[IM] ulteriormente senza il mio amico

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelijke_heks

ulteriormente senza il mio amico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:42

De laatste dag,

Nu ik al een tijdje op bokt “rondhang” vind ik het langzaam tijd worden dat ook mijn beste vriend en kameraad voor het leven hier een plaatsje krijgt.
de laatste foto’s kunnen als schokkend ervaren worden(!)

Op 14 jarige leeftijd ben ik overgegaan van de pony’s naar de paarden (ik wilde er in eerste instantie niks van weten, een paard erbij betekende dat de pony weg moest….)
uiteindelijk toch voor een paardje gevallen, niet te groot (1.62) maar met een behoorlijk karakter, in het begin heb ik mijn handen vol aan hem gehad.
hoewel hij heel erg ondeugend was hield hij toch altijd rekening met mij…. Nouja niet altijd ik heb meerdere malen zand gehapt hoor!!!

Na een half jaartje zijn we wedstrijden gaan rijden, eerst dressuur omdat ik nog geen wp had, en daarna zijn we gaan springen. En het springen ging ons duidelijk beter af.
Na ongeveer een jaar vol plezier krijg hij opeens een klein bultje aan zijn voet, het leek een wratje, da gebeld en die vertelde dat het met wartner wel weg te krijgen was.
helaas was dit niet het geval… het eerste jaar dat hij dit “bultje” had heb ik hem nog gewoon kunnen rijden en ook wedstrijden kunnen starten daarna ben ik gestopt met de wedstrijden en kon ik hem alleen nog in de “goede” periodes rijden.
In de tussentijd heb ik ik alles maar dan ook echt alles geprobeerd, zalf, wegsnijden, inspuiten en nog heel wat meer… maar helaas hielp niks tegen dit “wratje” wat later een sarcoïde bleek te zijn.
de sarcoïde zat op de kroonrand en is uiteindelijk in de hoef gaan wortelen waardoor de hoef van bovenaf is gaan splijten. Op dat moment heb ik besloten dat het tijd was om mijn paardje te laten gaan…

hij had tot dat moment nauwelijks kreupel gelopen maar het ging gewoon niet meer…
Ik heb alles geprobeerd wat op dat moment in mijn macht lag om mijn paardje te helpen maar het heeft niet mogen baten, zelf het ik altijd het idee gehad dat ik er meer was wat ik kon doen, ik heb overal gezocht maar heb nooit iets kunnen vinden… ik heb artsen uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland aan mijn paard gehad en ook de medicijnen uit Amerika hadden mijn paard bereikt maar helaas heeft niks van al deze medicijnen of artsen iets voor mijn beste vriend kunnen doen.
Ik kan duizend dingen opnoemen die ik van hem heb geleerd,
bijvoorbeeld: Groene klicko’s zijn gevaarlijk, zwarte niet.
schapen zijn eigenlijk gewoon schetlanders met longontsteking.
Maar ook heel veel nuttige dingen, toen ik de eerste keer op hem reed had ik nooit verwacht dat hij me een jaar later over een hindernis van 1.60(!) heen zou tillen… alé het was maar een sprong maar toch… ik heb die hoogte nooit meer ervaren zoals toen die eerste keer….
Twee jaar geleden op 28 april 2009 heb ik afscheid van hem genomen en op die dag zijn er foto’s van hem genomen die ik graag met jullie wil delen (en een aantal andere foto’s) zijn laatste dag heeft hij waardig afgesloten, ingevlochten als het wedstrijdpaard dat hij was.
als mijn trouwe kameraad en mijn beste vriend… een betere vriend zal ik nooit krijgen!

Il mio angelo veglierà su di me

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
zijn 1 na laatste wedstrijd
Afbeelding
de da in engeland verzocht vaker om hem foto’s te sturen van de vorderingen
Afbeelding
het “wratje”
Afbeelding
de middelste... hij leert zijn (toen 3-jarige) vriendje al onzin ;)

Wesco

Re: ulteriormente senza il mio amico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:50

Wat een enorme bult! Heeft hij daar tijdens zijn leven echt geen last van gehad? Ook al is het een tijdje terug. Het gemis blijft er altijd.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:55

hij heeft tot twee weken voor dat we hem hebben laten inslapen geen pas kreupel gelopen, maar natuurlijk werd hij niet meer gereden om het moment dat de bult zo erg was... het laatste jaar heeft hij gefunctioneerd als grasmaaier en heeft hij een opvoedkundige taak gehad bij het jong grut (al heb ik er mijn twijfels over of hij ze ook iets goeds geleerd heeft)
er zullen vast momenten zijn geweest dat hij pijn had... maar ik wilde hem na alles wat hij voor mij gedaan had niet zomaar opgeven... tenminste niet zonder dat ik alles geprobeerd had wat er was....

het gemis is er inderdaad nog steeds, we hebben vorig jaar een merrie gekocht uit de zelfde bloedlijn als hem... als ik in haar ogen kijk zie ik hem... al lijken ze verder niks op elkaar...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:27

Heel veel sterkte! Je hebt een dappere keuze gemaakt... Wond ziet er naar uit zeg!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:39

Getsie ben je nooit door verwezen naar de gebroeders van Nassau in Rozendaal?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 08:23

eh nee die ken ik niet... ook da neem ik aan?

ff gegoogeld maar dat zijn hoefsmeden? mijn paard had een erg agressieve tumor op zijn kroonrand die ook naar binnen groeide waardoor de hoef van bovenaf begon te splijten ik ben verder niet bekend met deze gebroeders maar ik weet ook niet of ze mij hadden kunnen helpen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:36

O wat ontzettend jammer dat zijn meester-smeden zij hebben ervaring met dit soort trauma's en werken samen met de kliniek Visdonk.

Ze hebben boek uitgebracht vol met probelemen omtrent beenwerk is voor jou te laat maar handig om te weten voor ooit zal ff opzoeken voor je

www.hoofcare.nl

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 16:34

ik heb wel een arts van visdonk er bij gehad maar die heeft me niet veel kunnen helpen... dit was verder geen probleem van de hoef het heeft zich daar alleen naar uitgebreid als het waren... mijn paard heeft wel een tijd speciaal beslag gehad maar dat heeft niet mogen helpen... tenminste niet genoeg ;(

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:43

Heel erg veel sterkte! Op de springfoto zijn jullie echt een mooie combinatie!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:22

BOh heftig LelijkHeks.. Echt zonde :( hij liet op die foto een hele mooi sprong zien!
:(:)

lies92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:39

heftig.. echt heel veel sterkte! :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:57

Hier had geen enkele hoefsmid volgens mij wat aan kunnen doen, je hebt de juiste beslissing genomen, erg jammer van dit mooie paard maar wel zo eerlijk.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:21

het heeft heel wat overwegingen en tranen gekost maar ik vond dat hij lang genoeg pijn had gehad... van de ene kant hoop ik dat er snel een goed werkend medicijn hier tegen komt omdat ik dit niemand gun... van de andere kant hoop ik dat het nog een tijdje duurt zodat ik niet het gevoel krijg dat ik hem te vroeg heb opgegeven... maar dat gevoel zal altijd blijven....

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:40

Wat een moeilijke, maar eerlijk keuze :j Zonde van een prachtig paard, heel veel sterkte ermee!