

Afbeelding
Altijd gericht op mij <3

Afbeelding

Afbeelding
Na ons laatste ritje barstte ik in tranen uit, mijn moeder heeft huilend een paar foto's gemaakt stiekem, waar ik achteraf heel blij mee ben..

Afbeelding
Voor de afscheidsshoot had ik flink uitgepakt, helaas zat ik niet helemaal op 1 lijn met de fotograaf en was ik niet helemaal gelukkig met het eind resultaat, hierna heb ik dus nog een afscheidsshoot gedaan.

Afbeelding
Lomp als ze was, kreeg ik nog wel eens een kopstoot. Na 5 jaar was ik er zodanig aan gewend dat ik ze wist te ontwijken. Dit was onze laatste shoot samen.

Afbeelding
<3

Afbeelding
Deze foto hangt hier groot aan de muur <3

Afbeelding
Zij maakte me altijd aan het lachen <3

Afbeelding
<3

Afbeelding
Ik stond er op dat ik haar weg wilde brengen, hier waren we net aangekomen in Arnhem..

Afbeelding
Een sprong vooruit, een jaar later toen ik haar heb mogen opzoeken bij de Manege waar ze naar verkocht was. Ontzettend dierbare foto, we waren er net na een lange reis. Ik was kapot, zenuwachtig en emotioneel ten top. We hebben ons gemeld, ze hebben gewezen waar ze stond ik zag een stukje van haar maar we moesten een hoekje om, ik riep haar zoals ik altijd gedaan heb en toen ik om het hoekje verscheen wist ik zeker dat ze me herkende. Ik heb haar gelijk geknuffeld, mijn toenmalige vriend heeft allemaal foto's gemaakt. Daarna was er een moment van rust, ik pakte haar hoofd voorzichtig, ze liet alles gebeuren alsof ze nooit weg geweest was. Gaf haar heel veel kusjes en toen is deze foto gemaakt. Ik vond dat hij geposeerd leek maar ik was in trance, ik heb die hele foto niet gemerkt.
<3

Afbeelding
Het aller laatste afscheid, hierna vertrokken we vanuit Arnhem terug naar Groningen. Eenmaal afscheid genomen ben ik nog 2 keer uit de auto gestapt en op m'n sokken terug gerend om haar nog een laatste kus te geven. Haar weer verlaten was zooo zwaar.

Afbeelding
Voor altijd in mijn hart <3
Laatst bijgewerkt door Annet_Dottie op 16-02-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:07

Jeetje TS wat een heftig en emotioneel verhaal. Ik hoop dat je jezelf een beetje rust kan geven dat ze is overleden bij mensen die haar heel veel liefde hebben gegeven. Heel veel sterkte!

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB of kijk op www.Solliz.nl :)

celticpony

Re: Rust zacht lieve Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:13

sterkte, hoop dat je het een plekje kan geven. Het raakt mij ook persoonlijk, omdat ik zo zelf ook een pony uit het oog verloren ben en nog altijd nog stiekem hoop op een berichtje van iemand. Jullie eigen verhaal heeft helaas geen happy ending, maar ik hoop dat de wetenschap dat ze het echt nog goed heeft gehad haar laatste periode je wel troost geeft.

Als je paard recreatie voor je betekent...Kun jij dan recreatie zijn voor je paard?
ook penny-dromen komen ooit uit
http://www.bosleven.nl http://www.hippischeducatiefcentrum.nl[/size]

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:28

Oooh Annet, heb je haar eindelijk gevonden, ben je net te laat. Wat ontzettend jammer voor je dat het zo is gelopen. Hopelijk kan je troost halen uit de fijne laatste plek die ze gehad heeft! Heel veel sterkte. :(:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:29

Wat een verhaal... fijn dat Soraya de laatste paar jaren van haar leven een goed thuis heeft gehad. Heel veel sterkte :(:)

Nieuwe weatherbeeta dekjes te koop! https://www.marktplaats.nl/plaats/m1763 ... mympSeller

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:50

Jeetje wat is dit zuur dat je net te laat bent....heel veel sterkte gewenst en weet dat ze het in ieder geval bij haar laatste baasje het ook goed heeft gehad

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 18:02

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Ik heb er zeker meer vrede mee nu ik weet dat ze het heel goed gehad heeft de laatste jaren maar het is inderdaad wel echt zuur dat ik dus net te laat ben..

Celticpony hoop houden hoor! Ik heb haar toen natuurlijk ook gevonden maar kon het daarna nog niet afsluiten omdat ze bij die manege gewoon echt niet happy was en ik bang was dat ze echt in de handel zou belanden..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:30

Ah wat een aangrijpend verhaal. De hartverscheurende keuze haar te verkopen en dan vind je haar eindelijk terug maar is ze net overleden. Pfff, dat zal wel even tijd vragen om dat te kunnen plaatsen. Ik hoop dat je troost kan putten uit het feit dat ze de laatste jaren ook geliefd was in haar nieuwe gezin. Sterkte :(:)

Don't take anything for granted

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:56

Wat een verhaal TS! Sterkte met het verlies van je paardje :(:)
'Gelukkig' weet je in elk geval dat ze nog fijne jaren heeft gehad en heb je haar toch een soort van gevonden.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:16

Ik heb je al via messenger gecontacteerd, maar hier ook nogmaals heel veel sterkte! Y;(

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:25

Wat een prachtig paardje en wat een verdrietig verhaal ... Sterkte!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:38

Af en toe ben ik echt een emotioneel wrak, zo ook bij dit verhaal.
De liefde spat van de foto’s af.
Gelukkig heeft ze haar laatste jaren ook nog een lief baasje gehad.
Jij heel veel sterkte met dit verlies.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:26

Wat een verdrietig verhaal zeg. Troost jezelf, je hebt alles gedaan voor haar! Hopelijk heb je nu toch de rust dat je weet dat ze de laatste jaren enorm geliefd is geweest :o

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:39

Sterkte, gelukkig is ze uiteindelijk goed terecht gekomen. Nu heb je zekerheid over haar, alleen is het heel jammer dat je haar niet meer kan zien.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 14:38

Nogmaals bedankt voor jullie lieve woorden :) ik merk dat het het van me af schrijven echt geholpen heeft en jullie steunende woorden doen extra goed!

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:56

Veel sterkte.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 11:26

heidinuyten schreef:
Veel sterkte.

Dankjewel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie