[IM] Mijn grote zwarte vriend is niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Mijn grote zwarte vriend is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:57

Dinsdag kreeg ik telefoon: paard had zware koliek. Ik schrok me kapot toen ik hem zag. Jagho is altijd een erg gezond paard geweest, nooit ziek, maar wat ik toen zag brak mijn hart. Onze vrolijke zwarte sterke beer zag er zo zielig en kwetsbaar uit. Zijn darmen waren erg verstopt, ademhaling en hartslag veel te snel. DA had er geen goed oog op en sprak al van de kliniek. Maar na een paar uurtjes regelmatig stappen zag hij er al veel beter uit en kwam er al wat mest uit. DA kwam weer langs, hartslag en ademhaling waren erg verbeterd, paraffine deed goed zijn werk en het kritieke was voorbij. 's Nachts had hij nogmaals flink gemest en de DA zei ons dat alle gevaar geweken was. Gisterenochtend was hij dus weer heel opgewekt en vrolijk, alles was weer in orde.

Tot ik gisterennamiddag weer telefoon kreeg... Jagho was weer ziek en deze keer was het zoveel erger. Meteen naar stal gegaan, DA erbij geroepen. Hij zag er zo slecht uit ;( Koliek was het niet meer, want zijn darmen waren weer prima aan het functioneren en er was geen verstopping. We zagen hem voor onze ogen verslechteren en hebben er weer een (andere) DA bij gehaald, maar ook die kon het niet verklaren. Hij was zwaar aan het ademen, zweten, zijn ogen waren dof en hij had overal vlekken van wanneer hij was gaan liggen. En toen viel hij, zo voor onze ogen, gewoon omver... Arme dier kon zichzelf niet meer rechtop houden. Ik kon het niet meer aanzien. Hij stond even later weer recht, maar erg wankel. Hij strompelde wat verder, maar het ging alleen maar slechter. De DA is de hele weide rondgelopen maar kon niks vinden dat hem zou kunnen hebben vergiftigd. Hij heeft dan maar ab en heftige pijnstilling gekregen en verder moesten we hem met rust laten en wat laten uitrusten. Naar de kliniek vervoeren was geen optie, want het arme dier kon geen 2 stappen zetten zonder zijn evenwicht te verliezen. Op dat moment moest ik weg voor een afspraak. Heb nog even met hem gekroeld, zijn hoofd hing er maar slapjes bij.

En enkele uren later kreeg ik telefoon... onze knappe, prachtige, stoere, lieve Jagho heeft het niet gehaald. Hij werd om het halfuur gechecked, maar een halfuur later lag hij al koud in zijn afgezet stukje weide...

Mijn stoere, knappe, geweldige vriendje ;( Nooit in zijn hele leven ziek geweest, amper 8 jaar oud, in de bloei van zijn leven. Maandag stond hij nog kerngezond in de weide en kwam hij vrolijk naar me toe gegaloppeerd, 2 dagen later is hij er niet meer...

Slaapwel lieve jongen en bedankt voor de geweldige tijd die we samen hebben gehad de afgelopen 4 jaren. Ik hoop dat je nu op een betere plek bent en dat je geen pijn meer hebt, maar dat je de rust hebt gekregen die je hebt verdiend. Het brak mijn hart om je zo te zien en weet dat ik je nooit zal vergeten. Je was een geweldige, ondeugende, lieve, stoere vriend. Y;(

Afbeelding

Afbeelding

Kiara04

Re: Mijn grote zwarte vriend is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:59

Jeetje zeg,wat verschrikkelijk!Heel veel sterkte!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:59

Och wat een naar verhaal en wat een verdriet zal jij hebben :(:). Ga je nog proberen de doodsoorzaak te achterhalen?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:02

wat een verdriet en verbijstering dat dit zo maar kan
heeeel veeel sterkte

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:05

.......................................................

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:07

He wat vreselijk, heel veel sterkte... :(:)

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:08

heel veel sterke met het verlies van je zwarte parel

verder geen woorden voor.....

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:12

wat een ongeloofelijk mooi paard! erg sneu dat hij zo op een op andere dag jou moest verlaten...
Sterkte met het verlies van dit prachtig mooi beesje!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:16

Wat een schok zeg en zo wordt je er weer keer op keer aan herinnerd dat je van elk moment samen moet genieten. Heel veel sterkte de komende tijd! Ga je nog de doodsoorzaak laten achterhalen?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:18

Hij wordt niet meer onderzocht. Gaat ook niets veranderen aan het feit dat hij er niet meer is. DA denkt nu aan een maagscheur, omdat dat ook erg snel kan gaan. Maar we hebben alles gedaan wat we konden, zijn de laatst 2 dagen bijna 24u/dag bij hem geweest en het heeft niet mogen baten... We weten tenminste dat we alles hebben gedaan wat we konden doen. Hij heeft 's avonds nog zware pijnstilling gekregen dus het is een schrale troost dat hij aan het einde hopelijk niet veel heeft geleden...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:21

Heel veel sterkte met het verlies van deze knappe man.
Ze kunnen dan ineens zo kwetsbaar zijn. :(:)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:23

Heel veel sterkte. Moeilijk dat het zo plotseling gegaan is lijkt me.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:25

Ohh wat een bizarre nachtmerrie die werkelijkheid is geworden.. Brrr, afschuwelijk! Ik wens je ongelooflijk veel sterkte toe met het verlies van dit prachtige paard.. Niet te bevatten Y;(
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 15-03-12 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:25

Wat vreselijk, heel veel sterkte :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:27

Nogmaals heel erg veel sterkte, Yasmine. :\

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:28

Heel veel sterkte
Kan het me best voorstellen dat je die knappe stoere man gaat missen :(:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:29

Wat een verlies. Sterkte.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:30

Jeetje wat bizar zeg..vanuit het niets zo ziek :-( wat moet je je machteloos hebben gevoeld, heel veel sterkte met het verlies van je maatje!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:33

Sterkte met het verlies

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:35

Maagfalen, daar is de mijne ook aan overleden (de maag scheurde uiteindelijk) en mij werd toen wel verteld dat dat iets was dat bij Friesen vaker voorkwam (de mijne was overigens géén Fries). Maagfalen is een soort van koliek waarbij de maag niet (goed)functioneert en waarbij de maag daardoor niet leeg en overvuld raakt en ze hebben dan heel veel pijn die overal doorheen breekt. Heel erg veel sterkte met dit verlies. Ik weet wat je meemaakt al was de mijne indertijd al 18. Mijn huidige 8-jarige is aan koliek geopereerd en is aan het revalideren.

Wat me nog wel een beetje raar overkwam, was dat het niet persé voorbij is met koliek als er flink gemest wordt, want als de verstopping de maag betreft of bijvoorbeeld een slag in de dunne darm (dus het probleem zich aan de "voorkant" bevindt), dan kan er nog wel mest passeren maar toch wel degelijk nog een probleem zijn.
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-03-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBehave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:55

Verschrikkelijk hoe snel het allemaal kan gaan..
Heel erg veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:23

Heel veel sterkte... wat een verlies...zo jong, zo krachtig, en dan ineens weg... :(:)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:16

....
Ik heb er geen worden voor, veel sterkte met het verlies van dit prachtige paard! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:32

Heel veel sterkte, Yasmine! :(:) Vind het echt afschuwelijk voor jullie. Vorige week reed je nog voor het eerst met 'm buiten op z'n nieuwe plekje en dan zo plotseling je altijd gezonde vriend kwijt. Jullie hebben in ieder geval gedaan wat jullie konden, soms gaat het nou eenmaal oneerlijk. Prachtig dier was het inderdaad, hij danst nu vast trots daarboven met hordes merries om 'm heen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:36

Heel veel sterkte Yasmine.... wat ontzettend k*t dat dit zo heeft moeten aflopen.