[IM] Inslapen: Erbij zijn of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zomertaling

Inslapen: Erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:05

Ik moet binnenkort een van onze paarden laten inslapen.
Ik heb altijd op haar gereden maar ze heeft spat en veel pijn.
Nu weet ik niet of ik erbij moet zijn als ze naar de veearts gaat en ingeslapen wordt.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:06

Ik zou er zelf bij willen zijn, is toch het laatste moment samen met je paardje..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:07

Erbij zijn,het is het laatste wat je kunt doen voor je paard.
Er zijn en hem/haar steunen en begeleiden tijdens de laatste reis.
Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Inslapen: Erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:08

Absoluut erbij zijn. Je krijgt er misschien spijt van wanneer je dat niet bent geweest.
Ik ben er ook bij gebleven, heb hem tot het allerlaatste moment vast gehouden, zelfs toen hij omviel.
Ik zou het zo weer doen! Het was voor mij echt een stukje verwerking.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:09

Tuurlijk erbij zijn, dan kan je je paardje nog een beetje steunen!

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:09

ik ben het eens met timokyana

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:10

:j er bij blijven.......hoe erg je er ook tegen op ziet.....het zal je goed doen...echt!

Ik ben er bij mijn meiske ook bij gebleven en heb er totaal geen spijt van.
Ze hoorde bij mij.....voor altijd ;)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:17

Ik ben er niet bij geweest, ik kon het echt niet. Zelfs mijn vader (bikkelhard) kon er niet bijzijn. Was ook helemaal in paniek. Kwam toch vrij onverwacht, we gingen alleen maar een foto maken. Pony kon al bijna niet meer overeind blijven staan van de verdoving voor de foto. Dierenarts heeft pony meegenomen en gezegd dat hij "het" nu meteen ging doen omdat de verdoving nog zo werkte. Ben bang dat als ik er bij was geweest het de pony slechter had gedaan als dat ik er niet bij was. Blijkbaar ging het heel snel. DA was binnen 5 minuten terug en vertelde dat de pony rustig was heengegaan.
Een evt. volgende keer wil ik er wel proberen bij te zijn. Mocht je zeker weten dat je het aankunt, zou ik het doen. Het is je laatste kans om nog bij je paardje te zijn.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:22

ik zou er zelf als het mijn paard zou zijn graag bij zijn, maar ik denk ook dat het aan het moment zelf hangt of ik het zal kunnen om erbij te blijven.

volg je eigen gevoel, jij kan het het beste bepalen voor je zelf, en laat het niet afhangen wat andere zeggen.

heel veel sterkte in iedergeval.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:24

Zou er absoluut bij willen zijn. Na jaren samen ook begeleiden op de laatste reis. Met mn hondje ook gedaan en geen seconde spijt gehad, voor mij hoort het gewoon zo. Moeilijk, absoluut, maar het is het laatste wat je kunt doen voor je dier :) Het is voor mij vooral een soort eerbetoon denk ik.. Zou het mezelf iig nooit vergeven als ik er die laatste momenten niet bij zou zijn. Mijn gezicht, aanraking en geur als laatste.. Sterkte iig binnenkort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:23

Erbij zijn :)
Kun je er iig geen spijt van krijgen dat je er niet was :)

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:28

:j absoluut er bij blijven.
Ik ben er ook bij gebleven en het is toch het laatste moment samen..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:33

Ben bij het inslapen van de pony van mijn zus er ook bijgeweest.
Mijn zus zelf was op vakantie en we konden het niet langer rekken om het zo maar te zeggen.
Mijn zus heeft er nu ( na anderhalf jaar) nog verschrikkelijk veel moeite mee dat ze er niet bij kon zijn. Ik ben er wel bijgeweest voor mijn zus zeg maar.
Was moeilijk maar ik kon haar wel vertellen dat het de enige juiste keuze was geweest en dat hij niet gevochten had.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:36

Erbij zijn, ook al is het moeilijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:38

Ik heb het met mijn paarden gelukkig nog niet mee hoeven maken, maar met mijn honden en poezen ben ik er altijd bij gebleven. Het is moeilijk maar ik zou er altijd bij willen zijn voor mijzelf en voor mijn dier.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:39

Bij ons vorige paard was ik er niet bij, was 13 en hij stond in Utrecht met koliek.
Als mijn huidige paardje moet gaan, dan wil ik erbij zijn tot hij er niet meer is, hij is mijn alles en dus zal ik er zeker bij zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:41

Ik hoop deze beslissing nog lang niet te hoeven nemen, maar ik wil erbij zijn als de tijd daar is.
Hoe moeilijk ook, maar mijn paarden zijn er tegen die tijd jaren voor mij geweest.
Dan wil ik er de laatste minuten van hun leven voor hun zijn en ze niet alleen laten bij een vreemde.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:46

Als je het aankunt moet je erbij zijn. Niet in tranen en emotioneel, want dan wordt een dier ook onrustig. Hij of zij moet rustig in kunnen slapen en als je er voor je dier kunt zijn is dat super. Sterkte!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:47

Volg je gevoel. Als je het aan kunt blijf je erbij maar als je het niet aankunt moet je het niet doen.

Ik ben er niet bij geweest. Ik kon het niet. Mijn laatste beelden van mijn lieverd zijn levende beelden. Ik kon/kan het niet aan dat de laatste beelden van hem niet levend zouden zijn. Ik herinner mij hem liever als de vrolijke lieverd die hij op zijn laatste dag was.
Ik heb er geen dag spijt van gehad dat ik er niet bij ben geweest.

Mijn vader is er wel bij geweest dus er was wel iemand vertrouwds bij. Mijn vader heeft ook heel nauwkeurig beschreven hoe het gegaan is. Daar ben ik wel erg blij mee. Zo was het net alsof ik er toch bij was.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:53

Ik kan het je alleen maar aanraden er zelf bij te zijn, ik heb toevallig ons paard 2 weken geleden in laten slapen, en ik ben zo blij dat ik erbij was, ook voor de verwerking is het veel beter. Daarnaast vind ik (ons paard is 35 jaar geworden) dat je elkaar zoveel mogelijk moet steunen, je paard heeft dat zo lang voor jou gedaan, dan mag je hem/haar dat laatste stukje niet alleen moeten laten doen. Heel veel sterkte

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:54

Ik ben er zelf bij geweest toen Hallim's Shah werd ingeslapen. Ik kwam daar dagelijks op stal en hij was voor mij heel erg bijzonder, ondanks dat ik niet met hem kon werken door een ernstige blessure was hij een fantastisch paard en een prachtig voorbeeld van hoe zacht AV hengsten kunnen zijn. Elke dag was hij de eerste die ik tegenkwam en de laatste die ik doei zei, we hadden toch, ondanks dat ik hem maar een paar maanden had mogen kennen, en hij niet van mij was (ik trainde daar een aantal merries en hielp met stalwerkzaamheden), toch een bijzondere band.

Uiteindelijk moest hij aan de gevolgen van de blessure (een beenbreuk door een ongeluk, waardoor hij zware atrose heeft gekregen) worden ingeslapen. Ik heb besloten dat ik er bij wou zijn, en bij de meiden erg dankbaar dat het mocht. Ik zag er heel erg tegenop dat hij moest gaan, maar het was de beste beslissing, hij was zichzelf niet meer door de pijn.

Hij kreeg eerst op stal een verdoving ingespoten, we moesten wachten totdat het was ingewerkt. Daarna brachten we hem naar buiten, naar de weg, omdat zijn lichaam door de rendac moest worden opgehaald. Hij moest nog even aan de jonge hengst laten weten dat hij de man was, en zwalkte daarna met ons me naar de weg. Daar kreeg hij de het middel toegediend waarvan zijn hart zou stoppen. Ik vond het zelf erg zwaar om die laatste momenten met hem mee te gaan, en nu ik erover schrijf heb ik weer de tranen in de ogen. Toen hij eenmaal de tweede injectie had gekregen was het ook snel over. Hij vocht er niet tegen, hij liet zich vallen en blies zijn laatste adem uit. Het was goed zo.

Het heeft heel veel indruk op me gemaakt, en ik vond het aan de ene kant heel erg verdrietig dat hij niet meer was, maar het heeft me enorm geholpen dat ik tot zijn laatste momenten erbij kon zijn en de kans had hem en zijn eigenaren bij te staan. Het is voor mij erg fijn geweest dat ik afscheid van hem kon nemen, en erbij kon zijn toen hij zich overgaf aan zijn dood. Voor mij heeft het heel erg geholpen in het rouwproces en de acceptatie van de beslissing humaan een einde te maken aan zijn lijden.

We hebben ervoor gekozen een ritueel te maken van zijn afscheid, zodat we ook onszelf erop konden vorobereiden. Ik denk dat het wel verstandig is voor jezelf iets te doen om je mentaal voor te bereiden op het inslapen, want het is wel een heel verdrietig moment. Als je een lieve moeder/zus/vriendin hebt om je bij te staan kan dit het zeker wat beter handelbaar voor je maken.

Heel veel sterkte met je besluit meid. :(:) een geliefd huisdier laten gaan is een heel verdrietige gebeurtenis.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:56

Ik heb afgelopen zomer mijn beste maatje, met zeer ernstige en pijnlijke vorm van spat, in moeten laten slapen met pijn in mijn hart maar wat ben ik blij dat ik er bij ben gebleven tot het eind. Wij hebben het op de kliniek laten doen en de dierenarts en assistente waren zo lief en gaven me echt de tijd om afscheid te nemen. Ze hebben hem eerst verdoving gegeven, naar het gedeelte gebracht waar ze moeten liggen. Ik heb geholpen hem tegen de muur te zetten zeg maar en toen hebben ze een grote wand tegen hem aangezet zodat hij tussen muur en wand stond. Toen kreeg ik de tijd om afscheid te nemen en daarna heeft hij spuitje gekregen, toen viel hij maar heel rustig. Hij kon niet omvallen doordat hij tussen de muur en wand stond, daarna wand weggeschoven en 2e spuit erachteraan. Ik heb hem constant kunnen aaien en tegen hem kunnen praten. Tussen de eerste spuit en tweede (dus nadat hij lag) was weinig tijd maar dit had te maken met de verdoving etc. Dit had de dierenarts ook allemaal uitgelegd voor die tijd. Het moment dat hij tussen de muur en wand staat zeg maar, was onze tijd om echt afscheid te nemen, toen was hij nog goed bij zeg maar.

De dierenarts heeft ook meteen gezegt, het gaat zoals jij het wil en niet anders en zo was het ook.
Het is een van de moeilijkste momenten geweest voor me maar wat ben ik blij dat ik bij hem kon zijn en zo afscheid kon nemen. Hij was ook heel rustig en het was goed.

De beslissing om je paard in te laten slapen is al moeilijk genoeg maar je moet echt doen waar jij je goed bij voelt en je niet laten beïnvloeden door anderen. Voor mij was dit afscheid van mijn beste maatje mooier dan ik dacht (klinkt raar maar ik dacht dat ik hem zou zien vallen etc.) Het was zo rustig en ging zo kalm allemaal.

Jij moet je er goed bij voelen. Ik wens je iig heeel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!!! :(:)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:33

Ik ben er bij geweest toen mijn merrie is ingeslapen. Een mooi moment, waarvan ik nog altijd blij ben dat ik erbij was. Dat ik dat laatste moment er ook nog voor haar kon zijn. Dat heeft me veel rust gegeven :j

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:47

ik ben er niet bijgeweest. omdat ik net 1 dag op vakantie was toen ze slecht werd.. en ik moet zeggen is me prima bevallen, ik heb alleen nog de mooie beelden in mn ogen en niet die van haar slechte dag! alleen was het voor mij anders want toen ik terug was werd mij verteld dat mijn beste maatje niet meer leefde was wel even moeilijk, maar achteraf gezien (foto's etc.) kon ik wel zien dat ze het heel zwaar had en dat beeld heb ik "gelukkig" niet gezien in het echt. maargoed ik had geen keuze maar achteraf ben ik er wel erg blij mee.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:53

Mijn vorige paard is ook ingeslapen en ik was er niet ivm vakantie. Dat vond ik heel jammer niet omdat ingeslapen moet worden (gebroken been) maar dat andere mensen die op mijn paard pasten deze moeilijke beslissingen hebben moeten nemen. Ze hebben de beste gedaan voor mijn paard, maar toch... dat vond ik heel vervelend (nog steeds).