Slaap zacht baby opperhoofd <3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:26

17 mei 2018 werd na lang waken, heel stiekem 's ochtends vroeg een geweldig mooi kereltje geboren. Hij kreeg de naam Melvern, wat opperhoofd betekend. Wat waren we blij met hem. Een prachtig vosje met veel en aparte aftekeningen.

Afbeelding

Hij had snoepjesverkering met Esmara van Pimaude op bokt.
Afbeelding

Wat een belofte voor de toekomst. Een geweldige bloedlijn en op de regionale keuring een 2de plek en 1ste premie en op de centrale keuring ook een 2de plek van alle hengstveulens in zijn klasse. Wat waren we trots op dit bewegingswondertje.
Afbeelding

Hij groeide op als een boefje. Je had je handen vol aan hem, maar hij kon ook zo lief zijn.
Afbeelding

Hij werd met 7 maand afgespeend en ging onze groep in ( oude shetlander, oude D pony ruin en een jonge shetlander merrie ). In het begin vonden we hem 1 keer met krassen over zijn lijf en aan zijn benen. Niets ernstigs. Waarschijnlijk uitgegleden en het draad geraakt. Was zo weer genezen.
Afbeelding

Van de zomer had hij ineens iets nieuws. Hij begon boos te worden en heeft mensen verwond. Ach een jonge hengst in de groei. Niets vreemds.
Kort hierna overleed op 18 november de oude shetlander aan een hartaanval. Hij had niet veel met haar, maar was wel even van slag
Hij was altijd wat slank, maar werd nu wel dun. We gingen van porties hooi naar 24/7 een baal in de weide bij ze in. De andere kwamen aan. Hij helaas niet. Misschien toch nog wat moeite met het verlies en hij was volop in de groei. Hij was vrolijk en er was niets aan hem te merken.
Afbeelding

Toen we op een avond aan het voeren waren kreeg hij ineens een slokdarmverstopping. De dierenarts kwam en behandelde hem. Ach dat kan altijd gebeuren bij een schrokkende hengst in een groepje.
Afbeelding

Afbeelding
Tot 12 december we savonds laat een telefoontje kregen van man waar we de weide huren. Ze hadden hem apart gezet zodat hij rustig kon eten want hij zag er niet zo goed uit. Hij voelde zich niet heel slecht en we zagen weinig raars op het dunner worden na. We zouden de dierenarts 13 december vrijdag wel bellen want dat dunner worden werd nu wel vreemd.

We kregen alleen iets te zien waar niets ons op had kunnen voorbereiden. Mijn moeder ging s' ochtends even langs om te voeren en zag hem staan. Benen helemaal onder zijn lijf, ogen vies en dof, onwijs kreupel en het aller ergste, zijn penis was uitgeschacht en ongelooflijk dik en kapot. Dit was foute boel.

De dierenarts kwam en had dit nog nooit gezien. Ze voelde zijn lymfeklieren na en alles was opgezet. Hij had hoge koorts en was helemaal op. Op zijn penis is een tumor gaan groeien. Nooit schachte hij uit en we hebben het dan ook nooit gezien. Die tumor was nu zo bizar groot en er was teveel dood weefsel. Dat hij kreupel liep kwam door de extreme pijn die hij had, ook het onder zijn lijf plaatsen van zijn benen kwam door de buikpijn die hij had.

Op het dunner worden na heeft hij niets laten zien. De arts zei ons dat hij nog wel naar de kliniek kon, maar de kans dat het goed kwam was eigenlijk 0. Ze zei ons dat als hij van haar was ze hem zou laten gaan. Hij stond nog hapjes gras te eten en neusde nog met ons. Hij was nog maar een baby. We hadden zulke mooie plannen.

De dierenarts vond alle dingetjes bij hem wel vreemd en was bang dat zijn hele lijf kapot was. De keuze was onwijs moeilijk, maar het was al duidelijk dat er geen keuze was. Hij kon dit niet overleven.

Afbeelding
Jij bent het mooiste wolkje <3 aan de hemel en het helderste sterretje in de nacht.

Zijn broer is vorig jaar ook op 1,5 jarige leeftijd al overleden door het eten van esdoornblad. Door de myopathie kon hij niet overleven.
Daarna onze shetlander Noortje en dan nu onze kleine Melvern.

De groep ging van 4 naar 2 in een maand tijd. Lieve Melvern je vriendjes missen je en ook Noortje wordt zo vreselijk gemist.

( De dierenarts vond het zo bizar dat ze vroeg of ze foto's mocht maken van zijn penis. Ze had zoiets nog nooit zo ernstig gezien. Zelf had ik ook nooit gedacht dat dit mogelijk was. Als iemand ooit zoiets heeft meegemaakt of gezien, dan zou ik dat nog best willen horen. foto wil ik wel Pben als iemand het echt wil zien, maar het is heftig )
Laatst bijgewerkt door Melvern op 15-12-19 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:28

Jeetje wat sneu zeg!
Sterkte met dit verlies!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:32

Heel veel sterkte! Vreselijk :(

Ik weet dat er op bokt een paard was met eenzelfde tumor. Daarbij hebben ze de penis verwijderd en de plasbuis omgelegd zodat hij als een merrie kon plassen. Ik denk wel dat zij het eerder hadden gezien.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:32

Sterkte wat een verdrietig nieuws Y;(

Heb nog nooit gehoord van een tumor in een penis. Hoelang groeide deze tumor al en gaat de dierenarts dit nog verder onderzoeken?

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:37

Heel veel sterkte. Wat verschrikkelijk Y;(

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:38

Heel erg bedankt voor de lieve woorden.

We hebben werkelijk geen flauw idee hoe snel dit is gegaan. We zagen zijn penis nooit en hebben nooit gedacht dat er iets mis was tot hij zijn penis vrijdag liet hangen. Er is een kans dat het van binnen al wel een poos heeft gegroeid. Verder onderzoeken doen ze denk ik niet. Ze hebben alleen foto's genomen en dan het lichamelijk onderzoek. Dat was nog lastig door de hoeveelheid pijn die hij had.

Een amputatie zou de enige optie zijn geweest als hij nog een beetje in conditie was. Hij was alleen al echt heel erg slecht. Ook was ze bang dat het een kwaadaardig gezwel was en dat het al uitgezaaid was. Al zijn klieren waren dik en hij had buikpijn en kon niet lopen. We hadden hem zeker naar de kliniek gebracht als er een kans was geweest en hij niet zo vreselijk leed op dat moment.

Natuurlijk twijfel ik nu heel erg of ik er goed aan gedaan heb en of ik niet te weinig heb gedaan, maar hij was zo ziek.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:43

Acherm arme uk! Dat was echt niet te voorzien. Het plaatst wel zijn agressieve periode ws, oiv hormonen die de tumor misschien hebben doen groeien.
Als we maar röntgenogen hadden hè! :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:46

Wat een vreselijk verhaal. Zo triest... ;(

Heel veel sterkte!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:47

Och wat triest, arm jochie! Je verhaal raakt me echt.. Sterkte :(:)

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:47

Ahhh.. heel veel sterkte!

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:48

Och, je hebt gedaan wat je kon. Het zou niet eerlijk zijn geweest tegenover Melvern als je hem nog naar kliniek had gebracht en had laten opereren. Hij was zo ziek en had zo veel pijn. De dierenarts zei het zelf ook: als dit mijn dier was liet ik hem gaan.

Als ik dit verhaal zo lees was dat het enige eerlijke wat je kon doen voor de kleine man. Je hebt het juist goed gedaan.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:50

Och jeempie, wat ontzettend sneu...

Je hebt een juiste keus gemaakt naar mijn mening, dit is het eerlijkste wat je hebt kunnen doen..

Heel erg veel sterkte!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:24

Jeetje wat een verhaal.
Ik denk dat je zeer zeker goed hebt gehandeld! Dit was t eerlijkste voor hem.


Erg dat jullie al enkele paardjes op korte tijd hebben moeten laten gaan.

Veel sterkte ermee.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 16:25

Bedankt, wat een lieve reacties weer. Dat steunt me wel in het gevoel dat ik idd het juiste heb gedaan voor hem.

Ikkedus; Wij dachten ook al dat het boze en aanvallen daar wel eens iets mee te maken kon hebben. Helaas weten we niets zeker, zou idd die rontgenogen wel willen, of dat ze kunnen zeggen wat er is.

Ik hoop ook heel erg dat het nu even klaar is. We hebben er nog 4 en die zijn super fit en gezond, maar dat dachten we van Melvern ook. Dat maakt wel onzeker. Ik wil er echt niet nog 1 kwijt.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:33

Wat verschrikkelijk.. :(:) zoiets is wel het laatste wat je verwacht als hij enkel wat dunner wordt, wat zou het makkelijk zijn als ze konden praten hé. Ontzettend veel sterkte, ook nog met het verlies van de andere twee Y;(

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:00

Zo oneerlijk. Veel sterkte. ;(

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:03

Heel veel sterkte :(:)

Ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt. Ik ken twee paarden die zijn geopereerd aan een tumor aan de penis, in beide gevallen werd een stuk geamputeerd. Dit was niet zo ingrijpend als het klinkt en het herstel ging vlot, maar bij beide is het binnen een jaar zodanig terug gekomen dat ze alsnog zijn ingeslapen.

Een paard liet weinig pijn en klachten zien, bij het andere paard werd het ontdekt omdat hij niet leek te willen plassen. Hij werd onrustig, stond te stampen.
Hij schachte ook niet uit, dus de eigenaar had niets in de gaten gehad. Nadat hij verdoofd werd meteen duidelijk wat het was, de tumor had de penis zo aangetast dat het plassen en de urine ongelooflijk veel pijn moest doen.
Mocht je willen vergelijken, dan wil je wel een foto via PB sturen.

Ik geloof ook graag dat dit boos/agressief gedrag kan veroorzaken. Maar wat ontzettend rot dat hij dit al op zo'n jonge leeftijd heeft gekregen Y;(

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:04

Mijn hart huilt met jullie mee. Wat een narigheid...
Veel sterkte

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:04

Heel veel sterkte

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:07

Wat een ellende, arm arm jong dier :\

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:09

Tjemig wat een verdriet voor jullie. Wat ontzettend akelig. Dank dat je dit met ons wilt delen. Wie weet zijn andere mensen er dan voor gewaarschuwd of mee geholpen. Heel veel sterkte met het dubbele verlies, ik wens je veel wijsheid.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:37

Wat een ellende hebben jullie achter de rug zeg, wat goed dat je dit wilt delen. Het doet me denken aan het verhaal (clinic) van een hoefsmid die uitlegde dat kreupelheid die niet goed verklaard kon worden, na castratie was ontstaan.
De zaadleiders waren te lang gebleven bij het doorknippen. Dat leidde ertoe dat ze, i.p.v. in de buikholte te verdwijnen, als een veer die je uittrekt waren opgekruld en zo tot nare drukpunten waren geworden.
Moeilijk zelf te bedenken als je er nog nooit van gehoord hebt.
Verwijt jezelf niets, ook bij jouw mannetje moet je er maar net opkomen wat er aan de hand zou kunnen zijn geweest. Toen hij het liet zien was het voor hem te laat.
Jouw verhaal laat misschien bij iemand die het leest een alarmbel rinkelen omdat zijn of haar paard hetzelfde laat zien.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 09:50

Bedankt weer voor alle lieve woorden. Ik kan het nog steeds niet beseffen. Elke minuut denk ik aan hem en ik droom van hem. Het is zo onwerkelijk dat hij er ineens niet meer is en dat ik hem nooit meer zal zien.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:57

Ja hé? Het is te vlug gegaan om te bevatten. Heel begrijpelijk maar rijm dat maar eens met je gevoel. Sterkte :(:)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Slaap zacht baby opperhoofd <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:11

Pfff jeetje wat heftig zeg... Echt verschrikkelijk om dit zo mee te maken. Ik heb zelf een 2,5 jarige hengst en moet er niet aan denken. Niet eerlijk zo jong.. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke periode.