[IM] Dag vriendje.... 30-05-2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Dag vriendje.... 30-05-2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 23:19

.. ik mis je nu al !

Na maanden van proberen en hopen heb ik toch de beslissing genomen je te laten gaan..

Mondy is mijn eerste eigen paardje, 6 jaar geleden heb ik je van een stalgenootje overgekocht. Een zenuwachtig paardje, kijkt de kat uit de boom.
Ik mocht je een paar weken uitproberen, maar mijn keus was al heel snel gemaakt.. jij mag de rest van je leventje bij mij slijten.
Mondy is een franse draver ruin, van ongeveer 14 jaar oud, schrikkerig en een iets te bol buikje van al die lekkere grasjes :9
http://img149.imageshack.us/img149/4558/img1341de7.jpg

Steeds meer vertrouwen bouwen we samen op, ik kwam steeds meer van je te weten... zo vond je de gallop wel erg moeilijk en is je favoriete truukje 180* draaien.
Ook had je een heuse muizenfobie, ook aanspanningen waren niet jouw favoriete dingen.
Omdat ik toch wilde proberen met je naar buiten te kunnen, en je voor mijn gevoel niet happy was met je engels tuig, ben ik voor een westerntuig gaan kijken.
Wow wat knapte je daar van op ! Geen neusriem was precies wat je nodig had, geen enkele keer meer het bit vast gepakt. en tja die snelle draaien van je waren op deze manier toch een stuk makkelijker uit te zitten :D
http://img297.imageshack.us/img297/2623/img6397bi1.jpg

Steeds knapper werd je en steeds meer energie..
Je werd een heel ander paard, steeds vrolijker, ondeugender en een heerlijke spring in t veld <3
Uren hebben we door de bossen gereden, vaak mocht je ook even heerlijk hard draven, of als je het kon heerlijk in gallop zoefen.
http://img341.imageshack.us/img341/2268/img0904s.jpg

Maar ook jij werd een dagje ouder, je hebt nooit ergens last van gehad tot je afgelopen winter steeds moeilijker ging lopen. Daarvoor kon je de hele langen ritten ook niet meer zonder spierpijn te krijgen, maar nu kreeg je toch wel last van de kou. Je had hele lichte artrose in je voorbenen maar niet zo erg dat je er daadwerkelijk last van had, maarja dat is ook niet raar voor een 20jarige.
Toch bleef je slechter lopen, vooral links achter. Dierenarts erbij en ze mocht haast niet aan je been komen.. het was zelfs zo erg dat je aan de hand dravend bijna door je benen zakte.. peesblessure linksachter, en tot overmaat van ramp rechtsachter een hoefzweer..
Rechts voetje dagelijks insmeren met sudocreme en voor de rest op stal vanwege je pees..
Je was geen patientenpaardje zoals de dierenarts al zei.. wat was je koppig en rusteloos. De blessure bleef maar aanhouden, dus foto's gemaakt.. wat een mooie benen had je achter ! Botten waren uitzonderlijk goed zei ze tegen me..
Dus weer rust en pijnstillers.
Tot ik op een dag gebeld werd.. je achterbeen zat in een rare positie, en ze waren bang dat het gebroken was of dat je om kon vallen.. daar zit je dan in den helder :=
Gelukkig was de veearts er snel bij en belde ze me een paar uren later op.. eindelijk is het ware probleem gevonden !! Wat blijkt, je linker achterbeen schiet als het ware op slot (bij de knie) waardoor het een soort uit de kom lijkt. "Normaal" gesproken gebeurd dat alleen uit stilstand, maar jij deed dat al lopend. Dat verklaarde ook de peesblessure, die had je overbelast. Telkens liep je er doorheen en knakte je hem dus weer los.
Wat een "geluk" dat het dus door iemand gezien was, ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren..
Omdat je op stal te onrustig was mocht je heel voorzichtig op de wei. Je zou daar meer rust krijgen dan in je stal.
Die weken rust op de wei zorgden ervoor dat je hoefzweer en pees zich helemaal herstelden, en na die weken maar weer een nieuwe afspraak gemaakt met de dierenarts.
Wat je toen deed verbaasde ons beide.. je was met sprongen vooruit gegaan en wilde er met het draven zelfs tussenuit piepen :evaw:
Toch was je nog steeds kreupel, dus wat nu.. weer rustig aan op de wei dus.
Ondertussen wel al te horen gekregen dat hij geen rijpaard meer zou kunnen zijn. Helemaal niet erg, wandelen en "spelen" in de bak is ook goed. Zolang je maar pijnvrij zou zijn en iig iets zou mogen doen. Jij was geen paardje om alleen maar gras te maaien.
Dat was het moment dat de DA me al zei na te denken wat ik verder zou willen.
Maar zolang je geen pijn zou hebben en je kon lopen ,wilde ik er voor gaan.
Als test heb je een week lang op pijn medicatie gelopen om te kijken of dat je dan beter zou lopen.
Ondertussen aan de hand wat wandelingetjes gemaakt door het bos, kleine stukjes en niet meer dan dat je aankon.
Wat was dat genieten ! Maar jee wat merkte ik dat je een hoop opgekropte energie had... er moest gauw iets gaan veranderen !
Na die kuur was het nog steeds niet duidelijk of je pijnvrij was... je liep nog steeds slecht. Je had moeite om uit je wintervacht te komen en ook je glans was niet meer wat het was..
Na heel erg lang nadenken de afgelopen weken heb ik toen (afgelopen vrijdag) de beslissing genomen je te laten gaan.. dit kon niet langer zo..
Ik heb je altijd belooft dat je tot je dood bij me zou blijven en dat ik altijd de beste keus voor jou zou maken...
Zaterdag heb je nog even mogen spelen met ons andere paard ,en daar zag ik dat ik de juiste keus had gemaakt.. je was zo aan het rennen en vliegen, je probeerde zelfs te bokken terwijl je dat nooit doet.. je kon je energie gewoon niet meer kwijt, zat gevangen daarin.
Die dag ook te horen gekregen dat je niet 20 maar 24 was, je bleek het oudste paardje van stal te zijn... Dat heb je hem toch maar eventjes gefikst kanjer !

Gister avond was het dan zover ;(
Overdag nog even met je naar het bos gewandeld, pfoe je was weer behoorlijk fris, daarna verwent met allerlei lekkers..
Toch wist je dat er iets was.. je favoriete traktatie watermeloen, waar je normaal helemaal gek van werd, wilde je niet hebben. :(:)

Gisteravond je nog even in de longeercirkel gezet, nog even knuffelen en vertellen wat een topper je was... je stond me zo lief maar ook verbaasd aan te kijken.. wat ik toch in godsnaam in je nek aan het sniffen was ?

Daarna mee naar de binnenbak gegaan.. daar heb je in alle rust je spuitje gehad. Waar ik zo bang voor was gebeurde niet, je hebt maar heel even stug vol proberen te houden om te blijven staan, maar bent daarna rustig gaan liggen.
Ik ben bij je bol gaan zitten en heb je geknuffeld tot je je laatste spuitje kreeg en weg was... |(

Lieve Mondy, lieve ondeugende draak, lief vriendje.. :+:
Het is goed zo, je hebt geen pijn meer en eindelijk rust..
Bedankt voor al die leuke herrineringen die ik nu heb van jou !!

Rust zacht lieverd, ik zal jouw meisje geregeld een knuffel en een aai over dr snoet geven namens jou !!

R.I.P Mondy

Afbeelding

Zijn laatste fotoshoot : [ITP] Mondy zijn laatste fotoshoot.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 31-05-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gucci16

Re: Dag vriendje.... 30-05-2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:24

Sterkte....maar mooi geschreven zeg

FerretP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:26

Bah wat een naar verhaal,
Hij heeft bij jou volgens mij niks tekort gehad, je hebt een goed besluit genomen. sterkte!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:27

respect voor je dappere beslissing.. sterkte

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:29

Veel sterkte met dit verlies. Het nemen van de beslissing om haar te laten gaan is het moeilijkste wat je moest doen, maar wel het enige juiste tegenover je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:29

Zo te zien hebben jullie toch nog een tijd van elkaar kunnen genieten en zo op de foto's ziet hij er gelukkig uit. Je heb gedaan wat het beste is voor hem. Het is goed zo.....

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:31

Sterkte!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 23:31

bedankt allemaal ! Doet me goed zulke reacties te lezen !!!

@sheela het is een hij, heb het er even bij gezet..zijn veel mensen die hem een haar noemen :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:37

TS ik vind je een topper om zo goed naar je paard te kunnen kijken en te kunnen beslissen wat er nodig is. Sterkte met het verlies.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:27

Sterke met het verlies, en het gemis..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:35

Wat heb je het mooi opgeschreven zeg, erg knap... En heel veel sterkte met het verlies van Mondy :(:)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:19

Niets anders dan respect, je hebt voor je paard gekozen en je aan je belofte gehouden, ik weet dat het een erg moeilijke beslissing is.
Veel sterkte met het geven van een plaatsje van Mondy.
Later kun je terugdenken met lach......

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:30

Ik heb heel veel respect voor je, je hebt goed gekozen, je koos voor je paard.
Heel veel sterkte meid!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:33

Heel erg bedankt allemaal !
Lief dat jullie alles hebben willen lezen.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:55

Ahh jeetje.. :(:)
Het is denk ik wel de juiste beslissing geweest. Hij heeft nu geen pijn meer :)

Heel veel sterkte!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:56

Paard heeft het enorm goed bij jou gehad. Moeilijke maar juiste beslissing.
Heel veel sterkte.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:21

Inderdaad een moeilijke beslissing maar wel de juiste! Heel veel sterkte! Hij is in ieder geval in goede handen geweest bij je!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:41

Bedankt allemaal, doet me zo ontzettend goed al die lieve reacties te lezen ! Je gaat toch wel eens denken, wat als.. Maar die wat als weegt niet op tegen alle pijn ed die hij dan zou hebben.
Ik ben zo mega trots op m !

ElanorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:13

Pff... Brok in mn keel ervan! Wat vreselijk :-(
Maar zo te horen heeft hij een geweldig mooi leven gehad, en geboft met zo'n lief baasje als jij.
Heel erg veel sterke!!

arabica_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:48

Heel veel sterkte!!
Wat een fantastisch mooi paard was hij !

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:59

de tranen staan me in de ogen.maar wat heb ik een respect voor jou,je hield echt van hem.en heb voor hem gekozen.wat heb je het mooi verwoord,hij zal je dankbaar zijn.heel erg veel sterkte met het gemis van je maatje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:12

Heel veel sterkte. Je hebt voor hem gekozen en niet voor jezelf.. Een dapper besluit. Hij zal je dankbaar zijn. :(:)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:15

Bedankt allemaal !!!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:18

Dit gedichtje wilde ik nog posten, ik vind hem zelf altijd erg mooi :)

Those we love don’t go away.
They walk beside us, every single day.
Unsean, unheard, but always near.
Still loved, still missed and very dear!

:(:)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:57

Slik ;( mooi gedichtje !!