En zo is het alweer een jaar geleden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 11:10

Vandaag is het precies een jaar geleden sinds ik mijn eerste, en enige, eigen pony heb in moeten slapen. Ik wilde al heel lang een topic maken, maar ik kon het niet. Ik was nog té verdrietig. Ik durfde de folder met foto's niet open te maken, ik wilde niet meer huilen.

Maar nu, een jaar na dato, kan ik het eindelijk. Ik ben nog heel verdrietig, en ik denk niet dat dat ooit echt weg zal gaan. Maar nu kan ik eindelijk delen met jullie wat een geweldige pony hij was!

D-Day was mijn allerliefste lievelingspony op de manege: mijn eerste wedstrijdje, zonder zadel, zandhappen, springen...alles wilde ik met hem, en deed ik met hem. Toen hij weg moest van de manege hebben mijn ouders het onwerkelijke gedaan: ik kreeg een pony! Ik was toen 13, en kende hem al vanaf mijn 9e.

Afbeelding

Ik kreeg toen dus plotseling een eigen pony! Maar, hij stond wel een eindje weg, want stalling in Amsterdam is niet te betalen. Hij mocht continu naar buiten, en zomers lekker de hele dag op de wei. Hij veranderde voor mijn ogen van ietwat chagrijnig ding tot wilde hengst! :D

Afbeelding

Nou was hij niet echt een hengst natuurlijk, maar dat dacht hij wel! Elke lente was het raak. Gillen, diarree, overal overheen plassen...en toen hij in de wei ging met een 4 jarige quarter hengst stond meneer, met zijn 18 jaar, op zijn achterbenen te laten zien hoe sterk hij dan wel niet was -O- Dat was niet zo geslaagd, maar vanaf toen werd het wel zijn officiële taak om de veulens en jonge paarden "op te voeden". Dat vond hij schitterend!

Hier was hij bijna 20, een flink stuk kleiner dan de twee tinkerhengsten waar hij mee staat, maar intimidatie? D-Day laat zich niet intimideren!



De jaren erna werd het voor hem wat rustiger. Hij kwam in een iets groter groepje te staan, van 4 tot 5 paarden (inclusief hijzelf) en hij hoefde steeds minder op te voeden. Hij kon wat meer genieten van zijn "pensioen"! Want rijden heb ik met hem eigenlijk niet echt meer gedaan. Ik was net wat te groot, dus ik wilde er niet meer op. Heel soms ging ik stiekem een rondje zonder zadel door de bak, maar echt rijden hebben we nooit meer gedaan. Vrijspringen daarentegen...dat vond hij wel wat!

Afbeelding

Over de jaren heen werden we allebei minder fanatiek...dus toen werden het cavaletti's! Maar...wel met extra hoge moeilijkheidsgraad. ;)

Afbeelding

Ik kwam door drukke tijden op school wat minder op stal, en bijkomstig was dat mijn ouders gingen scheiden. Mijn vader had geen auto, en alleen mijn moeder kon mij brengen met de auto. Ik ben nog wel een paar keer gaan fietsen, maar dat was een uur heen en een uur terug...geen doen, als je pas om 5 uur klaar bent op school! Gelukkig stond hij 24/7 met vriendjes buiten, dus in zijn behoefte was hij altijd voorzien!

Afbeelding

De winter vond hij steeds wat moeilijker. Hij liep wat stijver, maar was uiteindelijk nog steeds zijn blije zelf! In het voorjaar hielpen we hem wat met zijn vacht, maar hij werd gewoon ouder.

Afbeelding

Door de jaren heen had ik een ontzettende band met hem opgebouwd...ondanks dat ik hem maar weinig zag. Hij was een ontzettend gevoelige pony. Ik hoefde maar mijn schouders naar zijn hoofd te draaien en hij wist dat hij de andere kant op moest. Van hem heb ik de "paardentaal" geleerd, en wat was hij een goede leermeester. Hij was goudeerlijk: als jij het goed deed, deed hij wat je zei, maar liet je een steekje vallen, dan was hij er als de kippen bij! :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik noemde hem altijd mijn Draakje, maar ook het Rode Racemonster, en later mijn Ferrari. Want hij was, en is, mijn meest kostbare bezit ooit!

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam de verschrikkelijke dag dat ik een belletje kreeg van een stalgenoot. Ik werd nooit gebeld door stalgenoten, dus de grond viel me eigenlijk direct onder de voeten weg.

D-Day heeft liggen stuiptrekken in de paddock, en hij zakt nu steeds door zijn achterbenen heen.

Ik kwam net zelf uit het ziekenhuis voor onderzoeken, en moest daarna naar mijn werk. Gelukkig was mijn moeder erbij. We hebben toen direct de dierenarts opgebeld, maar ik kon in eerste instantie geen vrij krijgen. Uiteindelijk hebben we iemand kunnen regelen, maar die kwam te laat, dus de dierenarts belde mij toen ik aan het omkleden was om naar stal te gaan. Ik wilde dat ze eerlijk was.

Het ziet er niet goed uit. Hij kan niet goed lopen, de coördinatie in zijn achterbenen is slecht. Het is wachten op de volgende aanval.

Op stal zag ik een zielig hoopje paard. Niet zoals D-Day was. Een ander had het wellicht niet opgemerkt, maar ik zag dat het niet goed was. Ik kon niet leven met het idee dat hij wellicht weer een aanval zou krijgen, en dan? Belandde hij wellicht in de sloot? Of was er niemand op stal? En dan? Nee, dat kon voor mij niet.

Afbeelding

De dag erna, op 19 April, ben ik de hele dag op stal geweest. Het zonnetje scheen, en aan D-Day was niet te merken dat er wat was. Hij bokte, hinnikte, rende als een gek door de bak heen...maar hij zette steeds net zijn benen verkeerd weg. Ik was bang dat als hij straks de wei op ging dat hij niet meer zichzelf kon zijn, of nog erger, het probeerde en er achterkwam dat het niet meer kón.

Ik heb getwijfeld en gejankt, heel erg veel. Want deed ik nou wel het juiste? Maar hij had niet eens meer een zomervacht onder zijn wintervacht. Ik ging niet mijn pony in zijn eentje op de wei zetten met een deken om, omdat ik dat zo graag wilde. Het was genoeg.

Afbeelding

D-Day is gegaan zoals ik hem kende: met pit, vuur, en een eerlijkheid die niet te overtreffen valt. Hij heeft acht mooie jaren van mij mogen zijn, en ik ben hem elke seconde dankbaar. Elke ervaring, of ze nou leuk of niet waren, hij was mijn beste vriendje.

En mijn beste vriendje dat zal hij blijven, voor altijd.

Afbeelding

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:02

Ondanks dat het al een jaar geleden is dat je afscheid hebt moeten nemen, wil ik je toch nog sterkte wensen. :(:)
Het is een mooi topic.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:08

Wat heb je het prachtig geschreven TS en wat een dapper besluit! Nog heel erg veel sterkte :(:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:09

Dit een mooi eerbetoon aan D-Day. Ik kende jullie niet in het echte leven maar zo te lezen waren jullie een superleuk team. Nog sterkte met het verlies.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:15

Heel veel sterkte gewenst, mooi topic heb je er van gemaakt! :(:)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:15

Wat een mooie geschiedenis heb jij met hem gehad, samen opgegroeid en plezier beleefd!
Waardige beslissing om hem te laten gaan ondanks dat het zo moeilijk was...
Heel veel sterkte met het verlies van je maatje D-Day....

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:19

Wat mooi geschreven wel! veel sterkte nog. het zal altijd wel onwijs moeilijk blijven als je zo'n topper moet afgeven

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:20

Inderdaad ontzettend mooi geschreven. Je liefde voor hem spat er af. Heel veel sterkte nog. Ik weet zeker dat hij bij jou zijn mooiste jaren zo gehad heeft.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:30

Heel mooi geschreven TS, jullie band was echt heel sterk!
Ondanks dat het al een jaar geleden is alsnog veel sterkte..

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:37

Super om te lezen dat hij, als ex-manege pony nog zo'n fijn leven heeft gehad!
Dat zouden alle manege pony's moeten kunnen hebben!

Heel veel sterkte met het verlies, op mooie leeftijd, van je lieverd.

joey2010

Berichten: 4349
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:47

Je ziet op de foto's hoe sterk jullie band was.

Mooi diertje , en wat fijn dat hij bij jullie oud heeft mogen worden.

Veel sterkte nog ermee.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 19:07

Wauw, dank jullie wel voor de lieve reacties...dat doet me echt goed. <3
Vorig jaar heb ik het zo in m'n eentje geprobeerd te verwerken, en dat was best wel zwaar. Ik merk echt dat het heel fijn is om al jullie berichtjes te lezen...zo denk ik aan hem terug, en aan onze band. Jullie zijn allemaal toppers! :+:

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:38

Jij bent ook een topper want je hebt van D-Day gehouden en goed voor hem gezorgd.

Anoniem

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:43

Prachtig eerbetoon aan een prachtig dier. :(:)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:51

wat een mooie pony!En wat heeft hij nog een mooi leven gehad bij jou!
Had hij cushing?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:53

Wat een mooi topic! Hij heeft zo te horen een geweldig pensioen gehad.

Heel veel sterkte!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:13

Wat mooi om te lezen hoe een ex manegepony nog jaren heeft kunnen genieten en zo een fijne eigenaar als jouw had.
Heel veel sterkte. Zo te lezen en zien op de foto's hadden jullie een hele sterke band.
Wat een heerlijk koppie had hij.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 09:43

Dank jullie wel weer voor de geweldige reacties, hij heeft inderdaad van een fijn pensioen mogen genieten, de vrolijkerd. Bedankt voor jullie steun!

@geerke: hij had inderdaad cushing. We dachten eerst wellicht nog dat het een epileptische aanval was geweest vanwege de cushing, maar het is hoogstwaarschijnlijk een hersenbloeding geweest. Ongelukkige samenloop van omstandigheden dus. :\

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:09

Zo zie je maar dat een topic starten hoe moeilijk ook je wat troost kan bieden....

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:46

Heel veel sterkte lieve TS. Ik heb een paar maanden geleden mijn prinses, mijn eerste eigen paard na jaren dromen, en écht mijn droompaard op alle vlakken, ook moeten laten inslapen. Hoe oud ze ook zijn, het doet altijd zo'n pijn en die pijn voel je de ene dag meer dan de andere, maar echt helemaal weg gaat 'ie nooit.

Het is een heel mooi eerbetoon aan je poontje.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:48

Wat een top baasje ben jij voor D-day geweest, en wat spreekt jullie band zo op de foto's.
Ondanks dat het voor jou heel moeilijk is, ben je zo eerlijk naar hem geweest. Heel veel sterkte nog, laat de mooie herinneringen je troosten :(:)

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:24

Je was en bent een topper Maartje! Toen ik bij je was met D-Day zag je wat voor lol hij had in het leven. Heel anders dan op de manege en dat is zo mooi dat hij dit nog gekregen heeft van jou! Nu kan hij samen met Paljas de boel terroriseren daarboven

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:29

Wat een bijzonder paardje zeg.
Heel veel sterkte nog met het verlies!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:49

D-Day is hartstikke blij geweest met jou als baas Maartje! Jij bent het beste dat die pony is overkomen.
Je hebt een dappere beslissing gemaakt vorig jaar. Het verdriet word minder.. het duurt alleen even.
Hij is nu inderdaad weer samen met Paljas en Arr om de eeuwige groene weides onveilig te maken.

Nog heel veel sterkte met het verwerken. :(:)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: En zo is het alweer een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:58

wat een mooi verhaal en wat een mooie herinnering.. En onthoud ook maar, er zullen niet veel jongeren in staat zijn om een ex manege pony een mooie oude dag te geven, zonder er iets voor terug te verlangen (zoals de pony in de buurt om er van te kunnen genieten).. je ouders hebben je een mooi cadeau gegeven, een pony met pensioen..

veel sterkte vandaag en gewoon die map met foto's en dat deurtje in je geheugen openzetten hoor.. er is niets mis met even flink huilen.. dan blijven de mooie herinneren sneller puur over.