[IM] 3e paard in een jaar... hoe hard kan het zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chay_Flame

3e paard in een jaar... hoe hard kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 09:51

Pfff en daar gaan we weer, het 3e verhaal van een overleden paard wat ik op bokt zet ;( Vorig jaar mei heb ik afscheid genomen van mijn dierbare shetlander Nancy die de hoefbevangenheid teveel is geworden. De 11e van juli (ja afgelopen maand) afscheid genomen van mijn allerbeste maatje Skippy die is overleden aan een tumor in combinatie met zijn leeftijd. En nu hebben we de nacht van woensdag op donderdag heel plotseling afscheid moeten nemen van onze fries Sultan. Nouja afscheid... Het is verschrikkelijk gelopen en ik hoop zoiets nooit meer mee te maken.

woensdag avond om half 6 belde ik onze dierenarts dat Sultan ziek was. Hij stond zwaar te ademen, er kwam allemaal snot uit zijn neus, hij kon amper staan maar kon ook niet liggen, zijn oren neus en benen waren ijskoud en hij had koorts... De dierenarts(gelukkig onze buurman) was er snel en merkte op dat hij een verstopping had. Sultan is nooit eerder ziek geweest voordat Skippy is overleden. Een week nadat Skippy is overleden lag hij ook plat in de wei, ook met een verstopping. Dit keer besloot de dierenarts hem te spoelen. Dus een slang in de neus en ik geholpen. Daarna heeft hij antibiotica gehad en wat pijnstillers voor koliek. Ook bloed afgenomen want dat hij koorts had vond de dierenarts erg raar. Mijn moeder compleet aan het huilen, en ik maar denken hij komt er wel doorheen. Maar nee mama moest het weer aanvoelen zoals ze altijd heeft.. Geen enkel moment is ze van zijn zijde geweken en om 10 uur kwam ze binnen. De koorts was gestegen naar 40,4 graden. Weer de dierenarts gebeld maar hij was helaas ergens anders heen even. Dus de praktijk gebeld waarbij we te horen kregen, wacht even tot half 12 en bel me dan nog een keer of er iets veranderd is. Gelukkig belde onze dierenarts om 11 uur terug met de woorden: 'ik kom er nu aan, het bloed is absoluut niet goed en die koorts is ook een slecht teken.' Inmiddels stond Sultan ook al een uur boven de waterbak te hangen, hij nam wat water, liet de helft weer vallen in de water bak, zat met de rest een beetje te spelen in zijn mond en spuugde het weer uit. Toen de dierenarts kwam wist hij genoeg. Wat bleek uit het bloed, zijn witte bloedlichaampjes namen razendsnel af. In combinatie met alle verschijnselen duidde dit of op pleuritis of op een buikvliesontsteking. We zouden naar de dierenkliniek in lienden moeten, in noord brabant. We vroegen wat zijn kansen waren. En ja onze dierenarts is altijd recht door zee, ik hoorde alleen maar de woorden 'de kans dat dit paard overlijd met zijn conditie van nu is 80%...' Ik ben compleet gebroken, eerst mijn shetlander, toen Skippy en nu Sultan? Het werd allemaal even te veel en voor de eerste keer ben ik weg gelopen bij een dier van ons zelf dat hartstikke ziek was. Later kwam ik terug en mijn moeder had er voor gekozen toch naar Lienden te rijden, daar zouden ze een echo maken om te kijken wat ze konden doen en hij zou daar aan het infuus kunnen.

Gelukkig stond Sultan al steviger op zijn benen dus we hebben hem ingeladen en zijn vertrokken naar Lienden om 12 uur 's nachts. De hele weg was er niks aan de hand. We kwamen bij de praktijk en de dierenarts deed het hek open. We remden iets af met de bus en ineens ging het tekeer in de trailer... En daar begon het ergste van allemaal. Toen we de trailer op het terrein hadden gezet ben ik als eerste gaan kijken. En ja hoor, daar vreesde ik al voor. Juist die laatste 10 meter voor de praktijk is hij in mekaar gezakt in de trailer.. Daar lag hij dan, zo dubbelgevouwen en maar proberen lucht te krijgen wat zo moeilijk ging. Met veel moeite hebben we om elk achterbeen een touw gekregen, wat weliswaar gepaard ging met een trailer die compleet in mekaar werd getrapt. Met 5 man hebben we hem de trailer uit getrokken, mama en ik wisten al meteen dat hij niet meer overeind zou komen. Eenmaal uit de trailer begon hij te schokken en blies hij zijn laatste adem uit ;( Daar lag hij midden op het terrein, een uur en een kwartier gereden voor niets.. We hadden zo gehoopt dat we die 20% overlevingskans nog zouden krijgen, maar helaas was het ons niet gegund. Het doet zo'n verschrikkelijk pijn om je paard zo te zien sterven...Gister ochtend belde onze dierenarts nog op en die zei zelf ook: 'als ik had geweten dat dit zou gebeuren en dat hij al zo ver heen was, had ik jullie nooit daarheen laten rijden...'

Lieve Sultan, we waren niet altijd een goed team. Jij was een paard met een verschrikkelijke eigen wil en dat heb je tot het einde laten merken. Soms kon ik je wel achter het behang plakken maar toch heb ik ook leuke momenten met je gehad! Je vond het spelen toch wel leuk en elke keer wachtte je ons op met een vrolijke hinnik. Een hinnik die we nu al heel erg missen, want jeetje het was al stil zonder skippy maar zonder jou nu helemaal. Geen enkel paard meer wat ons 's ochtends opwacht met een hinnik. Alleen Flame die puur hinnikt van verdriet. In een jaar tijd ben ik niet alleen 3 maatjes verloren maar zij ook. Gister kwam ik terug van buitenrit en toen besefte ze het pas. Samen liepen we de uitloop in, de hoek om en ja daar kwam haar besef. Ze werd niet door jou opgewacht, je kwam er niet hinnikend aanrennen. Ze liep naar de wei en keek rond en weer dat gehinnik. Ze rende de wei in om te hopen dat je er toch was, maar nee er kwam geen enkel paard meer aan die haar vrolijk begroette... Ze kwam weer naar me toe en legde haar hoofd tegen me aan, net als vanochtend. Je ziet het verdriet in haar ogen, en wanneer ik dat zie komen mijn tranen ook weer. We missen jullie alle 3 zo erg. En nu jij er niet meer bent is het doodstil hier.

Sinds Skippy vorige maand is overleden ben jij niet meer jezelf geweest. Je was veel tammer dan normaal en owee als ik met Flame naar buiten ging, dan rende je jezelf in het zweet en werd je gek van de eenzaamheid. Skippy is 8 jaar lang jou maatje geweest en ik weet zeker dat je bij hem wilde zijn. Ik weet dat hij je opgehaald heeft en ik hoop dat jullie nu rust hebben gevonden. Ik zal zorgen dat Flame er door heen komt, ik weet dat ze verdriet heeft maar jullie weten hoe gek ik met haar ben en ik weet zeker dat jullie haar hier laten. Het zal zwaar worden maar dat jullie drie er tussen uit zijn geglipt is me al erg genoeg, ik laat mijn laatste oogappeltje niet ook nog gaan.

Lieve Sultan, rust zacht jongen! Samen met Skippy en Nancy. En je weet de haat van Skippy naar shetlanders, dus bescherm mijn meisje voor hem wil je... Y;(

Afbeelding

jullie weken niet van elkaars zijde...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chay_Flame op 24-08-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: 3e paard in een jaar... hoe hard kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:53

Oef dat is heftig zeg ;( heel veel sterkte..
Gelukkig heeft hij nu geen pijn meer en zijn ze idd weer samen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:55

Jee wat een verhaal, zit hier met tranen in mijn ogen.

Heel veel sterkte jullie hebben het voor jullie kiezen gekregen de laatste tijd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:56

Jeetje wat verschrikkelijk. Meer woorden heb ik even niet. Sterkte met het verlies.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:58

:(:) met tranen in mijn ogen zit ik dit te lezen.
Ik wil je echt heel veel sterkte toewensen

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:58

WAUW! wat had jij een pracht paard!

ik heb de tranen in mijn ogen, wat een enorm klo*ten tijd hebt jij achter de rug!
Ik wens jou en de rest van het gezin?
HEEL HEEl veel strerkte toe met het verwerken van zo een groot verlies!

Y;(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:59

Wat een vreselijk einde..Toch knap dat jullie voor die 20% wilden gaan, jammer dat het niet zo heeft mogen zijn. Wat een ellende joh Misschien lees ik eroverheen hoe oud was Sultan?

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:00

Dank jullie wel allemaal!
Sultan is 18,5 jaar geworden...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:01

wat vreselijk, ik heb er geen woorden voor..
Wat ontzettend knap dat je het hier op bokt neer kan zetten :(:)
Ik wens jou en je moeder heel veel sterkte
En natuurlijk Flame ook :(:)

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:03

pfffffffffffffff heel heftig heel veel sterkte met al dit verlies. Hoe veel kan een mens verdragen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:03

Pff hoeveel ellende kan een mens hebben zo... Is er nog onderzocht wat hij nou had?
Heel veel sterkte, de wei zal wel erg leeg zijn zo.. ;(

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:04

Och meid, wat vreselijk.. Vreselijk om dat mee te maken, om dat te zien.. Sterkte meis, het is niet niks, 3 paarden in korte tijd..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:06

Wat een verschrikkelijk triest verhaal. ;( 3 paarden in een jaar tijd, hoe zwaar kan een mens het hebben? :(:) Ik wil je heel veel kracht wensen om de komende tijd door te komen. Geniet en knuffel Flame maar heel veel, je hebt hem nu heel erg nodig.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:12

Mariska_28 schreef:
Pff hoeveel ellende kan een mens hebben zo... Is er nog onderzocht wat hij nou had?
Heel veel sterkte, de wei zal wel erg leeg zijn zo.. ;(

Mama had het nog willen vragen maar door het verdriet is ze dat vergeten. En ze heeft het nog wel met onze eigen dierenarts over gehad maar hij zegt ook, als ik eerlijk ben zou ik het niet doen. Je haalt het paard er niet mee terug en je bent een paar honderd euro lichter... En ja daar heeft hij ook wel gelijk in. En hij zegt ook dat het sowieso pleuritis of een buikvliesontsteking is geweest.
En ja zeg dat wel, de wei is heel leeg zo...

Zo raar hé, in de middag stond hij nog vrolijk in de wei en om half 6 is hij doodziek en 7,5 uur later ben je hem kwijt ;(

Dank jullie wel allemaal! en @SuzanLarissa, ja ik heb er altijd heel veel aan om te schrijven, dat doet me vaak goed dus vandaar dat ik het nu ook op bokt zet...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:21

Oh jeetje wat naar... Heb mijn lieve paardje ook juist moeten inslapen... Het is zo verschrikkelijk ;(

madam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:27

heel veel sterkte de tranen rollen over me wangen als ik dit mooi geschreven verhaal lees waar
zo intens verdriet van afstraalt heel veel sterkte nogmaals

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:36

Wat verdrietig en wat heftig. Jaren geleden heb ik ongeveer hetzelfde mee gemaakt. Mijn merrie heeft in Lienden nog een minuut of 10 geleefd maar kwam ook op de kop de trailer uit. Wat een ellende en wat een verdriet. Bij ons wat het t 4e paard in 6 maanden. Hartstilstand, 2 dood bij geboorte en als laatste koliek.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:39

Dankjullie wel!

@nimber, ja een vriendin van mijn instructrice heeft het ook meegemaakt, 10 meter voor de kliniek is het paard ook omgevallen in de trailer en gelijk overleden...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:40

Verschrikkelijk wat een verhaal, wat een hel hebben jullie doorgemaakt. Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van je paarden!

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:48

dankjewel

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:23

jeetje meis ik zit hier met tranen in de ogen,drie paarden binnen een jaar tijd hoeveel kan een mens verdragen,je hebt het erg mooi geschreven,dit is wel keihard,en wat was sultan mooi,ik wens jou en je moeder heel erg veel sterkte met de verwerking van dit allemaal.heel veel sterkte met het gemis.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:43

Afschuwelijk. Helaas weet ik maar al te goed hoe machteloos je je voelt als je denkt...nee, niet weer.... Ik heb zelf 3 paarden in 2 jaar tijd verloren; mijn hafje aan kanker, gecombineerd met ernstige artrose, mijn 5 jarige shetlander omdat hij een aangeboren ernstige afwijking aan de gewrichten had, die steeds meer pijn gingen doen nu hij volwassen werd en eentje omdat ze al heel erg kapot was toen ze hier kwam (wat ik uiteraard toen niet wist... kocht haar als rijpaard, maar kon alleen als grasmaaier dienst doen... en dan nog afscheid moeten nemen...)

Nu zijn mijn paarden erg aan het sukkelen en ik ben eenvoudigweg bang Ik controleer ze om de haverklap, doodsbang om iets te missen en de d.a. kan hier onderhand wel een kamer inhuren.
Maar de onzekerheid omtrent de problemen waar ze mee kampen is moordend.

Ja, ik weet helaas maar al te goed waar je doorheen gaat. Soms zou je hobbelpaarden willen houden ipv echte.

Heel veel sterkte

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:53

Chayenne wat een mooie woorden ;(
Ze hebben het goed gehad bij je meis :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:10

|( wat een verhaal, zit ook met natte ogen |(

wat een drama jaar,heel heel sterkte :(:)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:22

Pfff, 3 paarden in een jaar verliezen is wel heftig :\ .
Wat een verdrietig einde van Sultan ;( ...

Ik wens je (jullie!) veel sterkte :(:) !