Het begon gistermiddag rond half 3, zware koliek verschijnselen en dus ook direct de DA gebeld, die vond het in de eerste instantie meevallen. Maar ik ken mijn meisje en wist vanaf het begin af aan dat het fout zat. Pijnstillers en darmverslappers leken hun werk te doen. DA moest ook nog even naar een ander paard kijken en in die tussentijd ging Viola weer steeds liggen. Opvoelen van achteren en toen was er paniek, een grote gasbel op een hele nare plek. Geen enkele geluiden meer vanuit de darmen en ook werd ze in korte tijd tonnetje rond..
Longeren, rustpauzes en eventueel een ritje in de trailer was het advies, we hebben er echt alles aan gedaan maar niks bracht verbetering.. Ze werd dikker, slomer, maar keek verder helder uit, ging niet rollen, maar nog steeds geen mest of lucht..
Rond een uur of 9 de DA weer gebeld, die kwam en zag het somber in.. Een operatie was vanaf het begin af aan al geen optie, in de eerste instantie omdat de kans van slagen zeer klein was door de plek waar de gasbel zat en daarnaast het financiële plaatje, het ging me 4000 euro kosten en dat voor een haf van 18 jaar. Tja als ze gezegd hadden dat de kans van slagen groot was had ik het gedaan hoor..
Toch heb ik er op dat moment nog niet laten inslapen en hebben doorgezet tot 3 uur, geen verbetering, paard was op, het werd hem gewoon niet meer helaas, de DA kwam weer, nog een keer onderzocht maar nee.. Het wilde gewoon niet weg..
Toen het besluit genomen haar te laten gaan, dit ging heel vredig.
Ben er zo kapot van, kan alleen nog maar janken.. Mijn meisje, die ik sinds dat ze 6 jaar was als verzorgpaard had, daarna werd ze mijn eerste eigen pony. Vervolgens ging ik over op grotere pony's en paarden en heeft ze nog jarenlang meegelopen in de ponyrijlessen op onze camping, ik denk dat ze wel meer als 100 kinderen heeft leren paardrijden, een betrouwbaarder paard als Vie ken ik niet.
Hoop dat ik me er wat bij neer kan leggen de komende dagen, ik weet we hebben alles gedaan wat we konden, ze heeft niet veel pijn gehad en is nu op de groene weides met de andere toppers...
Waardoor de koliek nu precies kwam is overigens nog steeds een raadsel, het was geen zand het was geen verstopping, puur een gasophoping..
Een hard gelag..
Onze lieve Vie is niet meer.