Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-17 15:41

Met een verpulverd hart en het gemoed zo laag dat het aan het verbranden is in de kern van de aarde moet ik typen dat "we" vandaag afscheid genomen van Pharaon.
Vooral de "oudere bokkers" kennen Phara nog en het is om die reden dat ik het topic aan maak.

Phara is tot mijn grote verbazing, frustratie en vooral mijn grote verdriet maar 22 jaar mogen worden.. We hadden minstens 30 af gesproken maar Phara was nooit goed in zich houden aan de afspraken.. Ik begrijp het niet.. We begrijpen het niet. Het is zo razend snel gegaan... Gisteren stond ik beroerd op. Bij de kinesist kreeg ik de drang dat ik naar de weide moest. Ik ben daar dus ook voortijdig vertrokken. Ik moest en zou naar de weide gaan. Eenmaal aangekomen was Phara ziek. Heel erg ziek. Natuurlijk meteen de DA gebeld en die stond binnen het half uur Phara te onderzoeken maar hij bevestigde wat ik ook al gezien had zodra ik aan kwam... Het zag er niet goed uit voor 'm. Geel tandvlees, rood oogwit, slijmerig bloed als ontlasting (terwijl ik hem dinsdag nog heb zíen ontlasten en dat was normaal.). De DA gaf hem meteen AB en pijnstilling want hij had (net als ik overigens) last van zijn buik. Hij wilde bloed onderzoeken maar zei wel eerlijk dat hij vreesde dat hij niets voor hem kon doen. Ik vroeg of ik hem dan niet beter meteen liet gaan maar de DA beloofde dat hij met de pijnstilling die hij gekregen had en die wat ik een paar uur later nog zou geven geen pijn zou hebben. Toen de pijnstilling begon te werken keek hij ook een stuk helderder uit de ogen, hij was nog steeds rustig maar dat was vooral omdat ie groggy was. Toch knaagde het, het knaagde al van woensdag ochtend... Woensdag avond ben ik nog bij hem gaan kijken vrij laat om hem zijn volgende dosis te geven, hij oogde pijnvrij maar ik wist het al op dat moment... We hebben afscheid genomen. Ergens nog steeds hopende dat ik hem de ochtend die zou volgen zijn volgende medicatie zou geven maar in geval dat ik gelijk had, wilde ik afscheid genomen hebben. En Phara, Phara wist het ook, want die nam ook afscheid. Zelfs de opdringerige Terror wist dat ze afstand moest houden... God had ik hem toch nog maar een beetje langer vast gehouden.. Nog één keer extra gestreeld...

Ik moest vandaag naar het ziekenhuis dus voor het licht werd alweer op weg naar de weide. De DA moest vandaag naar het waalse gedeelte van ons land en ik wilde op weide geweest zijn voor hij zou vertrekken zodat, indien Phara hulp nodig had, ik hem kon bellen om eerst naar ons te komen (dat had hij zelf aan geboden toen hij me 's avonds belde om te vragen hoe het met hem ging.). Helaas heb ik niet meer moeten bellen. Ik heb hem gesmst dat Phara overleden was dus dat hij niet meer langs hoefde te komen.

Ik heb bij hem gezeten, ik heb geen idé hoe lang en eerlijk gezegd interesseerde me de tijd ook niet meer, ik heb gehuild als een klein kind, hem gestreeld om nog heel even zijn (nog warme) vacht te voelen. Hij had nog een hap gras in zijn mond dus ik vermoed dat het iig snel en pijnloos gegaan is.
Wát de oorzaak is, is voorlopig nog onduidelijk. Er moeten nog resultaten binnen komen. We wisten gisteren al dat hij een ontsteking had (de darmen vermoeden we gezien het bloed.) en dat zijn leverwaarden te hoog waren. (maar dat wisten we al door het tandvlees). Maar waarom hij zo snel, zo achteruit gegaan is, dat is onduidelijk.. Wanneer de resultaten binnen zijn en ik er klaar voor ben gaan we het nog bespreken. Maar nu heb ik er de moed noch de fut voor.. Het is op... Ik ben op... Voor het eerst in 27 jaar tijd heb ik op de vraag "gaat het?" ijzig kalm "nee, helemaal niet" geantwoord... Zelfs toen ik uit een coma van drie weken kwam zei ik nog dat alles goed ging.. Maar niet nu, niet vandaag... Ik weet het wordt "dragelijker"... Ik ken alle cliché's, nog maar twee jaar geleden nam ik afsheid van mijn witte prins... Ik weet dat ik door moet, en ik zal ook door gaan... Maar nu wil ik heel even niks, rust, stilstaan, verdrietig zijn, mezelf toe laten om verdrietig te zijn...

Pharaon heb ik gehad van toen hij 8 maanden oud was. Ik kan me geen leven herinneren zonder hem. Hij was degene die mijn tranen deed op drogen, degene waarmee ik mijn eerste bosritten en sprongen maakte. Hij gaf me onvoorwaardelijk vertrouwen, hij heeft me een basis gegeven waar ik nog steeds de vruchten van pluk. Ik heb hem zien groeien van verwaarloost scharminkel naar een prachtige pony waar ik mee kon lezen en schrijven... Hij voedde mijn brutale veulen op toen haar moeder dat niet deed. Ik kan boeken van hem schrijven... Als ik verdriet had, me geen raad wist, dan ging ik bij Phara zitten. Ik ben er kapot van, het doet fysiek pijn.... Maar er is geen Phara meer om mijn tranen bij te drogen. Ik houd het relatief kort omdat er simpelweg geen manier is om te omschrijven hoeveel dat dier voor me gedaan en betekent heeft en omdat, zoals ik al zei, ik gewoon... verschrikkelijk moe ben...... Hij was alles dat goed was in mijn jeugd... Hij heeft me door zoveel heen gesleept...

Hij was alles waar iemand van kan dromen, hij heeft me zoveel gegeven, ik houd zo onvoorstelbaar veel van hem en ik ga hem zo, zo verschrikkelijk missen. Het doet zo'n vreselijke pijn...

Rust nu maar mijn kleine dappere vechter, de strijd was oneerlijk... Doe Exposion de groeten en in vredesnaam laat die arme Ex met rust...... Ik weet.... loslaten hoort erbij, maar wat ga ik je missen... Vandaag is een stuk van mij gebroken dat nooit meer heel zal worden... Bedankt Phara, voor alles wat je me gegeven hebt... Bedankt om er geweest te zijn, bedankt om mijn pony, mijn soulmate te zijn...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:45

Heel veel sterkte!! Laat dit over je heen komen, omarm de pijn. Ooit wordt het beter, maar nu nog even niet. :(:) :(:) :(:)

Blessed with chocolate everyday!!

Julia
Berichten: 24742
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:47

Wat een klap en wat een intens verdriet.. Heel veel sterkte voor de komende periode..

absque_dubio

Berichten: 7824
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:47

Oh jeetje.. Wat erg om dit te lezen. Ook ik had verwacht dat hij minstens 30 bij jou zou worden! Voor mij waren Ex en Phara echt wel hele bekende bokt paarden.. Heel veel sterkte met het verlies, hier zijn geen woorden voor.. :(:)

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

A_nouk

Berichten: 11615
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:47

:(:) Y;( Sterkte !

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:48

Heel en maar dan ook héél veel sterkte :(:)

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:49

Je hebt het heel mooi neergeschreven, onzettend veel sterkte :(:)

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:50

Oh gatsie wat vreselijk naar om zo je maatje te moeten verliezen, wat is dat hard en verdrietig.
Heel veel sterkte :(:)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:51

Sterkte met dit grote verlies, het doet zo'n pijn.

Lynnepinny

Berichten: 2693
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:52

Wat heb je dat prachtig geschreven, ik kreeg er tranen in mijn ogen van. Heel veel sterkte :(:) Y;(

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:55

Wat een prachtig liefdevol eerbetoon aan je allereerste paarden liefde..... Heel veel sterkte..
Phara, ren, bok, eet en speel op de eeuwig groene weides...

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:00

Wat een verlies! Wat een verdriet.

Heel veel sterkte. Wat een prachtig leven hebben jullie samen geleid.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

loez

Berichten: 11060
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:01

Neeee Lieve TS ach gosh!! Knappe Phara! Ook ik ken hem idd nog!
Héél veel sterkte voor jullie :(:) :*

[o]

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:03

:( Heel veel sterkte. Y;( :(:)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:08

Oooh Kath, ik vind het zo, zo erg ;( Ik heb Phara nooit in het echt gezien, maar heb zoveel over hem gelezen, ik ken hem/jullie ook al zo lang via Bokt dat het toch ook een beetje voelt als "mijn" pony. Het was een heel bijzonder dier.
Sterkte en je weet waar je me kan vinden.

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:14

Heel veel sterkte! Y;(

vallen en opstaan, kopstoten en weer doorgaan!

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:14

Heel veel sterkte!

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

Achterom
Berichten: 22981
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:17

Gecondoleerd, wat vreselijk moeilijk lijkt me dat! Heel veel sterkte.

Ook voor mij was hij een bekend bokt paard en dat zal hij ook altijd blijven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-17 16:21

Thx iedereen. Ik weet je idd te vinden Nerwen ( <3) maar ik denk dat ik er gewoon doorheen zal moeten... Janken op de meest onhandige momenten (aan de kassa en tijdens het aardappelen schillen enzo... Al kan dat laatste er misschien voor zorgen dat S verder schilt) en gewoon zoals Mrs_Midnight zegt... De pijn en het verdriet accepteren...

Mars: het is inderdaad een erg nare manier... Ex was ook "plots" (alsin; hij was ook 's morgens ineens dood ) maar van Ex wisten we dat het geen jaren meer zouden zijn maar maanden.. We dachten nog één zomer en dan laten we hem gaan... Maar dit... Van gezond naar dood in nog geen 24 uur... Zelfs de DA zei gisteren middag nog dat hij in bijzonder goede conditie was buiten de symptomen... (in welsh/shetlander conditie en ondanks dat hij erg ziek was nog steeds alert.) Wat is dit verschrikkelijk hard... Voor je goed beseft wat er aan het gebeuren is ben je afscheid aan het nemen... En op een zeker niveau besef ik nog steeds niet dat hij echt weg is.. Mijn hoofd blijft zeggen "nee joh, Phara loopt nog wel een paar jaar."
Eergisteren hinnikte hij nog toen ik "Heeyyyy Pharaboy!!" riep (dat deed ie altijd, en alleen op "pharaboy" en alleen bij mij :+: Want hij was eigenlijk veel te stoer en onafhankelijk om op mensen te hinniken maar we zijn letterlijk samen opgegroeid dus ik was een uitzondering... Hij had zo'n schelle vrolijke hinnik... En nu zal ik die nooit meer horen..


Ik weet niet of het helemaal mogelijk is om iemand uit te leggen wat hij betekend... Misschien een handjevol die er een ide van hebben omdat ze "mijn" verhaal meer kennen. Ik wist dat het pijn zou doen.. Ik heb mijn man ook altijd gewaarschuwd dat als hij zou sterven, dat ik dan echt, echt intens verdrietig zou zijn... Maar "die loopt nog wel een paar jaar"... Maar dat het zó zou voelen... Nee, dat had ik zelfs niet gedacht...
Ik ben normaal uiterlijk een vrij "kille kikker.", zelfs als er vanbinnen storm is ben ik uiterlijk kalm. Maar nu... Ik moest vandaag voor medicatie naar het ziekenhuis (dus eerst consult dokter dan infuus.) en elke mede patient en verpleger en zelfs de dokter zagen met één blik dat ik diep ongelukkig was...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-10-17 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:23

Sommige dieren kan je gewoon niet zonder.... dus mag je daar intens verdrietig om zijn....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:24

Sterkte!

Kerstmuts

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:31

Heel veel sterkte met dit verlies Kath, ook via hier.

Neem de tijd om dit verlies in alle rust te verwerken. :(:) ik vond het al onwerkelijk destijds met Ex, en dan nu Phara. Ik vind het echt heel erg voor je.

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:38

Al zijn zulke intense emoties nooit echt goed te beschrijven, vind ik toch dat je het heel mooi verwoord hebt. Veel sterkte met dit verlies :(:)

Why change the past, when you can own this day?

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:50

Ayasha schreef:
Mars: het is inderdaad een erg nare manier... Ex was ook "plots" (alsin; hij was ook 's morgens ineens dood ) maar van Ex wisten we dat het geen jaren meer zouden zijn maar maanden.. We dachten nog één zomer en dan laten we hem gaan... Maar dit... Van gezond naar dood in nog geen 24 uur... Zelfs de DA zei gisteren middag nog dat hij in bijzonder goede conditie was buiten de symptomen... (in welsh/shetlander conditie en ondanks dat hij erg ziek was nog steeds alert.) Wat is dit verschrikkelijk hard... Voor je goed beseft wat er aan het gebeuren is ben je afscheid aan het nemen... En op een zeker niveau besef ik nog steeds niet dat hij echt weg is.. Mijn hoofd blijft zeggen "nee joh, Phara loopt nog wel een paar jaar."


Eigenlijk was jullie verhaal samen dus nog niet 'af' om het zo te noemen... Dat maakt het zeker extra hard, wanneer je te maken krijgt met ziekte kom je als vanzelf in een proces van acceptatie en afscheid. Dat heb je nu over moeten slaan en dat maakt het vast ook extra lastig om er vrede mee te hebben. Heel erg verdrietig en moeilijk, geen woorden voor eigenlijk...

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Rangeela

Berichten: 750
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Rust zacht lieve Phara... Laat Ex met rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:57

Sterkte!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers